Za sve one koje zanima gde postoje punjači električnih vozila u Srbiji i u Evropi po meni je najbolja internet stranica i aplikacija PlugShare (
https://www.plugshare.com/ ).
Nažalost Srbija mnogo zaostaje po pitanju punjača već i za Hrvatskom. Nemamo more ali imamo mnogo tranzitnih putnika, a želimo da razvijamo i turizam u Srbiji i privučemo sve više stranaca. Kod nas je najviše sporih AC punjača do 11kW snage (na takvom punjaču prosečan automobil treba 6 sati da se napuni). To su punjači koji bi trebali da budu u tržnim centrima, hotelima, ispred trgovina, na velikim parkinzima, ispred javnih ustanova i naravno u privatnim garažama ili privatnim dvorištima. Takvi punjači nisu za putnike koji treba da naprave više od 200km do destinacije. Brzih DC 50 kW ili ultra brzih 100 kW, 175 kW punjača je jako malo (na takvim punjačima je potrebno u proseku 30 minuta do 1 sat da napunite bateriju automobila), ti punjači su za putnike koji treba do destinacije da naprave više od 200km i moraju da dopune svoje baterije u automobilu da bi stigli do odredišta.
Kod nas prve brze punjače su na autoputevima postavili Putevi Srbije, ti punjači su bili neodržavani i zapušteni. Te punjače je preuzela privatna firma Charge&GO (
https://chargego.rs/ ), cene su netransparentne i po meni visoke. Plaćanje punjenja se vrši putem aplikacije za pametne telefone. Neke punjače Puteva Srbije su zamenili, neke popravili, dodali nekoliko novih na benzinskim pumpama NIS i Gazprom. Ali to je još uvek premalo punjača i još uvek je sve previše neozbiljno jer neki punjači još uvek nisu popravljeni.
Pošto NIS i Gazprom u Pančevu imaju svoju gasnu elektranu snage 200 MW, zašto ne postavljaju na svojim benzinskim pumpama svoje punjače?
Zašto EPS kao najveći proizvođač i distributer električne energije u Srbiji ne postavlja punjače za električna vozila?
Cena električne energije koju EPS proizvodi je vrlo povoljna i kada bi ponudio na vlastitim električnim punjačima tu cenu puta dva ili čak možda i tri još uvek bi cena bila privlačna i povoljna.
Srbiji je potreban jedan ili dva velika i ozbiljna igrača na tom novom tržištu koji će moći postaviti i održavati jedan takav sistem i naravno solidno zaraditi. Previše sistema i ponuđača opet nije dobro zato što svaki ponuđač zahteva neku svoju aplikaciju, karticu, registraciju onda to postaje naporno i za domaće i za strane vozače.
Mislim da se trebamo ugledati na Hrvatsku, njihova elektroprivreda ( HEP ) je postavila po meni odličnu mrežu brzih DC i sporih AC punjača po celoj Hrvatskoj. Mreža se stalno širi ali već sada na svakih 50 km imate bar jedan brzi DC punjač gde god da krenete. Punjenje je za sada još uvek besplatno, punjenje se pokreće putem aplikacije za pametne telefone. Sve informacije imate na internet stranici ELEN (
https://elen.hep.hr/ ).
U Sloveniji je glavni igrač Petrol (
https://www.petrol.si/na-poti/e-mobilnost ). Petrol ima nekoliko benzinskih pumpi u Srbiji i jedan brzi DC punjač električnih automobila u Beogradu. Mreža punionica je velika kao i u Hrvatskoj ELEN-ova moža čak i veća. Punjenje se plaća putem aplikacije za pametne telefone i poprilično je skupo jer Petrol nema ni jednu elektranu, a cene električne energije na berzama variraju i teško možeš biti konkurentan kada si samo preprodavač, a ne i proizvođač. Postoji još jedan veći igrač na slovenačkom tržištu, on je povoljniji sa cenama jer se bavi proizvodnjom i prodajom električne energije (
https://www.gremonaelektriko.si/ ).
Nije normalno da od granice sa Hrvatskom (Batrovci) do Beograda nemamo ni jedan uvek ispravan brzi DC punjač za električne automobile, a put je dugačak 100km. Istina postoji jedan na čeonoj naplatnoj rampi kod Šida ali taj skoro nikada nije ispravan i nalazi se samo na jednoj strani autoputa. Punjače treba postavljati uz benzinske pumpe sa obe strane autoputa, to je mnogo bezbednije i pruža vozaču bolje iskorišćenje vremena dok čeka da se automobil napuni, da ode u toalet, prodavnicu ili kafić.