Šta je novo?

Gradski prevoz u svetu

Прашка Арива набавила зимус 5 троосовинских MAN Lion´s City L:
https://dopravacek.eu/2020/01/27/arriva-zarazuje-v-praze-do-provozu-nove-triose-autobusy-man/
Прелепи аутобуси. 8) Штета што код нас у Београду нико не размишља о троосовинцима као опцији, погодни су за линије које захтевају већи капацитет, а истовремено није исплативо слати зглобове на исте.
Друга ствар коју би наш ГСП могао да ,,препише" од њихових колега из Прага јесте овакав начин тапацирања седишта (скај). Показао се као идеално решење у швајцарским трамвајима, врло је отпоран на хабање и прљавштину. Све је боље од голих пластиканера. :grand:
 
Ne sećam se da li sam ovo negde kačio. itnews: Sydney Trains weighs carriages to estimate crowds

U Sidneju se stepen opterećenja nadgleda ne brojanjem putnika već računom na osnovu merenja mase vagona nakon svakog zatvaranja vrata. Merenje se vrši putem merača vazdušnog pritiska na "jastuku" postolja. Masa vagona prikazana u kilogramima sa ramom postolja nalegnutom na osovinu (masa vagona bez osovina) deli se prosečnom masom putnika koja iznosi u proseku 75kg.

"Realtime" informacije dostupne su putnicima putem android aplikacije tako da su sve informacije o statusu kvaliteta usluge transparentne. Prevoznik, odnosno nadležno telo ne može ništa da krije radi manipulacije podacima u sopstvenu korist.
 
Даугавпилс (Летонија), како стари трамвај претворити у покретни кафић? 8)
https://transphoto.org/vehicle/47390/#n46273
Ови РВР трамваји су ми, бар мени лично, нешто најготивније што је тадашња СССР индустрија изнедрила, зато што немају карактеристичну совјетску црту у дизајну, већ имају и доста западног шмека. Ипак им је ПЦЦ послужио као основа за дизајн, а и технички гледано спада у ПЦЦ категорију колико негде прочитах, као љубитељу ретро дизајна готивнији су ми изгледом не само него наше Катице, него и у односу на возове које је РВР такође правио. 8) Јес' да су малко спартанскије дизајнирани у односу на оригинални ПЦЦ, али верујем да би лепше изгледали са обичним пантографом уместо тролне мотке. По мом мишљењу, боље да смо од РВР-а тада купили те трамваје него ЗиУ троле (трамваји имају дужи животни век у односу на троле, па верујем да би и дан-данас били у служби). Међутим, да јесмо, ГСП би их урнисао кроз само неколико година уградњом дрвених седишта, баш као што су то учинили са појединим швајцарским приколицама.
 
Даугавпилс - гомила second-hand аутобуса из целе Европе и старих совјетских и нових руских трамваја
 

Prilozi

  • 6C02B65C-B8A1-41D8-BD77-3F53BB4A8819.jpg
    6C02B65C-B8A1-41D8-BD77-3F53BB4A8819.jpg
    442,1 KB · Pregleda: 3.647
  • 6EC6D380-07A8-41C3-8C45-20ABAD0307B1.jpg
    6EC6D380-07A8-41C3-8C45-20ABAD0307B1.jpg
    364,7 KB · Pregleda: 3.650
  • 38F1F20C-4F75-4A28-A530-E000FEE3D240.jpg
    38F1F20C-4F75-4A28-A530-E000FEE3D240.jpg
    316,3 KB · Pregleda: 3.647
  • 69E467EC-14D1-448C-9BAC-DB1014580C67-B8D7ACFA-1307-4849-BEF6-CF29C07D2BBA.jpg
    69E467EC-14D1-448C-9BAC-DB1014580C67-B8D7ACFA-1307-4849-BEF6-CF29C07D2BBA.jpg
    492,3 KB · Pregleda: 3.641
  • 6939F2BE-32C9-418B-A689-C609C2220242-600E4D7A-07A6-4B4A-B1FC-E35544EB64BA.jpg
    6939F2BE-32C9-418B-A689-C609C2220242-600E4D7A-07A6-4B4A-B1FC-E35544EB64BA.jpg
    403,3 KB · Pregleda: 3.654
  • 9246588F-8A1B-4242-AACC-E95F839B8505.jpg
    9246588F-8A1B-4242-AACC-E95F839B8505.jpg
    410,6 KB · Pregleda: 3.631
  • F5384679-FC7D-4CF1-B7D7-4CCC3B269644-9933DF4A-6128-4EF2-9D39-F13115C5EF53.jpg
    F5384679-FC7D-4CF1-B7D7-4CCC3B269644-9933DF4A-6128-4EF2-9D39-F13115C5EF53.jpg
    446,5 KB · Pregleda: 3.641
За разлику од Даугавпилса, возни парк у Риги је тотално унифициран: аутобуси - само Цитаро и Урбино свих могућих генерација, троле - само соло шкода ирисбуси и зглобни тролини и шкоде соларис, и трамваји - само татре и Шкода 15Т.

Јавни превоз у граду је, осим одржавања возила, поприлично лош. Мрежа линија стоји без промена већ годинама и многе аутобуске линије раде са нереалним интервалима неколико пута дневно.

Тролејбуски систем је поприлично добар и велики, и активно мењају аутобуске линије тролејбуским. Скоро све троле имају дизел-генератор, имају и 10 зглобних са генератором на водоник.
Трамваји - 3 нормалне линије са гомилом путника, остале иду ретко и углавном су без много путника.
 

Prilozi

  • 4E54F245-3D81-43D4-8471-D98ED9D6AB41.jpg
    4E54F245-3D81-43D4-8471-D98ED9D6AB41.jpg
    414,7 KB · Pregleda: 3.637
  • 5C9F2E15-0CAF-48E5-8BB7-6904718BE711.jpg
    5C9F2E15-0CAF-48E5-8BB7-6904718BE711.jpg
    500,6 KB · Pregleda: 3.632
  • 8ADAE26E-A13F-4CE3-AAD3-6C6911D3E9E9.jpg
    8ADAE26E-A13F-4CE3-AAD3-6C6911D3E9E9.jpg
    653,5 KB · Pregleda: 3.646
  • 13DE8A78-2856-45DB-B644-BEC0208C7DE9.jpg
    13DE8A78-2856-45DB-B644-BEC0208C7DE9.jpg
    372,4 KB · Pregleda: 3.631
  • 88B24C12-C0B6-49B9-BC63-47D54156BDEF.jpg
    88B24C12-C0B6-49B9-BC63-47D54156BDEF.jpg
    309,2 KB · Pregleda: 3.634
  • 1161E334-822A-4D6D-BA58-0AAD03F85F5B.jpg
    1161E334-822A-4D6D-BA58-0AAD03F85F5B.jpg
    445,9 KB · Pregleda: 3.640
  • 94368C69-45B5-48D2-9250-D170214A8844.jpg
    94368C69-45B5-48D2-9250-D170214A8844.jpg
    389,5 KB · Pregleda: 3.638
  • B50964B7-CCCD-455C-8D99-3B5B09E9B751.jpg
    B50964B7-CCCD-455C-8D99-3B5B09E9B751.jpg
    304,6 KB · Pregleda: 3.629
  • CC4F6746-8384-43BA-A5F4-1EC92277618B.jpg
    CC4F6746-8384-43BA-A5F4-1EC92277618B.jpg
    329,6 KB · Pregleda: 3.647
  • CBB21ECE-DDB8-4D9A-B252-FD26D459DD73.jpg
    CBB21ECE-DDB8-4D9A-B252-FD26D459DD73.jpg
    358,8 KB · Pregleda: 3.641
  • CD6F7E55-9F90-4360-903F-308399262856.jpg
    CD6F7E55-9F90-4360-903F-308399262856.jpg
    265,7 KB · Pregleda: 3.640
  • DE5504DB-3132-4A9F-A42D-CDE40330F578.jpg
    DE5504DB-3132-4A9F-A42D-CDE40330F578.jpg
    562 KB · Pregleda: 3.656
  • FA1A1C99-2E6F-4606-BCF3-FE3F15FAC694.jpg
    FA1A1C99-2E6F-4606-BCF3-FE3F15FAC694.jpg
    179,3 KB · Pregleda: 3.639
  • FFC272ED-68FC-4E01-8B3D-BB41B260DE13.jpg
    FFC272ED-68FC-4E01-8B3D-BB41B260DE13.jpg
    452,3 KB · Pregleda: 3.629
И Лијепаја - трећи по величини град у Летонији у ком живи око 60 хиљада људи. Имају једну трамвајску линију са поприлично добром трасом и интервалима. До краја године татре КТ4 би требало да буду замењене хрватским Кончарима.

Град је таквог облика да су једна трамвајска линија и две аутобуске линије (3 и 6) које иду често буквално покриле сва насеља. Има још неколико додатних аутобуских линија са ређим интервалима.
 

Prilozi

  • 1C45F550-AF92-4D3C-8F6B-AFBF43D745F4.jpg
    1C45F550-AF92-4D3C-8F6B-AFBF43D745F4.jpg
    562,7 KB · Pregleda: 3.627
  • 4AA1DA2E-75F2-46AA-A8B9-DC4D2C986F5D.jpg
    4AA1DA2E-75F2-46AA-A8B9-DC4D2C986F5D.jpg
    548,8 KB · Pregleda: 3.633
  • 9E664159-CE3B-42E1-AC99-31E26D0D2964.jpg
    9E664159-CE3B-42E1-AC99-31E26D0D2964.jpg
    376 KB · Pregleda: 3.630
  • 24E35F98-EF0D-4D54-B5BB-D5790C8657C6.jpg
    24E35F98-EF0D-4D54-B5BB-D5790C8657C6.jpg
    408,6 KB · Pregleda: 3.637
  • 60D2EE10-4EA0-4F3E-AD38-440EDA63699C.jpg
    60D2EE10-4EA0-4F3E-AD38-440EDA63699C.jpg
    276,9 KB · Pregleda: 3.639
  • A1BFCA3B-9061-4928-BB02-2ACF6B669927.jpg
    A1BFCA3B-9061-4928-BB02-2ACF6B669927.jpg
    562,5 KB · Pregleda: 3.630
  • D0B2DC13-83C9-413B-98CD-1826875DC054.jpg
    D0B2DC13-83C9-413B-98CD-1826875DC054.jpg
    363,5 KB · Pregleda: 3.637
@ Fića
Врхунски су Шкодини трамваји, прошле године сам поставио братиславски 29T ForCity Plus, мени лично најготивнији Шкодин модел који бих волео да видим у БГ, ако Сименс ипак не буде задовољавао београдске потребе. 8)
 
29Т из Братиславе је феноменалан - путнички простор је простран и генерално су лепо урађени трамваји, али са овим 15Т и у Риги и у Прагу (где их има баш много) су проблематични због точкова и распореда седишта. Много њих константно стоји у гаражи покварено.
 
@ Fića
Заборавио сам још и Bombardier Flexity - то је, уз поменуту Шкоду, други трамвај који бих волео да видим у БГ ако Сименс не задовољи. Изведба за Беч им је брутална. 8) 8) 8)
Ни Stadler Tango не заостаје - највише ми се допада базелска изведба.
 
Da li je normalno da jedan od ovih tramvaja košta više od 4M€?
Naši Španci su bili realno oko 2,5M€
 
Шкоде 15Т нису само прескупе као такве, него је и одржавање тешко и скупо. Људи из Прага причају да је заједно са одржавањем 15Т најскупљи трамвај на свету
 
.



EU / MAN se prisjetio klasika: Električni autobusi koji su vukli prikolicu s baterijama



MAN, poznati njemački proizvođač komercijalnih vozila, u posljednjem kvartalu ove godine predstavit će prvi serijski Lion's City E električni autobus. Malo je poznato da je bavarska kompanija još prije pola stoljeća imala prva iskustva sa autobusima koji su za pogon koriostili struju iz baterija.

Tako su u februaru 1970., nakon dvije godine razvoja, MAN i partnerske kompanije RWE, Bosch i Varta predstavili njemačkim novinarima električni gradski autobus 750 HO-M10 E.

man_04_elektro.jpg


Autobus je trebao "dati pozitivan doprinos industriji u borbi protiv zagađenja zraka i buke u gradskom prometu", navodi se u MAN-ovom saopćenju za javnost koje je još uvijek aktualno.

U januaru 1971. električni autobus je isporučen gradskom saobraćajnom preduzeću u Koblenzu. Električni autobus je vozio na liniji 7, mogao je primiti 99 putnika, a imao je autonomiju od 50 kilometara.

Posebno zanimljiv detalj bile su baterije smještene u jednoosovinskoj prikolici koju je vukao autobus. Kada bi se baterije istrošile, za zamjenu je bila spremna prikolica s napunjenim akumulatorima.

man_03_elektro.jpg


Do juna 1971. MAN-ov električni autobus bez ikakvih problema prošao je oko 6.000 kilometara u redovnom prometu u Koblenzu, naravno bez ikakvih štetnih emisija gasova.

Autobusi s alternativnim pogonima MAN-a nisu se koristili samo u Koblenzu: Tokom Olimpijskih igara u Münchenu 1972. godine sportiste su između Olimpijskog parka i Olimpijskog sela vozila dva električna i osam autobusa za prirodni plin.


man_02_elektro.jpg

Dvije godine kasnije, 15. oktobra 1974., MAN je električne autobuse nove serije predao Mönchengladbachu, gdje će se druga generacija SL-E elektro-buseva zadržati u upotrebi do 1979.

Nove baterije povećale su voznu autonomiju za 50 posto, revidiran je i modul prikolice. Na taj način moglo se voziti 80 kilometarana struju, a promjena baterije obavljala se u potpunosti automatski. Düsseldorf i Frankfurt na Majni također dobili MAN-ove električne autobuse i uspješno ih koristili u lokalnom javnom prijevozu.
 

Prilozi

  • man_04_elektro.jpg
    man_04_elektro.jpg
    115,3 KB · Pregleda: 3.376
Бајата вест, али хајде да кажем нешто: ово је један од типова аутобуса који бих засигурно волео да видим у Ариви као достојне наследнике Мегабусева који за непуне 2 године постају тинејџери. Зар не изгледају предобро? 8) Не знам колико Кросике изађу по комаду, али ми не делују прескупо одока.
https://www.cs-dopravak.cz/2017-12-22-perovsk-mhd-zsk-11-novch-autobus-crossway-le/
 
Ушао је Reform 500LE у серијску производњу брже него што сам мислио - Кечкемет узео 20 комада! 8) Предобри бусеви, Мађари још једном показали да знају знање када је реч о аутобуској индустрији.
https://magyarbusz.info/2020/05/27/csaladi-ezust-itk-reform-500-le-menetproba/
 
да нам је држава као Мађарска и субвенционише набавку домаћих бусева, имали би и ми добре и Икаре и Необусе и ФАП-ове и ко зна које још. а пошто нам је држава буља, немамо ни добар Икар
 
О Икарима не бих више, видим да никога не могу убедити да барем колико-толико промени мишљење о неким стварима, надаље ћу задржати мишљење за себе, ја мислим да су Икаче иовако океј, остали нека мисле шта хоће... :wink:
 
[YouTube]https://youtu.be/RkDLpV8RIyI[/YouTube]

Pisao sam vec ranije o mom vidjenju pravca u kome je trebao da se razvija IKARBUS IK-201,ali tada jos nisam znso za ovaj VanHool ag300.Sada kada sam saznao za njega vidim koliko su slicni.Zamislite kako bi bilo da je Ikarbus umesto N serije napravio nesto ovakvo.
 
Ikarbus nije imao gde više da razvija jer su karoserije bile potpuno zastarele i nisu imale nikakvu torzionu čvrstinu. Morala je da se iznova knstruiše nova karoserija koja će zadovoljiti današnje standarde.
Lično ne volim ta mala bočna okna/stakla. Dodatni stub i falc na koji se lepi staklo povećavaju mrtav ugao i smanjuju preglednost. Kada pada kiša dodatno je opterećenje za vozača jer to staklo brisač ne briše a i upitno je odmaglivanje stakla.
Solarisova spuštena soferka je primer koji bi trebali da slede.
Pričam jer sam vozio i Ikarbuseve i te belgijance/holanđane, kao i novije Citaro Conesto, kao i Iveco starije generacije i daleko mi je lakše i preglednije da vozim bez bočnih prozorčića.
 
Ja kada probam link odvede me na video ne znam sta ne valja.

Meni su se uvek svidjala ta bocna stakla na starim Ikar(b)usima i gledao sam na njih kao na jedno prakticno resenje za gradsku voznju,kada je o preglednosti rec.Stim sto nisam razmisljao o tome koliko su prakticna po kisi i kada zamegle,mada se secam jedne Lastine rabe kocke,a mozda ih je bilo i vise takvih,sa nekim nabudzenim crevom naslonjenim na pola tog bocnog desnog stakla koje se vazduhom snavdevalo od obliznjeg otvora za ventilaciju na kraju table.

E sad po meni IKARBUS IK 201 je trebao da postane potpuno niskopodni autobus sa pogonom na drugoj osovini i motorom smestenim sa desne strane izmedju prve dve osovine.Naravno da ostane u istoj duzini i sa trecom upravljivom osovinom,uglavnom sve isto kao i gore pomenuti VanHool.

Mislim da bi takav autobus bio mnogo prikladniji za Beograd u odnosu na ove od 18 metara i fiksnom trecom osovinom.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=779498#p779498:2ofdtx1m je napisao(la):
IK-97 » 30 Sep 2020 16:18[/url]":2ofdtx1m]Ja kada probam link odvede me na video ne znam sta ne valja.
Problem je što je običan tekst u pitanju. Forum ga ne vidi ni kao link ni kao video. To je zbog toga što nisi stavio adekvatan youtube link u tagove za youtube video. Ne vidi forum svaki youtube link kao video. Drugo, nisi stavio ni link u tagove za link na forumu, pa tako ne može ni klikom na isti da se ode na youtube, ali to je zato što si link stavio u youtube tag, što nas vraća na početak komentara i suštinu problema. Nadam se da sam uspeo da ti na razumljiv način objasnim.
 
Vrh