Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Ovo je valjda samo za Jukej ali ipak pokazuje razlike u cenama koje su kolko-tolko primenjive kod nas (ili će jednog dana biti):
petrol vs electric.jpeg
 
Od 1.3.2022. počinje naplata punjenja električnih vozila na svim ELEN punionicama u Hrvatskoj.

Novi cenovnik:
202202231822.jpg
 
Prevedeno u naš novac za neku prosečnu potrošnju od 15kwh/100km plus 1kwh gubitaka pri punjenju dodje oko 700 din na brzim DC punjačima.Sa druge strane najave o smanjenju subvencija, neujednačena politika popusta i mreža punjača, i ono najvažnije visoka nabavna cena uz opravdan strah od gubitaka vrednosti nakon isteka garancije na bateriju samo će povećati strepnju sadašnjih vlasnika a neke buduće odvratiti od razmišljanja o nabavci EV.
Konačno svi čekaju odluku o normi Euro7 ali definitivno na ovim našim prostorima električari će dugo biti eksluziva.
 
Mislim da je prosečna potrošnja veća od 15kwh/100km. Dosta vozača troši 20-30kwh/100km. Naravno sve to zavisi od tipa vozila i stila vožnje, ali prosek od 15kwh mi se čini baš malim.
 
Može Id3 ,Dacia Spring u gradu.Na autoputu naravno ide i 20 i do 30kwh.Ovo vreme liči na 1920-tu kada su automobili trošili sličnu količinu benzina.
 
Ovaj Citroen(Peugeot ?) E Space Tourer sa baterijom od 50kwh može preći jedva 150km kombinovane vožnje a na autoputu ispod 100km.Stvarno mi nije jasno zašto se guraju modeli koji koji potpuno izvrdavaju ruglu priču elektrfikacije.Dizel verzija će na autoputu na rezervi preći više nego e verzija sa punom baterijom.
Ubedljivo najmanje ima novih malih gradskih auta tipa Fabia,Polo,Corsa itd a guraju se ID4,Eniaq,Megan,itd... Neko velik kao Volkswagen još nije izbacio nov model već iz magacina vadi vw Up koji je usao u proizvodnju jos 2011.

Meni ovo deluje kao da proizvođači sprdaju ove ministre i njihove zelene ideje a kupce teraju od sebe.

Mali e auto ne zahteva previše skupu elektroniku,takodje ni veliku bateriju,može se puniti bilo gde a pošto se najviše koristi u gradovima tamo i ovamo najbrže će doprineti smanjenju štetnih emisija.
Ovaj primer sa agregatom je i slikoviti prikaz kako se zagađenje izmešta negde drugde a i svojevrsna šala na broj raspoloživih punjača.
 
Imao je BMW i3, ali gase taj model uskoro. Sad se pojavila Dacia Spring, Renault već neko vreme ima Zoe, ali u suštini se slažem, fali još malih gradskih automobila na struju. Upravo su u gradu najkorisniji.

Kad smo kod Dacie, Spring je u januaru u Francuskoj bio najprodavaniji e-automobil, više i od Zoe.
1645950492318.png
 
Pa da i sam Zoe je fenomen jer je model star 10 godina.Jasno svi smo svedoci ekspanzije SUV vozila,deca se u vrtić voze u njima ali sa stanovišta elektrifikacije,zelene agende,sveobuhvatne odgovorne politike za budućnost itd trošenje resursa na takva vozila je neopravdano.

Evo @milaki990 je spomenuo Daciu koja ima bateriju od 26kwh.Znači od jedne baterije id4 se mogu napraviti skoro 3 Dačije.Ista je stvar i sa komponentama regulatora i motora.O rasipanju energije i neposrednom zagadjenju tek da ne pričamo.
 
Ako pričamo o rasipanju resursa treba biti svestan trenda koji je makar vidljiv u Nemačkoj. U svim većim gradovima, Minhen, Berlin, Hamburg,... postoje opcije deljenja automobila. Po nekim računicama, jedan deljeni automobil, zamenjuje i do 7 privatnih automobila u gradu (uzeti sa rezervom jer su to podaci od kompanija koje poseduju te automobile).

Čini mi se da broj takvih automobila na ulicama raste. Radi jasnije slike navešću primer Berlina:

Sixt ima ogroman broj vozila, njih sam koristio najviše. Ranije su imali uglavnom benzince i dizele, a od električnih samo Zoe. Počeli su da uvode i više e-vozila, tipa Mazda MX-30 (čini mi se da je ta oznaka). Cena kod njih je ranije bila (10-50 centi po minutu) zavisno od vozila, doba dana i lokacije.

Share Now - spojena firma od dve firme koje su podržavali Mercedec i BMW. Logično, najviše vozila su iz tih porodica brendova (Mini, Smart...), mada sve više vidjam i Peugeot 308 kod njih.

WeShare - mislim da su deo VW grupacije. Ranije su imali isključivo e-Golfove, ali sada su ubacili i ID.3 i ID.4. Ima ih gomila po gradu.

Miles - pored Sixta, njih sam najviše koristio. Isto su imali vozila sa regularnim motorima. Nisam siguran da li imaju e-vozila sada u ponudi. Uglavnom su imali VW Polo, različite modele Audi brenda, čini mi se da sada imaju i Toyote. Ipak, prilično su jaki sa kombijima koje nude. Cena kod njijh je bila 1eur za start + nešto za svaki predjeni kilometar.

Poenta je da u velikim gradovima, dosta ljudi koristi ovaj način prevoza. Pogotovo ko nema svoje vozilo, ovo je vrlo praktičnije od javnog prevoza za slučaj da na primer morate u kupovinu, a sa druge strane puno jeftinije od Ubera ili taxija.

Kažem, ovo nije univerzalno rešenje, ali može smanjiti broj vozila u velikim gradovima.

Takodje, sve više je opcija pretplate na vozila na recimo period počev od 3 ili 6 meseci pa naviše. Ne znam još nikoga ko je to uzeo, pa nemam primer iz realnog života zašto bi neko uzeo auto na 3 meseca na primer, ali očigledno je da takve firme i opcije postoje.
 
Da širom EU trend deljenja prevoza je bio u zamahu ali onda je došla Korona i sve srušila,videćemo razvoj situacije u budućnosti.
 
Рецимо да неко путује сваки дан на посао 50 км у једном смеру (због лакше рачунице) и да има двориште где може без проблема да пуни аутомобил ноћу по јефтиној тарифи

1. Нпр аутомобил троши 20 kWh на 100 km. Ноћна тарифа је око 2.5 дин/kWh. То je трошак од 50 дин (0,4 Е) на 100 км (нису урачунати други трошкови који нису потрошња енергије али они се свакако плаћају)
2. Јуче је цена струје на тржишту била нешто мало мање од 400 Е/MWh (ставих округлу бројку због рачунице). У овом случају је трошак 8 Е на 100 км.
3. Рецимо да власник аутомобила пређе 30.000 км годишње. Са претходном ценом струје, поред иницијалних 5000 евра, био би субвенционисан додатно са 7,5 *300=2250 E/годишње
 
Poslednja izmena:
Mnogo je tu apsurda,moderna auto industrij zbog manipulativnih troškova ne može podneti razvoj i proizvodnju oba pravca(sus i ev).Cene repromaterijala najpre za baterije ali i za motore (bakar i retki magneti) kao i sami čipovi (planetarni problem)rastu na dnevnom nivou.Mnoge zemlje polako povlače subvencije,mreža punjača je retko gde razvijena a njihovo održavanje često nije na zavidnom nivou.Kultura korišćenja , nasilno prekidanje punjenja,kvarovi elektronike i neopravdano zauzeće takodje je problem.Kako će sve ovo na kraju ispasti videćemo.Jedno je sigurno da su mnogi od prvih kupaca već u sebi zažalili na svojoj preteranoj ekološkoj osvešćenosti.

U Srbiji idealna kombinacija za vlasnika EV je da pored novca i da ima kuću,da se greje na gas ili pelet,da mu je aktivna snaga priključka ED minumum 17,5kw, eventualno da poslu ima solarne panele ili da radi u nekoj ustanovi sa besplatnim punjenjem i da nema česte duže relacije.

Struja je ovde socijalna kategorija i ako ostane ova tarifna politika uvek će biti prostora za nekih 2000-3000km mesečno a da se ne udje u crvenu zonu.Naravno uz uslov angažovane snage od min 11kw a poželjno 17,5 uz dobro planiranje dnevne i noćne potrošnje.
 
Računica iz Nemačke:

Prosečna cena za domaćinstva je 0.3eurkWh a na punjačima oko 0.5eur/Kwh.
Ako je potrošnja 20kWh/100km ispada 6eur trošak za one koji pune kod kuće i oko 10eur za one koji pune po gradu.

Ja sam do skoro vozio dizel, i prosečna potrošnja mi je bila 6,5l/100km, što po ovoj ceni od 1.7eur/l daje 11eur trošak na 100km. Dakle samo 1 euro više od električnih vozila.
A sećam se kada sam kupio auto pre dve godine da je dizel bio 1.1eur/l :(

Inače u DE pojedini kompanije koje prodaju struju ne nude više garantovanu cenu tokom trajanja ugovora (12 ili 24 meseca) kao što je to bio slučaj ranije. Konkretno ja sam uzeo ugovor sa cenom od 28/29 centi po kWh i ta cena mi je zagarantovana na period od 24 meseca. Sada neke kompanije uopšte ne nude takve ugovore više. Mada su mi pre neki dan nudili ugovor iz Gasaga sa zagarantovanom cenom od 31cent na 2 godine. Ipak mislim da samo žele da osvoje tržište sa tom ponudom, bili su prilično uporni da prodaju ugovor.
 
Evo jos jednog. Novi Beograd


Nadam se da krene poplava elektricnih vozila i da prestanu ljudi da voze automobile na gorivo. Steta sto je supercharger mreza bas toliko losa.
 

Prilozi

  • 0-02-05-4d1b06a6b800922d099a4d2c827c36cf2eb7c1dbe27a5feacf4216ffcc503d41_c1450a039337d9b2.jpg
    0-02-05-4d1b06a6b800922d099a4d2c827c36cf2eb7c1dbe27a5feacf4216ffcc503d41_c1450a039337d9b2.jpg
    73 KB · Pregleda: 78
Bio je X onaj iz Ceske kod Medigroupa.

Najzanimljivije ce ipak biti CyberTruck u Beogradu
 
To cu ja da uzmem. Mada u BG cu samo po neke namirnice nekad. Cekam face komsija na selu kad dodjem u Cybertrucku.
 
Preko koje zemlje u Evropi? Nema Hrvatska za cybertruck.

100e je rezervacija a isporuka 2023.
 
Nece jos. Docice polako. Za sad inova 3 superchargera su dobar pomak.
 
Vrh