Šta je novo?

Expo 2027

Ovo je jedna od uspešnijih mini-Expo (kao ova naša) izložbi, a bila je 1998 godine u Lisabonu.

Tada je za potrebe Expo izložbe (tema okeani), podignut veliki kompleks, koji i dan danas ima svoju upotrebnu vrednost. Između ostalog je sagrađen veliki "Okeanarijum", produžena metro linija (sve za 4 godine), sagrađena monumentalna železnička stanica koju je projektovao Kalatrava.

Više o prostoru gde je održana Ekspo izložba, možete videti ovde - Park nacija.

Nadam se da ćemo barem nešto od ovoga što je Lisabon postigao i mi uspeti da ostvarimo. Između 1995 (kada je krenulo sa radovima) i 1998. godine, BDP po stanovniku Portugala je bio oko 12.000 dolara. To je nekih 30% više od dohotka po stanovniku u Srbiji danas, tako da ako je mogao Portugal, zašto ne bi mogli mi. Pod uslovom da postoji znanje, manjak krađe u ovim radovima, isl.
I što je najvažnije ništa to nije sagrađeno u vuko*ebini duplo daljoj od centra. U Lisabonu je udaljenost lokacije slična sportskom kompleksu MUP kod Ade ili Dr. Ivana Ribara cca 7km pravolinijski od Trga republike, mada realno pošto je grad veći to je negde kao Hipodrom ili brodogradilište s druge strane mosta. Metro je pokrio aerodrom preko EXPO kompleksa, ne obrnuto i to železnicom. Recimo da bi u oba navedena slučaja bio lako pokriven Jovinovom M3 ili M4.

Problem je u tome što Beograd nema neku infrastrukturu jer Lisabon je kompleks izgradio kod obilaznice mnogo bliže centru, pa su i EXPO i aerodrom praktično na dva autoputa. Vučić otišao u materinu do ovdašnjeg ekvivalenta ukrštanja A1 i A9 u Alverki, gde je inače vojna baza poput one u Batajnici. Ovde ti grad (između Mostara i Ostružnice) nema autoput, al zato ergelu ne sme da zaobiđe.
 
Moj prevod dela teksta o Kazahstanskom EXPO-u na koji sam nedavno naleteo kada sam se malo informisao o aktivnostima, uslovima i (be)smislu iza organizovanja EXPO događaja:

...

Godinama unazad, Kazahstanski organizatori su ćutke smanjivali broj očekivanih posetilaca na tromesečnom (EXPO) događaju. Najpre 5 miliona, zatim 3 miliona, a na kraju 2 miliona. Na dan otvaranja, zvanična brojka je tvrdila da je bilo 10.000 posetilaca, a čak i to se može smatrati velikodušnom procenom. Sledećeg dana, mase posetilaca su bile još manje. U Kineskom paviljonu, CGI video je prikazao prelet kroz zauzeti i puno EXPO prostor, međutim napolju je ulica bila prazna ne računajući ponekog redara koji je izašao da zapali cigaretu. Kada je došlo vreme večere, gomila praznih plastičnih stolova i ogromni prozori na drugom spratu gde je restoran, dali su celom prostoru atmosferu provincijskog aerodroma u 2:00 sata noću.

...

EXPO je nekada bio događaj međunarodnih razmera i pažnje, kao prilika za domaćine i gostujuće učesnike da se pokažu širokim narodnim masama. Međutim, već od 1980ih EXPO događaji su većinski ispali iz pažnje Zapadnačke javnosti. Događaji su i dalje regulisani od strane Međunarodnog biroa za izložbe. Ali u eri jednostavnih komunikacija i jeftinih letova, ostaje malo prostota za ubuđenje od gledanja delića Španije, Tajlanda ili Egipta izloženih na izložbi. Istovremeno, privatne korporacije su počele da igraju sve veću ulogu u EXPO događajima, koristeći ih kao priliku da pokažu svoje proizvode i zadive potencijalne klijente. Američka vlada, na primer, je zakonom iz 1999. većinski zakonom sprečena da obezbeđuje finansijska sredstva za svoj paviljon, primorana da se u potpunosti oslanja na korporativna sponzorstva.

S druge strane, u zemljama u razvoju, EXPO događaji ostaju predmet fascinacije. Za javnosti u ovim delovima sveta, i dalje postoji ushićenost povezana sa posmatranjem udaljenih mesta i ljudi. Za vlasti, takvi događaji se i dalje kvalifikuju kao retke prilike da se pohvale značajnim (ali ipak opadajućim) masama međunarodnih posetilaca.

...

Zvanično, Astana je prodala 670.000 karata za EXPO. Međutim, bilo je ozbiljnih sumnji u to koliko je tih karata zaista bilo prodato. S druge strane, bilo je malo sumnji oko toga koliko je sam događaj koštao naciju - između 3 do 5 milijardi dolara.


Sličan sled događaja i sličan ishod kao u nekadašnjem Sultanovom Kazahstanu, možemo očekivati i u Vučićevoj Srbiji. Trenutna odvala, ovaj hoću reći - izjava vlasti je da će biti tačno 2.59 miliona posetilaca (© by Vučić). Ta brojka će se vremenom verovatno perfidno i postepeno smanjivati, da se od događaja ipak ne bi očekivalo previše, za slučaj da omane.

Verovatno će slično biti i sa izjavama o rasprodatim kartama. Biće izneta jedna cifra, a ubrzo potom pojaviće se prve glasine i naznake da je prodato značajno manje.
Nekakve koristi od Beogradskog EXPOa će svakako biti, tu nema sumnje. Samo, ostaje da se vidi kako se porede prihodi i benefiti od toga, sa troškovima i problemima.

Inače, po svemu sudeći, veliki delovi nekadašnjeg EXPO parka i prostora u Astani sada stoje poluprazni i neiskorišćeni. E sad, istina je da to ne mora da bude sudbina EXPO parka i prostora u Surčinu, pošto je SNSu ionako plan da 2/3 Srbije dovuče i naseli u Beograd. Ali i dalje ostaje pitanje i problematika da li je sve to vredno tolikog cimanja i troškova.
 
Kada čitam priče o "uspešnim" Expo izložbama, npr. one u Lisabonu 1998. i Sevilji 1992. godine, bitan element je da su uspele da transformišu društvu kao celinu, a ne samo gradove u kojima su se događale. Obe zemlje su prošle kroz teške godine diktature i nasilja. Ne zaboravite da je Španija tada bila tek 6 godina u Evropskoj ekonomskoj zajednici.

Portugalija je uspela da regeneriše jedan zaostao deo grada, da oživi taj deo grad, i uspešno ga tranformiše čak i nakon završetka Expo izložbe (koju je posetilo 10 miliona ljudi), tako što je razmišljala i o danu nakon završetka izložbe, tj. šta taj prostor treba da predstavlja. Nekoliko zanimljivih članaka:
- Expo 98 - Događaj koji je promenio Portugaliju
- Expo 1998 - Efekat planiranog nasleđa
- Urbana transformacija nakon Lisabonske Expo izložbe (članak koji govori o setu zakona koji su posle iskorišćeni i za ostatak zemlje)

Sevilja je takođe "profitirala" od Expo izložbe. Uvedena je (prava) brza pruga između Madrida i Sevilje, infrastrukturno modernizovan prethodno siromašan grad, a park je (uprkos inicijalnim problemima zbog ekonomske krize) postao centar za inovaciju.

Postoje naravno i loši primeri, gde gradovi nisu uspeli da na pravi način isplaniraju izložbu, i privedu je nameni nakon završetka izložbe, ali je puno primera koji su promenili gradove (pa i zemlje) na bolje.

Ovo je je jedna VRLO RETKA prilika da ovi koji su na vlasti pokažu da umeje da se nose sa izazovom organizije ovakvog događaja, i ono što može predstaviti za ovu zemlje, u smislu njene transformacije ka jednom uređenom sistemu. Nažalost, puno toga ukazuje da će i ovde lični interesi pojedinaca (tj. ozakonjenja krađa) imati prevagu nad interesima zajednice, ali eto, nadajmo se da će i zajednica imati koristi od ovoga. Znam da je šansa mala, ali eto, nadam se.
 
Inače, puno je primera i neuspešnih Expo izložba:

- Saragosa u Španiji gde je tek 4.5% posetilaca došlo iz inostranstva (ukupno 5 miliona karata je prodato) Očekivali su inicijalno 8 miliona posetilaca, od kojih 15% iz inostranstva.
- Hanover koji je ostvario gubitak od 1.2 milijarde evra. Očekivali su 40 miliona posetilaca, a došlo ih je 18 miliona (i to nakon drastičnog smanjenja cene karata). Delovi parka nikada nisu iskorišćeni i u fazi raspadanja su
- Milano (koji sagrađen usred ničega)

Videćemo koje će biti nasleđe našeg Expo-a. Nadam se da se će organizacija proći kako treba, i da se nećemo obrukati kao kod Univerzijade (gde je usled naše nesposobnosti smanjen broj sportova i učesnika iste).

U svakom slučaju, iz iskustva nekih gradova koji su uspešno organizovali Expo izložbe, i imali dugoročnu pozitivne efekte iste, za uspeh je potrebno:
- revitalizovati centralne/urbane delove gradova, koji posle mogu da se inkorporiraju u ostatak urbane matrice
- imati jasan plan šta raditi sa prostorom nakon završetka izložbe (npr. izmeštanje Beogradskog sajma zarad sitnih interesa političara nije dobar plan)
- modernizovati infrastrukture i trasnsportne arterije (primeri metroa u Lisabonu, brze železnice u Španiji, isl)
- imati dobru, organizovanu kampanju za promociju ovog događaja (npr. umesto nacionalističkih "Pobeda" reklama (wtf?!), praviti poruke dobrodošlice "Beograd radosno isčekuje planetu 2027 godine", isl) - kako za posetioce, tako i za izlagače.
- institucionalizovati dobru praksu-zakone koje bi omogućili revitalizaciju i ostatka zemlje
- itd. itd.

Sve je već negde dobro urađeno, samo treba želeti uraditi dobre stvari za širu zajednicu, i iskoristiti uspešne primere iz inostranstva.
 
Можда и на ЕХПО 2027 буду статисти из Индије, Бангладеша и Шри Ланке као на скорашњем светском првенству у фудбалу.
Него размишља ли се о економској одрживости сајамског комплекса након ЕХПО 2027?
Искрено, боље паре уложити у постојеће капацитете (спортске дворане, сајмиште у Војводе Мишића, базени, терени, стадиони, позоришта и разне сцене) ако је тематика уско везана за спорт и плес.
Направити у БнВ близу Сајма Новаков нови тенис центар, оне неугледне хале Сајма заменити за боље, повезати јавним превозом адекватније Аду, Сајам, Арену, Халу спортова, Пионир, 25. мај, установе културе. Средити постојеће и започете хотеле. Повезати адекватно центар града са аеродромом. Завршити коначно БАС и железничке станице.
 
Ekonomski će ih EXPO veoma održati, ne brini se. To je poenta svega, sajmu ništa ne fali, sve one novije hale gde je bazar i slično mogu da se sruše i tu naprave nove, ima sasvim dovoljno prostora. Za potrebe EXPOa mogu da ga privremeno prošire na bivša NISova skladišta, šećeranu i hipodrom.

Nema nikakve potrebe praviti novi sajam, kao što nema potrebe praviti nacionalni stadion. Ali kako bi se onda ugradili u svaki dinar koji se da za to. To su ogromne pare. Da ne pominjem što ne bi onda mogli da sruše sajam i prošire Beograd na vodi.
 
Ето и хиподром може да учествује у склопу ЕХПО, и коњички спортови су спортови, Ада за једриличарство, кајак, трилатон, Сајам у наставку, па после мало раштркано по центру и по НБГ али опет у граду, од хале спортова и Арене, до 25. маја, Пионира и најдаље Олимпа.
 
Najbolje mesto za Ekspo je bubanj potok,oko Ikea lokacije.
Povezan iz dva pravca autoputevima,plus kružni put,plus budući deo ka Pančevu.
Ide se u Surčin,samo da se opravda izgradnja Sega-Mega gubitasa od nacionalnog stadiona,na kome će takodje igrati i tri već odavno dokazana i priznata gubitaśa.Jedan nacionalni gubitaś rezultata,druga dva ,državna bankomata, takodje od nacionalnog interesa,samo bez dna.
Takav poker gubitasa ,na jednom mestu,moguć je samo joś u Tajvanskoj kanasti.
MM,ili ti Master Mali,smatra da se sabiranjem toliko gubitśa na istom mestu,dobija pozitivan broj.
Može,samo ako se sve te gubitaśke pare ,nalaze u tudjem novčaniku,24 stana u Bugarskoj,a falś diploma na sigurnom mestu.
 
Poslednja izmena:
 
Уз ограду да не зна да ли је нешто већ испројектовано, овај стручњак за саобраћај, логистику и инфраструктуру
Stručnjak?! A zna manje od nas ovde na forumu.
О реализацији те старе идеје се интензивно размишља
😂🤣😂🤣😂🤣😂🤣
Razmišlja 🤣
U Vladi 🤣🤣🤣
 
Bukvalno imaju 3 opcije:
A.) Bolesni
B.) Zavidnost
C.) Licni interesi/placeni

Strasno je a ujedno i tužno je sta rade. :(
 
Дајте јасну економску рачуницу.
Ја се нажалост увек сетим ОИ у Грчкој и како су им спортски комплекси завршили на крају. И брзе пруге која им је закаснила за ОИ.
 
Pa neće ti naprednjaci to nikada dati. Pre će i šuntavi opozicioni mediji da ti daju neku procenu, nego što će naprdnjaci otkrivati takve stvari.

Kao što na primer državno-partijski aparat već godinama odbija da obelodani koliko vozila dnevno cirkuliše u Beogradu. Nego BIRN i drugi moraju da se dovijaju i sastavljaju deliće slagalice da bi došli do neke procene, koja se kreće oko 700.000.

Zamisli, državna tajna koliko automobila ima u Beogradu. Koliko problema krstari njegovim ulicama svakog dana.

Tako i s ovim. Busaće se, prdeće po neistomišljenicima, izmišljaće sve i svašta. Al neće nikad reći punu istinu koliko će ovo prihodovati, a koliko će nas koštati.

I da, svi su (smo) hejteri.
I da, SNS i Vučić SVOJIM PARAMA plaćaju sve to, tako da je krajnje nekorektno i neosnovano raspitivati se koliko će sve to koštati. Šta oni rade sa SVOJIM PARAMA, to je njihova stvar. Kao ono kad su SVOJIM PARAMA povećali plate i penzije (koje su prethodno pokrali narodu), kao kad su platili fudbal 600 miliona, platili havarije i dugove u EPSu... sve to Vučić i SNS plaćaju iz svojih džepova... A zli jezici i hejteri ih omalovažavaju i diskredituju...
 
IMG_7026.png


Manje tabloida a vise nekih naucnih radova.
 
Uf uf uf, kakvi jaki argumenti, potkrepljeni činjenicama i podacima, od strane jednog svetskog autoriteta i kredibiliteta za komentarisanje izložbi!


Inače, i kod nas imamo fakultetske kadrove koji svojevremeno rekoše da eksploatacija litijuma ne zagađuje. A imamo i doktora koji reče da je Korona najsmešniji virus u istoriji. Toliko o tome. Jaka mi vajda od "struka" danas.
 
Занимљиве сличности јавног превоза у Астани и БГД.
 
Дајте јасну економску рачуницу.
Sada niko ne može da ti da "jasnu računicu", već samo neku procenu ili očekivanje u vezi ekonomske dobiti. Posle sajma može da se izračuna tačnija direktna i indirektna dobit u gradu. A, ako "EXPO 2027" bude uspešno izgradjen i organizovan onda će doprineti boljem stavu i utisku o Beogradu i Srbiji - što je takodje dobit.
 
Poslednja izmena:
Ок, какве су процене трошкова? А какве су процене добити?
 
Mene pitaš?! . . ja samo vidim kao i ti šta se piše u medijima.

A, procene nisu bitne, već ukupna računica posle EXPO 2027.
 
. . какве су процене трошкова? А какве су процене добити?
 
Vrh