Poštovani forumaši, poštovane kolege,
Imam potrebu da vam se obratim, jer moja, ali frustracija, nezadovoljstvo i bes više stotina hiljada građana, nema više gde da se ispolji. Pišem ovo povodom skandaloznog i katastrofalnog stanja u gradskom saobraćajnom preduzeću (GSP) "Novi Sad", koje se odmiče kontroli i koje niko ne zna kada i na koji način će se završiti. Stanje je počelo da bude opasno zabrinjavajuće, ogleda se u nikada lošijim međuljudskim odnosima u firmi, tehničkoj neispravnosti autobusa koja odmiče kontroli, užasnom nedostatku vozača i mehaničara, niskim platama, neizdrživim uslovima rada, velikim dugovanjima firme. Vozači se ne poštuju, svakodnevno im se vređa inteligencija, redovno se ucenjuju i podmićuju, uporno se preti zaposlenima i isti se teraju da napuštaju nezavisme sindikate. Već ovako preniske plate se isplaćuju za zakašnjenjem, u februaru se očekuje isplaćanje po gradskom kolektivnom, a ne po onom koji važi od 31.12. Plate će ponovo biti znatno manje u odnosu na npr. decembar.
Pre mesec dana, jedan od vozača je dobio "zahvalnicu" od preduzeća gde se traži da isplati ni manje ni više nego 120 00 dinara koje je trebalo da plati preduzeće. Sve se dogodilo pre 7 godina kada je isti taj vozač pomogao svom kolegi vozaču kog je napao jedan od putnika. Na sudu je krivično oslobođen, ali je na parnici izgubio, putnik je tužio GSP i neosnovano njega, pa je ostao dužan da isplati 120 000 dinara iz svog džepa, dok će isto toliko platiti preduzeće. Međutim, pre neki dan je uz obrazloženje da nije trebao da se meša i da zove dispečera, već da se skloni sa strane, dobio nalog da mora da isplati i drugu polovinu koju je firma treba da plati. Ukupno 240 000 dinara je jedan vozač platio oštećenom zato što je svog kolegu odbranio od psihopate i sprečio saobraćajnu nezgodu. Vozači iz sindikata su se kasnije sami organizovali i platili ovo.
Ljudi iz vrha firme, pa čak i sam direktor, redovno zovu i ucenjuju one koji su u nezavisnom sindikatu da im neće produžiti rešenja ili čak dati oktaz. Ljudi koji su ovde kao naprednjaci, redovno ne rade ništa, ne dolaze ni na posao, a redovno primaju plate. Tehnička ispravnost autobusa nikada u istoriji preduzeća nije bila na nižem nivou. Trenutno je, i tek će biti zimski period, a trenutno ni 20% voznog parka nema obavljenu zimsku pripremu. Kako bi stvorio vizuelni utisak da je taj procenat veći, na spisku gde se nalaze vozila sa obavljenom zimskom pripremom nalaze se i autobusi koji su u rashodu, koji čekaju sečenje ili oni koji su odavno isečeni, a tu su i autobusi koji godinama stoje u kvaru. A onih koji su u kvaru ili su neispravni, ne da ima previše, već remete normalno funkcionisanje javnog saobraćaja. U garaži koju pogoni preko 260 autobusa, trenutno čak 20 KOMADA čeka nove motore ili čeka njihovu popravku usled defektaže i riknjavanja mehanike. Rezervnih delova nema, autobusi se krpe sa "daj šta daš" materijalima, jeftinim i nekvalitetnim. Ono što se odvali a nije neophodno da se vrati, se ne vraća, dok je ono što je neophodno za vožnju krpi sa nekim materijalima i delovima koji su skinuti sa vozila koja su rashodovana po pre nekoliko godina, pa se tako naprimer na nova vozila budže retrovizori iz prošlog veka ili se podolit krpi sa parčem novog koji se ne uklapa i koji se lepi kao nogom, uz par šrafova koji otpadnu za koji dan. Tehnička ispravnost je na minimumu, neretko se dešava da vozači promene po 3 ili 4 vozila za jednu smenu jer ostala ne mogu ni toliko da izdrže, pritom uglavnom pričamo o autobusima koji su stari po u proseku 10 godina, i manje. Zbog kriminalno velikog nedostatka vozača, polasci u redu vožnje su svedeni na BUKVALNI MINIMUM, i ovakav javni prevoz u novijoj istoriji ovog preduzeća nije saobraćao u manjem obimu. Pre svega su u sepetembru prošle godine znatno smanjili obim reda vožnje, pa kasnije usled nedostatka vozača i za to, dodatno smanjili, pa tako autobusi na glavnim i najffekventnijim linijama posle 18h idu na svakih pola sata, neretko i na 40 minuta, dok se u šihtama ide u proseku na svakih 9/10 minuta. U poslednjih 10 godina, red vožnje je toliko smanjen da je došao do neprepoznatljivosti. Gužve su, koliko god to neverovatno zvučalo, postale veće nego u Beogradu. Autobusi su tokom celog dana prepuni, teško se kada može normalno ući a da se zakače vrata koja neretko od gužve ne mogu da se zatvore. Uporno se smanjuje udeo zglobnih autobusa u voznom parku dok se sve više povećava solo deo. Prevoz ide presporo, žute trake gotovo da ne postoje, elektronski sistem karata besmislen i stanje je isto kao i da ne postoji. Prevoz nije razvijen, organizacija je ravna nuli i ne znam da li iko u regionu ima lošije organizovan javni gradski prevoz. I nažalost je tako, ali to je sušta realnost. Novom Sadu, kao gradu sa najvećim porastom stanovništa u državi, kao gradu koji broji pola miliona stanovnika, treba tim stručnjaka koji će da sedne i da detaljno organizuje i sklopi plan funkcionisanja javnog prevoza u ovom gradu, jer ovo što je trenutno je sramota i skandal. Zaposleni se tretiraju kao robovi, ispaštaju putnici, prevoz nerazvijen, a vrh se vrti u kožnim foteljama. Tako danas izgleda JGSP "Novi Sad". 15. februara se planira štrajk zaposlenih JGSP-a "Novi Sad", koji obuhvata kompletnu obustavu javnog prevoza na neodređeno vreme, dok se ne ispune zahtevi. Ovo je početak kraja, ukoliko sada ne istraju teško da će im se više ukazati prilika.