Šta je novo?

Energetika

Kad si siroke ruke i das mnogo para dobrim ljudima, kad svi znaju da si dobar covek, deo novca ti se vrati i budes jos bolji covek.

Samo sto su to nase pare.

Ja se samo nadam da ce kriza da bude duboka, sveobuhvatna i uz veliki rast kamata. Samo to moze da zaustavi gamad.
 
Analiza prednosti i mana privatnog i državnog vlasništva je isuviše velika tema, pa ovo nije odgovarajuće mesto za to. U najkraćem mogu reći samo da u razmišljanju uvek treba razdvajati efekte opšte političke kulture, stepena obrazovanja i slobode medija, sa jedne strane, i analizu regulacionih potencijala slobodnog tržišta, tj privatne svojine koja u tim okvitima funkcioniše, sa druge strane. Ako je nivo političke kulture u državi mali, onda će "država" (tj vlast) sve upropastiti, prosto jer nemaju povratni regulacioni feedback. A bez toga država NE MOŽE da funkcioniše kako treba. Što nikakve veze nema sa time za šta je dobro tržište i privatna svojina, a za šta nije. Nemoguće je ispravljati mane lokalnog političkog sistema tako što se menja nešto u sferi ekonomije, naprimer čime upravlja tržište, a čime ne. To može biti samo privremena promena, pa i to sa neizvesnim rezultatima, a nikako dugoročna. Pojednostavljeno rečeno, diktatura je diktatura. Ako je na snazi jedan ekonomski model, onda će vlasti njega da iskoriste za svoje potrebe. Ako je neki drugi, onda će vladati kroz njega. Ništa se realno ne menja. To nema veze jedno sa drugim. Kineski vlastodršci su bilo savršeno srećni i za vreme Maove kulturne revolucije i sada kad imaju privatnu inicijativu i tržište. Vladaju jednko čvrsto i na isti način. Na nižim organizacionim nivoima je drastična razlika između privatnog i državnog vlasništva, ali na višim, tj kad je u pitanju suština modela vladanja, je savršeno ista. Zbog toga u oblasti energetike, kao i u svim velikim i baznim sistemima gde tržište teško može da ih reguliše "samo od sebe", treba videti šta je za NJIH najbolje, a ne da se mane političkog sistema tobože "ispravljaju" ovakvim promenama u ekonomskoj sferi. Ekonomija i politika jesu u nekoj vezi, ali na duže staze u vrlo maloj. Više politika utiče na ekonomiju, nego ekonomija na politiku. Velika je greška to mešati. Kad se sredi stanje u politici, srediće se i u ekonomiji. Obrnuto sumnjam.
Избацивање државе из власништва капитала и јесте системска промена која де факто слаби моћ државе и убацује у економију одређени систем узајамне контроле ван тоталитарног монопола који иначе социјална држава ужива. Разбијање власти на судску, законодавну и извршну неће да гарантује раздвојеност власти и већу слободу грађана али је предуслов за постојање истих. Исто тако је разбијање економије на јавно-бирократски и приватно-привредни сектор предуслов за економску слободу и фер привреду, чак и ако није гаранција истих.

Питај обичног Кинеза да ли се ишта променило у односу на доба Маове владавине када су милиони дословно умирали од глади и сада када имају отприлике наш животни стандард. А ни немају слободно тржиште већ феудалистички систем налик нашем јер је опет држава кључни фактор у економији и привреди и све привредне одлуке зависе од Владара који везе са привредом и научним менаџментом нема. Буквално истражи мало како њихов политичко-економски систем функционише и видећеш да је СНС пресликана Кинеска Комунистичка Партија.

Маркс је исправно тврдио да је слободно тржиште дефлаторно и дугорочно доводи до неконтролисаног пада цена због криза прекопроизводње, такође је тврдио да власништво капитала даје моћ и централизација капитала стога води ка диктатури. На основу такве теорије и наше праксе закључити да ће високе цене и диктатуру решити јача централизација власништва капитала у рукама државе и гушење слободног тржишта / децентрализоване производње струје је у најбољем случају неуко а у најгорем случају свесно погоршавање проблема.

Ми НЕМАМО ниске цене струје већ су наше највише у целој Европи, само их плаћамо преко пореза уместо преко рачуна јер држава од наших пореза субвенционише потрошњу струје из увоза уместо да појефтини приватну домаћу производњу. Краткорочно бих радо плаћао и 3 пута већи рачун за струју ако ће производња струје престати да ми се плаћа од мојих пореза, држава након приватизације ЕПС-а смањила моје порезе а армија бескорисних партијских ухлеба из ЕПС-а завршила без посла.
 
Screenshot 2022-11-30 at 13.14.49.png
 
Nigde nikakvog kategorisanja i detalja. Samo sistem "neki jedu samo meso, neki jedu samo kupus, svi u Srbiji u proseku jedu sarmu".

Idite do Vucic dwelling-a i njihovih drugih nekretnina pa pitajte malo i njih koliko trose. Cik da vas vidim.
 
Избацивање државе из власништва капитала и јесте системска промена која де факто слаби моћ државе и убацује у економију одређени систем узајамне контроле ван тоталитарног монопола који иначе социјална држава ужива. Разбијање власти на судску, законодавну и извршну неће да гарантује раздвојеност власти и већу слободу грађана али је предуслов за постојање истих. Исто тако је разбијање економије на јавно-бирократски и приватно-привредни сектор предуслов за економску слободу и фер привреду, чак и ако није гаранција истих.

Питај обичног Кинеза да ли се ишта променило у односу на доба Маове владавине када су милиони дословно умирали од глади и сада када имају отприлике наш животни стандард. А ни немају слободно тржиште већ феудалистички систем налик нашем јер је опет држава кључни фактор у економији и привреди и све привредне одлуке зависе од Владара који везе са привредом и научним менаџментом нема. Буквално истражи мало како њихов политичко-економски систем функционише и видећеш да је СНС пресликана Кинеска Комунистичка Партија.

Маркс је исправно тврдио да је слободно тржиште дефлаторно и дугорочно доводи до неконтролисаног пада цена због криза прекопроизводње, такође је тврдио да власништво капитала даје моћ и централизација капитала стога води ка диктатури. На основу такве теорије и наше праксе закључити да ће високе цене и диктатуру решити јача централизација власништва капитала у рукама државе и гушење слободног тржишта / децентрализоване производње струје је у најбољем случају неуко а у најгорем случају свесно погоршавање проблема.

Ми НЕМАМО ниске цене струје већ су наше највише у целој Европи, само их плаћамо преко пореза уместо преко рачуна јер држава од наших пореза субвенционише потрошњу струје из увоза уместо да појефтини приватну домаћу производњу. Краткорочно бих радо плаћао и 3 пута већи рачун за струју ако ће производња струје престати да ми се плаћа од мојих пореза, држава након приватизације ЕПС-а смањила моје порезе а армија бескорисних партијских ухлеба из ЕПС-а завршила без посла.

Naravno, slažem se , to je drugi i suprotni aspekt istog problema. I ja i ti smo samo izdvoji po jedan faktor za koji mislimo da kod nas, u ovom trenutku, ima najveći značaj. Kao i u svakom drugom problemu, postoje više međusobno suprotstavljenih tendencija. Ja mislim da sada, kod nas, politika ima daleko veći značaj od ekonomije, odnosno da promene u toj sferi imaju potencijal za daleko veće promene nabolje. Jednostavno zato što nam je ekonomija, tj tržište, na daleko višem stupnju razvoja od politike, pa se u ovoj drugoj kriju veće mogućnosti za pobošljanje naše ukupne situacije. Mi nemamo ni elementarne pretpostavke za kvalitetno upravljanje i funkcionisanje države. Dok nam ekonomija ipak ima osnovne uslove za rad.

Takođe, činjenica da se promeni vlasnik neke velike i za nas strateške firme, pa umesto države to postane neki stranac, menja samo set prioriteta u oba slučaja jednako otuđenog vlasnika firme (od nas, običnih ljudi u Srbiji). Mi smo isuviše malo tržište da bi se mogli nadati da će ekonomski zakoni prisiliti stranog vlasnika da radi u korist našeg naroda, a ne u korist DALEKO većeg dela njegovih mušterija koji su u inostranstvu, i naravno sopstvenih akcionara. Da li se Afrika razvila od kako su se oslobodili kolonijalne vlasti i prihvatili zapadne modele razvoja? Naravno da ne, tamo je (na Afričkom tržištu) zarada zapadnih vlasnika mizerna, pa je zato vide samo kao izvor sirovina i jeftine radne snage. Dakle nemaju motiv da se ponašaju u našu korist jer nema mehanizma koji bi tako generisao profit koji bi bio veći od profita koji bi mogli da ostvare ako nas tretiraju kao izvor jeftine radne snage, sirovina ili proizvoda niskog nivoa, a ne kao tržište na kome oni ostvaruju bitan deo svog profita prodajom finalnog proizvoda tom tržištu. Što je bitna razlika od slučaja kad nas koriste za stvaranje proizvoda koje prodaju drugde, jer smo onda samo mizerno plaćeni radnici koji moraju da slušaju (jer su zaposleni, tj najamni radnici), a ne mušterije čije su želje bitne.

I treće, činjenica da neka loše rukovođena domaća firma najzad zbog stranog vlasništva postane efikasna, uopšte ne znači da će profit od te efikasnosti da ostane kod nas. To odlazi u inostranstvo a nama ostaje samo eventualno nešto bolji rad firme. Iako i to u slučaju trenutne situacije u elektroprivredi deluje privlačno, bitno je bolje ispraviti ono što je do toga dovelo, dakle potpuni kolaps u upravljanju (pošto će to imati poučne efekte i u drugim sličnim firmama), nego se nadati "trickle" efektu, dakle da bogati moraju da postanu još bitno bogatiji da bi eventualno i nama nešto "kapnulo" od njihove zarade. To ponekad funkcioniše za velike zemlje i države u kojima su bazirani vlasnici, ali NE funkcioniše u neo-kolonijama. A ponekad čak i kad zemlje nisu neo-kolonije. Zašto Amerika sada Evropi, svojim "saveznicima", prodaje LNG (tečni prirodni gas) ČETRI PUTA SKUPLJE?

Tako da jesi u pravu za opis jednog aspekta problema, ali ne verujem da je to najvažniji faktor u analizi raznih faktora koji su svi od uticaja, pa dakle ni da je to u našem slučaju optimalno. Daleko je veća korist držati strateške firme pod našom kontrolom, pa makar to zahtevalo da prvo naučimo kako se njima efikasno upravlja (sa nizom povezanih prednosti na drugim mestima), umesto da se nadamo da će strani vlasnici raditi u našu korist nekim magičnim i automatskim efektom tobože "slobodnog" i "pravednog" globalnog tržišta.
 
Poslednja izmena:
Evo i kraćeg načina da se kaže isto. Zamenom državnog privatnim vlasništvom kod strateški važnih firmi, samo se jedan set problema zamenjuje drugim. Pa se rešenje svodi na procenu gde su veći potencijali za poboljšanje i na kog vlasnika možemo više uticati. Prvo, kvalitet državne uprave je na katastrofalno niskom nivou, pa se baš tu krije najveći neostvareni potencijal u Srbiji. I drugo, šta neki stranac radi sa sopstvenom imovinom je uglavnom izvan naše kontole, čak i kad je ona kod nas. Dok na našu državu možemo uticati, a ona samo ne samo da može, nego i mora da nauči da efikasnije upravlja tako složenim sistemima, jer je to što bi moglo da se postane privatno daleko od jedinog takvog sistema kojim bi upravo država ionako i dalje upravljala.
 
Зар нису увек гасили у 22h ?
Ваљда само када је испод неке температуре неколико дана за редом ради и ноћу.
 
Ne. Od 2017. Gasenje je bilo u 23h, a cak i nocu je bio grejanja smanjenim intezitetom, sto je bilo nepotrebno.
Oov su radili jer je ugoor sa GASPROM-om bio pormenjen na zahtev USA. Ranije smo imali ugovor da mozemo da vucemo koliko nam treba, a od tada ugovor za fiksnu kolicinu. Sav visak smo spaljivali nocu ako je vreme bilo blago.
 
Bice bolje kad opet poskupi a onda ce biti jos bolje kas se proda multinacionalnim korporacijama.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ika
Jos jedan od izvora mi je potvrdio da postoji problem sa punjenjem Zaovina zbog geoloških problema. U toku je neka studija od sanaciji tog problema
 
Jos jedan od izvora mi je potvrdio da postoji problem sa punjenjem Zaovina zbog geoloških problema. U toku je neka studija od sanaciji tog problema
Наравно да постоји...то се не може ни брзо ни лако решити, али је могуће! Само још цеви пречника 6м и дебљине 5цм.
 
Zasto im s ebageri tako cesto pale?
Radnici loze vatru na njima?
 
Ovakvu sliku odavno nismo videli :)
Izvoz 477MW
 

Prilozi

  • Bez naslova.jpg
    Bez naslova.jpg
    147,3 KB · Pregleda: 198
При том не да раде, него ветрењаче имају идеалну криву, без пропадања. Гас иначе рава, а види угаљ. Глатко... Лепота.
1670238113771.png


И још пумпе раде.
 
Vrh