stf":10gvilno je napisao(la):
Зграда је најквалитетнији примерак свог архитектонског правца код нас и представља изузетно квалитетан примерак тог стила и у међународним оквирима и плус има и локални акценат по чему је оригинална у упоредби са стандардним интернационалним модерним стилом.
To je viđenje zgrade iz ugla obrazovanog stručnjaka.
Na žalost, tako sročeno objašnjenje ne fukcioniše kod laičke publike. Sad, ima nekoliko objašnjenja:
- "svi ostali gledaju PINK" - što naravno nije tačno
- ne poštujemo sami sebe - možda, to nema veze sa ovim slučajem, zgrada je namenski građena za JNA, monoumentalnost je trebala oslikava JNA, snagu sistema odbrane i celu državu. Mi nismo sentimentalno vezani za JNA, naprotiv, simbolika je bila lažna, tako da ovo nema veze sa samopoštovanjem, nego sa nečim drugim. Zgrada ne asocira na Dobrovića, arhitektonske stilove, itd, nego na precenjenu i nesposobnu JNA, izazivala je i izaziva odbojnost
- ne poštujemo naše kulturno nasleđe - a zašto "masa" ne doživljava ove zgrade kao kulturno nasleđe, a neke druge zgrade i ruga dela doživljava? Ti si sročio zašto se smatraju za deo nasleđa, bez dileme je Dobrović uložio svo znanje, talenat, iskustvo, zamislio, sklopio sve kockice... i opet, nekako, nema efekta. Zašto? Zato što zgrade nisu lepe na prvi pogled, zato što su potrebna ovakva tumačenja.
A kad kreneš da tumačiš, tako kao si ti sad objasnio, onda običan puk samo uradi ovo :roll: u stilu "o čemu ovaj priča", dodatni trud se doživljava ka prodavanje foliraže, jer zgrada ili deluje, ili ne. E, onda se ti i dalje trudiš, padaš u vatru, ljudima nije jasno zašto se toliko pališ na za njih ružnu betonsku zgradu koja kod njih jednostavno i dalje "nema efekta". I onda postavljaju sebi pitanje "a šta vas to uče na tim fakultetima?", i misle se "jadna nam je kultura ako je ovo vrhunsko delo naših umetnika".
Suština: mnogo truda i strasti za nerazumljivo tumačenje. Tebi, za utehu, ostaje da ste i ti i Dobrović neshvaćeni u ovom priprostom narodu.
- Dobrović je zadovoljio struku, zadovoljio je naručioca, njegov "iskorak" je ostao nesvaćen van struke. Struka je kasnije učila da je "to - ono pravo", niko se nikada nije bavio zbog čega je to delo ostalo neshvaćeno i "nevoljeno" van struke. Sudar sa stvarnošću je bio neminovan.
E sad, ja se nadam da će ga obnoviti i da će dobiti neku pametnu primenu.
Samo ovde se krenulo pogrešnim putem - pogrešnim ako hoćeš da postigneš cilj.
Struka želi se da se zgrada sačuva i obnovi, zato što je spomenik struci, a bez jasnog plana - šta sa njom? Taj spomenik kulture, ili kako god, ne može biti prazna rekonstruisana zgrada. Naručioci dolaze kod arhitekata da bi se gradilo, a ako arhitekte budu jurile invstitore da plate rekonstrukciju zgrade od koje nema koristi, jasno je da od ovoga nema ništa.
Pouka: smislite plan, ne očekujte da drugi planiraju kako će da ispune vaše želje.