Da krenem i ja sa oživljavanjem teme...
Dakle, najpre ovo što je sad počelo - Autoput Evropa A6.
Preimenovano prošle godine, prvo je bilo A7 Sofija-Kalotina, pa su mu dodali završenu SST (severnu tangentu 3+1/3+1) i postade A6.
Započet je lot 2 (Dragoman - petlja Hrabarsko), 17km, ta petlja je neka 4km od Slivnice bliže Sofiji, u opštini Božurište, koja naleže na grad.
Tako da to što većina u Bugarskoj to zove Dragoman-Slivnica baš i nije tačno jer prolazi Slivnicu i onaj čuveni policijski punkt sa ograničenjem 50.
Tehnologija je kao Bela Palanka-Pirot, pravi se pored 1 strana 2+1, razbucava se stari put, pa se od njega pravi druga strana 2+1.
Uostalom, čak se i zvanično ne vodi kao izgradnja AP, već modernizacija puta 1. reda I-8, koji će za 2 godine dumre u tom delu i postaće A6.
Ravnica i u jednom delu vrlo blago talasast teren, rok 2 godine realan, do kraja sledeće godine malo preambiciozno, al izbori su u oktobru 2020...
Na premijerovom fejsbuku ima klip gde zamenik ministra za regionalni razvoj kaže da će se lot 1 (GP Kalotina-Dragoman) projektovati još 2-3 meseca.
Što se poklapa sa nekim mojim saznanjima da će Štrabag od septembra masovno naseliti ove krajeve, iako svi najavljuju jun ili jul za početak.
A i logično je da je se taj lot duže projektuje jer ide kroz Dragomansku klisuru gde nemam pojma kako će da provuku 6 traka između pruge i brda.
Postojeći put je u tesnacu, širine 7-8m, a projektovano je 25,5m, biće vrv rušenja brda, prugu nemaju gde, samim tim zastoja i nervoze vozača...
Ono što znam je da je projektovan vijadukt od 800m iznad pruge i puta, kojim će ići pravac ka granici, dok ispod pruge ostaje za pravac ka Sofiji.
To je na 3. km, a početak je na km 1+000, od ovog ležećeg policajca, udesno, levo je bela kućica sa policajcem koji nema nikakvu funkciju:
Levo je pruga i granična stanica Kalotina zapad, nema šanse da to diraju, pa će stradati i Shell i Gazprom, Srpska skara, a i ovaj sa vinjetama:
Km 0 je na granici, ali će i taj deo trpeti promene do 1, jer je najavljena rekonstrukcija GP, odranije znam da je carina otkupila napuštenu pumpu.
Premijer Borisov je u izjavama pominjao da neće biti semafora od Istanbula do Minhena, što je demagogija level ON, ali ukazuje na nameru.
To znači da će da se najzad ukloni ovaj Riplijevski pešački semafor preko 8 traka AP na istočnom delu obilaznice Sofije (između A1 i SST-A6):
To se naravno može rešiti pešačkim podvožnjakom ili pasarelom i verovatno će to Grad Sofija rešiti u nekom skorijem periodu.
Ali je Borisov tu verovatno imao u vidu semafor kod Metroa i ležeći na skretanje za Bankju na postojećem 2+2, tj. 4 trake bez ograde bliže Sofiji.
A to znači i najavu da bi lot 3 (petlja Hrabarsko-SOP/obilaznica/) mogao da oživi iz mrtvih, što bi značilo i završetak celog autoputa.
To je deo, koji ide nezavisno od sadašnjeg puta, prati više prugu i izlazi pravo na severnu tangentu, koja trenutno završava nigde.
Na ovoj karti to je deo preko koga je napisan broj 8:
Ta deonica ima izvođački projekat, pa bi mogla da ide brže, npr. crveni FIDIC, za razliku od lot 1 i 2, koji nisu imali projekat pa su išli sa žutim.
Potpuno je u ravnici, mada ima dosta kolizija sa lokalnim putevima, ali je već gradska zona, pa je najveći problem lova za eksproprijaciju!
"Dobro upućeni" tvrde da taj tender neće biti raspisan pre 2021. Dok se to ne završi služiće svrsi i onaj 2+2, kružni tok i zapadni luk obilaznice.
Što se tiče tog dela toliko, a na A3 (ka Solunu) otvorena je obilaznica Blagoevgrada u punom profilu (oko 6,5km), što je dobro.
Tu se išlo ili na severnu petlju ili do kraja (Alvirko) pa preko 2 kružna na staru obilaznicu, gde vikendom neretko biva neviđeni krkljanac.
Ustvari to je samo poddeonica koju radi domaća firma Groma Holding, drugi deo te deonice je dalje skroz do Simitlija, gde se skreće za Bansko.
Nažalost, sve i da ga završe u roku ove godine (a neće), stajaće ko naša glinena još par godina završena, a bez puštanja saobraćaja.
Ovo iz razloga, što je usred deonice tunel Železnica (2km), koji je tek sad pod žalbama, skandalima i neće to bar još 2-3 godine.
Ono što nije dobro je najava Borisova da će možda odustati od gradnje autoputa kroz "kanjon Strume", kako vole da zovu tu klisuru ovi iz SAT-a.
U tenderu je i trebalo je da se gradi 2+1 istočno na brdu, a da se postojeći put pretvori u drugu stranu autoputa.
I tu su 2 poddeonice, pa se priča da će se južnija (obilaznica Kresne) ipak graditi, a da će baš kroz klisuru (~15km) i/ili iznad nje biti obustavljena.
Što bi uvuklo državu u problem jer je 80% finansiranja iz EU, pa bi onda morali da vraćaju pare u Brisel za sve deonice A3, oko milijardu evrova!
E sad, nisu odluke EU Sveto pismo, pa Borisov računa da te pare mogu da preusmere za A2 ka Varni ili pre svega Botevgrad-Vidin ka Rumuniji.
Neki smatraju ovo kao poruku/pretnju ekolozima koji osporavaju projekat i tzv. eko-reketu, jer po EU direktivama bez njih ništa, a oni vole šuške.
Raspisah se o A3, jer znam da dosta ljudi iz cele Srbije koristi ovaj pravac za Tasos, Aleksandropolis i regiju Sv. Đorđa (Asprovalta, Nea Vrasna...)
Mogao bih dosta da pišem o početku gradnje 100+km na A2 (Sofija-Varna) do Velikog Trnova, izgradnji Sofije (metro, ekspanzija visokogradnje)...
Ipak, najviše pažnje posvetiću A6 - glavni pravac, koji Srbiju povezuje sa Turskom, Bliskim Istokom, Istočnom Grčkom i južnim Crnim morem.
Čim budem u prilici, a kako se stvari budu odvijale na gradilištima, baciću po koju slikovnicu sa A6 i ovde.