Gradio sam tunele u Bugarskoj, Švedskoj, Španiji i Finskoj, ali nikada ovako dugačke i nikada borba s prirodom nije bila teža nego na ovom u Grdeličkoj klisuri.
Ovako priča za „Blic“ Mihail Stojanov iz bugarske firme „Euro Alliance tunel“, koja na jugu Srbije privodi kraju radove na drugom po redu tunelu u razmaku od 20 kilometara.
Reč je, zapravo, o najdužem tunelu u Srbiji Manajle, sa dve cevi, odnosno s dve najduže tunelske trase u Srbiji od 1,8 kilometara dužine. On će biti sagrađen na novom autoputu koridora 10, od Leskovca do granice s Makedonijom, tamo gde se završava klisura.
FOTO: M. IVANOVIĆ / RAS SRBIJA
Do Manajla vodi trasirani autoput od 26,3 kilometra, u brdima gde ni ljudska noga nije mogla da kroči; na početku, iza Sarajevskog mosta kroz manji Predejanski tunel, potom kroz deonice otrgnute od brda, kroz planinske uspone i ponore, koji preko mostova i vijadukta prelazi s jedne na drugu stranu obale Južne Morave i uliva se u ovaj tunel. Grandiozan i impozantan, a samo graditelji znaju s čime su se sve suočavali.
- Izgradnja ovog putnog tunela predstavljala je veliki izazov za graditelje, kao i autoput kroz celu Grdeličku klisuru, ali on je kruna svega, pre svega zbog nepovoljnih hidrogeoloških uslova. U više navrata je dolazilo do ispada materijala kako u čelu, tako i na svodovima, a brdski pritisci su uzrokovali česte deformacije i odrone zemlje. Bilo je problema i sa stenskim blokovima sa nepovoljnom orijentacijom - objašnjava naš domaćin i vodič Leonid Vuković, zamenik šefa projekta „E75 jug“, koji je na izgradnji tunela i autoputa aktivan tri i po godine.
Problem je zapravo ovde što brdo iznad Manajla nije stenovito, jer za svakog kopača tunela poslastica je kada naiđe na tvrdu stenu. Slično je i na dve lokacije na trasi u klisuri. A svemu tome, priča Vuković, treba dodati i početne probleme s eksproprijacijom zemljišta.
Oko laika ne može a da ne primeti da su neimari uspešno savladali sve prepreke. Glavni građevinski radovi kroz levu cev tunela su završeni, a kolovoz je mestimično dobio i prvi sloj asfalta.
- Leva cev je probijena u septembru 2016, a desna avgusta 2017. Povezane su sa dva poprečna tunela za vozila i šest za pešake za slučaj havarija. U svakom slučaju, rok za završetak leve cevi je u avgustu, a desne u septembru - objašnjava naš sagovornik.
U levoj trasi nailazimo na radnike koji izvode, kako kažu, završne radove - rade kanale za elektro-instalaciju, ivičnjake, hidroaktivnu mrežu i postavljaju uzemljenja. Paralelno se radi i na nevezanim slojevima kolovozne konstrukcije, dok se u desnoj cevi trenutno izvode radovi na podužnom sabirnom kolektoru i na drenažnom sistemu. Ovde asfaltiranje kolovoza još nije počelo. Radi se i na uređenju oko ulaza i izlaza iz tunela.
- Nasipa se teren s pripadajućim uređenjem oba tunelska portala, što uključuje izradu i dekorativnih gabionskih zidova - objašnjava ovaj građevinski inženjer.
Stigli su i moleri.
- Prvo farbamo levu cev, a kada se završi betoniranje desne cevi, prelazimo na drugu stranu. Boje će biti kao i u svim novim tunelima. Do četiri metra visine bela, a kalota, odnosno, gornji svodovi sivi - objašnjava Slobodan Popović iz firme „Art color“ Beograd, i dodaje da je za sve to potrebno mesec dana. Posle njih radi se elektromašinsko uređenje i tu bi bio kraj što se tiče tunela Manajle.
Leonid Vuković smatra da je gradnja autoputa kroz Grdeličku klisuru najzahtevniji projekat na prostoru Balkana. Od 36,3 km, završena su 22 kilometra.
- Pored izrazito promenljivih i kompleksnih uslova, sama trasa autoputa se nalazi u veoma skučenom prostoru, u prostoru klisure gde je i bivši magistralni, a sada državni put broj 44, zatim put R214 od Leskovca ka Vranju, takođe je Južna Morava u neposrednoj blizini. I u čitavom tom prostoru vi ste spakovali autoput. I eto muke na samom početku - objašnjava on.
Ipak, i kad bude gotov put, brzina vožnje kroz Grdeličku klisuru biće ograničena na 100 kilometara.
- Vozači neće brže stizati do granice sa Makedonijom, ali će zato vožnja biti daleko, daleko bezbednija - naglašava Leonid Vuković.
Rok kraj godine
Leonid Vuković, zamenik šefa projekta „E75 jug“, kao i predstavnici „Koridora Srbije“ kažu da je rok za završetak autoputa kroz Grdeličku klisuru kraj ove godine.
- Verujemo da će se taj rok ispoštovati. Od šest deonica kroz klisuru, završene su kompletno tri, ali one tri su manje dužine. Najveći problem je deonicama pre i posle tunela Predejana zbog stabilizacije terena na kosinama. Zato je angažovan međunarodni ekspert Marinos Skempas, stručnjak Svetske banke, koji je dao konkretne smernice za rešavanje problema kod klizišta - kaže Vuković.