Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Da tačno tako,svaka od ovih tehnologija ima po neku kvačicu.I u slučaju ove baterije problem je bilo sačuvati elektrode od razgradnje.Ipak poslovna tajna je u pitanju a vreme i vrednost akcija kompanije će pokazati da li su uspeli.
 
Tesla Model X ispred Medigroupa danas.

mozda bi ovu temu trebalo prebaciti u Zeleni forum.
 

Prilozi

  • tesla model x.jpg
    tesla model x.jpg
    249,8 KB · Pregleda: 1.593
I kontroverzni, ekološki osvešćen biznismen iz Lihtenštajna može da se razboli.
 
Kada je ovaj mali E-star stigao i Ukrajinu ne vidim problem da dodje i u Srbiju.U Ukrajini košta 10.500 dolara a mi bi uz neki aranžman o sklapanju u na primer Kragujevcu i subvenciju države sigurno mogli da mu spustimo cenu na 5.000 eura.

Domet mu je realnih 200km(Nedc 301)

Može se puniti bilo gde,ima malu bateriju,dopadljivo izgleda za razliku od ovih nekih avangardnih Kineza koje su ovde nudili za veće pare.Prodaja u Kini ide odlično a za njihovo tržiste cena uz subvenciju ide na 4500$.

Često su ljudi zbunjeni kako i koliko košta punjenje.Računica je prosta ako imate svoju kuću i angažovanu snagu od Epsa recimo 17,5kw i uz to se grejete na pelet ili gas.Ostali su u nepovoljnijem položaju ali ova prva grupa ima idealne uslove.

Zašto? Pa jednostavno prosek potrošnje jednog takvog domaćinstva je oko 600 kwh a do crvene zone ostaje još 1050.
To znači da sa tih 1,050kwh viška da tako kažem možete svaki dan puniti do vrha ovog Changana i prelaziti 200km dnevno.Retko ko privatno zaista toliko vozi,realno je reći do 50km dnevno.Naravno ko ima solar još je u boljoj poziciji...

https://youtu.be/ADb-OIUQpSM
9d34e498ce0e994338e84eeab47bb02a.jpg
 
Nerds ... :lol:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=HFhsh4V8SZA[/youtube]

Pesme na 00:00, 10:00 i 34:30
 
Već nekoliko dana kako je izašao 10.2.Specificnost je da je konačno dozvoljeno širenje Teslinog FSD (potpuni samovozeći pilot) Beta programa na prvih 1000 korisnika koji su od strane Tesline aplikacije ocenjeni sa bodova.Očekuje se da sledećih nedelja krene isporuka ljudima sa 99,98 itd bodova.Takodje Musk je najavio uskoro i verziju 11.Inače realno je očekivati da da uskoro bude nekoliko hiljada Tesli na putevima Amerike koja sama skreću u kružnim toku,idu levo u raskrsnici bez semafora,obilaze prepreke itd.

Iako još ima dosta problema program je sve bolji i bolji posebno što je od verzije 10 potpuno ukinut radar iz upotrebe i ceo algoritam sada radi na samo 8 kamera i neuralink mreži

Američka agencija za saobraćaj NTHSA preti Tesli tako da se može desiti i zabrana korišćenja a ovi se oglušuju o upozorenja.

Na primeru samovožnje vidi se koliko je čovek istovremeno i savršeno ali i nepredvidivo biće i biće zanimljivo u narednom periodu pratiti sve ovo jer za 2023 nekoliko kompanija kreće sa kamionskim i taksi prevozom bez vozača.Trenutno komercijalnu dozvolu u Americi ima Waymo i Cruise a u Kini AutoX.
 
Jetson One - Official Launch
https://www.jetsonaero.com/

  • Race car-inspired Spaceframe safety cell design
    can fly safely with the loss of one motor
    Hands free hover and emergency functions
    Triple redundant flight computer
    Ballistic parachute with rapid deployment time
    Lidar sensors driven terrain tracking and obstacle avoidance

    Autonomija 20 min
    Cena 92.000 $

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=FzhREYOK0oo[/youtube]
 
Taj padobran je dobra opcija jer gubitak napajanja ili kvar prouzrokuje momentalan vertikalni pad.
Pitanje dometa će rešiti napredak baterija ali svakako ne tako brzo.Buka propelera je nešto što ga degradira kao gradsko prevozno sredstvo a mene više plaši snaga tih propelera bez ikakve zaštite što bi opasno ugrozilo letelicu u dodiru sa recimo granom drveta ili pak nekog čoveka koji bi se našao u blizini poletno sletne pozicije.

Xpeng pored automobila razvija i letelice ove vrste tzv VTOL jet i evo kratkog snimka kako to zvuči uživo jer na većini snimaka ton je pokriven muzikom.
https://youtu.be/0pJ3T1D1XyA
 
Izvinjavam se zbog posta za postom ali tehnika neumoljivo napreduje pa je tako danas gore pomenuti Xpeng predstavio novu letelicu koja ima točkove,vozi se kao auto i sklopive propelere koje po potrebi izvlači i postaje letilica sa vertikalnim poletanjem.Najava komercijalne upotrebe je 2024.

https://youtu.be/Nz1i4fROiQ4
 
Mislim, nadam se da Mitrović ne čita ovu temu :D

Uglavnom, mislim da su svi ti mali električni helikopteri tek na samom početku razvoja takvih rešenja za lični prevoz. Kad pogledaš avione pre 100 godina pitaš se kako se neko usuđivao da sedne u te sprave i u njima preleće okeane i slično.

Kako će sve to izgledati za 10, 20, 30 ili 50 godina me prosto fascinira.
 
Zadnjih 10tak godina koristim dronove kao hobi i mislim da tu nema više tajni.Zadnje generacije poput Skydio2 ili Mavic nove serije je skoro nemoguće srušiti i limitirajući faktor samo odnos težine baterije i korisne nosivosti.Motori su bez četkica,elektronika se pravi po sistemu redudantnosti sa senzorima za izbegavanje prepreka i autonimno letenje.Neće se na ovo čekati duže od nekoliko godina po mom mišljenju.
Dronovi velike nosivosti već uveliko koriste za poljoprivredu i vojne zadatke i samo je pitanje regulative za primenu u civilstvu.Dobra stvar je obavezno uvodjenje padobrana u letelice ove vrste.
 
Šta kažete o ovoj novoj Dačiji? Cena joj je previsoka za mene i ne volim Dačije generalno ali za dostavljače verovatno postaje primamljiva. Pogotovo za one koji imaju gde da je pune noću.

https://youtu.be/3vZWMcINhlw
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=892825#p892825:240tiszu je napisao(la):
ink » 24 Oct 2021 03:26 pm[/url]":240tiszu]Kad pogledaš avione pre 100 godina pitaš se kako se neko usuđivao da sedne u te sprave i u njima preleće okeane i slično.
Пре око 90 су већ имали аутопилоте, а пре 81 и кабину под притиском, па је путнику било исто као у данашњем авиону, само мало бучније. Не траје предуго развој неке технологије, па неће ни ове. Кључно је задобити поверење путника да то крену масовно да користе, а падобран и нпр. ојачана кабина звуче као добри адути - то ни путнички авион нема.
 
.... samo je pitanje regulative za primenu u civilstvu...
Stoji... :kk:
Na žalost ne mogu da dočaram sebi ni približno kako bi ta ,,dron,,regulativa glasila pri masovnijoj primeni kao licno prevozno sredstvo ....osim uspostavljanja radio koridora a opet i to je upitno zbog
nj. ukrštanja
:sesir:
 
Politika u Kini je prelazak na alternativne energije i jako guraju napred.

Pored subvencija,politika dodele tablica je jak vetar u ledja.

Naime u nekoliko gradova već duže vremena skoro nemoguće dobiti regularne plave tablice za obične automobile a u drugim one kostaju oko 2.000$...Sa zelenim ekološkim je naravno lakše doći do mobilnosti uz naravno izdašnu subvenciju ali jednom dobijena zelena tablica vas diskvalifikuje da se kasnije negde ponovo prijavite za plavu.

Inače ove godine procena je da će prodati ukupno 3.000.000 elektro vozila a samo Wulling Ev je prodao čak preko pola miliona.Leap t03 iz Earthovog posta je na oko 4000+ primeraka mesečno.Apsolutno cifre za respekt.

Iako ove cifre plase ljude po pitanju snabdevanja elektro energijom naišao sam na podatak da je ovogodišnja potrošnja elektro auta ispod 0,5 % ukupne potrošnje struje u Kini
 
Ja radim za firmu koja se bavi punjačima i razvojem softvera za punjenje električnih vozila i neke računice za sada nisu uopšte optimistične po pitanju potrošnje kWh električne energije.

Našu godišnju potrošnju el. energije u domaćinstvu prosečan korisnik firme za koju radim potroši svojim el. vozilom za manje od 6 meseci.

Naravno, najveći potrošač u svakoj državi je industrija, ali nije baš beznačajan rast potražnje za električnom energijom koju će generisati el. vozila.
 
Slažem se, konkretno Kina ima ukupno 300.0000.000 registrovanih vozila.

Alternativa mora postojati a prelaz neće biti tako brz.Problemi skupih baterija retkih magneta i svega ostalog.

Takodje masovni prevoz mora zameniti pojedinačni što su čini mi se sa politikom skupih automobila u Evropi sa kombinacijom skupog energenta i skupog održavanja već počeli da rade i ljudi polako odustaju od vlasništva mada je Korona to vratila značajno unazad.Tu je i sam odnos prema resursima i štednji energije koju će elektro vozila psihološki značajno pogurati kao i same navike kada puniti auto opet politikom cena u toku dana i noći uz pomoć elektronike dosta toga se može ispeglati.

Opet svi zaboravljamo sunce u vetar kao poklon sa neba koji nam dolaze i paralelno se moraju raditi kapaciteti sa povećanjem prodaje naravno uz neizbežnu izgradnju skladišta te energije.Problem je što u nekim krajevima sveta nemamo dobro izgradjenu interkonekciju pa sve ovo trenutno deluje jako konfuzno.

Svi ovde pratimo razvoj puteva i cifre koje su uložili u pojedine pravce.Ako znamo da elektrana od 20kw košta 20.000eura lako dolazimo do količine energije koja se može izgraditi ako se novac pravilno iskoristi.

Srbija ima 260 suncanih dana godisnje.Sunce nam prenosi oko 1kwh na jedan metar kvadratni.Panelima možemo ubrati od 20-25% te energije.Deo te energije se vozilima kao mobilnim prenosiocima energije može vratiti u kuću ili zgradu(v2g) i samim time pada pritisak na mreži.

Karikiraću stvar na primeru zaposlenog u nekoj opštini koji realno nema posao a prima platu, dovoljno bi bilo da samo prebriše jednom dnevno solarni panel na krovu zgrade u kojoj radi i okrene mehanizam ka suncu nekoliko puta dnevno i već bi bio višestruko koristan ovom društvu,a tek kada bi bio prekvalifikovan u instalatera ili radnika u procesu proizvodnje panela .

Naravno ništa neće doći preko noći,stabilna energija za balans frekvencije mreže mora postojati još dugo, verovatno decenijama pa bila ona nuklearna ili ugalj/gas ali ako ranije počnemo ranije ćemo dostići.
 
Ja mislim da su Kina i ovde kod nas Evropa neuporedivi po tom pitanju: dok Kina ima politiku jeftinih energenata za jeftiniju osnovu industrije i time proizvoda, Evropa upravo suprotno kao narkoman zivi od nameta na gorivo i zato joj je sve mnogo skuplje. Iz toga se izvalci zakljucak da ce Kina brze preci na elektrovozila , a da ce Evropa kociti. Sta ce biti sa evropskim finansijama ko zna, ali izgleda da ce njihovo mucenje biti i nase mucenje...
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=901469#p901469:3b8fvb5o je napisao(la):
Earthmoving » Uto Nov 23, 2021 9:24 pm[/url]":3b8fvb5o]Ja mislim da su Kina i ovde kod nas Evropa neuporedivi po tom pitanju: dok Kina ima politiku jeftinih energenata za jeftiniju osnovu industrije i time proizvoda,

Nije to osnovno. Osnovno je da u Evropi/USA je tradicionalna auto industrija strasno bitan igrac, ekonomski, politicki, socioloski.Kina nema to nasledje, nije imala znacajnu klasicnu auto industiju. Krece od nule, a svedoci smo da je to prednost - pimer Rimac, Tesla, XPeng... koji danas prave nesumnjivo bolje EV nego bilo koji tradicionalac.

Energente Kina uvozi i to je veliki problem, fosilna goriva nema i nema ni nade da ih dobije. Sa druge strane i struje im trenutno manjka, ali struju bar može da obezbedi u bliskoj budocnosti
 
StariPosmatrač":lxrujffh je napisao(la):
https://www.index.hr/mobile/clanak.aspx?category=auto&id=2320245&index_ref=naslovnica_auto_ostalo_m
Kako god ovo smešno ili strašno delovalo realnost je da nas nekoliko godina deli od potpuno samovozećih vozila.

Naravno lako je kritikovati nekoga ko radi i to javno da svi vide greške.Teslinim inžinjerima treba čestitati jer softver kao oči ima samo 8 kamera i ultrazvučne parking senzore dok recimo sistem Mobileye koji razvija samovožnju za OEM ima sve to isto i plus nekoliko lidara i radar .Ako Tesla uspe u ovoj nameri imaće sistem koji sutra može prodati bilo gde u svetu u ceni vozila dok Mobileye sistem sa softverom košta desetine hiljda eura plus potrošnja struje koja je u elektro vozilu imperativ.

Da bi ljudima bilo jasnije i da vide koliko se ugovora i koje vrednosti i imena vrte u razvoju samovožnje prelistajte ovaj specijalizovani sajt za praćenje tematike.

https://www.automotiveworld.com/news-re ... -releases/
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=901646#p901646:2ijfi93l je napisao(la):
Populist » Sre Nov 24, 2021 10:53 am[/url]":2ijfi93l]
Energente Kina uvozi i to je veliki problem, fosilna goriva nema i nema ni nade da ih dobije. Sa druge strane i struje im trenutno manjka, ali struju bar može da obezbedi u bliskoj budocnosti
Ne nema veze uvoz, Kina ima duplo nižu cenu goriva nego Srbija, a obe uvoze. Politika države Srbije je da puni budžet sa nametima 100 din/Litar goriva i onda joj je sve bazirano na toj energiji skupo (traktori, kamionski prevoz itd ceo transport i rad mašina), a politika države Kine je namet npr 10din/Litar goriva i onda joj je skoro sve mnogo jeftinije. Pravio sam skoro kalkulaciju da bi za gradnju Čačak-Požega sa 200 mašina i rada 3 godine u Srbiji trošak goriva bio oko 55 mil evra. Da se gradi u Kini, samo taj trošak bi bioduplo niži, npr oko 30 mil evra, a zatim i drugi nadovezujući troškovi (plate radnika, drobilica, finišera itd).
Tako da država Kina neće mnogo izgubiti prihoda prelaskom na elektrovozila, a evropske, uključujući Srbiju će ili morati se menjaju za 180° ili da bankrotiraju. Ako se doda tome zaduženost evropskih zemalja i pad prihoda u budžetu od akciza na gorivo, Kina je u mnogo zdravijem položaju, da ne spominjem da je rasno homogena, nema problem migranata itd, tako da je evropska budućnost mnogo problematičnija
 
Па да, само када би сада држава и снизила акцизе на 10 дин/л, цена би остала иста а разлику би у џеп стрпали нафташи.
 
Vrh