Uh al se rasplamsala tema.
Al neka, baš mi je drago. Pošto ionako spremam još reportaža.
Ajd da krenem redom, mislim da ću morati da podelim odgovore u bar dva posta.
Izvinjavam se unapred na ponekom offtopicu ali obećavam da ću zato nadoknaditi sa još novih sadržaja i opskurnih slika sa (stranog dela) interneta koje ću kačiti baš ovde na Beobuild, da ostanu trajno arhivirani i privlače nove surfere sa neta (kao što ja surfujem po ruskom delu trenutno).
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=715692#p715692:g983fe6v je napisao(la):
Žika » Pon Mar 09, 2020 12:42 pm[/url]":g983fe6v]
Teško da rusi bilo šta izmisle, pre će da kopiraju zapadna rešenja i da izgleda kao da ga je Kremenko pravio. Bukvalno.
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=715714#p715714:g983fe6v je napisao(la):
branik » Pon Mar 09, 2020 1:24 pm[/url]":g983fe6v]
Ili su oreuzeli gotovo rešenje ili ga kopirali. Išli su u svemir, ali autobus nisu mogli da naprave
Grešite. Njihovi krševi od automobila nisu dokaz odsustva njihove inventivnosti i tehnologija, nego loše primene istih.
Ima mnogo tehnologija, izuma i proizvoda koji su izvorno ruski ali se uzimaju zdravo za gotovo. Ili u jednoj Rusiji nisu mogli da pokažu svoj pun potencijal, usled okolnosti. Ali kada bi/da su takvi, kao produkti ruske pameti, bili primenjeni na zapadnjačke biznis i tehnološke platforme, doneli bi čovečanstvu čuda.
Bez Rusa ne bi postojale mnoge stvari danas, od veštačkog srca, preko podvodnog zavarivanja, mnoštva izuma iz aerodinamike, Stealth tehnologije, pa sve do kompleksnih sistema iz oblasti astronautike i nuklearne fizike. Bukvalno govoreći, da nije bilo Rusa, danas ne bi postojao jedan F-35. NASA ne bi ostvarila mnoge misije u poslednjih 30 godina, jer su upravo ruski motori RD-170 i RD-180 bili ti koji su joj davali pogon koji drugi nisu mogli. I to nakon što su bili uskladišteni circa 40 godina i nabavljeni za smešne pare, kao stari primerci.
@Branik, fabrika koja je proizvodila ЈужМаш trolejbuse je ista fabrika koja je proizvela najkompleksniju raketu 20. veka - R36, koja je i dalje ispred u mnogo stvari u odnosu na današnje američke i imuna na anti-raketne mere. Postavlja se pitanje - kako?
Jel trolejbus toliko kompleksniji od jedne rakete? Nije. Jel koristi skuplje materijale i komponente pa da ga je teško praviti? Ne, naprotiv. Kako neko može da napravi kompleksan raketni motor a ne može da napravi pristojan auto 1980ih? Pa u čemu je onda stvar pobogu?
U dve stvari koje Rusi nikad nisu na vreme i dovoljno dobro razvili. Stvar je u: 1) minijaturizaciji i 2) komercijalizaciji.
Prvo, raketa je veličine vodotornja. Autobus i auto su ipak manji.
Tu do izražaja dolazi minijaturizacija i precizna metalurgija i mehanika, koju Rusi nisu razvili podjednako dobro i brzo kao zapad. I džaba što fabrika može da napravi karoseriju ko u tenka za bagatelu, ako će mehaničke ili elektronske sklopke u njemu da budu izvan dohvata ruske mašine na fabričkoj traci (čitaj - ako zapadnjak s lakoćom ''gađa'' strujno kolo u 20 nanometara, rusi još uvek ne mogu da ubodu ni u 200, a da ne košta boga oca vremena i para).
Druga stvar je komercijalizacija. Dok se na zapadu svaka tehnologija isprva pravljena čisto zarad vojske ili nauke, vrlo brzo širila i unapređivala monetizacijom, u Rusiji se sve radilo drugačije. Izolovano. Po unapred utvrđenim principima. Pod nadzorom države. Bez ličnih interesa pa i mogućnosti širenja u civilne svrhe. Zato imamo situaciju da jedan Ural 4320 ili Kraz 255 iz doba Hruščova šiju sve u istoj klasi vozila što je zapad proizveo u zadnjih 50 godina, kad se radi o izdržljivosti i odnosu dobijeno-uloženo. Ali sve to pada u vodu kad se dođe do pitanja čime će da se preveze hleb do prodavnice u gradu? Sigurno neće 6x6 zverinom (mada su radili i to, jer su morali). A kad god Rus pokuša da tu zverinu minimizuje u gradski kamion, što više ide ''u sitno'', to više falinki mu iskače. I onda imaš zemlju prepunu vrhunskih, a jeftinih proizvoda za razne namene, ali jako jako malo toga što bi moglo brzo i lako da koristi običnom civilu.
Raspisao sam se sad ali i dalje sam nedorečen. Jer teško je pričati o ovim dugim temama ovako preko slova na ekranu. Ali ono što hoću da kažem je da
pre nego što se posmatra i analizira, prvo Sovjetska, a onda i Ruska nauka i tehnika, prvo mora dobro da se razumeju okolnosti, istorija i mentalitet ljudi i društva koji su ih pravili. Pogledajte dobro slike ovih Autobusa-Trudbenika kako ih Rusi zovu, i uporedite vreme i okolnosti kad su oni sišli s trake, kad su prevezli prvog radnika, i kad su završili na prvom otpadu... s onim što se dešavalo njihovim zapadnjačkim rođacima. Razlike su ogromne, i u svakoj sferi života i nauke.
Ono što je neosporiva činjenica je da bi svet danas bio mnogo, mnogo, mnogo tehnološki siromašniji da nije bilo Rusa. Prvo, zbog njihovog direktnog doprinosa i izuma. A drugo, i zbog indirektnog doprinosa jer su međusobnim nadmetanjem sa zapadom doveli do mnogih pronalazaka čije benefite odavno koristimo, kao npr gomila kablova, kola i talasa koji sad upravo prenose reči iskucane na mojoj tastaturi na ovaj virtuelni forum.