Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Razlog je najčešće sama priroda litujuma da pravi dendrite i na taj način probija membranu oko elektroda i pravi kratak spoj u samoj ćeliji,cilindrične ćelije su manje podložne a pouch ćelije su po top pitanju dosta osetljivije.Trenutno su najbezbednije LiFePo4 ćelije ali imaju problem sa hladnoćom i gubitkom korisnog kapaciteta.Takodje problem može biti i elektronika, konektori a i sami punjači.
 
.... postaju sve bahatiji, bar ovde kod mene u kraju na Bulevaru gde cesto prolete tik pored pesaka ogromnom brzinom veleslaloma, sto vec pocinje me zivcira....

Taćno, ali razumljivo - ćim ovlada se dobro nekom veštinom drugima se čini vrlo vratolomnom :) Što i u suštini jeste.
Prvo mora se zakonski definisati električni trotinet Dodeliti mu status bicikla a potom ce kao i ostali veštiji biciklisti na kolovoz.
Redizajn naročito sa vecim obimom točkova je bezbedniji da ne upada u ulićne pukotine i rupe, te tako ce se i oni ukloniti sa trotoara.

Za kucove na lastiš slažem se, u zakonu piše kratak povodac .
:sesir:
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=885278#p885278:2sfq0sg9 je napisao(la):
tragac » Čet Sep 30, 2021 10:05 pm[/url]":2sfq0sg9]Najbolji magacin energije je vodonik.

па ако се губитак 60-70% енергије при производњи водоника, па још 10% при конверзији назад у струју, занемарује, онда јесте најбољи, и ако се чување на скоро апсолутној нули при притиску од неколико стотина атмосфера сматра изводљивим, онда је врх, иначе не, превише је то компликована технологија за данашњу науку

по мени је добра идеја што у неку руку и постоји у неким соларним електранама, а то је истопљена со, те електране раде тако што греју ту со до питај Бога колико, нешто око 1500 целзијуса, и онда та со греје воду па пара у турбине, а фора је што се та со толико загреје дању, да се не потроши сва ускладиштена топлота, него је и ноћу довољно врућа да греје воду
 
Ovako bi mogao izgledati električni Yugo modernog doba, a možda i postane stvarnost

Yugo je automobil koji se prestao proizvoditi krajem 2008. godine, a iako se ne radi o nekom atraktivnom modelu, on ipak i danas privlači pažnju. Jedan dizajner je demonstrirao kako zamišlja električnu verziju modernog dizajna.
Riječ je o dizajneru Dejanu Hristovu, koji je transformisao mali hatchback iz "kutije na točkovima" u moderni električni automobil. Kada se sve uzme u obzir, ovakav model ima smisla
Yugo je važio za pristupačan automobil, tako da, kada bi koncept postao stvarnost, mogao bi otvoriti put za jeftine električne automobile namijenjene masama. Električni automobili su skupi u zemljama bez poticaja za njihovu kupovinu pa bi ovakav model pomogao da ovakvi automobili postanu "više mainstream". I ne samo to, Hristov čak želi da električni Yugo postane stvarnost te planira svoje planove prezentovati vladi u Srbiji.
"Uzimajući u obzir da su se komponente za prvog Yugu proizvodile širom bivše Jugoslavije, moguće je da kompanija Rimac Automobili iz Hrvatske učestvuje u ovom projeku", kazao je Hristov.
On je dodao da povezanosti Fiata s prvim Yugom može biti faktor koji će uključiti kompaniju Fiat Chrysler Automobiles Srbija u razvoj novog modela. Među ostalim kandidatima su Renault - Nissan - Mitsubishi Alijansa i drugi kineski proizvođači.

Izvor: klix.ba
Link: https://www.klix.ba/auto/ovako-bi-mogao ... ZsSZilrnzE
 

Prilozi

  • Screenshot (100).jpg
    Screenshot (100).jpg
    73 KB · Pregleda: 1.892
nekianonimnilik":2eecba5a je napisao(la):
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=885278#p885278 je napisao(la):
tragac » Čet Sep 30, 2021 10:05 pm[/url]":2eecba5a]Najbolji magacin energije je vodonik.

па ако се губитак 60-70% енергије при производњи водоника, па још 10% при конверзији назад у струју, занемарује, онда јесте најбољи, и ако се чување на скоро апсолутној нули при притиску од неколико стотина атмосфера сматра изводљивим, онда је врх, иначе не, превише је то компликована технологија за данашњу науку

по мени је добра идеја што у неку руку и постоји у неким соларним електранама, а то је истопљена со, те електране раде тако што греју ту со до питај Бога колико, нешто око 1500 целзијуса, и онда та со греје воду па пара у турбине, а фора је што се та со толико загреје дању, да се не потроши сва ускладиштена топлота, него је и ноћу довољно врућа да греје воду
Trenutno rade na skladištenju energije čak i u pesku,kamenu i slično,problem se javlja kada ga prepumpavaju jer je dosta abrazivan.Mislim da će svi ovi problemi sa energijom ubrzati razvoj alternativnih tehnologija.
https://youtu.be/72wkuIvUISs
https://youtu.be/tm7spMG0ch8
 
Kakva je perspektiva automobila koji koriste vodonik kao gorivo?
Danas se veoma često postavlja pitanje perspektive električnih automobila u odnosu na benzince i dizelaše. Zapravo treba se mozda zapitati da li su automobili na vodonik, naša budućnost?

Odnosno da li se na ovaj način može rešiti problem brzog i efikasnog prevoza koji ne zagađuje životnu sredinu? Prvi automobil s nultom stopom štetnih gasova, koji se počeo proizvoditi serijski, stigao je na tržište Britanije, a ovih dana dolazi na australijsko tržište. Korejski proizvođač automobila Hyundai tvorac je ovog vozila koji ima motor na hidrogenski pogon.
Hyundai revolucionarni model, ix35 svoju promociju imao je na otvaranju prve stanice vodonika za automobile u Danskoj. Ovaj model je ujedno i prvi te vrste predstavljen u Evropi. Može da pređe 594 km sa samo jednim punjenjem.Model ix35 razvija maksimalnu brzinu od 160 km/h. Pokreće ga motor od 100 kilovata i ima dva rezervoara za vodonik od po 5.64 kilograma.
"Hyundai se odlučio za vodonik jer je ova vrsta goriva budućnosti u Evropi. Ogroman je doprinos i zahtevima očuvanja životne sredine.

Da li je vodonik logičan izbor za gorivo budućnosti?
Vodonik kao najrasprostranjeniji element u univerzumu logičan je izbor za gorivo budućnosti. Često se o vodoniku govori kao o gorivu spasa i dugoročnom rešenju.
O vodoniku kao gorivu budućnosti govori se od sredine '60-ih godina 20. veka. Ali, ipak, nekog većeg pomaka i iskoraka još uvek nema.
To je zato što, iako je najrasprostranjeniji element u univerzumu, kao slobodan element se nalazi u tako malim količinama da je to totalno irelevantno za proizvodnju. To znači da je za njegovo dobijanje neophodan proizvodni proces čija je najčešća metoda (u oko 95 odsto slučajeva) ekstrakcija iz prirodnog gasa (metana). A to dovodi do proizvodnje ugljen-dioksida.
Daleko čistija metoda za dobijanje vodonika je elektrolize vode. Na ovaj način bi se kao proizvodi dobili vodonik i kiseonik. Opet, da bi se obavila elektroliza potrebna je određena električna energija koja ne dolazi uvek iz "čistih" izvora. Honda je 2016. godine ponudila prelazno rešenje koje je nazvala prvom "Pametnom vodoničnom stanicom" (SHS - Smart Hydrogen Station).

Problem koji postoji je taj što je stanica u stanju da proizvede samo 1,5 kilogram vodonika na dan, sa maksimalnim kapacitetom skladištenja od 19 kilograma, a prema tvrdnjma proizvođača, potrošnja je oko 0,95 kilograma na 100 kilometara.
Prednost vodonika je to što ga možemo koristiti kao dodatak postojećim vozilima sa SUS motorima. Ovakvi sistemi su u upotrebi već određeno vreme i moguće je njihovo instaliranje na benzinske i dizel agregate.
Takođe, vodonik se može koristiti kao pogonsko gorivo u bilo kom SUS agregatu. Sistem je poprilično sličan postojećim TNG (tečni nafti gas) sistemima.

Toyota prednjači u istraživanjima i primeni ovakvih motora
"Tojota“ prednjači što se tiče ulaganja u razvoj više različitih pogonskih tehnologija. Trenutno je dominacija električnih vozila, za koje se očekuje da zamene motore na fosilna goriva.
Auto-gigant „Tojota“ usavršava vozila na vodonični pogon. „Tojota korola“ s vodoničnim motorom prvo je vozilo te vrste na svetu koje se uključilo u takmičenje s automobilima na klasični pogon.
Prednosti vodoničnog motora koji pokreće „Tojotinu“ eksperimentalnu „korolu“ su to što je, budući da u životnu sredinu ispušta samo vodenu paru. Dakle potpuno je ekološki čist. Vodonik još uvek nije dovoljno zastupljen na globalnom nivou i za sada ni na vidiku neke veće ekspanzije. Najveći razlog je cena proizvodnog procesa. Ipak, sam proces nije komplikovaniji od bušenja morskog dna u potrazi za naftom. Tako da sve je moguće zar ne?

Preuzeto sa sajta
 
Dve su vrste auta na vodonik,prvi su SUS i sagorevaju ga a drugi su električni i goriva ćelija u stvari menja bateriju ali goriva ćelija ima problem relativno sporog oslobadjanja energije pa se u taj auto obično ugradjuje baterija od 2-10kwh da bi ispeglala tu rupu u snazi.Mnogi se slažu da ako dodje do proboja u razvoju baterija u smislu povećanja kapaciteta i brzine punjenja vodonik u putničkom saobraćaju nema neku perspektivu ali ako razvoj ostane na ovoj brzini kap do sada onda se jednostavno mora ići na više koloseka i svaka zemlja će videti šta je za nju najbolje.Vrlo često u dokumentu koje vlade donose o subvencijama upravo ravnopravno tretijaju baterije i vodonik a i ulaganja se znatno uvećavaju.
 
Ford i južnokorejski proizvođač baterija SK Innovation uložiće ukupno 11,4 milijarde dolara u izgradnju nekoliko novih fabrika u Tennesseeju i Kentuckyju usredsredjene na razvoj i proizvodnju električnih vozila i baterija koje ih napajaju.
 
Da, grupisanje i obezbedjenje baterija je uveliko u toku.

Mercedes je dao 8 milijardi da se priključi Stelantisu i Totalu sa 33% vlasništva na 120GWH do 2030.

Toyota ulaže 13,5 milijardi

Volkswagen u ukupnu proizvodnju planira da uloži 178 milijardi(razvoj plus proizvodnja)

Tesla,Hyndai,Kinezi,BYD,Catl,LG Chem,itd,itd nezna se broja cifara i nula.

U Evropi se pravi nekoliko velikih fabrika za proizvodnju i reciklažu, najbliža nama u Madjarskoj,nije prva te vrste ali ogromna po kapacitetu.

Što kaže Mate Rimac taj tanker zvani svetska auto industrija je promenila pravac a mi onako iz prikrajka samo posmatramo kako i gde će to putovanje odvesti tu industriju.
 
Glavni problem EU je odnos prema Rusiji i ne žalim ih uopšte,sa druge strane Azija ima ogromne potrebe za gasom, oporavak od Kovida je pojačao potrebu za dodatnom energijom.Druga zanimljivost je da je u Severnom moru vetar ove sezone oslabio i Nemačka je ubrala čak 10% manje struje iz vetro generatora.Sama elektrifikacija ide sporo i to još nema neki veliki uticaj ,makar još godinu dve neće imati.Mene brine zašto naši najavljuju veću cena struje (predsednik reče prekjuče)a elektrifikacija tek nema nikakav uticaj a ugovori sa Rusijom važe bar se nadam.
 
Ugovor sa Rusima za gas vazi do decembra. Tako da smo u veeelikom problemu. Trenutno je cena visestruko veca od nasih ugovorenih 260$. Citam danas da se novembarske isporuke placaju i do 1250$.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=886655#p886655:xz65evat je napisao(la):
Populist » 05 Oct 2021 12:42 pm[/url]":xz65evat]Ugovor sa Rusima za gas vazi do decembra. Tako da smo u veeelikom problemu. Trenutno je cena visestruko veca od nasih ugovorenih 260$. Citam danas da se novembarske isporuke placaju i do 1250$.

Kako je kod svih tako ce biti i kod nas. Sveopsta inflacija pogadja i cenu energenata kao i sve ostale cene. Sasvim je normalno da poskupi struja u Srbiji kao i gas. Struja realno treba da kosta $0.25 kWh sto je i dalje jako povoljno za punjenje automobila. S ozbirom koliko su nastampali novca i na $0.25 je premalo poskupljenje.
 
Zasto gas u Srbiji da poskupi ako Srbija sad sa Turskim tokom ubira tranzitne prihode, pa valjda gas za korisnike u Srbiji treba da pojeftini? Ako ne pojeftini, zna se kome razlika ide u dzepove.
Sto se tice cene struje, prodajna cena EPSa meni u Beogradu je oko 12 dinara kWh, a kako sam cuo kupovna od proizvodjaca 4 din, tj kvota za preko vezice subvencionisanih proizvodjaca je bila oko 14 din. Tako da sto se mene kao vlasnika par hektara zemlje tice, ako struja poskupi npr na gore navedenih 25 din, nek mi EPS dozvoli da im prodajem struju i ja cu otvoriti mini solarnu elektranu i prodavacu im za npr 15 din, i verujte da cu sa investicijom desetak hiljada evra u minielektranu ziveti ko paša da ništa ne radim. Dakle, ponuda struje uopšte nije problem, pa ne vidim onda zasto bi cena struje rasla kad ovo mogu svi koji imaju zemlje da urade? Povecanjem struje su ugrozeni ljudi u gradovima jer njima rastu troskovi, dok ovi sto imaju svoju zemlju i off grid struju ne da nisu ugrozeni nego i sa prodajom struje mogu i da lepo zarade. Dakle - svi na selo bre :)
 
https://witricity.com/witricitys-wirele ... uth-korea/

https://youtu.be/BVVmSL2HDmY


Premijeru novog Genesisa GV60 mnogi čekaju da bi proverili najnoviju tehnologiju bežičnog punjenja.
Ako se ovo u praksi pokaže kao uspešno rešenje većina problema sa punjenjem u velikom gradovima bi bila rešena.Tehnologija nije nova,koristimo je već u mobilnim telefonima ali glavni problem je što jačina emg polja opada sa kvadratom rastojanja.Proizvidjac deklarise prenetu snagu od 3,6-22 kw sto uz gubitke do 10% daje smisao celoj priči.Za poredjenje sadasnji gubici na kablu i elektronici punjača i auta su od 5-8%.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=886751#p886751:cj6jjrrg je napisao(la):
Earthmoving » 05 Oct 2021 06:45 pm[/url]":cj6jjrrg]Zasto gas u Srbiji da poskupi ako Srbija sad sa Turskim tokom ubira tranzitne prihode, pa valjda gas za korisnike u Srbiji treba da pojeftini? Ako ne pojeftini, zna se kome razlika ide u dzepove.
Sto se tice cene struje, prodajna cena EPSa meni u Beogradu je oko 12 dinara kWh, a kako sam cuo kupovna od proizvodjaca 4 din, tj kvota za preko vezice subvencionisanih proizvodjaca je bila oko 14 din. Tako da sto se mene kao vlasnika par hektara zemlje tice, ako struja poskupi npr na gore navedenih 25 din, nek mi EPS dozvoli da im prodajem struju i ja cu otvoriti mini solarnu elektranu i prodavacu im za npr 15 din, i verujte da cu sa investicijom desetak hiljada evra u minielektranu ziveti ko paša da ništa ne radim. Dakle, ponuda struje uopšte nije problem, pa ne vidim onda zasto bi cena struje rasla kad ovo mogu svi koji imaju zemlje da urade? Povecanjem struje su ugrozeni ljudi u gradovima jer njima rastu troskovi, dok ovi sto imaju svoju zemlju i off grid struju ne da nisu ugrozeni nego i sa prodajom struje mogu i da lepo zarade. Dakle - svi na selo bre :)

Nije vise kupovina za 4 dinara i nema vise Feed-in tariff-a od 14 din.
Na berzi sada (Madjarska) (gde i nasi kupuju) cena struje je pakao https://hupx.hu/en/
Na ove cene dodaj i distribution charge. 3-4c.

Iskreno 25 din sam napisao zato sto mnogi smatraju moje postove ekstremnim pa ajde malo da amortizujem :mrgreen: al duboko u sebi se mislim ako zavrse za 25 din bice dobro :)
 
Ali vidi, mi smo prodali pre 13 godina masinu da radi u kopovima uglja oko Lazarevca (poznat slucaj po medijima da ne navodim ime firme) coveku koji je samo trebao da drzi masinu u pripravnosti ako rudnicka masina ispadne iz upotrebe zbog kvara. Realno nije mnogo ni radio a fakturisao je da mu masina radi 25 sati dnevno i zbog te gluposti su ga navatali inace da je napisao 24 sata, kao sto dan ima, izvukao bi se. Ja sam licno sedeo sa drugim covekom za istu shemu koji je govorio da je njemu Ruzic veza (ej, sadasnji ministar obrazovanja srbske dece! Pa lopov na celu obrazovanja ima li nizeg dna). E sad, sve politicke partije u Srbiji su imale takve svoje firmice kako preko EPSa izvalce pare tj pljackaju Narod. Sad moje pitanje je: zasto struja da poskupi celom Narodu, umesto da se lopovi pohapse i smanji kradja? Znaci bez kradje, cena struje moze biti i niza.
Na drugo pitanje oko gasa jos nisam ni od koga dobio odgovor, tj zasto nije prodajna cena potrosacima u Srbiji smanjena usled: 1. neplacanja puno skupih tranzitnih taksi preko Ukrajine, vec 2. sada obrnuto prihodovanja od tranzitnih taksi preko Srbije? Racunica se promenila dvostruko u nasu korist, a prodajna cena Narodu ostala ista. Isto pitanje: zasto gas nije pojeftinio?
Inace, neka nekad je dobar tvoj "estremizam" da razmrda ljude :wink: Samo, po brisanju postova, ipak se nadam da titulu najveceg extremite drzim ja 8)
 
Ne razumes nabavna cena struje na otvorenom trzistu tj berzi je 30c zasto bi Srbija prodavala nize od toga? Ti stalno govoris narod? Isti si kao vlast. Nas nacionalni interes je da prodamo struju STO VISE MOZEMO a ne da subvencionisemo gradjane ispod trzisnih uslova. Naravno da ako znas za neki pojedinacan slucaj korupcije treba da prijavis.

Gledajuci iz perspektive elektricnih vozila sa 12 din kwh na 30 din kwh nije neka posebna razlika.
 
Koliko ja kapiram HUPX berzu to su kartkoročne ponude za razliku od bilateralnih ugovora koji se bez pogovora moraju poštovati.Veliku cenu struje pola stanovništva ne bi podnelo posebno penzioneri sa 12-20 hiljada a cene svega su već dostigle granicu pucanja.Sve što imamo u lancu proizvodnje je uglavnom naše od rudnika,sušenja uglja, transporta do termoelektrane pa bi puko preživljavanje naroda moralo biti u prvom planu po meni.
 
Што се тиче гаса, ми смо са русима имали договор који везује цену гаса са ценом нафтних деривата. Она се не мења много.
Европа је тражила да се цена рачуна не од дривата него од понуде на берзи. Нико није сањао да ће на берзи да буде скупље. Србија није Европа, тако да цена може ипак умеренија. Зависи опет од Бугара.

А за цену енергије смо сами криви, цена БДП је била раздвајање електроприреде од државе, и увеђење обновљивих извора.
Нама требају нови конвенционални извори, пре свега атомске централе. На северу.
 
Konačno dobra vest za ljude koji prate razvoj baterija je da su ESS i SB energy potpisali ugovor o isporuci i montaži 2GWh baterijskog sistema.Da podsetim kompanija ESS već 10 godina razvija bateriju napravljenu od Gvožđa,Soli i vode... Sastojci koji su neiscrpni praktično a lako ih je reciklirati a kompanija SB energy se bavi izgradnjom solarnih elektrana.Dobitna kombinacija koja bi veći deo sveta mogla rešiti problema.Zbog svoje veličine ove rdjave baterije kako ih u šali zovu nisu pogodne za automobile ali za skladištenje energije su idealne.Broj ciklusa po proizvodjačima je preko 20.000 naspram 2.000 kod litijumskih sto bi im dalo preko 20 godinama sigurne upotrebe.

Karika u lancu koja nedostaje su sistemi HVDC prenosa tako da bi područja sa puno sunca mogla slati energiju hiljadama kilometara u krug bez značajnih gubitaka.Najveći HVDC dalekovodi su u Kini,Indiji,Brazilu i Evropi a zanimljivo je da je Italija ispod mora spojena HVDC snage 600MW.Ukratko to su postrojenja koja salju jednosmernu struju visokog napona na velike daljine sa malim gubicima.Sastoje se od dve ili više nazovimo ih invertorskim stanicama povezanih sa jednom ili 2 bakarne žice.Prednost su mali gubici,nisu potrebni dalekovodi mana su cena tih stanica i naravno bakra.

https://cleantechnica.com/2021/10/07/fi ... his-month/
 
једна од сличних ултра јефтиних технологија су натријум-сумпор батерије, увелико испробана технологија чак и у електричним аутомобилима, једини проблем је што мора да се држи на око 200 степени константно да би натријум и симпор били (довољно) течни, ако се охлади, не може да даје струју ни да се пуни док се не истопи, што јесте проблем за људе који ретко возе, јер би више струје трошили на грејање или топљење него на вожњу, ал су одличне за велика постројења за складиштење попут овог
 
Vrh