Šta je novo?

Kragujevac

Autobus na plin iz Kragujevca

19. april 2009. | 10:44

Izvor: poslovni.hr

Grad: Kragujevac

Kragujevačka firma BIK Vulović transport predstavila je u Zagrebu svoj projekat niskopodnog autobusa na zemni gas.

Prema rečima direktora Bus industrije Kragujevac Zorana Vulovića, u taj projekat je uključen niz preduzeća, a otvoreni su i za partnere iz Hrvatske. Do sada je izrađeno 60 komada autobusa BIK-203 za gradski kragujevački prevoz, na bazi platforme beloruskog proizvođača vozila MAZ.

Budući da Srbija i Belorusija imaju dogovor o slobodnoj trgovini, Vulović upravo na tom tržištu vidi priliku za zajednički nastup hrvatskih i srpskih preduzeća.

Projekt autobusa je već u proizvodnoj fazi, no potrebna su poboljšanja na opremi za udobnost putnika. Vulović kaže da je već danas spreman da potpiše ugovor s nekim hrvatskim proizvođačem klima-uređaja za autobuse.

Branko Mihalić, menadžer Hrvatskog autoklastera, kaže da je interes za saradnju s BIK-om dosad pokazalo pet hrvatskih preduzeća.

Kao svoj adut u BIK-u vide nisku cenu autobusa od oko 160.000 evra, a isplativnost plinskog pogona ilustruju podatkom da ih je gorivo od Kragujevca do Zagreba stajalo samo 35 evra, što je cena autobuske karte.

Planira se i potpuno srpsko-hrvatski proizvod - niskopodni minibus, plod saradnje BIK-a i Brodarskog instituta Zagreb. Reč je o svetskoj inovaciji s velikim izvoznim potencijalom, koja bi svetlo dana trebala da ugleda 2010. godine.

Izvor: Ekonomist
http://www.emportal.rs/vesti/srbija/85828.html

Jel' neko čuo za ovu firmu? Video Autobus? Slikao?
 
Fiat zainteresovan za Opel

03. maj 2009. | 21:03

Izvor: Beta

Grad: Rim

Predsedavajući italijanske fabrike automobila Fiat SpA Luka Kordero di Montecemolo potvrdio je danas da je ta kompanija zainteresovana za preuzimanje nemačkog Opela, koji posluje u sastavu General Motorsa.

Di Montecemolo je za italijanski dnevnik Corriere della Sera kazao da bi Opel bio "idealan partner" i da bi to bila "izvanredna prilika". To je prvi put da neko od visokih zvaničnika Fiata potvrdi da postoji interesovanje za Opel.

"Preuzimanje Opela bila bi izuzetna prilika, oni bi idealan partner za nas i time bi bila stvorena veoma snažna grupacija", kazao je Di Montecemolo.

Nemački mediji juče su pozivajući se na neimenovane izvore, javili da će se direktor Fiata Serdjo Markione u
ponedeljak sastati s nemačkim ministrom za ekonomiju Karlom-Teodorom fon Gutenbergom i ministrom spoljnih poslova Frankom-Valterom Štajnmajerom.

Na tom sastanku Markione bi trebalo da predstavi plan za preuzimanje Opela. Nemački proizvodjač Opel ranije je objavio da mu je neophodno 3,3 milijarde evra za izlazak iz ekonomske krize.

Vlada u Berlinu je saopštila da ne namerava da pruži direktnu novčanu pomoć Opelu, ali da može da pomogne budućem investitoru u tu kompaniju kroz kreditne garancije.

Fiat je za sada najozbiljniji kandidat za preuzimanje Opela. Italijanska kompanija takodje je u pregovorima sa američkim gigantom Chryslerom oko preuzimanja te kompanije.

Izvor: Ekonomist
http://www.emportal.rs/vesti/svet/86964.html

Jedno ako je rešeno, žele da ih kupe. Sa Krajslerom je postignut dogovor. Domaća Astra je na korak bliže realnosti.
 
Italijanska kompanija posle Krajslera želi i nemački opel
„Fijat“ postaje svetski automobilski gigant
Autor: N. Vlačo | Foto:AFP | 05.05.2009. - 06:59

morikone-v.jpg


Serđo Markione, izvršni direktor „Fijata”, juče je u Berlinu nemačkim zvaničnicima predstavio plan za spajanje italijanskog proizvođača automobila sa „Opelom”, „Saabom” i „Voksholom” - evropskim brendovima američke kompanije „Dženeral motors”. „Fijat” bi time nakon preuzimanja američkog „Krajslera” formirao kompaniju vrednu 80 milijardi evra, koja bi proizvodila više od šest miliona automobila godišnje. Nova firma „Fijat-Opel” mogla bi da se probije na drugo mesto svetskih auto-korporacija, iza japanske „Tojote”.

Nakon susreta sa Markioneom, ministar ekonomije Karl-Teodor zu Gutenberg kazao je da je plan „Fijata” interesantan i da je nemačka vlada otvorena prema svakom potencijalnom investitoru koji želi da uloži u „Opel”. Gutenberg je dodao da mu je Markione rekao da torinska firma želi da preuzme nemačkog proizvođača bez nagomilanih dugova.
„’Fijat’ procenjuje da bi mu bilo potrebno pet-sedam milijardi evra kredita za premošćivanje prilikom preuzimanja evropskih brendova ‘Dženeral motorsa’”, naveo je Gutenberg.
Vest o stvaranju nove kompanije omogućila je juče na berzi u Milanu rast „Fijatovih” akcija za šest odsto. Markione je pred polazak za Berlin u intervjuu „Fajnenšl tajmsu” kazao da bi „Fijatovo” preuzimanje većinskog paketa akcija nemačkog „Opela” i stvaranje pankontinentalnog automobilskog giganta bilo od koristi za obe strane.
„Iz inženjerskog i industrijskog ugla, ovo je brak iz snova”, rekao je Markione, koji se nada da bi posao mogao da bude zaključen do kraja maja, a akcije „Fijat-Opela” bi se na berzi našle krajem ovog leta.
„Fijat” je tek pre mesec dana u javnost izašao sa planovima za preuzimanje evropskih brendova „Dženeral motorsa”, američke kompanije koja je u doba krize u automobilskoj industriji SAD odlučila da se restrukturira i proda poslove koji joj trenutno ne donose profit. Za razliku od preuzimanja 51 odsto akcija bankrotiranog „Krajslera” u periodu do 2013. godine gde „Fijat” u zamenu umesto novca obezbeđuje američkoj kompaniji korišćenje tehnologija i pristup evropskom tržištu, za preuzimanje „Opela” i druga dva brenda „Dženeral motorsa” u Evropi trebalo bi da se direktno uloži novac.
Upravo se u tome i nalazi moguća prepreka spajanju „Fijata” i „Opela”, tokom kojeg bi prema procenama sindikata bez posla moglo da ostane oko 9.000 radnika.

tojota-tab.jpg


„Ovim spajanjem ‘Opel’ ne bi bio ojačan već oslabljen i dominacija nad kompanijom se ne bi okončala, već bi se samo preselila iz Detroita u Torino”, kazao je Armin Šild, član Nadzornog odbora „Opela”, koji se poput većine „Opelovih” sindikalaca protivi poslu sa „Fijatom” i preferira spajanje sa austrijsko-kanadskom kompanijom „Magna internešenel”, koja je, prema njegovim rečima, spremna da zajedno sa ruskim investitorima plati pet milijardi evra za 50 odsto akcija „Opela”.
Nemačka vlada je objavila da je spremna da pomogne investitoru u „Opel”, koji zapošljava oko 26.000 ljudi širom Nemačke, ali je Karl-Teodor zu Gutenberg, ministar ekonomije Nemačke, jasno naglasio da pomoć ne bi bila u rangu one koju će administracija Baraka Obame, predsednika SAD, obezbediti za spajanje „Fijata” i „Krajslera”.
Markione je uoči jučerašnjeg sastanka u Berlinu sa ministrom Gutenbergom i Frankom-Valterom Štajnmajerom, šefom nemačke diplomatije, izjavio da bi pristao i da u imenu nove kompanije na prvom mestu stoji naziv nemačkog proizvođača automobila.
„Meni ‘Fijat-Opel’ zvuči sasvim dobro, ali ako oni žele da ‘Opel’ bude na prvom mestu, i to je u redu”, rekao je Markione, koji bi ovakvom izjavom mogao da pridobije konačnu naklonost nemačke strane.

Koristi „Fijata” i „Opela”
-Italijanska kompanija dobija pristup razvojnim kapacitetima za kompaktna i vozila srednje klase („astra” i „insignija”) u „Opelovom” sedištu u Riselshajmu
-Nemačka kompanija bi izvukla korist od „Fijatovog” tehnološkog znanja u oblasti malih vozila i malih motora

krajsler-x.jpg


Izvor: Blic
http://www.blic.rs/svet.php?id=90877

Obratite pažnju na veličinu fiće i onog monstruma iza. I posle se ljudi pitaju što je Krajsler bankrotirao.
 
Već vidim naslov - Zastava kupila Amerikance!!! Kragujevac Detroit... :D Ispade dobro ova ujdurma sa Fiatom, ne znam kako, ali ispade...
 
Otpor planovima "Fijata" s obe strane Atlantika
Autor: Tanjug | Foto:Reuters | 06.05.2009. - 15:18

Pokušaj italijanskog "Fijata" da formira gigantsku automobilsku kompaniju sa američkim "Krajslerom" i evropskom filijalom "Dženeral motorsa", "Opelom", naišao je na oštar otpor s obe strane Atlantika, dok sindikati i druge organizacije pokušavaju čak i da zaustave "Fijat" na tom neizvesnom putu.
fiat-reuters-x.jpg


Sindikalci strahuju da će šef "Fijata" Serđo Markione u okviru svog projekta zatvarati fabrike i otpustiti hiljade radnika ako ostvari svoj san o, kako je rekao, "braku iz snova", kada formira drugu najveću auto-kuću na svetu, posle japanske "Tojote". "Frankfurter algemajne cajtung" (FAZ) u današnjem izdanju potvrdio je njihov strah. Pozivajući se na poverljivi interni dokument, FAZ piše da će "Fijat" ukinuti 18.000 radnih mesta i zatvoriti ili smanjiti 10 fabrika u Evropi, ako se postige sporazum sa GM filijalom "Opel."
Italijanski proizvođač već je postigao dogovor o udruživanju sa "Krajslerom" po nalogu američke vlade, a sada pokušava da otkupi i evropsku filijalu GM, firmu "Opel", iako se tome protive američki kreditori "Krajslera". "Glas Amerike" je takođe preneo da je jedan od sindikalnih vođa "Opela" upozorio da "Fijat" namerava da ugasi 10.000 radnih mesta i zatvori nekoliko pogona u Evropi. U intervjuu nemačkom listu "Bild", direktor "Fijata" je objasnio da ne želi da zatvori nijednu fabriku u Nemačkoj, ali da "Opel" u svom sadašnjem obimu nikada neće moći da ostvari zaradu, tako da neka radna mesta moraju biti eliminisana, ističe "Glas Amerike".
Pojedini analitičari tvrde da će najteže biti pogođene fabrike GM-ove britanske filijale "Voksal", zatim jedna "Opelova" fabrika u Belgiji i pogoni u Italiji, piše FAZ citirajući dokument koji je procureo iz "Fijata" iako označen kao "izuzetno poverljiv", datiran 3. aprila. Ranije je Markione rekao "Bildu" da neće zatvarati nijednu fabriku u Nemačkoj, gde grupa "GM-Jurop" zapošljava oko polovine od 56.000 evropskih radnika u "Opelu".

serdjo-markione-reuters-vrt.jpg

Serđo Markione

Markione je dodao da "Opel" nikada neće poslovati sa profitom u njegovoj sadašnjoj veličini i da, ako ne želi da posluje pozitivno, neće moći da preživi. "Radna snaga, naravno, mora biti smanjena. Niko ne može to da promeni," ukazao je Markione.
U Britaniji, šef glavnog sindikata zaposlenih u autoindustriji "Junit" Toni Vudli je rekao da strahuje da će "Voksal", deo firme "GM-Jurop", sa više od 5.000 radnika u Britaniji, "biti žrtvovan" ako Markione nastavi sa ostvarenjem svojih planova, prenela je agencija AFP.
Sindikati u Italiji takodje su nezadovoljni. Grupacija "Fijat" je dugo najveći poslodavac u privatnom sektoru zemlje i na njenom platnom spisku se nalazi više od 82.000 radnika, uključujući 30.000 u pet fabrika za izradu automobila.
Obezbeđivanjem 20 odsto udela u akcijama "Krajslera", koji je zatražio sudsku zaštitu od bankrota prošle sedmice, Markione sada želi da preuzme i evropske poslove GM-a, kako bi stvorio novu gigantsku kompaniju koja bi mogla da proizvodi između šest i sedam miliona vozila svake godine.
GM će, prema očekivanju pojedinih analitičara, slediti poteze "Krajslera" i uskoro takođe zatražiti sudsku zaštitu od bankrota, pokušavajući da se reši pojedinih evropskih poslova čiju osnovu čine "Opel" i "Voksal".
Poslovni izvori otkrili su francuskim medijima u utorak da "Fijat" takođe pokušava da preuzme poslove GM-a u Latinskoj Americi, gde je američka kompanija prodala 1,2 miliona vozila minule godine. Portparol GM filijale "Saab" u Stokholmu ukazao je, međutim, da se "Fijat" nalazi među deset kompanija iz Severne Amerike, Evrope i Azije koje pokušavaju da preuzmu tu švedsku firmu.
Markione je u ponedeljak bio u Berlinu, gde je predstavio plan nemačkim ministrima u nadi da će vlada Nemačke pomoći da preuzimanje "Opela" što pre postane stvarnost.
Ali, nemački ministar privrede Karl-Teodor cu Gutenberg istakao je da je neophodno mnogo više detalja za donošenje odluke i da postoje i druge zainteresovane strane, bez obzira na to što su planovi "Fijata" veoma "interesantni." Hendrik Hering, ministar privrede pokrajine Rajna-Palatinate, gde "Opel" zapošljava 3.000 radnika u fabrici za izradu motora, ocenio je da je "Fijatov" predlog "neprihvatljiv". Nemačka kancelarka Angela Merkel više puta je ponovila da svaki kupac evropskih filijala GM mora da ispuni 14 kriterijuma pre nego što Berlin otvori svoje poslovne knjige.

opel-krajsler-reuters-x.jpg


"Fajnanšel tajms" objavio je krajem nedelje da je najmanje šest kompanija, uključujući i fondove iz Abu Dabija i Sigapura i tri privatne investicione grupacije, takođe zainteresovano za posrnuli "GM-Jurop" i njegove pogone.
Među mogućim ponuđačima nalazi se i kanadski gigantski proizvođač auto-delova "Magna", koga kontroliše ruski milijarder Oleg Deripaska i ruski najveći kreditor "Sberbanka."
Markione je takođe suočen i sa grupom nezadovoljnih "Krajslerovih" kreditora koji su u ponedeljak pokrenuli akciju čiji je cilj da se blokira "nezakonito" restrukturisanje američke kompanije, sa svim "fatalnim posledicama."
Prema planu koga je u prošli četvrtak obelodanio američki predsednik Barak Obama ,"Krajsler" je podvrgnut privremenom bankrotu, kako bi se rešio problem dela dugovanja kompanije, a da se kasnije osnuje nova firma čiji bi vlasnici bili sindikati, američka vlada i italijanski "Fijat".

Izvor: Blic
http://www.blic.rs/blic_auto.php?id=91283
 
15/05/2009 19:50 | Kragujevac
Uskoro proizvodnja „punta“ u dve smene

Autor: Z. R.

Kragujevac - Proizvodnja „punta“ u Zastavi polako se zahuktava, pa se gotovo s izvesnošću može reći da će u maju sa montažnih traka sići oko 2.200 automobila. U Zastavinoj fabrici automobila uveliko traju pripreme za organizovanje druge smene, tako da će krajem naredne sedmice, iz pogona kragujevačke fabrike dnevno izlaziti oko 100 automobila. To će omogućiti proizvodnju od 2.200 do 3.000 automobila mesečno.

Planirano povećanje obima proizvodnje „punta“ doprineće većrealizovane, ali i najavljene investicije u novu opremu. U pogonu Karoserija instalirana su dva nova automobilska punkt aparata, koji će značajno poboljšati kvalitet šasija „punta“, dok će u pogonu Lakirnica uskoro biti instalirana nova robotizovana linija za bojenje automobila, čime će biti otklonjeno najveće „usko grlo“ u proizvodnji „punta“.

Izvor: Danas
http://www.danas.rs/vesti/ekonomija/uskoro_proizvodnja_punta_u_dve_smene.4.html?news_id=161287
 
25/05/2009 20:02 | Kragujevac | Dobra ili loša vest za Kragujevčane: Zastava
1202f_ocp_w380_h300.jpg


Šta će ulazak u veliku porodicu Fijat-Krajsler-Opel značiti za Zastavu
Sigurnost u okrilju multinacionalne kompanije

Autor: Z. Radovanović

Kragujevac - Dogovor o strateškom partnerstvu Fijata i američke kompanije Krajsler i pregovori Italijana sa nemačkim vlastima i menadžmentom o preuzimanju Opela, omogućiće kragujevačkoj Zastavi da postane deo jedne od najvećih svetskih automobilskih grupacija, koja će proizvoditi između pet i šest miliona automobila godišnje.


Čak i da pregovori sa Opelom propadnu, Zastava će biti deo zajedničke firme Fijata i Krajslera, što je, opet, dovodi u povoljniju poziciju u odnosu na lane potpisani sporazum Fijata i Vlade Srbije o formiranju kompanije Fijat automobili Srbija. I dok stručnjaci za automobilsku industriju pozdravljaju činjenicu da će Zastava, odnosno firma Fijat automobili Srbija postati deo jedne velike automobilske porodice, u Sindikatu Zastavine Fabrike automobila strahuju da bi Fijajtovo strateško partnerstvo sa Krajslerom i Opelom moglo da ugrozi Fijatove planove u Kragujevcu. Zato ta sindikalna organizacija najavljuje da će Vladi Srbije predložiti da sa italijanskim partnerom razmotri mogućnost da se u Kragujevcu montira još jedan Fijatov model. Ukoliko Fijat, zbog ekonomske krize, Zastavi ne bude mogao da ponudi novi model, naš predlog je da mi dobijemo model koji se već proizvodi u Fijatu. Time bismo uposlili još radnika i maksimalno iskoristili kapacitete“, kažu u Sindikatu Fabrike autombila. Sindikalci se zalažu za kompletnu proizvodnju „punta“ u Kragujevcu koji bi, u tom slučaju, postao domaći automobil, dok bi se drugi Fijatov ili Opelov, odnosno Krajslerov model sklapao u Kragujevcu.

U poslovodstvu Grupe Zastave vozila tvrde da ne znaju ništa o toj sindikalnoj inicijativi. - Naša pažnja usmerena je na proizvodnju „punta“, a krajem juna trebalo bi da počne proizvodnja i dizel varijante tog modela. Za proizvodnju drugih modela automobila potrebne su nove investicije - kaže za Danas generalni direktor Grupe Zastava vozila Zoran Radojević.

Član kragujevačkog Gradskog veća za privredu i privatizaciju Vlada Vučković smatra da dogovoreno partnerstvo Fijata sa Krajslerom i izgledna saradnja Italijana sa Opelom predstavlja dobru vest za Zastavu i domaću auto-industriju, kojoj se, u jednoj takvoj grupaciji, otvaraju nove razvojne mogućnosti.

- Ugovor Vlade Srbije sa Fijatom o formiranju zajedničke kompanije, sa sedištem u Kragujevcu, sada se prenosi na grupu Fijat-Krajsler-Opel. Zastavi, odnosno firmi Fijat automobili Srbija u Kragujevcu će biti svejedno koji će modeli automobila ovde da se proizvode. Bitno je da će kragujevačka automobilska firma da proizvodi i posluje u okviru jednog velikog i moćnog sistema - ističe Vučković.

Podsetimo da je prema ugovoru Vlade Srbije i Fijata predviđeno da se u Kragujevcu godišnje proizvodi 200.000 plus 100.000 novih Fijatovih automobila „A“ i „B“ klase godišnje.

Krajslerov model iz Kragujevca?

Prilikom susreta sa kragujevačkim novinarima portparol kompanije Fijat automobili Srbija Đuzepe Zakarija nagovestio je mogućnost proizvodnje nekog od Krajslerovih modela u Kragujevcu. „Lako bi moglo da se desi da se jedan Krajslerov model proizvodi u Kragujevcu“, rekao je Zakarija, napominjući da bi „punto“ mogao da postane domaće vozilo.

Izvor: Danas
http://www.danas.rs/vesti/ekonomija...ltinacionalne_kompanije.4.html?news_id=162079
 
Markione je jedna velika legenda. Kada je dosao u zapusteni fiat i kada je vidio u kakvom okruzenju rade radnici (prljave i zapustene prostorije, prljavi WC-i, prljave radne sale) otpustio je 80% menadzera ali ni jednog jedinog radnika. Samo je rekao da ni jedan radnik ne moze da radi u takvim uslovima i da su menadzeri krivi za situaciju u firmi a ne radnici.

Ovi francuski direktori bi zadrzali citav menadzment i raspustili pola radnika.

Samo da napomenem da nemam nista protiv menadzera. Ne podnosim parazite (a u slucaju fiata paraziti su bili bas ti menadzeri)
 
Slovenci prave autobuse u Srbiji?

Maribor -- Fabrika vozila Maribor (TVM) zainteresovana je da u Kragujevcu izgradi novu fabriku autobusa, najavio je ministar ekonomije Srbije Mlađan Dinkić.

Dinkić je prilikom posete fabrici u Mariboru kazao da bi ti autobusi bili na hibridni pogon, odnosno da bi koristili električnu energiju ili gas, zajedno sa klasičnim gorivom. On kaže da je aktuelni trend u Evropi da sve više proizvođača autobusa prelazi na alternativne, ekološko čiste izvore goriva.

"Vlada Srbije je izrazila zainteresovanost i spremnost da podrži takvu investiciju posebno imajući u vidu to da bi fabrika angažovala i domaće dobavljače delova i da bi najveći deo proizvodnje bio namenjen izvozu", kazao je Dinkić.

Slovenci su pre svega zainteresovani za izvoz na rusko i belorusko tržište, dodao je, pošto Srbija sa tim državama ima ugovore o slobodnoj trgovini.

Srpski ministar ekonomije je naveo da bi fabrika autobusa u Kragujevcu u početku zaposlila oko 250 radnika.
link: http://www.b92.net/biz/vesti/srbija.php?yyyy=2009&mm=06&dd=18&nav_id=366686
 
Siguro nam treba jos jedna fabrika prokletih autobusa :rolleyes:

Btw, taj TVM je neki vaskrsli TAM, sta li je
 
Ja kako vidim ova sada trenutna slika automobila mi govori da ce svaka glava u porodici imati svoj automobil.Sve vise automobila ima, ali problem je u novcu....
 
FIAT predao projekte za gradnju 15 fabrika

14. avgust 2009. | 15:57

Izvor: Kragujevačke

Grad: Kragujevac

FIAT Ministarstvu ekonomije predao projekte za gradnju 14 fabrika za proizvodnju automobilskih delova i fabrike autobusa u Kragujevcu, objavio nedeljnik Kragujevačke.


List navodi da je dokumentacija za gradnju fabrika ukupne vrednosti 240 miliona evra prethodnica biznis-plana Fijat automobili Srbija.

Prema dostavljenim planovima, navodi list, na parceli od 35 hektara biće izgradjeni pogoni 14 italijanskih firmi koje će biti deo prateće industrije kompanije Fijat automobili Srbija. Na susednoj parceli od 20 do 25 hektara, Iveco, koji posluje u sastavu FIAT-a, podići će fabriku za proizvodnju autobusa.

Projekti, dostavljeni i Agenciji za privatizaciju, sadrže detaljne nacrte pogona s pratećom komunalnom, energetskom i ostalom infrastrukturom.

Izvor: Ekonomist
http://www.emportal.rs/vesti/srbija/96422.html
 
Srpski „punto“ i na gas
Autor: N. Radišić | 31.08.2009. - 08:00

U fabrici automobila „Zastava” pri kraju je montaža svih postrojenja potrebnih za proizvodnju „punta” koji će, pored benzina, kao pogonsko gorivo moći da koristi i tečni naftni gas (TNG). Kako saznajemo u poslovodstvu ove fabrike, koja je do sada, tokom poslednjih pet meseci od kada je u aranžmanu sa „Fijatom” počela nova proizvodnja italijanskog vozila, napravljeno je i na tržište plasirano 7.145 modela „punto”.

Nova oprema je postavljena u pogonima „Montaža” i „Karoserija”, jer plinski sistemi koji se ugrađuju u automobile imaju više komponenti - specijalan rezervoar sa sigurnosnim ventilima i sistemima protiv loma cevi, prečistače, regulatore pritiska, vidljive vodove i komandni uređaj sa elektromehaničkim delovima.
Upotrebu TNG podržavaju i Evropska unija i Savet Evrope, jer su usvojili strategiju (Zelena knjiga o sigurnom snabdevanju) prema kojoj do 2020. godine 20 odsto sadašnjeg goriva, benzina i dizela treba da bude zamenjeno alternativnim gorivima, pre svega sa TNG. Ovo gorivo može da se koristi u svim motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, a zbog svojih karakteristika produžava radni vek motora, a zbog niske cene korisnicima donosi značajne uštede. Na tržištu je dva i po puta jeftinije od benzina, a i ekološki je prihvatljiviji jer manje zagađuje okolinu.
Najviše vozila koja koriste TNG u Evropi ima Italija - 1.400.000, i ona kao pogonsko gorivo za automobile i dostavna vozila godišnje potroši 1,3 miliona tona tečnog naftnog gasa. Nju slede Poljska (600.000 vozila) i Norveška (400.000 vozila). U Srbiji ima, prema procenama, oko 150.000 automobila koji koriste TNG.

Izvor: Blic
http://www.blic.rs/ekonomija.php?id=108513
 
Sumnjivo mi je to gde 20% dizela i benzina treba da bude zamenjeno sa TNG. TNG je takodje naftni proizvod kao i prirodni gas uostalom. Jeste da manje zagadjuje tj. manje CO2 po zapremini se izbacuje u atmosferu ali je i dalje fosilno gorivo. Biodizel, biogas su bolje alternative i rekao bih da tih 20% treba da cine vise ta goriva nego TNG.
 
hazard":86760pjg je napisao(la):
Sumnjivo mi je to gde 20% dizela i benzina treba da bude zamenjeno sa TNG. TNG je takodje naftni proizvod kao i prirodni gas uostalom. Jeste da manje zagadjuje tj. manje CO2 po zapremini se izbacuje u atmosferu ali je i dalje fosilno gorivo. Biodizel, biogas su bolje alternative i rekao bih da tih 20% treba da cine vise ta goriva nego TNG.
Nije fazon u smanjanju emisije co2 - to nije prednost tng, vec 'cistiji' izduvni gasovi -mnogo manje kancerogenih ciklicnih ugljovodonika i sl. A i jeftiniji je po kilometru (dosta).
 
Osim toga masovna proizvodnja biogoriva napravila bi svetsku havariju i opšti rast cena hrane, sa teško sagledivim i dalekosežnim posledicama.
 
Proizvodnja biogoriva po trenutno aktuelnim tehnologijama da, ali zato se proucavaju varijante tipa biodizel od algi i sl.
 
Pa proučava se svašta, ali pričamo o onome što je sada vidljivo i realno moguće. 2020. je jako blizu!
 
Živi bili pa videli,

No, Nije bitno da li je biljka prehrambena, nego to što zauzima obradivu površinu, i time orijentiše poljoprivrednike da uzgajaju nju umesto hranu.
 
Honda je krajem prosle godine uvela FCX clarity u serisku proizvodnju. Naizgled obican auto, solidnih performansi. Medjutim ono sto izdvaja ovaj automobil od ostalih se krije ispod njegove haube. FCX je pogonjen elektro motorom, koj se strujom napaj iz vodonicne celije. Jedini nus proizvod je voda.
Vodonicna celija (pretpostavljam da vecina zna sta je) je grubo receno, uredjaj koj konvertuje vodonik i kiseonik u vodu. Juhu imamo cistu vodu! Pa sta?! Medjutim prilikom tog procesa se oslobadja i elektricna energija i to ne zanemarljiva kolicina.
Ako znamo da se citav kosmos sastoji od oko 75% vodonika. Moze se reci da je to ne presusiv izvor energije (pre ce nestati kiseonika). Sto je najlepse u citavoj prici energija utrosena na dobijanje vodonika se u potpunosti moze dobiti iz obnovljivih izvora energije (solarni paneli, vetrenjace, itd.) a s obzirom da je nus proizvod voda. Proces je prakticno zatvoren krug.
Naravno kao i svaka dobra stvar i vodonicna celija ima neke nedostatke. Trenutno je ta tehnologija znacajno skuplja od one koju danas koristimo za pogon vozila. Prilicno je nezgrapna i teska, vodonik se mora skladisti na izuzetno velikom pritisku da bi ostao u tecnom stanju. potpuni nedostatak infrastrukture... Medjutim jedan mali podatak objasnjava potencijale ove tehnologije. Strujom koju proizvodi FCX mozete napajti prakticno citavu zgradu.
Kada ne bi bio toliko jak dizel lobi u svetu ovo bi bila prva alternativa. Mozda bi i neki nasi razvojni centri (ako tako nesto jos postoji kod nas) mogli ovim da se pozabave.
 
Vrh