Šta je novo?

Gradski prevoz u svetu

Firencu još nisam stigao da prođem, nažalost, a u Padovi sam bio pre nepune dve godine. Tamošnji tramvaj je na gumenim točkovima, a jedna šina je tu kao vođica faktički. Koja im je prednost u odnosu na klasičan tramvaj, ne bih znao, a nije da je sam nešto vidim. Koncept su valjda stvorili Francuzi, i nije preterano rasprostranjen. Tramvaj u Firenci me malo podseća na Alstom kompozicije iz Nice. Pomalo bucmast tramvaj da tako kažem😁 S obzirom da mreža nije mnogo ragranata ni u Padovi, a izgleda ni u Firenci, verovatno su sistemi novijeg datuma, kao i u Nici na primer.
Imam samo jednu fotku tramvaja iz Padove. Ne vidi se puno više nego na tvojoj slici, pa eto da je ubacim, ako nisam pre. Ne sećam se iskreno. Nažalost, nije mi se usput namestio za neki lepši kadar.
20220917_132923.jpg
 
Ijaooo,ovo u Padovi ni samo ne zna sta je,nit je tramvaj nit je bus. Ide na gumama a ima pantograf i ima jednu sinu sto ga vodi.
@astrodule I ja sam koristo taj tram u Firenci i koliko sam primetio,izlaz-ulaz je kao kod nas,tramvaji imaju vrata sa obe strane zato sto su dvosmerni,nemaju okretnice. proizvodjac je Hitachi Rail.
 
Vozio se nisam, al jesam ih čuo i spolja. To mi je i privuklo pažnju. Čuje se kotrljanje točkova, a vidim tramvaj😁 Posle provalim o čemu se radi, em jedna šina, em vidim gumene točkove, kao pod uglom da su postavljeni, mislim da ih ima i u reonu okretnice, mislim zgloba. Drmusanje mi se čini logičnim, pošto podloga nikada ne može biti idealno ravna. To mi i jeste najveći apsurd kod takvih rešenja. Mogu da zamislim na šta bi to kod nas ličilo za kratko vreme. Tramvaj, a može da pati od oštećenja na kolovozu, odnosno betonu, tj. podlozi ma od kog materijala bila sastavljena. Šine su ipak šine. Voleo bih da neko makar i pokuša sa nalaženjem bar neke veće prednosti u odnosu na klasičan tramvaj. Laiku je jako teško da je uoči svakako, mada je pitanje koliko i stručnjaci mogu da opravdaju takav koncept. Možda zbog gumenih točkova imaju bolju vezu sa podlogom, a u smisli lakšeg polaska i moguće lakšeg zaustavljanja, al zar se tako ne gube i glavne prednosti u odnosu na normalan tramvaj. Mislim na energetsku efikasnost pre svega, a i kretanje inercijom je sigurno sputano kad se oslanja na gumene točkove. Mislim otpor kretanju je verovatno veći.
 
Ja opet kažem da nisam osetio drmusanje, a pičio je baš brzo, a za buku, aj, tu možda i mogu da se ložim, mada, opet i ne.
Ček, mislim da imam i snimak.

Evo ga, ništa meni ovo nije bučnije nego inače.

 
Ma kakvi tramvaji bili, vala svuda ih fino teraju, dok se u Beogradu na dosta deonica vuku kao rage. Voleo bi sam se provozao malo, pa da vidim kako je to tačno. Ovako spolja jeste bilo nekog zvuka, normalno, nekarakterističnog za tramvaj. Ništa strašno, al generalno je poenta ove kratke diskusije u čemu je tačno njihova prednost. Ovako na oko, relativno mlad sistem, vozila održavana i uredna, idu fino koliko sam i ja video, što znači da sve to deluje lepo i funkcionalno na prvi pogled, al meni bi i malo dublja analiza bila interesantna, mislim čisto informativno.
 
Meni kao korisniku je ovaj tramvaj extra. Ide brzo i tačno.


Evo, ovo se uklapa u ono što sam iskusio. Manje od 20 minuta do centra sa periferije. Piše da ide na 8 minuta u ovo doba dana. Uveče ide na oko 15 minuta.

Udaljenost je skoro 5km.

Kontrolu karata sam video samo jednom (vozio sam se 8 puta). Na krajnjoj stanici su sačekali i svima ko je izašao su kontrolisali karte u prisustvu obezbeđenja (ne policije, već su imali majice sa natpisom "sicurezza").

U kombinaciji sa vozovima, Padova je idealno mesto za obilazak Venecije (vozovi na oko pola sata, 5e u jednom smeru).

Jedina mana je što se smoriš kada vidiš kako funkcioniše šinski prevoz i kako je sve čisto i jasno.
 
Hajde da spustim loptu. Iz više izvora sam saznano da je translohr bučan i spor. Priznajem, ovo jeste novi vid prevoza, možda su to bile, što bi se reklo, "dečje bolesti".
Činjenica je tramvaj na gumenim točkovima nije baš zaživeo. Imaju ga nekoliko gradova, uz pomenutu Padovu, imaju ga Pariz (linije 5 i 6), Mestre-Venecija, Medellin i Clermont-Ferrand. Kineski gradovi Tinajin i Shanghai su ukinuli svoje jedine linije: prvi zbog problema u održavanju, drugi zbog visine operativnih troškova i malog borja putnika.
Da napomenem, nije samo Translohr proizvodio tramvaje na gumenim točkovima, već i Bombardier. Gradovi sa Bombardierovom tehnologijom:
Nancy (2001-2023), koji je imao dve trole pout trolejbusa
nancy21010.jpg
IMG_4629-1024-Nancy.jpg

i Caen (2002-2017) sa pantografom
2_lrn_cae-bus-brt-caen-2014_tendanceouestrouen-com.jpg


Nancy je svoj sistem pretvorio, tj vratio u trolejbuse, iako su planirali da ga pretvore u tramvaj, dok je Caen svoju mrežu za dve godine konvertovao u tramvaj.
 
Kad smo već kod Italijana koje i ja neretko hvalim, (izuzevši krpež, raspad i štroku :D) evo po čemu smo slični, ako ne i makar malo bolji.

Da Roma con amore:

A po čemu smo u svemirskoj razmeri gori od Austrijanaca, možemo zaključiti na primeru šireg centra Insbruka:

Neko bi tekao da su ludi, ali ja bih ipak razmislio o tome koliko su luđi oni koji ignorišu da i skraćen zglobni pušer može da savlada oštre krivine povećanjem manevarskog prostora putem iskorišćenja celog raspoloživog kolovoza.

Imali su Ikarbus ali nikad nisu raspisali tender za zglobove od 17m umesto 18. Naprotiv, uzimali su od istog od bezmalo 19m. Sve suprotno zdravom razumu.

Pored onolike Tipografske nisu se setili da deo Peka Pavlovića pretvore u jednosmernu sa dve trake tako da zglob skreće desno iz leve trake. U Medaku im ne pada na pamet da uklone kola koja i solo ometaju. Od krivina su veći problem auromobili na ivičnjaku.

Dušanovac vide kao višu silu čekajući na produženje Nove Kumodraške i Mokroluške.

Ne vide da bi produžena, pojačana, zglobna 30 Medaković 2 - Dorćol /Dunavska/ izazivanjem izbegavanja 26 na Dorćolu i zoni dela Zaplanjske (kao i presedanja s 26 na 31), 29 u Medaku 2 i 31 između Trga republike i Dušanovca ne samo lišila svakidnevne patnje stanovništvo na pomenutoj trasi već bi rasterećenjem ostalih linija imala mnogo širi pozitivan uticaj na kvalitet prevoza u tom delu grada.
 
Ne vide da bi produžena, pojačana, zglobna 30 Medaković 2 - Dorćol /Dunavska/ izazivanjem izbegavanja 26 na Dorćolu i zoni dela Zaplanjske (kao i presedanja s 26 na 31), 29 u Medaku 2 i 31 između Trga republike i Dušanovca ne samo lišila svakidnevne patnje stanovništvo na pomenutoj trasi već bi rasterećenjem ostalih linija imala mnogo širi pozitivan uticaj na kvalitet prevoza u tom delu grada.

друже, безмозгаши из ДЈП су оперисани од реалних потреба овог града
 
Ne vide da bi produžena, pojačana, zglobna 30 Medaković 2 - Dorćol /Dunavska/ izazivanjem izbegavanja 26 na Dorćolu i zoni dela Zaplanjske (kao i presedanja s 26 na 31), 29 u Medaku 2 i 31 između Trga republike i Dušanovca ne samo lišila svakidnevne patnje stanovništvo na pomenutoj trasi već bi rasterećenjem ostalih linija imala mnogo širi pozitivan uticaj na kvalitet prevoza u tom delu grada.
Nemamo više zglobove koji bi mogli da izmanevrišu krivine Marinkove bare.
 
Nemamo više zglobove koji bi mogli da izmanevrišu krivine Marinkove bare.
Nemamo, ali ni ne raspisujemo tender za nove koji uslovno mogu.

Pritom nisam mislio na puler s pratećom već na kraći pušer s prednjim razmakom ekvivalentnim kratkom solo L=10,5m.

Nisu mentalno sposobni nimalo da se potrude. Poenta mog komentara se odnosila upravo na ovo što su pomenuli Johnny i Bender.

Gradom decenijama upravljaju grupe mrzovoljnih, konzervativnih, neinventivnih lenjih pijavica potpuno potčinjenih bandi od razuma operisanih koristoljubivih političara.

Mislim da IVB nije hteo da tera solo 12m kozjom stazicom u najboljem slučaju bi neke linije preusmerio da bespotrebno kruže, a da kažem jednu ostavio za frekventniji saobraćaj midibusa poput Solarisa Alpino/Urbino 8,6 ili M.A.N/Goeppel-a NM223.

Ovi naši bi tuda zviznuli raspali furgon ili elektrorikšu sa fensi nadimkom u antibiotik režimu (kao atrakcija), a sve glavne raštrkali preko Male Krsne jer im se ne mili da nađu optimalno rešenje za nasleđene infrastrukturne limitacije.

Grad je u svakom slučaju postao naprdni ringišpil epskih razmera.
 
@Bender Rodriguez
Kamo sreće da umesto zastarelog i prevaziđenog starog dela Beograda, prema današnjim standardima, imamo stari Beograd sa modernim saobraćajnicama prilagođenim potrebama XXI veka. Pritom ne mislim da nam sve ulice budu širine Novobeogradskih bulevara, već da nam, primera radi, ne budu najšire ulice, kojima smo provukli gradski prevoz, širine 1.5 autobusa, sa sve trotoarom, i kroz koji jedva ide u jednom smeru solo vozilo. Tada bi smo mogli raznorazna dobra rešenja iz inostranstva da primenimo.​
 
@solecar

To se podrazumeva, ali ne znači da nije moguće izvesti mestimična rešenja u skladu sa mogućnostima bez "privremenog" čekanja pola veka na relativno jednostavne projekte ignorisane zahvaljujući politici nekontrolisanih i dugotrajnih preskakanja prioriteta.

Po tome značajno mentalno zaostajemo u odnosu na razvijene zemlje. Tradicionalno ne marimo za posledice brzopletog donošenja odluka. Ignorišemo hijerarhiju prioriteta po važnosti što dovodi do nezadovoljstva rezultatom, a bez pokušaja da se spreče dalje komplikacije.

Ne moraš otići dalje od Dušanovca da bi video kako takva politika destruktivno utiče na prevoz. Umesto da prvo reše deo oslonjen na autoput, UMP i Ustaničku oni ga odlažu u cilju lakšeg produženja Peka Dapčevića zbog gomile kvadrata koji ne bi preopteretili postojeću mrežu u toj zoni, ali bizasigurno sokake ka Dušanovcu i Autokomandi. Samo zato što je ovo lakše i profitabilnije odlažu seriju bitnih projekata na uređenju kasabe. Budibogsnama.
 
Vrh