Juče sam nekoliko puta detaljno gledao snimak i mogu da podelim ovu deonicu u 4 dela po radovima kakvi se izvode, počev od početka snimka:
1. Grad Dragoman sa 2 petlje - to je jedino u ravnici (uz poslednji km do same granice), ali su tu najmanje radili. Tek sad trasiraju, a ono što mi je zapalo za oko je da renoviraju i proširuju stari put, koji je neposredno uz međunarodni sa leve strane, pa nije isključeno da će tu prebaciti saobraćaj dok se radi AP, kao što su radili od Dragomana do Aldomirovaca. Iako je ravno i nije predugo (2-3 km), neće biti nimalo lako jer je kao i kod svakog grada puno vodova, objekata uz put itd. Dobro da su počeli, ali sledeće godine će tu morati da intenziviraju radove, a neće biti lako sigurno pod saobraćajem, naročito kad krenu Turci narednog leta.
2. U suštini je to jedna celina sa 3 - Dragomanska klisura, ali sam je ja na osnovu odrađenog i tehničkih karakteristika podelio na 2 dela, gornji bliži Dragomanu i donji bliži Kalotini. Otprilike je međa na 22:00 na snimku, tamo gde se detaljno prati nasip iznad gabionskog zida i nakon toga ide veliki propust/podvožnjak. Taj gornji deo je teži od donjeg u smislu da ide čas sa jedne, čas sa druge strane sadašnjeg puta (zbog pruge), radi se s jedne strane iskop kamenitih brda, a sa druge moraju da podižu trasu iznad pruge i to rade gabionskim zidovima. Tek poslednjih meseci su to intenzivirali i vidi se da kasni za donjim. Imaju tu dosta propusta i podvožnjaka, kad dođu do širine autoputa, uslediće preusmeravanje stari put-nova trasa, kao što je sad u donjem delu. Po mojoj proceni tek u drugoj polovini naredne godine.
3. Donji deo klisure, koji je ubedljivo najviše napredovao, tu su prvo i počeli. Delom se vozi po novoj trasi bez habajućeg, delom starim putem, koji je je na nekim mestima sad iskopan i proširuje se na gabarite jedne strane autoputa, čak su jednu deonicu i asfaltirali. Ovde očekujem da do leta puste pun profil na tih nekoliko km, sa ili bez habajućeg, koji će verovatno raditi u kontinuitetu krajem sledeće godine. Tu je i veliki nadvožnjak, po projektu cut&cover tunel, biće zatrpan zemljom odozgo, kome do završetka fali jedan red greda levo. Namenjen je divljim životinjama, koje će moći da se prošetaju do pruge i vrate se, dok se ne napravi isti preko pruge, koja bi trebalo sledeće godine da se remontuje i proširi na 2 koloseka. Drugi zanimljiv objekat je potporni zid od kilometar i više desno uz brdo, koga su poslednjih meseci radili i čini se da su pri samom kraju. Završetkom potpornog kod železničkog nadvožnjaka završava se i ova poddeonica.
4. Poslednji deo počinje od železničkog nadvožnjaka, gde su čini se za razliku od idejnog projekta, u izvođačkom projektu odustali od vijadukta od 900m za jedan pravac iznad pruge, dok bi drugi ostao ispod pruge. Ovi stubići ispod kojih je asfaltirano je nadvožnjak za privremenu trasu pruge, ispod će ići devijacija puta, ovo što je asfaltirano, nakon čega će se po svemu sudeći rušiti stari železnički nadvožnjak i graditi veći, za 2 koloseka gore i sa otvorima za pun profil autoputa ispod. Nakon toga će ovi stubići i pristupni nasipi biti srušeni kako bi se nastavio AP. Procenili su da je to bolje i vrv jeftinije nego pentrati autoput iznad pruge vijaduktom od skoro kilometar dužine. Tu su i rečicu Eževicu, koja je više sezonska jer presušuje leti, nabili u betonski propust, iznad koga će ići trasa AP. Ambiciozno... Tu je i problem tesnaca kod Kalotine, gde miniraju i gde će tek minirati, neke kuće su srušene, neke će tek, a neke ostati i uz sam autoput. Tu će biti baš dosta posla, plus petlja Kalotina i uklapanje ka prelazu kod pumpi i fri šopa, ali to je već u ravnici.
Rok im je februar 2022., dinamika im je po svim procenama dobra, mada imaju nekoliko baš kritičnih tačaka, očekujem da velika većina bude završena i puštena u saobraćaj u punom profilu do kraja 2021., dakle za tačno godinu dana. Možda im ostanu petlje na početku i kraju i neka kozmetika za prve mesece 2022.