Šta je novo?

Hram Svetog Save

БЕОГРАД
Сређивање платоа иза Храма Светог Саве тек следеће године
Разлог за одлагање уређења су нерешени имовински односи на траси Улице Боре Станковића
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

hrm.jpg

Будући изглед платоа

Уређење кружног платоа иза олтара Храма Светог Саве на Врачару, које подразумева проширењеУлице Боре Станковића, постављање ограде и новог дрвореда, неће бити завршено ни ове године. Разлог су нерешени имовински односи на траси Станковићеве улице.

– Када решимо имовинске односе у читавој улици можемо поднети захтеве за дозволе за њену реконструкцију и то би могло да се деси следеће године. Ускоро ће бити расписан тендер за израду главног пројекта реконструкције те саобраћајнице. Станковићева улица ће, према важећем плану детаљне регулације (ПДР) Врачарског платоа, бити на већој удаљености од храма и у једном делу добиће полукружни облик – кажу у Дирекцији за грађевинско земљиште и изградњу Београда, која је инвеститор овог посла.

Док се не приступи другој фази изградње порте највећег православног храма на Балкану, радници „Зеленила Београд” увелико мењају поломљене мермерне плоче.

– Радови су почели пре петнаестак дана, између мале цркве и парохијског дома. Треба да се уреди и простор с леве стране храма као и део ка Булевару ослобођења. Замена поломљених плочапотрајаће и у августу – кажу у „Зеленилу”.


Прву фазу изградње трга финансирали су град и Српска православна црква. Пре девет година је формиран већи део порте храма и Светосавски парк, истиче професор др Војислав Миловановић, протонеимар Храма Светог Саве.

– Препрека завршетку изградње Врачарског платоа били су нерешени имовински проблеми са Тржним центром „Врачарац” и земљиштем које заузима Завод за трансфузију. Центар је срушен, а Влада Србије је 2008. године прогласила јавни интерес на коридору Улице Боре Станковића, у складу са ПДР-ом, чиме је омогућена експропријација земљишта. Очекујемо да ће проблеми на још само једној локацији ускоро бити решени. Грађевински елементи за опход и ограду порте према Улици Боре Станковића набављени су као и гранитне плоче за поплочавање порте – каже Миловановић.

-----------------------------------------------------------------

Трг по замисли архитеката Мацуре и Бобића

За данашњи изглед Врачарског платоа заслужне су архитекте Владимир Мацура и Ђорђе Бобић, који су на конкурсу 1988. године освојили прву награду. Уређење је почело после 16 година, јер се у међувремену мењао Генерални план Београда и радила два плана детаљне регулације. Када буде завршена реконструкција Станковићеве улице, замисао Мацуре и Бобића биће готово у целости реализована.

– Подигнут је парохијски дом, постављена фонтана, изграђен јавни подземни тоалет, планирана је патријаршија у том простору, као и подземни депо за књиге Народне библиотеке Србије на углу Скерлићеве и Катанићеве (taj ugao ne postoji, ne znam na šta Đole misli, prim. HJ) – подсећа Бобић.

Д. М. – Б. В.
објављено: 06.07.2013.

Izvor: Politika
 
Zanimljivo. A i parking kod narodne biblioteke ce biti duplo veci
 
Ух, чини ми се преизграђено, можда је неопходно али по мени су парохијски дом и патријаршија стварно вишак у том простору. Морамо да схватимо да је Ђорђе Бобић заклети постмодерниста, што не осуђујем за то време. Али план је из тог времена, када су бежећи од атинске повеље, отишли у преизграђеност.

Ти објекти/установе/инститицује су морале да буду иза храма тј у станковићевој, одмах поред некадашње зграде Војног института, и тако да оставе широки поглед на храм, уосталом треба да се издваја и волуменом и колоритом од околине (а парохијски дом је у истом камену што је разумљиво кад је већ ту али зато је требало да буде иза)
 
Moram priznati da sam ja deo manjine na ovom forumu kome ne smeta parohijski dom i pretpostavljena Patrijaršija na mestu na kome se nalaze. Kao što kaže Drum1, obložene su istim kamenom kao i sam Hram. Uz to, jednostavnog su oblika kako ne bi ugrožavali Hram, uz ivicu su porte i zajedno sa Narodnom bibliotekom, po meni, skladno uokviruju plato.

Dobra vest je zamena oštećenih ploča, a ono što me raduje jeste da su fontane i dalje ispravne, bez obzira što je od njihovog postavljanja prošlo desetak godina. Potpuno netipično za nas.

Lepo je uveče boraviti na ovom mestu. Dosta i mladog i starijeg sveta voli da ovde provede vreme. Velika šteta je što ne postoji mogućnost da se, uz simboličnu kartu od recimo 1 evra, turisti i veliki broj građana popne na vidikovac oko kupole odakle je pogled na Beograd spektakularan. Siguran sam da bi se godišnji prihod merio desetinama, a možda i stotinama hiljada evra. Katedrala Uomo u Milanu slično zadovoljstvo naplaćuje, mislim, 15 evra.
 
Hram Svetog Save je izvanredno ulpešao Beograd. Inače pozlaćivanje kupola crkve nije u tradiciji Srpske Pravoslavne Crkve i, koliko znam,to rade samo Rusi i Bugari. Predlog da se na unutrašnje zidove hrama ne stave freske pošto fresaka nema ni na crkvi "Svetog Marka" je na takvom nivou da u Srpskom jeziku nema odgovarajuće reči koja bi ga opisala.
 
Crkva sv Marka je ostal neoslikana tj bez zivopisa zbog rata ,pa zatim zabrane da se isti radi ,valjda ce jednom doci na red da bude freskopisana
 
Zaista je dobra vest zamena ploča samo nigde ne piše da će nove ploče biti kvalitetnije, čvršće i da se neće lako lomiti. Ako ostanu iste praktično ništa nije urađeno. "Grafički radnici" zasad srećom ne diraju hram ali sam na onim belim stubovima koji su raspoređeni oko hrama video oglase zalepljene selotejpom (!?) koji reklamiraju putovanja u Hilendar i na Kosmet. Ta putovanja već godinama organizuje agencija "Dobričinstvo" koja je povezana sa crkvom. Kako su samo našli mesto gde će da lepe te oglase?
 
dedinje":24khoe1o je napisao(la):
Predlog da se na unutrašnje zidove hrama ne stave freske pošto fresaka nema ni na crkvi "Svetog Marka" je na takvom nivou da u Srpskom jeziku nema odgovarajuće reči koja bi ga opisala.

Ja cak mislim da treba prestati praktikovati oslikavanje crkvi freskama, jer je to postao nevidjeni kiceraj, vrlo lako kvari estetiku i sklad unutrasnjosti crkava koje su u mnogim slucajevima ispadale lepse pre oslikavanja nego nakon. Mislim da ce to biti slucaj i sa hramom, svi renderi koje sam video izgledaju presareno.

Ako vec freske onda redukovanije ili drugacijom tehnikom (mozaik i sl.), i ne po svim zidovima gde se to moze, meni ovaj goli kamen mnogo lepse izgleda, gotovo je steta prekriti ga svim tim bojama i sarenilom. Estetika treba da se ogleda u detaljima, a mermer i plastika bez fresaka su sami po sebi dovoljni za prostor.
 
So sad. Instead of investing in education, healthcare, science. Now the money goes to gods, myths and ignorance. such a waste :-(
 
Со сед из јор стејт оф мајнд :roll:



Зна ли се колики удео у финансирању имају СПЦ односно град?
 
Сед индид.

Е Борчанац заслужио си 2+.

Е то је питање од пар милиона евра!
 
A propo unutrašnje dekoracije - kada uđete u hram,i sa glavnog ulaza skrenete levo, a pre malog hodnika koji vodi u severnu apsidu, možete videti eksluzivni sneak preview budućeg unutrašnjeg uređenja hrama - u pitanju je mozaik, koji prikazuje scenu Hristovog silaska u Had, prilično impozantnih dimenzija, mozda i 10ak metara visine, nisam siguran, a nisam uspeo ni da slikam.
Moj prvi utisak je iznenađujuće pozitivan, materijal mi deluje kao kombinacija prirodnog kamena i stakla, ima i pozlate, ali umereno, a sam stil mi deluje kao neka savremena interperetacija srpsko-vizantijskog pravca.
 
Red bi bio da dobiju porez za pruzanje usluga rominga sa Bozanskim Bicem,ako nista drugo.
 
Hilhadama godina unutrašnjost bogomolja se po tradiciji oslikava. U džamijama se oslikavanje vrši raznim šarama kod muslimana se ne slikaju likovi ljudi. I onda se pojavi Drakče i kaže da je sve to kičeraj, do to ne treba raditi i da je unutrašnjost crkve lepša bez freski?!. Za krepati imao je običaj da kaže zagrebački novinar i publicista Igor Mandić.
 
dedinje":2fvj2mr4 je napisao(la):
Hilhadama godina unutrašnjost bogomolja se po tradiciji oslikava. U džamijama se oslikavanje vrši raznim šarama kod muslimana se ne slikaju likovi ljudi. I onda se pojavi Drakče i kaže da je sve to kičeraj, do to ne treba raditi i da je unutrašnjost crkve lepša bez freski?!. Za krepati imao je običaj da kaže zagrebački novinar i publicista Igor Mandić.

Nisam rekao da su freske kicheraj po sebi, vec da je kod nas to postao kiceraj na nacin na koji se praktikuje i interpretira, kao uostalom i vecina stvari pod kojima podrazumevamo "tradiciju" u ovom post komunistickom tzv. tranzicionom vremenu.
Govorio sam konkretno o hramu i renderima unutrasnjosti koje smo imali prilike da vidimo.
Pa i da jeste tradicija (mada ja mislim da ova novokompovana interpretacija "vizantijskog stila" to nije, vec ce pre biti 'novoislamizacija', ali da ne ulazim sada dublje u to) ne znaci da tu nista ne treba menjati ili modifikovati zarad estetike i, ako hoces, emancipacije kroz umetnost i kulturu. Ovo sto si napisao je namerno povrsno, jer smatras da je svaka kritika na racun crkve i "tradicije" automatsko zauzimanje nekakvog suparnickog ideoloskog fronta.
 
Уметност осликава али и обликује дух времена односно друштва. Да ли заиста желимо да нам такав буде дух друштва, као ове нове фрексе? Отуђена од данашњице, махом без естетике и пропорција, лажна и искварена слика прошлости? То желимо да будемо? Па да, то и јесте доста верника у овом посткомунистичком периоду, као што каже Дракче. После комунизма сви смо "велики" верници, свако на свој начин. Од голосисих риба на фејсу што каче слике патријарха Павла, преко дојучерашњих комуниста што је поп на свакој свадби, преко клинаца који се туку по улицама али крсте се у бусу поред храма, преко људи који посте и крсте се за све и свашта али ракијица је ту уз посно јело, преко целог тог сензационалистичког друштва лажне моралности, благостања и генерално лажног "имиџа"...

За такве вернике и јесу овакве цркве... Крајње лажне и отуђене од реалности. Шта то говори о њима и о нама (укључујући и "нормалне" вернике) који живимо у друштву са тим људима?

"Традиција" је нешто што је настајало и мењало се деценијама и вековима. То није "од Бога" то је некада било ново. Сваки развој је нормалан, да не кажем нераздвојан од постојања било чега, па и српске црквене уметности.
 
Da li je patrijarh Pavle kriv što ribe kače njegove slike? Jednostavno posle pada komunizma religija je naglo ušla u modu kao voće koje je bilo dugo zabranjeno. Kao i svaka umetnost nove freske imaju izvesnu vrednost, nekome se sviđaju nekome ne. Dali su nove crkve (nisam vernik) baš toliko lažne i otuđene od stvarnosti? Crkve su otvorene, može da uđe ko hoće. Ima klinaca koji se tuku na ulici ali se krste u busu kada ovaj prolazi pored crkve. Ne pamtim kad sam video neku tuču na ulici u BG ali znam da se to dešava. Dešavalo se to i ranije kada "komunjare" nisu bile na vlasti. Krste se jer su to videli od starijih i misle da je to nešto važno i značajno. Posle vlasti komunističke partije (a ne posle komunizma) nismo svi postali veliki vernici. Jednostavno, kod ljudi se stvorio utisak da su pod vlašću komunističke partije nešto propustili pa sad žure da to nadoknade. Ne verujem da ima popova koji su juče bili komunisti. Možda ih i ima (svega ima) ali to je zanemarljiv broj. Kad čovek izjavi da je (ili nije) vernik otku mi znamo šta on stvarno mislia? Post je takođe stara tradicija neki poste nek ne. To je privatna stvar. Smeta ti rakijica i posno jelo. Pa,drum1 stvarno si neki veliki čistunac. Ti izaberi samo rakijicu, niko ti ne brani. Kažeš tradicija je nastajala i menjala se. Pa prave tradicionalne vrednosti nisu baš mnogo promenjive inače nebi bile tradicija. Hrišćani se krste 2000 godina i to je tradicija. Ako sve vezano za crkvu potpuno negiraš onda nesvesno postaješ ekstremno zatucani komunista jer oni su rušili crkve do temelja. Drakče govori o "neoislamizaciji"?! Zamislimo 4 visoka minareta uz Hram Svetog Save.
 
Друм је коректан саговорник, и нема проблема са његовим ставом. Мишљење је, има и истине и није злонамерно. Код Дракчета је већ то систематски напад на сваки облик идентитета, традиције и ли државног уређења, то јест његових вредности.
А то је већ нешто друго и смета.

Што се саме теме тиче, промене јесу добродошле, али не смеју да мењају и нарушавају сврху и карактер. Од храма може да се направи и ноћни клуб, модерније је зар не? Али то онда губи своју основу и нарушава потребе.
Нема потребе за насилном (еманципацијом) Можеш се ти ослобађати стега и вијати неки напредак и слободе а да се оканеш традиционалних вредности и људи који су им склони. На страну рецимо моје мишљење да просто промашују тему ови еманципатори, ето све да су и у праву, имају сигурно неки свој терен који не угрожава друге.
Што се Вучковог позивања роминга тиче, шта да кажем. Да ли знаш нешто о аутономији цркве? Смета ли ти и аутономија универзитета? Брине ли те да ли паушалци плаћају довољан допринос.

Уређење верских објеката треба да буде брига оних којима служе и који се око њих занимају, а не да у пролазу задиремо у туђа интересовања.
 
dedinje":2czmeruc je napisao(la):
Da li je patrijarh Pavle kriv što ribe kače njegove slike?

Pa na neki nacin jeste kriv, direktno ili indirektno, svidjalo se sve to njemu ili ne. Svako ko predstavlja neki autoritet ima odredjenu moc da utice na ljude, pa samim tim i odgovornost za ono sto cini ili ne cini. Polugola devojka ispred oltara ili hulugan koji prebija u ime vere i nacije jesu odgovornost onog autoriteta u cijoj se sferi delovanja to desava bio patrjarh ili premijer (mada su ovo dve skroz razlicite eticke kategorije - pojaviti se go na javnom mestu moze biti manifestacija necega, oblik protesta ili mentalna poremecenost, dok je prebijanje cisto krivicno delo nasilja, nasa moralna beda je i u tome sto ce gola devojka izazvati veci 'skandal' i osudu nego li nasilnik sto prebija, i to ne samo od 'vernika' vec i od strane crkve).

dedinje":2czmeruc je napisao(la):
Dali su nove crkve (nisam vernik) baš toliko lažne i otuđene od stvarnosti? .
Nove crkve jesu ogledalo nase stvarnosti, tu nema sumnje, no to je samo znak da promene moraju biti dubinske, a ne povrsinske (kao freske na zidu). S druge strane ljudi koji idu u crkvu kao da se uopste i ne pitaju kako ce im crkve izgledati, oni se nista ne pitaju, otudjenost je u samom odnosu crkve prema ljudima vernicima, jer ne dozvoljavaju da bilo ko utice na ono sto oni rade, bilo da si vernik ili ne, cak i kada je to za dobro njih samih.

dedinje":2czmeruc je napisao(la):
. Drakče govori o "neoislamizaciji"?! Zamislimo 4 visoka minareta uz Hram Svetog Save.
Nije stvar ni u tome sto ce nam crkve liciti na dzamije, ne treba gajiti predrasude prema dzamijama kao gradjevinama, sto se mene tice mogu postaviti i minarete oko hrama, ali samo ako bi to oslikavalo neku pozitivniju realnost, a ne sistem ogranicavanja/ukidanja slobode kako to obicno sa islamizacijom biva. Bitnije od oblika zgrade je kako se ophodimo prema drugima i drugacijima, bitno je da nismo empatijski retrdirani i ignorantni. O otvorenoj mrznji, fasizmu, fundamentalizmu i agresiji da ne govorim.

@borcanac, ti bi sve nas sto 'smetaju' poslao u neki gulag, jel'de?
 
Ako je patrijarh Pavle za nešto kriv onda je pre svega ćinjenica da nije osudio progon i masovna ubijanja muslimana i rušenje djamija.Znajući da je to bio čovek visokih moralnih kvaliteta ubeđen sam da nije mogao ništa da učini protiv tog užasa devedesetih. On je imao vlast u okviru crkve ali van nje ne. Inače na kakve "dubinske" prome ne misliš? Pa komunisti su želeli da stvore "novog" čoveka i znamo koliko su uspeli u tome i koliko je to nerealno. Što se tiče fresaka na zidu to je jednostavno oblik likovne umetnosti (ili su me učili pogrešno profesori likovnog koji su mnogo pričali o "Simonidi" a na tu temu postoji i poznata pesma Milana Rakića). Izvesna otuđenost između naroda i crkve zaista postoji. Sve se svodi na to da li je čovek vernik ili nije. Crkva pretstavlja Boga na zemlji a sa bogom nema nikakvih diskusija ni zapitkivanja. Ono što je ozbiljno u Drakčetovom pismu to je tema o islamizaciji. Muslimana ima na svetu oko jedna milijarda ljudi. Tu je problem samo terorizam. Meni izgleda neverovatno kako muslimani Evropljani i intelektialci odbijaju da odlučno osude terorizam i nalaze opravdanje za to zlo. I hrišćanstvo je imalo u svojoj istoriji užasnih stvari. Inkvizicija, spaljivanje Đordana Bruna. uzimanje novca za oprost grehova i sl. Ali hrišćanstvo je to davno napistilo, to pripada srednjem veku. Drago mi je što kažeš da ti ne smetaju džamije ali činjenica je da Muslimani Beograda već decenijama traže da im se dozvoli da podignu novu džamiju ali vlasti to uporno odbijaju.
 
Drakche":19y5iqx9 je napisao(la):
dedinje":19y5iqx9 je napisao(la):
Da li je patrijarh Pavle kriv što ribe kače njegove slike?

Pa na neki nacin jeste kriv, direktno ili indirektno, svidjalo se sve to njemu ili ne. Svako ko predstavlja neki autoritet ima odredjenu moc da utice na ljude, pa samim tim i odgovornost za ono sto cini ili ne cini. Polugola devojka ispred oltara ili hulugan koji prebija u ime vere i nacije jesu odgovornost onog autoriteta u cijoj se sferi delovanja to desava bio patrjarh ili premijer (mada su ovo dve skroz razlicite eticke kategorije - pojaviti se go na javnom mestu moze biti manifestacija necega, oblik protesta ili mentalna poremecenost, dok je prebijanje cisto krivicno delo nasilja, nasa moralna beda je i u tome sto ce gola devojka izazvati veci 'skandal' i osudu nego li nasilnik sto prebija, i to ne samo od 'vernika' vec i od strane crkve).

dedinje":19y5iqx9 je napisao(la):
Dali su nove crkve (nisam vernik) baš toliko lažne i otuđene od stvarnosti? .
Nove crkve jesu ogledalo nase stvarnosti, tu nema sumnje, no to je samo znak da promene moraju biti dubinske, a ne povrsinske (kao freske na zidu). S druge strane ljudi koji idu u crkvu kao da se uopste i ne pitaju kako ce im crkve izgledati, oni se nista ne pitaju, otudjenost je u samom odnosu crkve prema ljudima vernicima, jer ne dozvoljavaju da bilo ko utice na ono sto oni rade, bilo da si vernik ili ne, cak i kada je to za dobro njih samih.

dedinje":19y5iqx9 je napisao(la):
. Drakče govori o "neoislamizaciji"?! Zamislimo 4 visoka minareta uz Hram Svetog Save.
Nije stvar ni u tome sto ce nam crkve liciti na dzamije, ne treba gajiti predrasude prema dzamijama kao gradjevinama, sto se mene tice mogu postaviti i minarete oko hrama, ali samo ako bi to oslikavalo neku pozitivniju realnost, a ne sistem ogranicavanja/ukidanja slobode kako to obicno sa islamizacijom biva. Bitnije od oblika zgrade je kako se ophodimo prema drugima i drugacijima, bitno je da nismo empatijski retrdirani i ignorantni. O otvorenoj mrznji, fasizmu, fundamentalizmu i agresiji da ne govorim.

@borcanac, ti bi sve nas sto 'smetaju' poslao u neki gulag, jel'de?


Први пасус је чудо.
Патријарх је одговоран за пребијања? То је у његовој сфери деловања?

Други пасус, ух.
Ти гледаш цркву као нешто своје? То можеш само ако јој доприносиш и поштујеш. Ако и јесу огледало наше стварности питање је каквог моралног и материјалног права имаш да тражиш било какве промене нечега чији ниси чак ни део. Таман посла да се још питаш хоће ли бити корените или козметичке, а не занима те и не разумеш материју ни мало.

Трећи је конфузан.
Нико нема против верских објеката. Свака заједница нека уређује по вољи, или да се ти или ја питамо за изглед Џамије? Ево и Дедиње не зна да и у Борчи има џамија, која је у функцији, поред ње има и евангелистичка, католичка и три православне цркве. Као и седиште Горанаца за Србију, тј. канцеларија. Тако да ако хоћеш да се склониш од фашизма (за који је Дракче умислио да га има негде код нас) преселиш се у напредну и толерантну Борчу.

Придајеш себи превелики значај, никакав ти гулаг не желим. Мало се гнушам твог покушаја да све изврнеш и представиш и већински народ и мене лично као агресивне пећинске људе. Међутим, превелико је то за тебе, колика год ти мржња и злоба била...
 
Naravno da me se tice sve sto ima ili tezi da ima uticaj na drustvo, to pogadja sve nas bili mi u nekoj vecini ili manjini. Tvrditi da fasizma nema u Srbiji je pogresno i opasno. Molio bih te da ubuduce ne krsis pravilnik foruma kao u ovom tvom zadnjem pasusu.

dedinje":394oitzx je napisao(la):
Ako je patrijarh Pavle za nešto kriv onda je pre svega ćinjenica da nije osudio progon i masovna ubijanja muslimana i rušenje djamija.Znajući da je to bio čovek visokih moralnih kvaliteta ubeđen sam da nije mogao ništa da učini protiv tog užasa devedesetih. On je imao vlast u okviru crkve ali van nje ne. Inače na kakve "dubinske" prome ne misliš? Pa komunisti su želeli da stvore "novog" čoveka i znamo koliko su uspeli u tome i koliko je to nerealno. Što se tiče fresaka na zidu to je jednostavno oblik likovne umetnosti (ili su me učili pogrešno profesori likovnog koji su mnogo pričali o "Simonidi" a na tu temu postoji i poznata pesma Milana Rakića). Izvesna otuđenost između naroda i crkve zaista postoji. Sve se svodi na to da li je čovek vernik ili nije. Crkva pretstavlja Boga na zemlji a sa bogom nema nikakvih diskusija ni zapitkivanja. Ono što je ozbiljno u Drakčetovom pismu to je tema o islamizaciji. Muslimana ima na svetu oko jedna milijarda ljudi. Tu je problem samo terorizam. Meni izgleda neverovatno kako muslimani Evropljani i intelektialci odbijaju da odlučno osude terorizam i nalaze opravdanje za to zlo. I hrišćanstvo je imalo u svojoj istoriji užasnih stvari. Inkvizicija, spaljivanje Đordana Bruna. uzimanje novca za oprost grehova i sl. Ali hrišćanstvo je to davno napistilo, to pripada srednjem veku. Drago mi je što kažeš da ti ne smetaju džamije ali činjenica je da Muslimani Beograda već decenijama traže da im se dozvoli da podignu novu džamiju ali vlasti to uporno odbijaju.

Mislim na ovog aktuelnog patrijarha i situaciji danas, Pavle je posebna prica, mislim da ne vredi da se razvlaci o njemu na ovoj temi. Neuspeh komunizma u pokusaju je takodje duga tema, ono sto je, doduse, bilo dobro jste to sto su uspevali da odrze sekularnost drzave, ali nista se znacajno i na duze staze ne moze postici na silu. Ja cak tu i ne krivim SPC previse, njima je samo dozvoljen prostor radi necijih politickih manipulacija na koji ce oni uvek opurtunisticki cekati da iskoriste da bi sirili svoj uticaj, kao i svaka politicka struktura. Isto vazi i za druge religije.
Kada kazem "dubinske" promene, mislim da crkva, za pocetak, treba samo da radi ono sto joj je glavni posao, ni manje ni vise, i da se ne mesa u 'svetovna' pitanja. Ako uopste zele da opstanu moraju da se prilagode i da na neki nacin evoluiraju u skladu sa novim vremenom. Preveliko eksponiranje, duhovno ucenjivanje, dogme, mesanje u svaku corbu samo doprinusi njihovoj nepopularnosti. Tu smo svakako krivi i mi, i mediji koji uopste dozvoljavamo da reci verskih poglavara imaju toliku tezinu.

E, da se vratim na hram i zavrsim sa offtopikovanjem. Hram nije samo stvar pravoslavne verske zajednice, vec svih gradjana cijim se porezima, markicama itd. crkva izgradjuje, ili jednostavno zato sto je jedna od glavnih znamenitosti grada pa nam je svakako stalo, kad vec postoji, kako ce da izgleda i spolja i iz unutra. Bio ja vernik ili ne volim da odem u crkvu ili manastir, mozda bas zbog toga sto se ne klanjam i ne molim bogu mogu da se usredsredim na druge stvari (estetske prirode np.) koje bi neki vernik uzeo zdravo za gotovo.
 
Немаш то право. Ако сам ја добио стан солидарности а ти ниси, а познато је да смо заједно улагали у фонд. Да ли ми ти уређујеш стан или добијаш грубости ако покушаш? Просто

Фашизма наравно нема, сем у пар малих групица, као изолована појава. И у већем облику у неким замишљеним главама. Не знам на шта си мислио када си помињао кршење правилника ( који су то елементи )
Ако сам те увредио некако, радо ћу избрисати споран део. Међутим, мени делује спорно и увредљиво само твоје развијање нетрпељивости према већинском народу и религији.

Са друге стране, црква је велики део бића и јак свакодневни фактор народа. Тако да ће имати и утицај на све и заштиту те исте већине, увек. Зато што је 96% грађана тог става и не деле се према врсти религије. А ти си нешто посебно у таквом друштву и у ова 4% атеиста си вероватно у неком малом проценту, јер су и атеисти претежно толерантни људи.
Када будеш имао неки значајан проценат подршке, слободно кречи преко осликане фреске. Црква је огледало народа и то си у праву, зато се и устручавају да унесу битније промене у изгледу. Духом смо мршави и промене (естетске а не карактерне, јер црква никада неће бити КПЈ) би до бољих времена могле бити само на горе.
 
Vrh