Šta je novo?

Kako unaprediti javni gradski prevoz? Nove linije, vozila i sli

little lightning":1y7pbi2a je napisao(la):
Tu nema 95. O_o
Pretpostavimo da su tada na 95 bili samo japanci i da nisu hteli da ih diraju. xD
95, prva kategorija, što i ne čudi pošto je verovatno jedina linija koja prolazi kroz sva tri "ostrva" Beograda.
 
Занима ме како би овако нешто функционисало у Београду.

Newcastlefaredodgers.jpg


(Слика са Викимедијине Оставе, сликао корисник LHOON, доступно под cc-by-sa-2.5)
 
Ne znam koliko bi imalo efekta, ali bih ja okačio u svakom slučaju.
 
Čitao sam temu o tarifnom sistemu i uputila me na ovu stranu. Dobra je ova crna lista, Đorđe. Samo, kod nas se, Vračarac, ne bi ljudi iz inata švercovali, nego bi polupali autobus u kome bi ta lista visila. A, moram priznati, složio bih se u tome sa tim ljudima. Takvi, da tako kažem, "groteskni" metodi ne mogu kod nas da se prime (hvala bogu), jer su bezobrazni, u najmanju ruku. Zaboravim povlasticu kod kuće (retko se dešavalo, ali se dešavalo), zaboravim, odnosno ne budem svestan da sam je zaboravio (to se desilo svaki put kad sam je zaboravio) i na pola vožnje, ili tek na odredištu, shvatim da sam se švercovao, i šta sad - treba da visim na nekom spisku sa sve iznosom na koji su me ponosito rebnule "bezgrešne" kontrolorske ćate iz GSP-a. :rant:

Ovo se ja iznervirao malo, ali stvarno - bilo bi previše za našu zemlju. Sad bih tako otišao u priču van teme, ali uzdržaću se. :violina:
 
Uvesti MetroBus, MetroTram, MetroTrolley kao i ExpressBus, ClusterExpBus, ShuttleBus, SemiShuttleBus, CityBus, LocalBus.

To su 9 servisa (service-usluga) koje Beograd mora da oformi i da izbriše sadašnju zbrku mreže linija za svagda.

Ovako bi izgledale oznake:

MetroBus: M16, M44, M56, M72, M85, M97...
MetroTram: M3, M7, M9...
MetroTrolley: M29, M40, M41...
ExpressBus: E4, E21, E66, E80...
ClusterExpBus: X12, X49, X51, X69, X77, X84, X90...
ShuttleBus, SemiShuttleBus: S100, S200, S300 (Aerodromi), S8, S13, S28, S34, S48, S55... (SemiShuttleBus)
CityBus: 100, 105, 124, 131, 153, 165, 173, 186, 199...
LocalBus: 20, 24, 49, 57, 60, 75, 88, 96... sa mogućnošću podlinija A i B.

Inače gde god su važniji koridori autobusi moraju imati svoje specijalne 4 trake (po 2 po smeru, spoljnja ka ivici puta za obične tj metro, city i local a unutrašnja za exp, shuttle, semishuttle, cluster exp.) šro znači da bi Bul. Vojvode Mišića sa svojih sadašnjih 6 traka skočio na okruglo 10. Takođe i Savska Avenija sa 10 traka bez ostrva i tako bi uspelo da se ugura izmedju reke i sajma. Mnogo bi bio veći protok nego sada sa bednih 6 traka i suženjima ovako bi bilo 2 ulice i ukupno 20 traka. To bi bio polu BRT. Gde god može bi se to radilo na najvažnijim pravcima. Tome dodati Tube metro linije velikog kapaciteta i dodatni drugi sistem uskoprofilnih vozova pa bi te linije koštale manje, obično bi išle na stubovima. Znači što se železnice tiče samo spojiti London, Pariz i Berlin. Primeniti ovaj sistem linija slično kao u Berlinu samo bolje i potpunije (bolja prevozna usluga a to znači i viši standard) i Beograd može postati Alpha World City. Primera radi on sada nije ni Beta niti Gama. Samo bi mu javni prevoz dovoljno podigao uslove života za građane pa bi automatski bio u toj klasi.

Naravno treba on još da se potrudi pošto nema određene delove grada i najvažniji od svih Central Business District.
 
donato86":2a0igqdy je napisao(la):
Čitao sam temu o tarifnom sistemu i uputila me na ovu stranu. Dobra je ova crna lista, Đorđe. Samo, kod nas se, Vračarac, ne bi ljudi iz inata švercovali, nego bi polupali autobus u kome bi ta lista visila. A, moram priznati, složio bih se u tome sa tim ljudima. Takvi, da tako kažem, "groteskni" metodi ne mogu kod nas da se prime (hvala bogu), jer su bezobrazni, u najmanju ruku. Zaboravim povlasticu kod kuće (retko se dešavalo, ali se dešavalo), zaboravim, odnosno ne budem svestan da sam je zaboravio (to se desilo svaki put kad sam je zaboravio) i na pola vožnje, ili tek na odredištu, shvatim da sam se švercovao, i šta sad - treba da visim na nekom spisku sa sve iznosom na koji su me ponosito rebnule "bezgrešne" kontrolorske ćate iz GSP-a. :rant:

Ovo se ja iznervirao malo, ali stvarno - bilo bi previše za našu zemlju. Sad bih tako otišao u priču van teme, ali uzdržaću se. :violina:
Cemu nerviranje?

Evo npr. u Cirihu ako te uhvate bez karte, a ti kazes da si zaboravio npr. mesecnu kod kuce, dobijes kaznu (ne naplate ti nista na licu mesta) i imas 24 sata da sa tim papirom odes na salter i pokazes da si imao vazecu kartu za taj dan. Onda platis minimalnu kaznu od 5 franaka (inace kazna kada te uhvate bez karte, zaista, je 80 franaka prvi put, pa jos skuplje 2. i 3. put), to je malo vise od cene karte za 1h (4 franka) i minorna je suma, cisto da te opomenu da ne zaboravljas i da im pokrije trosak tog papirica i utrosenog vremena. Ukoliko se za 24 sata ne pojavis na njihovom salteru sa vazecom kartom, stize ti kazna na adresu (mozda je i 48 sati, ne secam se tacno).

Tako to treba da funkcionise.

Btw misljenja sam da treba da postoji neki centralni registar kazni, npr. stigne ti kazna za bilo sta (GSP, nepropisno parkiranje, brzu voznju) i ti imas rok da je platis. Posle tog roka, ako ne platis, posalju ti jos jedno upozerenje, da platis u roku od 5 dana (sa dodatnom kaznom za neplacanje na vreme) inace se kazna upisuje u centralni registar kazni.

Registar bi se proveravao svaki put kada gradjanin treba nesto da izvadi - uverenje o drzavljanstvu, licnu kartu, pasos, zdravstvenu knjizicu, da registruje automobil, itd. Ako je stanje u registru vece od nula - dakle ima neplacenih kazni - nema izdavanja dozvole, licne karte, pasosa, zdravstvene - ma uopste bilo cega.

Npr. rok za placanje bi bio 30 dana. Ko plati u prvih 5 dana, oprasta mu se 20% iznosa, ko plati u prvih 15, 10%. Ko ne plati za 30 dana, dobija upozorenje, 20% vecu kaznu, i rok od 5 dana. Ako ne uplati do tada, kazna se poveca za jos 10%, i upise se u centralni registar. I dok se sve ne plati, nema vadjenja dokumenta, potvrda - nista. Cenim da bi u roku od 5 godina gradjani Srbije postali vrlo redovne platise kazni. Na kraju, i manje bi prekrsaja pravili.
 
^^^ Neplacene kazne bi trebalo da idu na kreditni biro, i tako da uticu na generalnu poverljivost gradjana (kreditnu sposobnost npr). Takodje ukoliko se kazne nagomilaju, to bi trebalo da otkupi neka firma za naplatu, i da doticne naplati od samog gradjanina, dok drzava ima metod zaplene preko suda. To je tako prosta stvar, i ne znam zasto kod nas nije implementirana, s obzirom da sve tri ove institucije funkcionisu...
 
E vidis dobar je taj sistem prodaje nekoj firmi za naplatu. Das upozerenje, imas jos 5 dana da platis kaznu ili ce te juriti cike sa Discovery kanala.

Samo, problem sa zaplenom preko suda je da je sudstvo tromo i neefikasno, a kako bi ono bilo potrebno i ovim firmama da plene imovinu zbog svojih potrazivanja, bojim se da bi se te firme pretvorile u armija celavaca koje fizicki nasrcu na ljude ne bi li kazne platili.

Zato mislim da je adekvatan sistem blokade koji sam opisao gore. Nisi platio kaznu za parkiranje? E, pa ne mozes da registrujes auto, obnovis dozvolu...
 
Samo, problem sa zaplenom preko suda je da je sudstvo tromo i neefikasno, a kako bi ono bilo potrebno i ovim firmama da plene imovinu zbog svojih potrazivanja, bojim se da bi se te firme pretvorile u armija celavaca koje fizicki nasrcu na ljude ne bi li kazne platili.
Problem je prosto u sudstvu. Inace, ovaj sistem odlicno funkcionise u drugim zemljama, tj. tako i funkcionise, a trebalo bi i kod nas. Pitam se samo kako bi uveli tu bazu podataka koju ti predlazes? Znajuci ove nase, to bi se lako zaobilazilo..
 
Baza podataka bi bila najednostavnija stvar...vec sad u svakom MUPu kada ukucaju necije ime, dobije sve - JMBG, mesto rodjenja itd...bazda podataka gradjana postoji. Da sve institucije koje treba dobiju pristup ne bi trebalo da je problem. Napravis takvu bazu gde bi se posle npr. 35 dana upisivale sve neplacene kazne...sa tehnicke strane je stvar vrlo prosta. Sa administrativne strane treba da postoji jedna kancelarija sa par ljudi, svi koji kazne naplacuje bi njima slali zahtev: taj i taj, JMBG taj i taj, kazna ta i ta, postoji li dokaz o placanju u roku - ne postoji, upisi tolko i tolko dinara u njegov "konto". Ista tj. obrnuta procedura kada se kazna plati...
 
hazard":llbfefhu je napisao(la):
Cemu nerviranje?
Iako bi Think Again rekao da sam slab na GSP (ili čak zaposlen), ima tu štošta prostora za nerviranje. Primeraradi - kada se ustanovi da ti je kontrolor napisao nevažeću kaznu (recimo - pokvari se tvoj autobus, ti pređeš u drugi i on ti ne uvaži otkucanu kartu, što je jedna klasična moremajketiga... situacija ili kada vozač nema da ti proda istu). Dešava se ovakvih slučajeva kao salate.
Sad, ti se lepo ukažeš na šalteru, oni kažu - držde hemijsku (ako nisi sam poneo, što je poželjno), upiši žalbu. Upišeš ti to - odeš kod snishodljivog službenika - on kaže Hm, da, u pravu ste. Izvinjavamo se. Dole vam je šalter, platite 1000 din. za storniranje. Imaj u vidu da je doplatna karta (iliti kazna) 3000 din.

Inače, kad stupiš u Zmaj Jovinu - gotovo se sudaraš sa tuštom i tmom beskorisnih službenika. Neki od njih kuvaju kafu, neki dremaju, a neki prosto dijagonalno šetaju od dosade.
 
Da li se slazete samnom da se vrati unifikacija voznog parka i uniformnost voznog parka? Univikacija je da umesto 30 tipova vozila bude zastupljeno oko 5 (autobusi npr citaro, lion's city, 7700, omnicity, avancity; znaci ono najbolje i najproverenije) i da budu primenjeni po linijama da ne bude mesanja. Tako je bilo pre raspada Juge i tako radi sav normalan svet. Uniformnost voznog parka je takodje postojala i to je ono ista sedista, isti materijali, pod, paneli, neonke, displayi, ozvucenje, kvalitet sveukupno i pored toga sto su vozila razliciti modeli. Tako su npr i ikari, i avtomontaze i sanosi imali drvena sedista, beli krov kao noviji ikari (103/201) od sperploce, sipke, svetla,pod, boje, i na kraju celu spoljnu farbu/limariju. Javni prevoz je ogledalo grada, uniforma grada i njegovo obelezje. Zabraniti reklame na celoj povrsini vozila (npr 30% max odnosno od osovine do osovine ispod prozora). Npr da svi imaju male spheros klime (sto su na probi na gb. 183 conectu) posto su jeftinije od velikih i ne rose toliko struje...Monitori za obavestavenje, sve, bas sve isto. Isti dezen tapacirunga sedista. Od minibusa do metroa. Tako je u Berlinu.
 
Mnogo trazis druze...

Cak i da sva vozila budu poptuno nova i ista, posle godinu dve dana zamazivanja i krpljenja vratili bi se na staro.

Za to sto predlazes potrebna je organizacija, a gradsko saobracajno manjka iste.
 
Ideja nije losa. Pitanje samo koliko je izvodljiva? Medjutim za reklame se ne slazem. Mislim da je jako dobra fora sa reklamom preko celog autobusa, ili cega vec. Cak bih dao deo javnog prevoza mladim umetnicima da ih dekorisu.
 
Strogo bih zabranio reklame preko prozora!Na ostalim delovima eksterijera autobusa/tramvaja/trole ok ali ne na prozore pa da moraš da buljiš kroz one rupice na printu i dobiješ migrenu do sledeće stanice.Plus što se zamrači unutrašnjost vozila pa kao da smo sardine u zatvorenoj konzervi.
Ili nek pri sledećoj nabavci kupe vozila bez prozora, došlo bi i jeftinije.
 
Taj trip kada prelepe reklamu preko prozora, stvarno ume da zaboli glava ako pokušaš da gledaš kroz njega.
 
To sa prozirima je stvarno preterivanje. Kako su poceli, jos ce i po sofer-sajbni da lepe reklame!
 
Ima da celu soferku ulepe reklamama,onda montiraju kamere spolja i veliki ekran tutnu ispred vozaca i voala,svi srecni a vozac ce imati utisak kao da igra igricu :)
 
Ukidanje reklama bas iz razloga sto je uniformnost voznog parka i celog grada. Ako svaki ima reklamu ljudi nece znati da je autobus javnog prevoza u Beogradu a svaki grad ima jedinstvenu kolor semu sto je njegov identitet. Reklamama se krsi identitet metropole. Mali gradici u Nemackoj imaju svaki drugi autobus izlepljen od poda do plafona ali zato Berlin ne sme da se bruka. Imaju i oni ali to nije ni 5%. Od 2000 vozila nije ni 50. Obicno su izlepljeni oni za aerodrome i to linije TXL i X9 i obicno su zastupljene reklame aviokompanija sto je i logicno jer idu na aerodrom. Hamburg isto ima reklame ali na manjem broju vozila upravo zbog identiteta a koliko toliko da razbije monotoniju. Bec nema toliko reklama, skoro uopste (samo delimicno i na ULF tramvajima kao kvadrat a ne celom karoserijom) a Budimpesta takodje. Prag ima lepljene od osovine do osovine, Atina ima vilborde kao u Njujorku.

Pariz ima bilborde kao u Njujorku. London isto. Madrid isto bilborde. Lisabon lepljeno izmedju osovina. Varsava lepljeno dole. Oslo ima 3% vozila lepljena itd. Samo Beograd od toga zivi a ni Novi sad ni Zagreb ne dozvoljavaju toliki broj reklama! Bukurest ma kakvi. Oni imaju svoj identitet sto je Beograd svakako izgubio i lici na pokretni cirkus kao Delhi, Calcutta ili Mumbai. Nije ni cudo sto nas iz EU zovu belim Evropskim Indijcima jer smo zapusteni kao oni tj dozvolili smo to. Pre samo 20 godina nije bilo tako i ne vidim u cemu je problem da ponvo bude tako? Zagreb je masovno kupovao italijanska sedista i ugradjivao ih u sva vozila (i kad je kupovao nova narucivao je sa istim, uglavnom je tako uniformisao vozni park). Ja stvarno ne vidim problem?

Iste sipke ima i citaro i lion's city i conecto i lion's city classic. U Novom Sadu isto plave i na neobusima, i ikarbusima i volvoima. Ja stvarno ne vidim u cemu je problem sa mozgom ljudi odgovornih za javnim prevoz u Beogradu. Grad je totalno izbrisao sam sebi jedinstveni identitet. Zagreb i NS tako, a BG japance sa tamno sivim sipkama, conecto sa svetlo sivim... ikare sa skoro belim. Privatnici sa zutim, lasta nove sa crvenim pazi boga ti! Ne znam samo ove liaze sto je kupila kakve sipke imaju, privatni imaju zelene! A o sedistima i da ne spominjem, te tobogan sedista klizajuca, te siva, te bela, te nasa, te Spanska. Pa na sta to lici!??? Polako sad kad se udje u EU skrasice se oni sa tim bljuvotinama kad ih pritisnu sa svih strana i kazu tako tako i tako :cool:
 
^^ Sve je receno !
Stvarno treba zabraniti one reklame preko prozora. Kada bus krene sa pocetne, sedista koja su pored samih reklama se poslednja popune, jer ljudi nece ( sto kaze Stefan) da bulje kroz print rupice, vec hoce normalno da gledaju kroz prozor dok se voze.
 
Vrh