Generalštab je vrhunska zgrada moderne arhitekture jedne ozbiljne države. Sutjeska i ostale gluposti nemaju veze sa tim kako ona izgleda, Dobrovićeva inspiracija je bila muzička (o ovome vam dosta može ispričati g. Bojan Kovačević, potpredsednik DAB-a, koji se zgradom veoma ozbiljno bavio).
Pasarela je davno ispričana tema, još u vreme kada je zgrada projektovana. Dedinje je objasnio zašto se od nadzemne veze odustalo, pa su zrade povezane pod zemljom.
Zgradu, nažalost, danas ne bi bilo moguće obnoviti, da navedem samo jedan razlog: nema više ko da obradi i ugradi kamen kojim je bila obložena, da ne pominjem crtanje detalja. Opet, g. Kovačević vam može održati predavanje vezano za suptilne varijacije u dimenzijama i obliku kamenih ploča kojima je bila obložena... O tome kako arhitekta (ne odgovorni projektant arhitekture) tretira detalje na svom objektu. Pitajte ga, stavite post na DAB- ov site, zvrji prazan ionako.
Vezano za pasarele, oblaganje staklom i ostale sveže ideje: pre nego što se počne sa radovima, možda ne bi bilo loše da se analizira Dobrovićev pristup uglu, odnosno kako je moderan, hoće reći u svojoj biti slobodnostojeći objekat, interpoliran u gradsko tkivo, kako se diskretno povukao u unutrašnjost parcele, formirajući onaj lepi zeleni prostor ispred zgrade, kako je tretirao ulaze, kako se igrao perspektivom na kuli, kako je sve to uradio bez 3D-a, kako se vezao za postojeće objekte, i da ne idem dalje.
Na kraju, pitanje obnavljanja kompleksa Generalštaba zavisi od mnogo bitnih faktora, od kojih najmanje jedan ne može da se pojavi u raspravama koje pretenduju na profesionalni integritet: njeno oblačenje u staklo i čuvanje u sadašnjem stanju, zbog toga što bi to moglo da se *odradi extra*, a sve zbog bombardovanja u kome je zgrada oštećena i u čije ime, generacijama u budućnost, sama sobom treba da svedoči...?
Pa, šta su trebali u Drezdenu da urade, da ga celog stave u staklenu kocku i tako sačuvaju svedočanstvo na to da je sravnjen sa zemljom, jel (al, da ima kafić na krovu)?!