E a zamislite ovo!
I M-84 je bio licencni proizvod baziran na Sovjetskom tenku, pa je usled jugoslovenske pameti i preduzimljivosti postao bolji nego taj uzor po kome je rađen, i bolji od svega što je u tom momentu svetska tehnološka sila od koje je licenca kupljena, imala i nudila na tržištima. Jer, SUV M-84 je ostao superioran u odnosu na sve Ruske i SSSR tenkove sve do 2000ih, to možete da proverite sa Vladimirom Ivanovićem, neka gugla ko ne zna ko je dotični.
A zamislite sad i ovo!
Tog M-84 ne bi bilo da se posle rata proletarijat i komunisti (iliti
komunjare, kako kapitaljare danas vole da govore) nisu skupili u fabrici nadomak Mladenovca i rekli ''Možemo li mi da napravimo kopiju T-34? Možemo!!!'' I isprva su napravili 4 vozila koja su jedva išla, a jednom je čak bio otkazao i sistem upravljanja usred parade ispod Palate Albanija. 40ak godina kasnije, ista ta fabrika i isti ti ljudi, učestvovali su u zajedničkoj prozivodnji jednog od tada najboljih tenkova u upotrebi u svetu. Ali vidite, da nije bilo tog proletarijata i tih
komunjara koji su posle rata počeli sa grandioznim vizijama i precenjivanjem samih sebe, ne bi ni 40 godina kasnije bilo toga da jedni Južni Sloveni imaju jedan od najboljih tenkova u svetu u datom momentu.
Tako da ne znam šta je tu čudno, jer svaka industrija mora od nekud da počne. Na svetu je svega par zemalja koje su izvorno bile pioniri i začetnici industrija. Sve ostale su bile primorane da kopiraju ili da se nadovezuju. I nema tu ništa sramotno. Kao što nema ništa sramotno ni u pokušavanju i neuspehu. Eto npr jedni Rusi već 60 godina prave vrhunska raketna oružja i svemirske letelice ali da naprave funkcionalan auto, to još nisu uspeli. A počeli su sa time mnogo, mnogo pre (grozne) Jugoslavije. Pa ih ta mala i jadna Jugoslavija ipak bila prešišala i u tome. I u mnogim drugim stvarima. Njih prešišala, a na nekim poljima čak stala tik uz zapadnjačke.
I to je jedna od gorkih činjenica koja će uvek žuljati sve kapitaljare i sve mrzitelje svega Jugoslovenskog, ali koju nikada neće moći da promene i negiraju. Tako da to da li je nešto bilo licencno ili ne je manje bitno. Bitno je šta je proisteklo iz toga. A proisteklo je, pored mnogih osrednjih proizvoda, i ponešto dobro i vrhunsko. Sa jednom Kinom je isti slučaj. Počeli da kopijama T-34ki i ZIS kamiona koje su se sve glavile i kvarile, a danas prave tenkove bolje nego Ruski najbolji, a što se tiče kamiona, nisu ih još prestigli ali ih ubrzano stižu.
Velike mane i promašaji SFRJ su bili to što su se previše rasplinuli u želji da prave ''sve od igle do lokomotive'', i što 80ih nisu na vreme počeli da modernizuju dovoljan broj fabrika, a one koje su neperspektivne da postepeno gase ili spajaju sa drugim. Ali uprkos svemu tome, da nisu uradili to što su uradili, pogotovu u zaletima i grandioznosti posle rata, i da su samo sedeli skrštenih ruku i zadovoljavali se okolnostima ili puštali da ih stranci vode i kolonizuju, Srbija bi danas bila na nivou jedne Moldavije.