Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Ja njega nikad nisam podnosio. Pre 10 godina, još mnogo pre nego šro je pokazao pravo lice, još kad je bio svetski idiol mnogima, ljudi su mi se smejali što sam ga kritikovao i što sam govorio da je još jedan u nizu pohlepnih narcisoida. Ali mislim da će sad postati još gori i gori. Bukvalno iz meseca u mesec je sve gori, samo ređa neke skandale i izlive pokvarenosti, pohlepe i teškog narcizma.

Evo da iskoristim post da okačim i ovde šta je nedavno uradio. Prozvao Francuze da imaju previše niske uslove za penziju, jer po njemu svi treba da radimo do smrti (osim njega, naravno, i njegove porodice).
jcglxq1ospoa1.jpg

Onda su mu Francuzi adekvatno odgovorili
a1korWK0_700w_0.jpg


Retko odvratna, bolesna, izopačena i pokvarena osoba.
 
Malo pozitivne statistike:

Global EV Sales — 1.2 Million Units in February, 49% Growth YoY​


Global plugin vehicle registrations were up 49% in February 2025 compared to February 2024. There were 1.2 million registrations. More good news is that BEVs pulled further ahead of plugin hybrids, growing 58% YoY to 814,000 units compared to plugin hybrids growing 35% to some 403,000 units in the same period.

Interestingly, not only are plugins growing, but fossil-fueled vehicle sales, including plugless hybrids, are on the way down, having fallen some 8% YoY in February.


In the end, plugins represented 19% share of the overall auto market (13% BEV share alone). This means that the global automotive market remains firmly on the path to electrification.

Year to date, plugin electric vehicle market share is also at 19% (13% BEV), thanks to a healthy 32% growth rate. And this isn’t just the result of the quick electrification process of the Chinese automotive market, because even if we exclude China from the total tally, plugins are still growing by 26% YoY, with the major difference being that PHEVs see their growth rate fall from 20% with China included to just 6% if we exclude the largest automotive market in the world.

Significant growth is happening not only in China but also in North America (+20%), Europe (+19%), and especially in the Rest of the World (+35%). The biggest growth is mostly coming from Asia — Indonesia (+205%), Vietnam (+220%), and Singapore, for example. This last case is especially interesting, because the small country is more than doubling its EV sales from an already significant base in 2024. In fact, it is now at 42% EV share in 2025.

At this pace, not only will Singapore have its automotive market fully electrified before the end of the decade, but it could be the second automotive market, after Norway, to be fully electrified. It could surpass not only China, but also heavily electrified markets like Iceland and Denmark.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
Ja njega nikad nisam podnosio. Pre 10 godina, još mnogo pre nego šro je pokazao pravo lice, još kad je bio svetski idiol mnogima, ljudi su mi se smejali što sam ga kritikovao i što sam govorio da je još jedan u nizu pohlepnih narcisoida. Ali mislim da će sad postati još gori i gori. Bukvalno iz meseca u mesec je sve gori, samo ređa neke skandale i izlive pokvarenosti, pohlepe i teškog narcizma.

Evo da iskoristim post da okačim i ovde šta je nedavno uradio. Prozvao Francuze da imaju previše niske uslove za penziju, jer po njemu svi treba da radimo do smrti (osim njega, naravno, i njegove porodice).
Pogledajte prilog 234308
Onda su mu Francuzi adekvatno odgovorili
Pogledajte prilog 234309

Retko odvratna, bolesna, izopačena i pokvarena osoba.
Sve se slažem što si napisao za njega, mada ovo iz Francuske nije baš nedavno nego od pre 2 godine.
Međutim, ako bih sad kupovao električni polovnjak taj bi ipak verovatno bio Tesla. Jednostavno s njima postoji ogromno iskustvo u vezi eksploatacije s velikim kilometražama. To znači da se uglavnom zna koliko šta traje, kako se rešavaju problemi i koliko sve to može da košta.
To još uvek ne znamo za BYD i ostale Kineze.
 
Pre nepunih dva meseca postao sam vlasnik novog Tesla Model 3 Performance 2025 modela. Auto o kojem sam maštao godinama unazad, još od prvih modela koji su doprineli rastućoj popularnosti Tesle, pratio sam taj rast sa velikim interesovanjem za električna vozila. Obećao sam sebi da čim budem u mogućnosti da priuštim sebi takvo zadovoljstvo, da ću iskoristiti priliku, i jesam zapravo. Mislim da sam u praksi uvek planirao da će to biti neki lizing, što mi se nikad ta ideja nije u potpunosti dopadala, tako da sam uz malo gimnastike nakon prodaje nekretnine u Srbiji i kupovine druge u inostranstvu odvojio budžet da uzmem nov auto za keš - tvoj je, nemaš mesečnih opterećenja, itd.

Otac sam dvoje mlađe dece, 6 i 4 godine, nekako mi je uvek bilo logično da ću završiti sa Model Y modelom, najviše zbog prostora koji nudi. Sve do kraja 2024 godine, ozbiljno sam bio zagrejan za refresh, Juniper model, ali sam počeo malo dublje da razmišljam, rekoh - deca više nisu mala, ne vučem više kolica, ili neke druge kabaste predmete, da li mi zaista treba Y ili ne. Rekoh, ajde da lepo ja to provozam u praksi pa da vidim kako mi se čini Model 3, a kako u to vreme još uvek neosveženi Model Y. Prvo sam zakazao test vožnju trojke, pola sata, daju ti karticu, idi vozi gde oćeš, samo se vrati na vreme, seli supruga i ja, odvozali i prvi utisci Highlanda su bili vrlo pozitivni. Udoban, prepun raznih tehnologija, lepo drži krivine, super zaista u vožnji sveukupno. Dva dana kasnije sam seo u Y, isto pola sata odvozali, isto super iskustvo, viši položaj sedenja, ali mi se učinio nekako ne tako dobar u vožnji kao trojka, SUV je, logično, manje mi je zabavan u vožnji i nepregledniji, nezgrapniji nekako, ne možeš to da znaš šta ti više leži dok ne sedneš i ne provozaš lično.

Ok, tu sam znao da sam mnogo više zagrejan za trojku, ali koju verziju uzeti. Entry level standard model je sasvim dobar auto, i zaista nema nekih većih nedostataka. Mada, sredinom 2024 je izašao Performance refresh i ozbiljno mi je zagolicao maštu dizajnom i ubrzanjem, a kriza srednjih godina nije daleko 😂 Elem, stavio sam sve na papir, rekoh mogu li da se protegnem toliko, i prelomio sam.

Iskustvo naručivanja i isporuke Tesle je nešto drugačije - rekoh ajde da tempiram kad da ga naručim da uhvatim VIN 2025 primerak umesto 2024, i počeo sam da čitam TeslaMotorsClub forum. Teški entuzijasti tamo, neki španac prati brodove na kojima su Tesle, kad kreću iz Šangaja, kad dolaze u Evropu i gde, i na osnovu VIN-a čak je napravio i skriptu koja ti daje detaljne informacije o vremenu isporuke pa čak i koliko je auto prešao na satu od fabrike, čak se i updatuje kad ga parkiraju sa RORO broda na parking. Tako da sam i pre naručivanja znao koja tura stiže kad, i kao najveći geek sa tim informacijama otišao lično u Tesla predstavništvo i rekoh liku rezerviši mi taj primerak 😁 Lik se smeje i kaže mi ti imaš više informacija nego mi, ja imam datume kad brod stiže u Belgiju, a ti znaš i ime broda i gde je trenutno brod na moru haha. Lepo smo se ismejali, i poručio sam ga tad, sad gledam mejlove - beše 11 februar. U međuvremenu ti traže osnovne neke papire, lični dokument, potvrdu tvoje adrese, dozvolu, virman naravno da si platio auto u celosti i to je to, oni ti završavaju sve oko registracije, pošalju broj registracije par dana pre preuzimanja auta, obavezan si da ga osiguraš pre nego što ga pokupiš. Ja sam ga preuzeo u Tulonu u Francuskoj, na nekih 250km od mog mesta gde živim, i sveukupno sam čekao tri ipo nedelje od poručivanja do isporuke.

Šta sam uzeo od dodataka za auto - prvo mi je bilo u planu kvalitetne all weather patosnice - uzeo sam popularne 3D Mats iz Švedske naručio, napred i nazad. Za gepek sam uzeo Spigen, nisam do tad imao pojma da prave akcesoare za Teslu, ali eto prave, i to rade baš dobar posao. Od njih sam uzeo i crne znakove napred i nazad, mat stakla za ekran (isto napred i pozadi). Neke sitnice kao što su umetci za cup holders, klizajuća kutija za centralnu konzolu, gumene pakove za kad ide na dizalicu i tako to.

Od većih upgrejda sam uzeo popularne Enhance Auto dodatke, prva i najbitnija stvar, ručice pokazivača pravca (Sexy Stalks), dugmići na volanu su užas u kružnim tokovima, uzeo sam isto Sexy Knob, super je za prečice za klimu, svetla, glovebox, štagod, možeš da programiraš šta oćeš. Isto sam kupio i Sexy Buttons, četiri komada, bili su jeftiniji uz bundle, isto možeš da ih programiraš za svakakve funkcije. Šta mi je još falilo, jeste ekran ispred vozača, ne zbog nedostatka informacija o brzini, itd, već zbog prednje kamere koja ide uz njega. To i što ima Android auto, koristan mi je Waze zbog radara. Ekran se zove Teslasy T9 v2, i prilično je kvalitetan, uklapa se u enterijer, nije ogroman, itd.

Šta planiram uskoro jeste da tintujem stakla kvalitetnom folijom, ubi me sunce na jugu Francuske, auto je bukvalno staklenik zbog krova gore, klima mora da radi stalno. Malo iskustva iz vožnje - šta da vam kažem, 585hp su merili na dyno testu za Performance trojku, garantuje ti da te puca endorfin kad malo jače stisneš gas - tih 0-100km/h za 3.1s upada u kategoriju sportskih automobila, a i ponaša se tako u krivinama, uživancija je voziti ga, još uvek ne skidam osmeh sa lica. Gume ima da me oderu kad ih budem menjao - Pirelli P Zero 275(235) R20, to odmah novac u kasicu prasicu već sad 😀

Šta još da vam kažem, ne znam, pitajte me ako vas nešto zanima, za sad sam prezadovoljan EV-om, drugačije je, treba se navići da više ne puniš na pumpi, malčice samo više planiranja za duža putovanja, da rasporediš pauze. Ušteda - kako god da okreneš, na gorivu, malim servisima, kočnicama (skoro pa ne trošim plakete i diskove), sipaš tečnost za stakla i vozi. Videćemo na duge staze kakvi će troškovi biti, ali još malo kad ugradim punjač kod sebe kad se preselim konačno, to će biti još jeftinije punjenje. Evo kako to izgleda, obožavam ovu crvenu boju i beli enterijer, za sad se ne prlja uopšte, čak ni sa dvoje dece. Snimao sam i neke klipove za YT, ništa ozbiljno, recite ako oćete i to da vam okačim.























 
Nek je sa srecom. Auto izgleda brutalno. Javljaj utiske, pogotovo kad dobijes kucni punjac. Ne pratim bas tako blisko od neke 2020, jel ima trojka summon, autopilot ?
 
Hvala. Javljam čim ugradim. Summon imaš kad uzmeš Enchanced autopilot paket (3800e) ili FSD (7500e), ni jedan ni drugi trenutno nemaju smisla u Evropi jer su teško obogaljeni EU zakonima, recimo ASS (Actually Smart Summon) je ograničen na 6 metara od telefona, u USA je 65 metara, a recimo na autoputu ne može auto da sam menja trake, moraš ti da mu potvrdiš akciju što potpuno gubi poentu.

Takođe ne postoji Supervised FSD kao u USA, u Evropi tek sada kreću polako da interno testiraju u Holandiji i Norveškoj, čeka se glasanje u maju na regulatorno odobrenje UNECE-a da li će testiranje FSD-a omogućiti javno svim vlasnicima koji imaju kupljen paket. Tek tada možda ima smisla kupiti ako odobre, za sad je bacanje para. Klasični autopilot (glorifikovani Lane Keeping Assist) imaju sve Tesle po difoltu, drži traku, odstojanje, koči i ubrzava umesto tebe, koristan je na autoputu, pogotovo od nedavno gde te vrlo retko smara da drmneš volan, sad te unutrašnja kamera prati da li obraćaš pažnju na put ili ne. Biće super ako odobre Supervised FSD i ponude ga za 99 dolara mesečno kao u USA, to će tek da bude prava stvar, auto razmišlja u realnom vremenu i vozi skoro bez ikakve intervencije, bilo po gradu ili autoputu.

 
Auto stvarno izgleda predobro. 😍 Ali osim dizajna, jedino mi se još sviđa 3,1 sec do stotke 😎 Ostale hi tec stvari nisu za mene niti ću ih ikad poželeti. U svakom slučaju, srećno s novom mašinom.
 
79kWh, NMC tipa od proizvođača LG, autonomija 487km u praksi. Imam brzi punjač 150kW koji se nalazi na par minuta od mene, to vadi stvar dosta, a neretko punim i na superchargerima 250kW koji su mi uz rutu koju pravim.
 
Sa srećom. Vidi se da si sretan, uživaj. Previše elektronike za mene ja sam tipičan old school vozač, ali tebi to bolje ide. Još jednom, čestitam
 
Meni sve ok al to punjenje bi me ubilo, plus sve ispod 600km autonomije mi ne igra :)
 
Meni sve ok al to punjenje bi me ubilo, plus sve ispod 600km autonomije mi ne igra :)
Naravno, punjenje kod kuće je najbolja varijanta za one koji imaju tu mogućnost. To se verovatno ni ne oseti.

A što se tiče dometa, mislim da je u redu da se između Beograda i, recimo Ljubljane, stane na kafu negde i da se napuni/dopuni baterija. Možda je to stvar godina, al ja ne mogu da sedim pet i po sati, a da ne protegnem noge.
 
Ne znam, to je verovatno neki mali gradski auto, tesla 3 to nije, ni po veličini ni po ceni. Moj je dizel 55 litara pa mi nekad zafali :) Volim kad sednem da što pre stignem, plus što po Srbiji na terenu ubijam dosta km. Ima dana kad predjem 500km "u cugu". Mada što kaže ink možda kad ostarim još malo pa moram da stanem negde da se protegnem.

Naravno, punjenje kod kuće je najbolja varijanta za one koji imaju tu mogućnost. To se verovatno ni ne oseti.
Tako nešto ima smisla, noću staviš da se puni, ujutru sedneš i voziš. Tojota je u nekim ranim hibridima stavljala solarni panel na krov da se dopunjuje baterija.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
Koliki je domet benzinca sa rezervoarom od 40 litara?
To su uglavnom manji automobili. Ako uzmemo da je prosečna potrošnja 5-7 litara, domet je oko 600km. U praksi malo manje, jer niko ne vozi dok mu ne nestane. Da kažemo 550. Znam da je Pežo reklamirao neki 308 koji troši 3,5 litara, što mu na rezervoar od 50 litara dođe 1500km. Bio je i Polo 3L, samo mu ime kaže. Veći benzinac koji troši oko 10 litara i rezervoar 60-70 litara ima oko 600km autonomiju, ali to je uglavnom manje ako se vozi kako treba 😎
 
Pri normalnih autoputnim brzinama potrosnja je duplo veca kod malih motora. Ali i kod strujasa, znatno raste sa brzinom. Veci auto, veci rezervoar, ali i veca potrosnja. Meni se hvata slicno. Kad idem na dalek put znam napamet pumpe. Prva je omv na izlazu iz Slovenije. Onda ide auto gril iza Milana. Sledeca je Francuska ili sam vec na destinaciji. Tesla to ne moze, ali moze da te malo... "odmeni" ...
 
Evo jedne zanimljive stvari vezane za električna vozila i autonomnu vožnju (FSD). Ako se sećate u samom početku razvoja FSD-a postojala je velika dilema da li je bolje FSD automobile opremati veoma sofisticiranim senzorima kao što je LIDAR, sonari i razni radari, ili samo kamerama. Elon Mask je bio maltene jedini koji je tvrdio da su kamere sasvim dovoljne za veliki stepen bezbednosti, a da je sve ostalo nepotreban višak koji samo komplikuje proces odlučivanja i poskupljuje automobil. Čuveni "Best part is no part". Njegov argument je bio jednostavan, ako su oči sasvim dovoljne nama, onda su dovoljne i za FSD. Pa iako je lako razumeti da bi to kao opšti princip možda moglo da bude istina, bar u smislu da FSD eventualno ne bi bio lošiji vozač od nas samih, ipak i je dalje ostao izvestan stepen sumnje u tako rizičan pristup.

Tek sam danas zahvaljujući nekim testovima Tesla automobila u Kini shvatio da tu postoji jedan izrazito bitan detalj. Tesla je MODIFIKOVAO i same kamere u automobilu tako da su izbacili osnovni stepen elektronske obrade sirovog signala iz foto senzora kamere. Tako su prešli na direktno brojanje pojedinih fotona iz senzora kamere, bez početne obrade u kameri. Drugim rečima, foto senzor je DIREKTNO spojen na AI mozak. AI se tako NE trenira na slikama koje liče na ono što naše oči vide na putu, nego na direktnom, neprocesiranom izlazu foto senzora kamere. Ovo smanjuje i kašnjenje i varjabilnost tog kašnjenja u obradi, a povećava foto osetljivost kamere. Tako one ustvari mogu relativno dobro da "vide" i u mraku. Koliko je ovo radikalna promena nabolje može se videti na ovom testu Tesla FSD-a u Kini. Internet izazov je bio da se FSD pusti da vozi noću, bez svetla, da bi se videlo šta će se desiti. Usput, Kineska testiranja Tesla FSD-a od strane raznih entuzijasta su obično bolja od Američkih.

Tesla FSD Extreme No-Headlights Challenge!


Popularno objašnjenje ove tehnike od pre tri godine

Elon: Your Tesla will SEE IN THE DARK!! Photon counting, Latency, Control, and Lex Fridman


Tehničko objašnjenje iz Fridmanovog intervuja sa Elonom, takođe od pre tri godine

Elon Musk: SpaceX, Mars, Tesla Autopilot, Self-Driving, Robotics, and AI | Lex Fridman Podcast #252

 
Poslednja izmena:
Kako se ispostavilo, prvih 90% te tehnologije je prilicno dostizno. Tesla je prvi napravio iskorak i u tom periodu oduvao konkurenciju, i dalje je broj 1. Ali su u dosta domena ostali pristigli.
Medjutim, poslednjih 10% je pravi pakao, a krajnje resenje jos nije na vidiku.
 
Jel radi kod nas autonomna vožnja i šta na podrazumeva? Onako laički pitam, sedneš u kola i kažeš/odrediš destinaciju i on te odveze? Uopšte se ne razumem niti sam istraživao Tesle toliko ali gledam za ćaleta koji bi bio zainteresovan za to, pa bi u opciji bila polovna Tesla ili neki drugi tip električnih automobila možda neki kineski BYD ili slično.
 
Jel radi kod nas autonomna vožnja i šta na podrazumeva? Onako laički pitam, sedneš u kola i kažeš/odrediš destinaciju i on te odveze? Uopšte se ne razumem niti sam istraživao Tesle toliko ali gledam za ćaleta koji bi bio zainteresovan za to, pa bi u opciji bila polovna Tesla ili neki drugi tip električnih automobila možda neki kineski BYD ili slično.
Kod nas nikako ne radi i nemojte bacati pare na to. Ovde ne radi ni Teslin internet pa se vlasnici dovijaju preko wi fi.
 
Hvala, tako sam i mislio. Ja sam za standardna kola svakako trenutno.
Trenutno i ja vozim takva, pre svega zato što ne mogu puniti električni kući, a javni punjači su kod nas problematični.
Meni je kod električnih glavna stvar što se mnogo lakše voze i nema buke i vibracija. Probao sam, dopalo mi se i to je to. Znači ipak ja da samo vozim, a ne auto.
 
Trenutno i ja vozim takva, pre svega zato što ne mogu puniti električni kući, a javni punjači su kod nas problematični.
Meni je kod električnih glavna stvar što se mnogo lakše voze i nema buke i vibracija. Probao sam, dopalo mi se i to je to. Znači ipak ja da samo vozim, a ne auto.
Ja ću imati u bliskoj budućnoati garažno mesto sa elektro priključkom za godinu dana.
Moga bih tada i sebi da uzmem električna(nisam još siguran zbog zračenja, to jest nisam istražio to mi je neka bojaznost zbog porodice, ja sam kao bubašvaba😉).
I išao bih na kineska neka jer sa njima saradjujem baš pa tako funkcionišem da kažem i zbog neke poslovne saradnje da kažem.
I ta rasprostranjenost sa punjačima tek treba da bude na dobrom nivou, jer realno ne želim da razmišljam o tome gde i kako treba da ih punim.
 
Vrh