Šta je novo?

Energetika

astrodule":1k2s7jkc je napisao(la):
Po meni je problem sa slikom ispred GAK-a to što nisu prešli na gas i što se verovatno to skoro ne planira.

Prva akcija Grada u vezi sa zagađenjem je morala da momentalan prelazak na gas svih javnih / državnih ustanova.
Zar to nije najavljeno za 2022? Bar je bio kad su pustili gasovod

Poslano sa mog M2007J3SG koristeći Tapatalk
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=914686#p914686:2ki2vvg9 je napisao(la):
Igormartin » Čet Jan 06, 2022 12:08 am[/url]":2ki2vvg9]Kako je ista stvar? Probaj da sipaš Lož ulje u dizel motor i javi se policiji :)

Poslano sa mog M2007J3SG koristeći Tapatalk

Tehnološki ista stvar, čim se transportuje pod istiom šifrom. Sipa se marker da bi se razlikovalo, da ne bi smeo da sipaš u civilna vozila, već samo u traktore i u kantu za "loženje". Lično sam presipao iz kante u auto, čak je ista boja, moguće da nisu ni zabojili kako treba. :D
Pod istom šifrom transportuje se i "gasno ulje" takođe dozvoljeno po povlašćenoj ceni za poljiprivredu, ali ne i za aute. Odlično radi i na VW pasatu, provereno :p
 
To je potpuno isto gorivo. Razlika je samo što je jesno akcizna roba, a drugo ne i kao takvo se ne sme naći u rezervoaru. Ne isplati se proizvođaču razdvajanje tih malih količina.
 
Pa da, ako ga markerišu to rade na licu mesta na pumpi. Gasno ulje je malo tamnije, to sam primetio na par mesta kada sam sipao, sad ne znam da li je to marker ili je takvo u procesu proizvodnje.

Mazut je već druga stvar, ona je gusta, mora da se greje da bi se pretakala i koristila. U rezervoarima imaju grejači
 
Loz ulje i dizel su slični, ali ne i isti. Zajedničko im je to da nastaju od iste baze tj gasnog ulja, ali se razlikuje dalji proces dobijanja. U vreme SFRJ je verovatno i bio isti, ali su danas mnogo viši standardi za dizel.
Moj rođak je imao veliku štetu na novijem šleperu upravo zbog sipanja loz ulja u par navrata. On inače ima kamenolom gde mu stari bageri rade godinama na loz ulje bez problema.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=914789#p914789:1oi8tok9 je napisao(la):
Dart » Čet Jan 06, 2022 1:03 pm[/url]":1oi8tok9]Loz ulje i dizel su slični, ali ne i isti. Zajedničko im je to da nastaju od iste baze tj gasnog ulja, ali se razlikuje dalji proces dobijanja. U vreme SFRJ je verovatno i bio isti, ali su danas mnogo viši standardi za dizel.
Moj rođak je imao veliku štetu na novijem šleperu upravo zbog sipanja loz ulja u par navrata. On inače ima kamenolom gde mu stari bageri rade godinama na loz ulje bez problema.

Prijatelj koji je radio na pumpi tvrdi da su iz iste cisterne sipali i Euro Dizel i "lož ". Tj da je to sto mi danas zovemo Lož zapravo Euro dizel a da se Lož kao takav više i ne proizvodi. Takođe, od skoro sam čuo pojam "lako lož ulje" koje koristi no0va toplana u Priboju kao alternativno gorivo. Primarno je drvna sečka ali mora imati alternativni kotao. Šta mo to dođe tačno, ja ne znam.
Inače Priboj je od ove godine sa FAP toplane na mazut prešao na novu toplanu koja radi na sečku. Toplana i kompletno novi toplovod sa podstanicama finasiran je većinom iz stranog fonda.
 
Cisterne imaju više komora i kao takve mogu da prevoze više vrsti goriva. Ništa novo a ni spektakularno.
Lož ulje , ima više tipova i ne mora da ispunjava norme za ED u pogledu sumpora kao i vlage u sebi i naravno obojeno je.
 
Nije mislio na razlicite komore već da su prodavali ED kao Lož, ista stvar samo pod dve cene. Ja sam lično video da je lož u flaši bio iste boje kao ED. Sad da li je to trenutno bilo tako ili je praksa, ja nisam istraživao.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=914800#p914800:362vdn5u je napisao(la):
Вожд » Чет Јан 06, 2022 1:19 pm[/url]":362vdn5u]
Десетине погинулих у сукобима полиције и демонстраната у Казахстану, стижу мировне снаге
https://www.rts.rs/page/stories/ci/stor ... rtve-.html
Гле чуда у Казахстану се копа 40% руде уранијума за цели свет, већ је цена скочила 8%. Ово ће се очигледно завршити са великим срањем на светском нивоу!
 
stex_pb":3sgteaop je napisao(la):
Nije mislio na razlicite komore već da su prodavali ED kao Lož, ista stvar samo pod dve cene. Ja sam lično video da je lož u flaši bio iste boje kao ED. Sad da li je to trenutno bilo tako ili je praksa, ja nisam istraživao.
Pa ne mogu prodavati ED kao loz ulje zbog markera.
 
Da li je moguce da se markira direktno na pumpi? To mi nije jasno.
 
Markira se u rafineriji ili pri uvozu.
Međutim, vrlo često ne razdvajaju u proizvodnji dizel od lož ulja. Bar ono šro se kod naa plaća. Nije bitno da li je narkeeisano, već da se na lož ne fakturiše akciza, naknada za puteve i ostali nameti preko rafinerijake cene od oko 65 dinara.
Juče sam u Višegradu sipao benzin po 2,2km, što me s obzirom da sam kartcom plaćao, dođe 131 dinar.
Dere nas naša država lepo. I BiH tu naftu negde kupuje. Kazahtanci su kod mnogo nižih cena napravili lom
 
Takodje, juce sam sipao na Uvcu, isto je 2.2marke. Inače u Priboju se godinama vozilo na Lož, u Višegradu se sipalo na veliko pa preprodavalo. Šverc komerc u kante ko za vreme sankcija. Pa onda dođe zima, pa zaledi jer su preprodavci dodavali vode :D
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=914864#p914864:3mo0u1pu je napisao(la):
stex_pb » Čet Jan 06, 2022 5:38 pm[/url]":3mo0u1pu]Da li je moguce da se markira direktno na pumpi? To mi nije jasno.
Ako ne onda se na pumpi sipa boja. Da li je lož markiran i da li se markeri razlikuju u zavisnosti od vrste goriva ?
 
Mislim da ne. Samo je bitna koncentracija. A ne verujem da se sipa na pumpi. Jer onda se obesmišljava markiranje. Tako može i divlje da se legalizuje
 
Naša država jw poprilično alava na opterećivanjw cene goriva. Prethodnih godina redovno je u CG bilo skuplje. Sad amo i njih pretekli. A najbliže okruženje, Makedonija, Bugarska i BiH nude ozbiljno jeftinije gorivo. A šampion mi je Turska koja je nudila gorivo za sedamdesetak dinara, a dizel za kamione bio je još jeftiniji. I njihovi budžeti to podnose.
Najilustrativniji primer da je državi prioritetnovac, a ne recimo ekologija je cena tng. Ubedljivo najveće opterećenje po litru je kod nas. Da je čistoća izduva cilj, stimulisalo bi se ti gorivo. 2009.sam počeo da vozim na gas i tada je litar tng koštao oko trećine litra benzina. Tih godina masovno su ugrađivani uređaji i u jednom momentu potrošnja benzina uz ekspanziju dizela, postala je minorna. Tada je država krenula da zahvata. Taj trend su popravili ovi posle 2012, zidajući dažbine iatovremeno i na tng i na dizel, pa imamo sada situaciju da je dizel skuplji od benzina, a gas postao neisplativ, ako se uzmu u obzir i periodični atesti i neophodna određena količina benzina. Mislim da smo jedina zemlja u kojoj je tng akcizna roba.
Tako se kod nas radi na očuvanju životne sredine. Trenutno se omasovljuje upotreba metana i verovatno će i tu uskoro ugledati zlatnu koku, pa i to ekološko gorivo učiniti neisplativim, uz skuplji uređaj za cng nego za tng.
Trebalo bi bar gradske prevoznike stimulisati da postojeće dizele zamenjuju onim na cng. I svima bi bilo dobro - dobili bismo jeftiniji prevoz, čistiji vazduh, a država bi oalobodila deo novca kojim bi morala da se bori protiv zagađenja. Neko će reći da prevoz ne učestvuje u velikoj meri u ukupnoj emisiji, ali upravo emituje u najužem centru, pod prozorima hiljada ljudi.
Elektrobusi nisu dobro rešenje jer em su akupi, em malog dometa i dugog punjenja (treba ih više, kao i vozača), em nije rešeno šta sa baterijama po isteku veka, em nam struja dolazi iz uglja, a sad poprilično i mazuta...
Bilo bi dobro kad bi država preispitala politiku cena goriva. Nižom cenom povećala bi se potrošnja, pa bi opet njeni prihodi bili na istom nivou. Zaradili bi više distributeri i prodavci, pa ih država više oporezovala, porasle bi plate u tom sektoru pa bi država i od njih uzela više pdv. I tako u nedogled.
Para se vrti i kao kad se med pretače, svi ližu prste.
 
Polako ali sigurno, svetom se širi svest o tome koliko štete donose kriptopapazjanije a ne stvaraju ništa korisno.

Priština zabranila rudarenje

Vlada u Prištini donela je odluku o zabrani proizvodnje kriptovaluta na tzv. Kosovu, jer se na to troše velike količine električne energije.

Kosovska ministarka ekonomije Artane Rizvanoli rekla je da je uz preporuke Tehničkog komiteta prošle nedelje donela odluku o hitnim merama kojima je zabranjena proizvodnja kriptovaluta, prenosi Kosovo onlajn pisanje portala Reporteri.

"Na osnovu preporuka sam donela odluku o hitnim merama kojima je zabranjena proizvodnja kriptovaluta na celoj teritoriji Kosova. Institucije za sprovođenje zakona obustaviće proizvodnju predmetne delatnosti uz podršku svih relevantnih institucija koje će identifikovati lokacije proizvodnje kriptovaluta", saopštila je Rizvanoli.

https://www.b92.net/biz/vesti/srbija/pr ... je-2082916

Naravno, nema sumnje da će veliki deo te papazjanije opstati i nastaviti da radi, i niko ko zna osnove toga ne veruje da će to ikad biti iskorenjeno.
Ali je poenta da je dobro da sve veći deo javnosti uviđa koliko štete ta glupost pravi. Što na nivou Kosova, što na nivou Srbije, što na nivou celog sveta.
Pa ko zna, možda jednog dana prođe ili se smanji i ovaj svojevrsni DotCom bubble 21. veka koji proždire kapital i energiju a ništa dobro ne stvara.
 
@stomatolog
Očigledno je startovan neki blok koji je bio u mirovanju. Veliki uspeh, došli smo do 50% proizvodnog kapaciteta TE.
 
Svi blokovi u termoelektranama u Obrenovcu i Kostolcu imaju maksimalnu snagu od 4073 MW, ako je trenutna proizvodnja 2645 MW, to znači da je trenutna proizvodnja 65% kapaciteta.

Blokove u TE Kolubara (ukupne snage 239 MW ili 270 MW) i TE Morava (125 MW) ne računam zato što su rezerva i imaju mogućnost da rade najviše 20.000 radnih sati u periodu od 1.1.2018. do 31.12.2023. Posle 31.12.2023. te dve termoelektrane na ugalj više neće biti u upotrebi zbog EU direktive za velika ložišta (Large Combustion Plants Directive) koju smo prihvatili. Za TE Morava je plan da se prebaci na gas.
 
Ja samo kažem koliko je instalisano zvanično. Pošto nam je frka a strujom logično je da nam rezerve budu u funkciji.. Ili ne ?
 
Nažalost nemam podataka koliko radnih sati su već izkoristile te dve termoelektrane.
Pošto Obrenovačke termoelektrane imaju problem sa kvalitetom uglja, istri problem najverovatnije ima i TE Kolubara pošto koristi ugalj iz istog ugljenokopa.
Znam samo da je EPS raspisao tender za izradu studije za gradnju gasne elektrane Morava.

Slično ograničenje ima i TE Pljevlja u Crnoj Gori, koja je ipak nastavila da radi iako nije modernizovana.
 
Navedena ograničenja su samo želje gospode iz EU. Oni nemaju mogućnost da nam zabrane sve dok nismo država članica. Pošto oni non stop odlažu sa rokovima prijema u EU, možemo i mi da odlazemo sa rokovima ispunjenja...
 
Sve te želje iz EU osim stvarne zaštite životne sredine treba odlagati. Svi su krenuli da gase nuklearke i da prelaze na obnovljive izvore pa čak i na gas pa se sad hvataju za glavu zbog budućeg manjka struje.
 
Vrh