Šta je novo?

Hram Svetog Save

Mermer ima specificnu teolosku konotaciju. U pravoslavnoj (i ne samo u njoj) arhitekturi predstavlja "simbol svetlosti sa nastanka sveta koje se zaledio u primordijalnom okeanu". U srpkoj kulturi se javlja u epohalnom zdanju mermerne fasade prve srpske lavre Studenice zbog te teoloske sustine i kultne povezanosti u njemanicenoj dinasticnoj tradiciji. Ovu crkveno-politicku ideologije je sam Sava zamislio i sproveo u delo (kao sto je i on izabrao Studenicu za prvi prestol srpskih arhireja i grobnu crkvu svog oca).
Prvi Savin- i srpsko-pravoslavni episkopalni hram je nesumnjivo najbitniji sakralni objekt srpske arhitekture (zbog ideolosko-dinasticke politike Nemanjica). Izbor mermera za obradu fasade Hrama Svetog Save je vise nego opravdan zbog istovetne fasade Studenice i dubine teloskih shvatanja simbolike mermera u primeni sakralnih objekata. Resenje Studenice je primljeno mozda samo slucajno u nastavaku tradicije nase sakralne arhitekture. Za srednjovekovnog coveka koji je smatrao metafizicnost za deo stvarnosti bi fasada Hrama Svetog Sava predstavljala prepoznatljivu ideju metafizicnosti za okarakteriziranje najsvetijih zdanja.

Sto se tice pescara, on je u glavnom koriscen u goticnoj arhitekturi, a Pesic je obrazlozijo da ga nije koristio sto nije dobro prilagoden gradskoj klimi. Zbog sve ovog navedenog je mermer bio najlogicniji a i najsrecniji izbor fasade.

Sto se tice dubine teoloskih shvatanja srednjovekovne arhitekture Studenice i njene mermerna fasade preporucujem jednog od clanaka Jelene Erdeljan (ona sumnja u dotadasnjih interpretacije nastanka nase crkvene arhitekture, i sve to ne bez dobrog razloga):

a) Studenica a new perspective: http://www.academia.edu/5535145/Studeni ... erspective
b) Studenica. An identity in marble: http://www.doiserbia.nb.rs/img/doi/0350 ... 35093E.pdf
c) Studenica: all things Constantinopolian: http://www.academia.edu/1867662/Studeni ... inopolitan
 
Ја мислим да проблем није толико у избору материјала за фасаду, колико у димензији плоча. Могле су да буду веће. А што се унутрашњости тиче, мислим да до сада није било грешке.

Ово је миленијумско здање и мислим да је важније радити га квалитетно корак по корак, него завршити га што пре.

Ја обожавам Храм и баш ми је жао што не постоји могућност изласка на подножје куполе. Типа, платиш двеста динара и имаш перфектан поглед са врха Врачара на остали део града. А на рачун Храма сваке године слије се по пар стотина хиљада евра који могу да се уложе у његов довршетак и одржавање. Кад може Уомо у Милану да наплаћује много веће суме за мање спектакуларан поглед, може и Св. Сава.

Али предузетнички дух нашег свештенства завршава се на одбијању да се плаћа порез.
 
Problem je sa izlaskom na prsten oko kupole zato sto prilwzi stepenice nisu uradjeni cak ni trajno osvjetljenje kad bi to uradili uz vodica po lijepom vremenu gurupe od po 10 ljudi mislim da ne bi bio problem
 
e ovako, jel smem malo da bocnem, ali bez ljutne. To je za razmisljanje, boli ali dobro je za glavu pri konacnom brojanju.

Srpski narod je narod koji je svom najvecem Vojskovodji u istoriji glavu posekao i kozu sa nje odrao, onome ko ga je oslobodio i prvi put drzavu posle 400 godina dao celu familiju pobio i zatrao (1903, 150 clanova familije porodice Obrenovic ubijeni), a svom prvom prosvetitelju hram izgradio, koji ponajvise lici na hramove onih koji su istom tom prosvetitelju na istom tom mestu mosti spalili.

E kakve vam ove tri recenice e takav vam i hram spolja. Nije samo problem fasadna obloga, nego i proporcije nekih delova. Recimo zvonici zu isuvise izvuceni i visoki (pogledaj plavu dzamiju u Stambolu ili je to vizantijsko?).

Posle unutrasnjih radova, hram treba spolja ponovo da se radi i doradjuje, pa nek kosta koliko kosta.

Zao mi je ako su nekome povredjena osecanja, moj cilj je da se spoljasnost ponovo radi, kad tad.
 
Ocigledno o sakralnoj arhitekturi ne znas nista a plava dzamija je pravljena po ugledu na sv sofiju
Moras jos mnogo da citas
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=427926#p427926:2c2qqjrg je napisao(la):
orjen » 14 Jan 2017 12:02 am[/url]":2c2qqjrg]
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=427875#p427875:2c2qqjrg je napisao(la):
Sarajevska » 13 Jan 2017 04:45 pm[/url]":2c2qqjrg]Je l' ima neko onu starinsku sliku Hrama (ranije je bila ovde na forumu i po internetu, a sad ne mogu nigde da je nađem) gde je hram prikazan po onom Deroko-Nestorović rešenju? Slika je bila u boji, videli su se neki detalji (koji su kasnije odbačeni) kao što su sitni prozori u srpsko-vizantijskom stilu i videlo se da je fasada od nekog žutog kamena - peščara. Kupola je na slici bila onako zagasito-zlatna ka narandžastoj, koliko me sećanje služi. Hvala!

Sećam se da sam teško žalio što to rešenje nije ostalo do kraja...

Radi se o Nestorovicoj prvobitnoj skici iz 1931. Nije prosao sto je Hram bio veci od danasnjeg za 1000 m² sto ministarstvo gradevine nije odobrilo. Valjda i odbor za podizanje hrama ovaj plan nije u potpunosti podrzala. Preraden plan je po meni arhitektonski cistiji i ne lici na gradevine iz gothic stripova. U funkcionalnom i liturgicnom smislu ovo jednostavnije resenje potpuno odgovara potrebama crkve. Glava prostorija (naos) je inace ostao isti, samo su odklonili spoljasnje galerije koje nisu imali nikakve funkcije i zato su i bile nepotrebne. Akvarel prvobitne Nestorovice skice i prema tome napravljen model je ocuvan i u vlasnistvu njegove familije.
U prilogu Nestovovicev akvarel iz 31 god.

file.php

Najlepše zahvaljujem na akvarelu!!
 
Da dodam, uzor mermnih fasada u pravoslavnoj arhitekturi i posebno Studenici je srusena carigradska Faros-kapela (Θεοτόκος τοῦ Φάρου), najznacajniji od nekadasnjih 30 sakralnih objekta velike palate carigrada. Crkva je u devetom veku gradena od mermera i u njoj su se medu ostalim bili cuvani najznacajnije relikvije stradanje hrista (prenete su posle 1204 u Saint Chapelle u Parisu, Dom zu Limburg i Duomo Svetog Marka u Veneciju i jos nekih mesta). Hram Svetog Save je takode planiran kao martirijum (mesto posvecenom mostima i relikvijama svetaca), ali u simbolicnom smislu sto su na Vracaru verovatno bili spaljeni mosti Svetog Save.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=428172#p428172:2bkzqos3 je napisao(la):
neven_k » 15 Jan 2017 04:09 pm[/url]":2bkzqos3]e ovako, jel smem malo da bocnem, ali bez ljutne. To je za razmisljanje, boli ali dobro je za glavu pri konacnom brojanju.

Srpski narod je narod koji je svom najvecem Vojskovodji u istoriji glavu posekao i kozu sa nje odrao, onome ko ga je oslobodio i prvi put drzavu posle 400 godina dao celu familiju pobio i zatrao (1903, 150 clanova familije porodice Obrenovic ubijeni), a svom prvom prosvetitelju hram izgradio, koji ponajvise lici na hramove onih koji su istom tom prosvetitelju na istom tom mestu mosti spalili.

E kakve vam ove tri recenice e takav vam i hram spolja. Nije samo problem fasadna obloga, nego i proporcije nekih delova. Recimo zvonici zu isuvise izvuceni i visoki (pogledaj plavu dzamiju u Stambolu ili je to vizantijsko?).

Posle unutrasnjih radova, hram treba spolja ponovo da se radi i doradjuje, pa nek kosta koliko kosta.

Zao mi je ako su nekome povredjena osecanja, moj cilj je da se spoljasnost ponovo radi, kad tad.

Koliko ja znam mošti nisu spaljene na mestu hrama
 
Mošti su najverovatnije spaljene negde na Topčideru, a ne na Vračaru, ali to, što se mene tiče, nije ni važno, bitna je simbolika pobede, jer u gradu gde su nekad spaljene Savine mošti, danas niče ogromna crkva posvećena njemu.
Inače, postoji i priča da su Srbi pred Turcima sklonili mošti iz Mileševe i dali neke druge na spaljivanje, a da su prave mošti na jednom drugom mestu i dan danas, ali to nije tema ovde. 8)

Inače, je l' može neko da potvrdi da su počeli radovi na postavljanju mozaika u kupoli Hrama? Danas neki skaredni polu-intervju sa protoneimarom u Blicu, ali nigde nikakve konkretne informacije.
 
Predvideno je da se mozaike postavlaju od marta. Trenutno se priprema podoga u kupoli. Kad pocnu mozaicni radovi postavice se Webcam u kupoli pa ce se radovi moci pratiti. Juce je protoneimar dao interview u sputniku. Pricao je i neke detalje o mozaicima i mogucnosti da se i oltarski deo zavrsi do 2019: https://rs.sputniknews.com/radio_sputnj ... ar-Rusija/
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=428566#p428566:1emw2f89 je napisao(la):
orjen » 17 Jan 2017 10:03 pm[/url]":1emw2f89]Predvideno je da se mozaike postavlaju od marta. Trenutno se priprema podoga u kupoli. Kad pocnu mozaicni radovi postavice se Webcam u kupoli pa ce se radovi moci pratiti. Juce je protoneimar dao interview u sputniku. Pricao je i neke detalje o mozaicima i mogucnosti da se i oltarski deo zavrsi do 2019: https://rs.sputniknews.com/radio_sputnj ... ar-Rusija/

Hvala puno na informacijama. Odakle podatak za web-kameru?
 
Pre jedno desetak godina, vozio sam neke menadžere iz Austrije kroz grad pa samo prošli iza hrama. Njihova prva reakcija u prvom susretu sa crkvom Svetog Save bila je "Je li, dal je sve ovo mermer!?!?!?"
Jednostavno nisu očekivali toliki objekat takve fasade u zemlji sa našom ekonomskom situacijom. Možda i zato što dolaze iz zemlje gde je prosečna starost crkava jedno dva veka. I gde uprkos ogromnom bogatstvu koje crkva svake godine kroz porez direktno ubire od vernika, ne preduzimaju se sakralni projekti ni izbliza tog obima. Gde je drugi toranj katedrale sv. Stefana 500 godina posle Sulejmanovog ataka na Beč ostavljen nezavršen i nikada neće biti dovršen po originalnom projektu...

Tako im je bilo malko čudno da neki mali narod podiže svoj mali Carigrad 1500 godina posle prvobitnog uzora, ali eto...
Ne kažem da ne treba, ali da su bar daleko brže podignutu crkvu sv. Marka završili iznutra...
 
Crkva sv Marka nije zavrsena iz nutra zbog 2 sv rata a poslije zbog dolaska crvenih na vlast
Navodno se rade pripreme za oslikavanje
 
Gradimo Hram danas, sto nismo imali priliku da ga gradimo u srednjem veku.
Podizanje hramova je posebna istorijska prica arhitekture. Nekada je to bio sami umetnicki vrhunac, a danas je u marginama. Becka katedrala nastala je u vremenu koje je sustinsko nosila pecat teocentricnosti. Sa pocetkom renesansnog antropocentricnog doba, majstori su u Becu odustali o dogradnje drugog tornja kao sto su se obustaviljali radovi na skoro svim gradilistvima nedovrsenih katedrala evrope. Da nabrojim da su gotske katedrale u Ulmu, Kelnu, Regensburgu a i u Pragu sa visestolcenom pauzom zavrseni u devetnestom veku, kada je neogostki stil prevladao a na gotiku se pocelo gledati kao nacionalnom stilu. Covek srednjeg veka, koji nije sebe smatro centrom sveta, imao je tu duhovnu cvrstinu da ostavi zavrsetak velikih sakralnih objekata nekom kasnijem potomstvu. Prica o Hramu Svetom Save ne pripada tom teocentricnom svetu nego ovom cost/benefit analiza. Ali ce kao atrakcija opet privuci dovoljno casha da bude i tu ponekog benefita. Sustinski je ovo posebni duhovni poduhvat koga mozda jos nismo dovoljno dobro razumeli. Aja Sofija je za uvek izgubljena pravoslavlju, pa je tu mozda ostala teznja da se pravi nova? Ko zna?
 
Interesantna su ta razmišljanja u našem društvu o hramu sv. Save koja lutaju između suprotnih polova - od podizanja nekog novog, trećeg pravoslavnog Rima, koji treba da bude zamena za nešto mitsko i izgubljeno, pa sve do cash/cost/benefit razmišljanja.
Strepnja mi je da se neće ostvariti ni jedno ni drugo.
 
Da budem malo patetican. Od prvog projekta 1895 do stavljena prvog kamena 1935 prosli su 40 godina. Posle prvih radova 40 godina se razmisljalo kako nastaviti poceto. 30 godina od kada se hram opet gradi belezili su globalne istorijske promene od kraha komunizma, zapadnog ateizma, padom Amerike do uspona Kine. Hram se sve to vreme gradio po izvornom planu klasicne simetrije Hagija Sofije u projektu Nestorovic/Deroko. Ne bavim se arhitekturom, geograf sam po profesiji. Uzor u mom predmetu je nesumnjivo delo Jovan Cvijica, najvecem medu nasim geografima. Cvijic slucajno ili ne, bio je u odboru od sest ljudi (patriarh cetiri arhitekta i Cvijic kao predsednik SANU) za procenjivanje oko 20 konkursnih radova koji su pristigli 1926. Nestorovicevo resenjese izabralo se kao najbolje i dobilo je drugu nagradu. Cvijic je nedugo posle konkursa umro 1927 i nista od pocetka radova nije doziveo. Mnoge krivudavih putevi su pratili ovu gradnju. Od parkiraliste vojske do posete Putina. Rusi ga i zavrsavaju. Krajni rezultat nece verovatno nikoga ostavljati ravnodusnom. Nije bez rasloga i Iustinian bio odavde (roden je u blizini Iustiniana prima). Kad je jedan smeli Imperator mogao da izgradi velicanstvenu Hagiju Sofiju za sest godine, onde je to u ovim neboznjim vremenima i izostatkom licnosti kakav je bio Iustinijan i imperija kakva je rimska vise nedostizno. Merilo Hagija Sofije je previsoko birano da bi se brzo zagradilo a Srbi su uvek i skloni da precenuju svoje mogucnosti. Ima tu i dobrih i losih rezultata. Hram ispada na onoj boljoj strani.
 
Hagiju Iustinijan za nije lakse Sv Sofija i Justinijan fina su ti zapazanja samo da od 1895 do 1935 nje se desilo malo puno za jednu drzavu smjena dinastije 2 rata lokalna 1 svjetski 2 naziva drzava promjenila Pa opet svjetski rat pa malo komunizma itd ...
 
Evo rado cu korisitit Sv Sofija i Justinian.
Izucivanje te gradevine nije ni malo zastarelo. Neverovatne zapazanje matematicke osnove Sv. Sovjie je dao nemac Svenshon. Imao tu i izvanredne CAD modele, ne samo gradevine nego i nacine carske procesije i insciniranja careve moic:
tekst je na nemackom ali je vredno puno paznje (Sv Sofija Jusinianova: matematicka prostorija kao scena imperatora):
http://lisa.gerda-henkel-stiftung.de/di ... av_id=3486
opsirnije je dao svoje rezultate ovde:
http://tuprints.ulb.tu-darmstadt.de/448 ... enshon.pdf
 
Храм Светог Саве је заветни храм.
И Sagrada Família се гради од 1882. а завршетак изградње се планира 2026.
 
Sagrada Familia odskace od bilo koje gradevine sveta, a Hram je klasicno simetricno zdanje prepoznatljivih antickih resenja.
Prva je tako komplikovan projekt da zbog toga duzi, a drugi je projekt koji je tako komplikovan da zbog toga duzi. :?
 
Храм је врста богомоље и не зависи од архитектонског правца којим је грађен.
 
Prvobitni idejni plan Nestorovica je imao znatnu manji precnik kuple i pored znatno vece zapremine manji centralni deo, tkzv. naos. Silueta crkve bi takode bila manja. Kasnije izvoden plan je zrelije resenje.
 
Konkursni plan Aleksandra Deroka. Vise lici na kasnije usvojen plan
 
Vrh