Šta je novo?

Energetika

Niej samo ekologija u pitanju, sada je u jednačini ubačena i geopolitika, tj energetska nezavisnost. Države pa i krupni kapital će investirati u sve što može da zameni skupi i nesigurni uvoz. Industrija u Švajcarskoj, Austriji i Nemačkoj već uvodi toplotne pumpe u industrijske procese kako bi smanjila troškove za gas (Link).
Ne verujem u totalni fijasko, izvućiće se. Sve dok poštuju nauku i investiraju u R&D
 
Svakako ce se smanjiti zavisnost od fosilnih goriva, ali samo delimicno.
Konkurentost EU industrije na svetskom prostoru je zavrsena prica i mnoge firme se vec sele iz EU u USA.
EU moze da ostvari zelenu agendu samo ako bi zaokruzila svu proizvodnju.
 
Neko je spominjao da će uvesti posebne poreze na proizvode koji se ne proizvode na ekološki način i to je tačno. To je jedna od metoda koju će primeniti.

Bivši direktor Metalca GM je baš pričao o tome i da su i zbog toga idlučili da postavljaju solarne panele na krov fabrike.

Mislim da je zelena tranzicija neminovnost i da je sprovodi i Kina. Ne vidim propast te agende, izgledniji su mi veći problemi za one koji se drze uglavnom fosilnih goriva.
 
Zelena agenda je proces i to ne kratkotrajan. Ali je to stvar koju treba i aktivno promovisati. Npr. kupovao sam karte za voz i na kraju kupovine dobijete poredjenje efekta prevoza (po putniku) koji ste izabrali.
E celoj EU, kao što je pre 20 godina krenuo pokret Low cost letova, sad se polako gura povratak na železnicu - uspostavljaju se ponovo noćne linije (sa vrlo modernim i udobnim vagonima), postoji ceo pokret low cost hi-speed prevoza (Barcelona - Madrid može za 10-ak eura kada se kupuje Ouigo ili Avlo brzi voz. Pri tome i Ouigo i Avlo nude osnovnu uslugu prevoza - sve dodatno se doplaćuje, dok Renfe Ave nudi punu uslugu u klasama Basico, Elige i Premium (poslednje dve uključuju mogućnost promene vremena putovanja, a poslednja i povrat novca za otkazano putovanje i usluge premium klase - sve to ne postoji na low cost vozovima, i postoji ograničenje na kofere, ali za one koji samo žele ultra brz prevoz od-do, idelna opcija). Tako da jedna od ključnih stvari zelene agende je, između ostalog, drastično poboljšati iskorišćenje uložene energije. Sama AVE linija Barcelona / Madrid je desetkovala tu nekada jednu od najopterećenijih avio linija, gde su avioni leteli maltene na svakih 45 minuta, jer je voz putovao dugo. Sada najbrži, koji ne staje ni u stanicama Camp Taragona ni u Zaragoza, tu udaljenost prevali za 2h:30 min. To avionom ne možete postići zbog odlaska iz centra do aerodroma, obaveznog vremena pre ukrcavanja...
Tako da tehnološki razvoj omogućava ovakve stvari. Kada kupujete kartu na Renfe-u za određene pravce i određena vremena (ne za sve) ćete videti i da je 100% napajan iz obnovljivih izvora.

Screenshot 2022-10-21 at 15.14.01.png
 
E da i jedan od ključnih koncepata energetske efikasnosti je korišćenje efikasnog javnog prevoza, pri čemu šinski sistemi nemaju premca. Efikasnost elektro motorra tramvaja je 90+ %, što znači da je 90% uložene električne energije pretvoreno u kinetičku energiju (kretanje). Dizel autobus ima stopu ove konverzije od svega malo jače od 40% (proces sagorevanja 60% energije disipira kao toplotu, a samo 40% se pretvara u mehanički obrtni momenat motora). Električni autobusi su efikasni 72%, zato što proces punjenja i pražnjenja baterije ima znatno veći gubitak od prostog dovođenja struje kroz voznu žicu i pantograf ili kroz treću šinu. Naravno gubici na železnici koja koristi naizmeničnu struju visokog napona su nešto niži nego kod tramvaja. Šinski sistemi apsolutno najbolje koriste energiju jer imaju vrlo mali koeficijent trenja, i nakon ubrzavanja je moguće voziti "na zalet" (tramvaj je težak i jednom ubrzan ima veliku inerciju, a mali otpor kotrljanju po šinama). U ravnim predelima - tramvaji se voze pravilom 1/3-1/3-1/3, ubrzavanje (motor radi velikom do punom snagom) - vožnja na inerciju (motor skoro da ne vuče uopšte struju - ekvivalent "leru") - u poslednjoj trećini pre stanice tramvaj radi u generatorskom modu, tj elektrodinamičke sile u motor-generatoru u generatorskom režimu (proizvodnja struje) aktivno teže da zaustave rotor - dakle koče ga. Tramvaji i napojna mreža koja radi rekuperaciju može u fazi kočenja da povrati 60-ak i malo više % struje potrošene u ubrzavanju.
Tramvaji bez rekuperacije (ili kada mreža nema mogućnost prihvata generisane struje) tu struju spale na termalnim rezistorima najčešće na krovu tramvaja ili u novije vreme u kućištu tramvaja.
 
Ustvari CO2 taksa o kojoj sam pričao u budućem vremenu praktično već počinje sa prvom fazom. Mislim da još nije izglasana kao zakon, ali su dogovori pri kraju. Za samo dva meseca, od 1. januara 2023. planira se (ako se usvoji) da počne pripremna, tranziciona faza, a od 2026. kreće plaćenje. Svce ovo spominjem da bi se razumelo da je prilagođavanje u proizvodnji energije daleko hitnije nego što to mnogima izgleda. Pa ne samo da je nemamo, nego i ono što ćemo imati kad sve što je kod nas pokvareno proradi kako treba, uskoro neće biti tako upotrebljivo kao što je bilo.

The long awaited proposal for a Regulation establishing a Carbon Border Adjustment Mechanism (hereafter ‘CBAM proposal’) has been published by the European Commission.

From January 2023 to December 2025, over the course of the transition period, importers would be responsible for calculating and reporting carbon emissions in line with EU requirements, with the Commission collecting accurate CO2-equivalent emissions data from the importers concerned. There would be no payment of financial adjustments during the transition period. From January 2026 onwards, importers would be responsible for procuring CBAM certificates for each metric tonne of CO2 and, where relevant, N2O and PFCs. Declarants would be able to purchase CBAM certificates at any time and they would remain valid for 2 years; they will also be liable for ensuring independent verifications of emission calculations. In addition, importers will have to obtain possible exemptions for qualifying products from jurisdictions that implement carbonpricing equivalent to the EU ETS.

Detaljni opis je ovde https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2022/698889/EPRS_BRI(2022)698889_EN.pdf

Zemlje za koje se očekuje da će biti najviše pogođene. Naravno da smo i ovde na istaknutom mestu:

Exports to the European Union 2019 in selected sectors to be considered in the CBAM.
20 most-exposed countries in terms of aggregated value of exports (billion $)


Figure-2-20-most-exposed-countries.jpg
 
Poslednja izmena:
Da li naši novi električni vozovi i tramvaji imaju mogućnost vraćanja električne energije u mrežu pri kočenju?
 
kruska wrote:
,,... Morsko rečno plovilo bi bila najgluplja trgovina još od prava na prenos premijer lige... ,,
-Plovilo nije trgovina :)
- Plovilo je saob. sredstvo za transport 😁
- Ono podrazumeva različite robe ali slične vrste ... (industriski) fluidi... 😀
- E da , nasuprot TV prenosu, i NIJE za jednokratnu upotrebu, vec
decenijama vrši posao ,,😃


- Cisto informativno za tebe,
Dunavski recni SISTEM spaja severno zapadne MORSKE i jugo istočne luke,
O ne iskoršcenom Dunavskom potencijalu
i ostalo , tebi na maštu ( može i ekonomiju) šta bi sa takvim transporterom.
🤗
 
Poslednja izmena:
ЈРБ је једно од најликвиднијих српских предузећа. Речноморски гасни танкери би додали још већу атракривност. А нафта тек? Имати могућност независног транспорта енергената је један од основа енергетске сигурности.
 
CAF tramvaji mislim da imaju rekuperativno kočenje. Ostali tramvaji ne (to je sve matoro ko Biblija). Za vozove zaista ne znam, verovatno noviji imaju.

Ali GSPu i DJP prioritet do 2030. treba da bude stabilizacija sistema onako kakav je bio do pre par godina, kada je radio normalno, pre udara nestašice kadrova i delova. Tek posle tog oporavka i vraćanja na noge može da se sanjari o električnom dis, električnom det, elektroautobusima, autobusima na gas, ovo, ono... GSP je trenutno u lošem stanju, dovode 50 vozača iz Šri Lanke a kupuju turske krševe od autobusa samo da ga održe u životu. Uz to su nekoliko tendera za nova vozila (trolejbuse i tramvaje) otkazali zbog ovog svetskog pićvajza sa energentima i sankcijama. Ove decenije u JGPu treba prioritet da bude stabilizacija i saniranje šteta iz poslednjih par godina, a tek tamo od 2030. uvođenje novih tehnologija odnosno novih vidova pogona. Suludo je očekivati velike radikalne promene od GSPa u narednim godinama, dok ih s jedne strane muči preopterećenost sistema(grada koji se neplanski napunio svim i svačim) a s druge strane ih biju nestašice vozača i mehaničara, a s treće strane ih udaraju ovi poremećeni lanci snabdevanja i cene goriva u svetu. GSP je trenutno na infiziji, nije spreman da trči nove maratone i srlja u svetske pobede, najpre mora da se oporavi. Na podforumu o JGPu se može videti koje su to improvizacije i stap-i-kanap intervencije na dnevnom nivou koje drže GSP funkcionalnim.

Državi bi bolje bilo da mesto što se bavi ćoravim poslovima, krene malo da planira i u smeru nuklearne budućnosti i energije. Jer na drugoj temi videh neki manifest RPSa (nesto, neka beseda, zid tekstsa, sta li je...) za 2030. godinu i nigde ni ne pominju nuklearne izvore, pa makar da se radi nešto zajednicko sa drugim državama ako već neće ovde da prave NE. To je žešće slepilo. Baš zato što bi Srbiji trebalo bar 20 godina da školuje kadrove i institucije za rad u nuklearnim elektranama, e baš zato sa time treba početi što pre.


Nelečeni Vučić bi, umesto što loži narod pričama o nekim sabotažama, zalihama, dronovima koji nadziru pajp i sličnim glupostima, mogao da iskoristi svoja nedeljna istorijska obraćanja naciji u trajanju od nekoliko sati, da objasni ljudima da je vreme da Srbija krene da ulaže i u nuklearnu energiju, zašto je to dobro, kako to ide, koliko traje, kako se radi... Te da bi bilo dobro da se sada, odmah krene sa početnim koracima da bismo tamo negde oko 2040. mogli da vidimo prve rezultate. Jer treba vremena dok se sve to odškoluje, izgradi, uspostavi, izreguliše... Elem, to bi mu bilo mnogo korisnije nego što svake nedelje prdi iste istorijske ložane i drame, a narod mu na nuklearnu energiju, jednu od najboljih vidova, gleda sa podozrenjem jer nema ko da im objasni najosnovnije stvari i da im objasni da energija ne raste na drveću.

Sada kada (Nelečeni) ima one digitalne, modernizovane table i projektore, umesto klasičnih tabli sa flomasterima, može ljudima da crta i objašnjava bilo šta do mile volje. Sad može čak i atome da im prikazuje i seče na kriške pa ih sprovede kroz proces dobijanja energije iz uranijuma, od prvog do poslednjeg koraka. Njemu lepo jer proživljava dane iz škole (odakle očigledno potiče većina njegovih dijagnoza), narod se malo obrazuje i animira fensi crtežima, a Srbija krene na vreme da radi na nuklearnoj energiji. I milina. Svi na dobitku.
 
Poslednja izmena:
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ozu
Bas me zanima kako ce Poljsak da predje na zelenu energiju sa onakvim utroskom uglja.
 
Poljaci su u poslednjoj deceniji već spustili korišćenje uglja sa 87% na 71% za proizvodnju struje. Udeo obnovljivih je sada 17% sa tendencijom dosta brzog rasta. U januaru ove godine samo vetroturbine su im povremeno dobacivale do 30% ukupne potrošnje. Državna firma KGHM koja se bavi rudarstvom (ali ima i termoelektrane jer je i jedan od najvećih potrošača struje), potpisala je još pre početka ovog ruskog napada na Ukrajinu, ugovor sa američkom firmom NuScale ugovor o korišćenju njihovog koncepta SMR (Small modular reactor) kojim bi se pogoni postojećih termoelektrana iskoristili za preuređenje na manje nuklearke (jer realno mi oslobođenu nuklearnu energiju iz reakcije ne koristimo direkntno, već reaktor služi samo kao drugačiji tip kotla).
Dodatno Poljska, kao država, planira da prvi nuklearni reaktor bude na mreži do 2033, a po planu do 2043 još dodatnih 5 nuklearnih reaktora (Ovo drugo i njihovi stručnjaci smatraju malo preoptimističnim planom). Sve u svemu planovi očigledno postoje.
 

Ауто компаније улажу 1.2 билиона долара у развој и производњу електричних возила​



Ciklusi gluposti.jpg
 
Državi bi bolje bilo da mesto što se bavi ćoravim poslovima, krene malo da planira i u smeru nuklearne budućnosti i energije. Jer na drugoj temi videh neki manifest RPSa (nesto, neka beseda, zid tekstsa, sta li je...) za 2030. godinu i nigde ni ne pominju nuklearne izvore, pa makar da se radi nešto zajednicko sa drugim državama ako već neće ovde da prave NE. To je žešće slepilo. Baš zato što bi Srbiji trebalo bar 20 godina da školuje kadrove i institucije za rad u nuklearnim elektranama, e baš zato sa time treba početi što pre.

Tačno. Ja za nas ne vidim ni jednu drugu mogućnost. Naravno da još ima puno prostora za daleko veći udeo obnovljivih izvora, hidroelektrana, vetroelektrana, solarnih elektrana i geotermalnih elektrana. Međutim to su sve varjabilni izvori kod kojih nije moguće unapred znati koliko će energije u nekom trenutku moći da proizvedu. Iako se zbog statističkog usrednjavanja puno slučajnih i nezavisnih varjabli njihov promenljivi deo smanjuje što ih ima više, sa njima se nesigurnost ipak nikada se ne može potpuno eliminisati. Pa iako će postati sigurniji izvor što ih ima više, delimična nepouzdanost nužno uvek ostaje bitno ograničenje. Zbog toga postoji maksimalni procent njihovog učešća do koga se sme ići. Ostatak mora da obezbedi neki izvor čija je proizvodnja fiksnog intenziteta, stabilna, predvidiva i skalabilna (da ima potencijal za rast po istoj ceni u skladu sa rastućim potrebama), a da istovremeno ne zagađuje. Uzevši sve to u obzir mi sem nuklearnih elektrana drugu mogućnost uopšte i nemamo. Što se pre to shvati, bolje će nam biti. I to ne samo u ekonomskom smislu. Energija je sada postala i oružije, pitanje elementarnog suvereniteta i bezbednosti države. Kasnije će to postati i hrana, a ponegde i voda za piće. Kad jedna Evropska Unija i kompletan Zapad imaju ovakve energetske probleme, onda je jasno kako će proći male zemlje ako i njih neko time počne da ucenjuje.

To znači da se odjednom mora raditi na više frontova (ratna terminologija je sasvim odgovarajuća jer u pitanju jeste rat).

Naprimer ovo je nedopustivo, a lako rešivo. Ja bih trenutno otpustio svakoga ko je odgovoran za ovu glupost. Mnogi privatnici su voljni da sami investiraju u proizvodnju svoje energije, eliminišu svoju potrošnju i još proizvode višak energije za druge. I sad neko to sabotira. U ovakvoj situaciji sa energijom??? Neshvatljivo.


Drugo je ono što sam već pričao, trenutni početak projekta reverzibilnih elektrana jer samo one mogu otvoriti prostor da se BEZBEDNO dopusti veći udeo obnovljivih a varjabilnih izvora energije.

Treće je početak stvaranja stručnjaka za nuklearnu energiju i razmatranje najboljih načina da krenemo sa nuklearnim elektranama.

Dalje, i pre nego što budemo imali potreban procenat zelene energije, moramo za početak imati DOVOLJNO bilo kakve energije.

Što znači da je pre svega važna transparetnost i javnost rada. Da najzad saznamo šta je tačno trenutni problem u rudnicima uglja za termoelektrane, i šta se povodom toga preduzima? Podaci, mape i brojevi. Ne priča.

I u kakvom su stanju termoelektrane, hidroelektrane i njihovi agregati? Da li se popravljaju, čiste, stoje spremni u rezervi, rade ... šta se dešava? Dakle jasna, potpuna, uvek ažurna tabela sa spiskom na vladinom sajtu otvorenih podataka

Портал отворених података, https://data.gov.rs/sr/

a ne priča.

Tajnost nas je uništila i to je PRVO što mora da se promeni. Bez javne kontrole država na duže staze ne može da funkcioniše.


 
Poslednja izmena:
Barcelona - Madrid može za 10-ak eura kada se kupuje Ouigo ili Avlo brzi voz. Pri tome i Ouigo i Avlo nude osnovnu uslugu prevoza - sve dodatno se doplaćuje, dok Renfe Ave nudi punu uslugu u klasama Basico, Elige i Premium
како претражујеш цене?
 
Internal combustion engines might now be more economical than electric ones
The current 𝗲𝗻𝗲𝗿𝗴𝘆 𝗰𝗿𝗶𝘀𝗶𝘀 𝗶𝗻 𝗘𝘂𝗿𝗼𝗽𝗲 could put the brakes on electric mobility in Germany and make e-vehicles unattractive to potential customers, Der Spiegel reported on Friday.
There’s also a shortage of public charging stations across Germany, according to Der Spiegel.
 
Nuklearni lobi preko svojih placenika propagrira da se do nuklearnih kapaciteta dolazi brzo, a potrebno je min 5 godina.
Cilj nuklearnog lobija je da obogati strane kompanije.
Treba prvo da smanjimo potrosnju.
Drugo da nastavimo razvoj TE na ugalj, ako ga imamo.
Zagadjenje koje trpimo je uglavnom od individualnih lozista.
 
Posedovanje energetske ne zavisnosti direktno utice na veličinu snage zemlje u svemu i treba napraviti ozbiljan iskorak za boljitak jer ne samo da vraca uloženo vec donosi zaradu.

Pepelište termo elektrane je isto tako opasno i može naneti ogromne štete te potezati argument opasnosti i ekologije je besmisleno.

Sada prave male reakrore za čiju izgradnj teba daleko manje vremema.

Ulaganjem u mini reaktor donece nam siguran boljitak u svemu ako nad njime ne bude upravljao neki pečenjar. :)

Kad je vec spomenut lobi , mnogo je veci onaj lobi ( citava unija) čij je cilj da ostanemo što zakržljaviji zavisni i nemocni, kako bi mogli što lakše da nas ko pijavice iscrpe , naročito ostala naša prirodna bogatstva i to za šaku para jer kako drugačije sa prosjakom
upravo kao što se sada radi sa bakrom, litijumom i dr dobrima
ovako i kost ce da nam oglodju
a nj. briga za našu ekologiju je zadnja rupa na svirali. Ne rade oni to da nama ,vec njima da bude bolje.
Jednostavno i tako je to. 😇

I još nešto..... na manje od 100 km od BGda pravi se reaktor, kao naš bi bio opasan a njihov ne.... smešno, ako njima pukne i mi cemo sijati u Bgdu ko flourocenta jelka...
Pa cela Slovenija leži na boljitku od Krška , uzgred ciiji je rok upotrebe istekao pre više od 20 god. oni bolji a mi slepci ...
Dokle više ? valjda i mi imamo malo pameti bar za copi-paste od dr. uspešnijih od nas ?
 
Poslednja izmena:
Vrtić Neven Priboj koji nema autonomno grejanje već je povezan na gradsku topplanu.

Slika koja je izvorno objavljena kod Zavetnika.
 

Prilozi

  • FB_IMG_16664320571313658.jpg
    FB_IMG_16664320571313658.jpg
    429,4 KB · Pregleda: 148
….
Zagadjenje koje trpimo je uglavnom od individualnih lozista.
Ima i toga, mnogo, ali da li ste proveli zimi par dana recimo u Kostolcu? Ja jesam - užas, a pri tome se skoro celo mesto, uključujući i privatne kuće greje na sistemu centralnog grejanja sprovedenom iz elektrane.
I u Kostolcu i u Tuzli u BiH (to su mi lična iskustva) koja je u kotlini (što stvar čini još gorom) je zbog termoelektrane sneg crn već drugi treći dan nakon što se stvori snežni pokrivač. Kostolac ima sreću da povremeno košava reši problem.
Problem je i što su instalirani filteri, ali ne rade u svim periodima, dakle ne uvek (treba održavanje i toga, ima tačno propisan ciklus kako se održavaju i kako se uklanja nataloženi pepeo, ali se to jedno vreme radilo baš tako kako je propisano, pa onda malo baš i nije - nakon isteka garancije). Da hoćemo da budemo ozbiljna država, svaki put kada filteri ne rade kako treba i detektuje se povećana emisija pogotovo PM2.5 čestica, moralo bi se naložiti gašenje bloka - vrlo bolno, ali bi se tako jaaaako brzo naučili pameti - ovako mnogi rezonuju kao vi - samo pali ugalj dok je daleko od mene.
Termoelektrane da, ali one moraju biti zanovljene najnovijom tehnologijom i raditi samo i isključivo unutar parametara koji su propisani za postrojenje i koji nikako ne mogu biti ”labaviji” od propisa u EU (jer smo skloni da varamo).
Pa ako nas to ostavi sa restrikcijama par meseci brzo bi svima sinulo u glavu koliko jadno i bedno rukovodimo celim sektorom.
Ovakav stav - samo gradi termoelektrane jer imamo (loš) ugalj, a da bi svi imali struju, bez naznake zahteva za drastično boljom kontrolom rada takvih objekata, a da Kostolac, Obrenovac i ostali imaju očajno stanje vazduha je u današnje vreme neprihvatljivo - nešto kao metropolitanski kolonijalizam - “nama struja, a vama prljavština, čađ, deponije i zdravstveni problemi”.
 
@miki_ns
U pravu si. Medjutim, mi koji smo daleko od Obrenovca i KOostolca zagadjenje imamo uglavnom od ind. lozista.
Ali i Nemack aima termoeletrane na ugalj, ali se procedure koje ste opisali uglavnom postuju.
 
I još nešto..... na manje od 100 km od BGda pravi se reaktor, kao naš bi bio opasan a njihov ne.... smešno, ako njima pukne i mi cemo sijati u Bgdu ko flourocenta jelka...
Pa cela Slovenija leži na boljitku od Krška , uzgred ciiji je rok upotrebe istekao pre više od 20 god. oni bolji a mi slepci ...
Dokle više ? valjda i mi imamo malo pameti bar za copi-paste od dr. uspešnijih od nas ?
Krsko neprekidno ima probleme, od kada je napravljena.
 
Sem toga, niko ne razmislja o smanjivanju potrosnje.
O drasticnom podizanju cena koji bi naterao ljude da stede struju.
 
U Engleskoj se ozbiljno stedi. Zasto ne i kod nas? Zasto ne pocnu sa restrikcijama?

Šema National Grid-a plaća domaćinstvima do 20 funti dnevno ako ne koriste energetski intenzivne uređaje, kao što su električne pećnice i šporeti, mašine za pranje veša, mašine za sušenje veša, televizori, mikrotalasne pećnice, pa čak i konzole za video igre, između 16:00 i 19:00 časova ili od 14 do 21 čas u narednih pet meseci.

 
Sem toga, niko ne razmislja o smanjivanju potrosnje.
O drasticnom podizanju cena koji bi naterao ljude da stede struju.
Smanjivanju koje potrosnje? Sto palim sporet 10 puta mesecno da skuvam kuvano jelo za rucak umesto da mi dostavljaci donose masni burek, picu i hamburgere? Sto palim masinu za pranje sudova dve noci mesecno? Masinu za ves nocu triput mesecno? Par sijalica od 70W, komp od 500W i televizor od 70W? Vau. Koji sam rasipnik.

Bolje da sam uzeo da rovarim Shitcoin i tracim par desetina KWh mesecno ne radeci apsolutno nista produktovno. Ili da stavljam reflektore na zgradu kao Mozzart, da mi prsti i sljasti sve kao Las Vegas, ne bi li se kupajuci se bljestavilom ubedjivao da sam neko i nesto i da sam uspeo u zivotu...

Zna se koje kategorije ljudi i delatnosto najvise trace struju i treba njih dovoditi u red i kaznjavati, a ne obicnog coveka.
U Engleskoj se ozbiljno stedi.
Cisto sumnjam. Englezi su zadnji put stedeli tek za vreme WW2 i posle tokom obnove.
 
Poslednja izmena:
Vrh