[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=492515#p492515:1ezoo4o3 je napisao(la):
direktor » 15 Nov 2017 10:58 am[/url]":1ezoo4o3]Mene zania kako bi izgledalo umjesto zlata da je vizantisko plava
To je dobro pitanje.
Razne nijanse plave kao "pozadina" u hrišćanstvu/pravoslavlju prisutne su veoma rano. Plava simboliše nešto nebesko, uzvišeno.
Manastir kod Homsa u Siriji, 6. vek:
U Raveni (isto 6. vek) plava je prisutna uglavnom kao direktni (a ne transcedentni) simbol nebeskog svoda, dok na ostalim mestima na pozadini preovlađuje zlatna, kao božanska i večna:
Isto važi i za Aju Sofiju (6. vek):
Premda je plava i tamo prisutna, na primer u odeždama svetitelja:
O razvijenoj umetnosti Vizantije u 10, 11. i 12. veku da i ne govorimo, ima dosta primera na prethodnim stranama - zlatna pozadina je prisutna na svim monumentalnim mozaicima od Venecije i Sicilije do Male Azije. Plava pozadina je dominantna od 12. veka, kada je izraženije freskopisanje - što koincidira sa propadanjem Istočnog Carstva. Naša srpska tradicija poznaje samo ovakve, "plavim" freskama živopisane manastire, koji u 13. i 14. veku dostižu svoj umetnički zenit i tada ulaze u sam vrh evropskog slikarstva i nagoveštavaju renesansu. Dobar primer plavog mozaika imamo na Oplencu.
Kako odabirom mozaika umesto freskopisanja, tako i odabirom zlatne pozadine, u Hramu je napravljen diskontinuitet sa tradicijom srpske crkve. Ali ne i pravoslavlja uopšte! Mislim da je ova dilema više stvar ukusa, ako se tako može reći.
Kod mene lično, ulazak u plavu unutrašnjost našeg srednjevekovnog manastira izaziva mir, spokoj, tera na ćutanje. Unutrašnjost je generalno mračna. Sa zlatnom pozadinom i mozaikom nemam toliko iskustva, ali utisak je da deluje zaprepašćujuće, fantazmogorično, nekako transcedentno poručujući da je Carstvo nebesko nešto što ne možemo ni da naslutimo. U tom smislu mi je drago što je u Hramu napravljen iskorak i što se pribeglo ovom starom rešenju sa kojim nismo mogli da se susrećemo u Srbiji do sada. Na ovaj način smo se, uprkos svojoj ličnoj tradiciji, pozvali na ono što je starije i opštije - tradicija naše i svačije, jedne, nedeljive pravoslavne Crkve. Kakvo će konačno rešenje biti - videćemo. Možda ćemo zakukati za plavim mozaikom, ali nadam se da to neće biti slučaj.
Nažalost, zlatnu pozadinu videli smo ne na mozaiku, ali na freskama - u kripti Hrama. Rezultat je...