Šta je novo?

Javni prevoz u Srbiji

Beograd je takođe novcem evropske banke svojevremeno kupio solarise.
Može da se krade (i krade se) uvek, samo je pitanje na čemu i koliko
 
Današnja poseta Novom Sadu:


961 na liniji 4 Železnička stanica - Centar - Liman IV

1062 na liniji 56 Železnička stanica - Begeč

1038 i 1070 na liniji 11B(A) Železnička stanica - Liman IV - Bolnica - Železnička stanica
 
Usluge prevoza u Novom Sadu su veoma zadovoljavajuće. Lepo je što prigrad staje na svakoj stanici. Pitam se kako je stojati od Čortanovaca do Novog Sada. 🤔
 
Da li postoji neki sajt na kome se može naći sva vremena između stanica u gradskom i prigradskom prevozu u Novom Sadu?
 
Usluge prevoza u Novom Sadu su veoma zadovoljavajuće. Lepo je što prigrad staje na svakoj stanici.🤔
Vozila su uredna i čista i daleko bolje čuvana od beogradskih, ali to ne znači da je ''nivo usluge bolji''.
Redovi vožnje su katastrofalni, najopterećenije linije uveče i vikendom idu na svakih 30-40 minuta, ne postoje nikakve informacije nigde (o stajalištima, trasi u vozilima), ne postoji prevoz na Google Maps. To što autobusi izgledaju dobro na prvi pogled ne znači da je sistem javnog prevoza dobar i da se razvija dobrim tempom.

Ne staju sve prigradske linije na svim stajalištima, posebno one koje idu u dalja naselja. I mislim da ne bi bilo dobro ni da staju.

I meni nije poznato da postoji informacija o vremenima vožnje.
 
Posetio Novi Sad 😊 (mašina)!
IMG_1986.jpg
 
Dogodine i 20. rođendan. ☺️
Volvo 7000 by Conecto NS, on Flickr
Dobro izgleda limarija, imajući u vidu da su do skoro bili truli. Šteta što ih nije nabavljeno više, a posebno što je ignorisana zglobna varijanta. I 5 komada bilo bi dovoljno za celu 4.

Kupovali se Ikarbusovi kroasani od kojih bi polovni Volvoi bili neuporedivo bolji. Novim nabavkama maksimalno se udaljilo od Skandinavije (ako Volvo ne nudi SUS niskopodne Skanija je tu) što je poražavajuće. Kada uzmemo u obzir lošije održavanje i nedovoljan broj vozila prevoz je blago rečeno unakažen. To je nešto što se ne očekuje od Novog Sada.
 
JGSP Novi Sad, jedini prevoznik koji ne namešta tendere. Čestitamo Novosađani a za Solarise. 👏
"Не намешта тендер" има значење "купио најфенси, што смо и хтели". Дакле, купили су аутобус са циклусом пуњења 45 километара у осредњим временским условима, а 26 у екстремним временским условима, и такав је победио нефенси Белоруског ривала који је још у првој генерацији елетробуса нудио циклус 80 километара, а у другој 250 километара, основан на јефтиној руској сировинској бази. Са друге стране, проблематично је само 3 компаније које су дале понуду на тендеру. У овим хладноратовским условима не навијам за Белоруске произвођаче, већ за бољи и већи избор не само произвођача, већ и решења.

Ако нисмо промашили број дома ("поштен тендер"), промашили смо улицу. 6,2 милиона евра за бедних 10 соло аутобуса? За те паре се могао купити три пута већи капацитет аутобуских или тролејбуских возила. Могло се извршити озбиљно улагање у НС:ВОЗ, а да је буџет био нешто већи, и у трамвај са добрим половним трамвајима. Главно је да се глуми корак са светом.
 
Mi se vozimo kineskim krševima Higer, dok Novosađani se voze Mercedesom i Solarisom, baš super
Evo ja i vama želim da se vozite Mercedesom i Solarisom (mada je kod nas najveći deo voznog parka sada BMC, a ima i raznih starigh krševa, ali sve ređe), ali ovaj komentar je zvučao kao da nije u redu da neki grad kupi modernije autobuse pre Beograda????
Na stranu sve, BMC se koliko vidim zasada pokazao OK. GRad je doneo odluku da se dizel autobusi više ne nabavljaju, da se pređe na kombinaciju voznog parka CNG + električni.
O tramvajima za koje postoje projekti ni reči zasada.
 
Užice se sprema da gasifikuje gradski prevoz. Bečejprevoz koji prevozi Užičane, dobio je zadatak da nabavi vozila na cng. To poprilično kasni, ali danas na AS videh 4 mana sa bocama. A nema punionica u gradu. Kako su to smislili, videćemo...
Slika je iz daljine, sa zumom pa je loša, ali eto, vest je da su počeli da stižu. Kad će ih uključiti u rad, videćemo
Screenshot_20220510-194634.jpg
 
Нови Сад и Суботица су имали трамваје али су их укинули пре више деценија. Аутобуси су се наметнули као много практичнији и тада све јефтинији вид превоза. То је време када је било вишка возача и време када се није размишљало о екологији. Било је иницијатива за враћање али је то за град прескупо, износи се мере десетинама милиона евра. Са друге стране, мањак возача аутобуса је велики проблем. То је првенствено кривица руководстава ГСП које својим потезима често само растерује возаче и огромног проблема мањка возача у ЕУ па тако многи одлазе у државе ЕУ где су цењенији и много боље плаћени. Ствари су још више закомпликовали наши са баснословном ценом ЦПЦ сертификатима за људе који тек стичу категорије у ауто-школи па ће проблем мањка возача и аутобуса и камиона из године у годину постајати све већи. Још један проблем и нелогичност је та што дечко који упише смер возач моторних возила школовање заврши као возач камиона али не и као возач аутобуса. Д категорију мора да плати сам и мора да чека, мислим, 23. годину старости. За године нисам сигуран. Једно од решења на новоу државе, генерално, може да буде и измена постојеће праксе и закона тако да у случају средње саобраћајне школе возач моторних возила у склопу свог школовања добије и Д категорију, што је негде и логично.
Са друге стране, возача трамваја је много лакше "добити" и шински превоз јесте најјефтинији по пређеном километру али је изградња инфраструктуре много скупља. У случају Суботице пруга Суботица - Хоргош која се реконструише и електрификује може на себе да узме улогу приградске железнице јер са мање од 27км пруге повезује Суботицу са Палићем, Бачким Виноградима и Хоргошем. Ако буде било воље, то може да заживи у року од неколико месеци чим буду завршени радови. Што се Новог Сада тиче новосађани су урадили паметну ствар и паметно планирали развој града. Булеваре са две траке правили су где год је то било могуће тако да мислим да трамвај у ужем и ширем центру града не би био проблем. Поставља се само питање цене и исплативости улагања у инфраструктуру. За Ниш је планирано измештање пруге Ниш - Димитровград из града, измештање железничке станице и нова станица код аеродрома. Нишлије једва чекају да им склоне пругу из града јер са њом муку муче деценијама. Мислим да никако не би били одушевљени идејом приградске железнице на старој прузи јер је пруга у нивоу и на више места има јако незгодне пружне прелазе. Трамвај на тој траси био би нешто друго али се опет поставља питање новца као и код Новог Сада. Крагујевац има огроман и нерешив проблем са железницом и пругом Крагујевац - Краљево. Планови за измештање пруге разматрани су деценијама. Разматрано је неколико варијанти али је изградња индустријског парка поред Фијата ставила тачку на пројекат нове трасе пруге а алтернатива до данас, колико знам, није пронађена. Зграда железничке станице у Крагујевцу је једна посебно тужна прича и прича за себе јер је њено стање катастрофално а притом је и споменик културе. Крагујевац, логично, гледа како прво да реши проблем железнице, ако уопште и постоји неко решење које не захтева баснословне суме новца.
 
Evo nekoliko fotki iz Novog Sada koje sam uslikao u proteklih nekoliko nedelja/meseci. :)

Volvo 7000 #813
Volvo 7000 by Conecto NS, on Flickr


Solaris #918 koji je posle nekoliko godina stajanja u garaži, usled potpunog otkaza motora, izašao u saobraćaj. Očekivao sam da će mu skinuti ovu reklamu koje trenutno više nema nego što ima. 😷

Solaris Urbino 12 CNG III by Conecto NS, on Flickr

Solaris #919

Solaris Urbino 12 III CNG by Conecto NS, on Flickr

Crossway #939

Iveco Crossway LE by Conecto NS, on Flickr

BMC #1075

BMC Procity 12 CNG by Conecto NS, on Flickr
 
Odlične slike.

Bogami, i oni imaju šaren vozni park. Pogotovu imajući u vidu veličinu JGSP.
 
Evo jedne ideje kako bi mogao sistemski da se poboljša javni prevoz u celoj zemlji, koji je danas izuzetno loš, nepovezan i ne pokriva potrebe stanovništva.
Prilikom gradnje/modernizacije železničkih pravaca železnica bi uvela taktni red vožnje od minimum sat vremena za RE/REx vozove.
U saradnji između lokalnih samouprava, ministarstva i železnica definišu se u svim lokalnim samoupravama duž te nove železničke "usluge" rute lokalnog javnog prevoza i njihov red vožnjem. Ove rute, pored zadovoljavanja lokalnih kretanja stanovništva, bi i povezivale železnicke stanice i "hranile" železnicu.
Pošto se sve ovo radi u saradnji, a rute daju na koncesiju, lako je odrediti red vožnje koji bi bio usklađen sa vozovima i cenu karte koja bi bila pristupačna stanovništvu.
Ovaj sistem bi se primenjivao na svaku novu/modernizovanu prugu i kroz 10-15 godina cela zemlja bi mogla biti pokrivena. Oni pravci koji nemaju želeleznicu bi dobili regionalni autobus koji bi "glumio" voz sa težnjom da se u budućnosti razviju i ovi koridori za železnicom.(primeri su Požega-Arilje ili Užica-Bajina bašta)
Finansiranje bi došlo delom iz lokalnih samouprava i iz državnog budžeta, moguće je i stvaranje jedinstvenog tela koje bi nadgledalo i alociralo novac. Time bi se sa profitabilnijih ruta davao novac neprofitabilnim.

Velike prednosti ovog projekta odgledaju se u ogromnom povećanju mobilnosti svih građana a time i ekonomskog napretka. Ovo bi bila najefikasnija mera za ostanak stanovništva u manjim mestima. Isto tako, ovime bi mobilnost svela na zeleni javni prevoz dakle i zelena agenda je zadovoljena.
Potrebno bi bilo dosta novca za nabavku novog voznog parka kao i poboljšanja u infrastrukturi (koja će se svakako dešavati) međutim veliki deo ovog plana je sama integracija sistema (koji samostalno ne mogu da funkcionišu) i u smislu reda vožnje, a možda u budućnosti i tarifna integracija cele države. Moguće je i napraviti jedinstvenu platformu za sve vidove prevoza u državi kako bi ljudi lakše našli put od tačke A do tačke B kombinujući više sistema različitih kompanija
 
Lepa ideja, za pocetak treba probati u Vojvodini gde je dosta mesta u pravoj liniji koja se zavrsava na nekoj od zeleznickih stanica, sto bi spasilo dosta sela od izumiranja.
 
Lepa ideja, za pocetak treba probati u Vojvodini gde je dosta mesta u pravoj liniji koja se zavrsava na nekoj od zeleznickih stanica, sto bi spasilo dosta sela od izumiranja.
Može se početi na Beograd-Novi Sad, Beograd-Valjevo i Kraljevo-Užice pa odatle razvijati. Železnica lako može (uz nove vozove) da uvede ovde takt, samo je potrebno organizovati lokalni javni prevoz po tome i integrisati sve. Naravno i napraviti platformu. Ukoliko bi stala država iza ovog projekta i dala prioritet bio bi realizovan relativno brzo jer nema stvari koje su potrebne godinama da se izgrade itd. Već je sve tu samo organizacija
 
Vrh