Posto videh da nam je predsednik izjavio da je Hram Svetog Save lepsa crkva od Aja Sofije, prokomentarisao bih par stvari koje meni licno odmah padaju u oci kao bitna razlika. Naravno njegov narcizam i egoizam da sve sto se radi ili zavrsava u njegovo vreme mora biti projekat veka, "najteza deonica kroz Grdelicku klisuru u Jevropi", "najveci projekat" i ostale gluposti necu komentarisati.
Da se ogradim odmah meni je nas hram i ovako divan i lep, i uz znanje kroz sta smo sve prolazili i kakve izazove imali hvala Bogu da ga ipak zavrsavamo i svakako "i mi konja za trku imamo" i ako to nije osnovna namena i funkcija hrama...
Ali ovde hocu cisto da pricam o arhitektonskim i estetstim stvar, a ne politici. Pa da krenemo:
1) Za najvece monumentalne crkve, bazikalni plan sa centralnom kupolom mi je i dalje neprevazidjen koncept, upravo plan je u Aja Sofiji, i ako je crkva sa spoljasnje strane skoro pa kvadratne osnove.
2) Dugo sam gledao nase resenje i pitao sta je tako radikalno drugacije? I dodjoh do odgovora da je u pitanju par stvari pre svega raspon lukova koji je manji nego u Aja Sofiji a onda i sama sirina luka koja je jedno 2-3 sira od nosecih lukova u Aja Sofiji
tu se vidi upravo da se polu kupole maltene samo nastavljaju na veliku kupolu, a sami lukovi su skoro pa neprimetni, sto omogucava jedan kontinuitet i jedan veliki ovalni "prostor" iznad koji se pruza nad celim brodom crkve.
takodje u Aja Sofiji svi ovi lukovi, kupole uopste nemaju utisak masivnosti i tezine, vec da skoro lebde, da ne spominjem da su skoro svi noseci elementi sakriveni u galerijama pored, naravno ovo nije nista slucajno, vec jedan od kljucnih simbola i filozofije koja je tada postojala, a to je ta "bozasnska intervencija" pa ova kupola i svi svodovi stoje uz "pomoc bozansku" ili da je "neko pridrzava sa neba", tu vrstu simbolike i teznje da se sve prikaze bestezinski vidi se i obradi samih kapitela koji izgledaju kao pletene korpe koje prkose svim silama, ( o kapitelima sam pisao vec)
Ovakvu vrstu prostornog uredjenja u Hramu Svetog Save iz mog ugla nije prisutna, mi mozemo da uvidimo masivne, teske i ogromne nosece lukove na kojima je polozena kupola, takodje i kvadratna osnova broda igra ulogu u ovome, ali nije ni nase lose.
3)Severna i Juzna galerija u Aja Sofiji na dva sprata je takodje spojena na zapadu i moze se nesmetano kretati od juga preko zapada do severa. Meni je jako zao sto kod nas pre svega mi nemamo uopste povezanost izmedju ovih galerija, a i taj "drugi sprat" gde se predvidjen hor je odsecen svaki od svakog.
Zanimljivo je posmatrati crkvu Svetog Marka u Veneciji koji kad su je pravili nisu se direktno ugledali toliko na Aja Sofiju koliko na danas porusenu Crkvu Svetih Apostola koja je imala 5 kupola,(slicno kao nas raspored u hramu, s tim sto mi imamo jednu kupolu i 4 polu kupole), ali su veoma vesto "inkorporirali" u takav prostorni raspored galerije na dva sprata koje veoma podsecaju na one u Aja Sofiji.
4) Takodje u Aja Sofiji tambur skoro da i ne postoji, vec se stvara utisak da je kupola skoro pa samo nalepljena na lukove i onih 40 prozora pri suncu stvaraju utisak da kupola bukvalno lebdi u vazduhu jer se stvara jedan svetlosni venac i opet taj potencirani "beztezinski" princip gde kupola bez tambura odaje utisak jos laganijeg konstruktivnog elementa ( i ako samim tim bez veceg tambura nemamo pristup samoj kupoli kakaav imamo kod nas)
5) Mermer u celoj crkvi od podova do bocnih zidova, kombinacije razlicitog mermera sa svih strana sveta koji se savrseno "blenduju" jedan sa drugim, izbegnuvsi u potpuno da bude kic, slaganje u sablonima tako sto se komadi mermera seku i onda slazu kao "otvorena sveska" i prave se paterni, i generalno njihova odluka da ne bude cela crkva u zlatnom mozaiku vec da postoji jedan prelaz i kontrast, i da ta kupola simbolizuje nebeski svod (jedan korisnik ranije je upravo ovo uredjenje sa mermerom napomenuo)
6) Kapiteli i njihova obrada, i taj neverovatni "rupicasti" izgled, kao da je pletena korpa a ne kamen, gde se prsti mogu zavuci, prosto genijalnost klesara, mogu misliti koliko majstora i kakvim tempom je radilo na ukrasavanju golim rukama tolikog broja kapitela, i pritom potpuno zamaskirani opet nosivni element, gde gledajuci takve stubove mislite da oni ne drze i ne nose apslutno nista, prosto genijalno...
Eto nekih mojih zapazanja, opet naglasam ovo nije trazenje dlake u jajetu, meni se uprkos svemu nas hram svidja i svakako spada u red jednih od najlepsih crkava na svetu, vise sam pustio mozak na pasu i gledao sta je meni licno lepse
Fasadu necu ovog puta spominjati mogla je lepse, ali daleko je od toga da je neka havarija ili uzas, ako se ja pitam izmedju kicasto i previse nakicene fasade i minimalisticke pre bih izabrao minimalisticku sa manje ukrasa nego da se pretera u tome. A i ko zna sta ce nasi potomci raditi za 200 godina