Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Ja ću imati u bliskoj budućnoati garažno mesto sa elektro priključkom za godinu dana.
Moga bih tada i sebi da uzmem električna(nisam još siguran zbog zračenja, to jest nisam istražio to mi je neka bojaznost zbog porodice, ja sam kao bubašvaba😉).
I išao bih na kineska neka jer sa njima saradjujem baš pa tako funkcionišem da kažem i zbog neke poslovne saradnje da kažem.
I ta rasprostranjenost sa punjačima tek treba da bude na dobrom nivou, jer realno ne želim da razmišljam o tome gde i kako treba da ih punim.
Za zračenje ne brini, evo imaš i ovde o tome, a ostalo vidi šta ti bude odgovaralo. Trenutno u BG od kineskih možeš i da probaš Lynk, Bejing i BYD, a u Novom Sadu JMEV. Za sada je to, biće i Dongfeng, videćemo za ostale. Pretpostavljam da će uskoro biti i Zeekr jer je deo Geely korporacije koja već ovde prodaje Lynk i Volvo.
 
BYD u Kini počinje da pravi punjačke stanice gde je snaga punjenja po automobilu 1MW ! Takvo punjenje traje svega 5 minuta. Čime otpada i jedna od dve glavne zamerke električnim automobilima. Bar teorijski.

Nažalost u praksi ne mogu ni da zamislim koliko bi koštala mreža dalekovoda, trafoa i drugih razvodnih postrojenja potrebnih da punjačke stanice od 1MW budu dovoljno česte. Možda kad bi svaka punjačka stanica imalo veliko lokalno solarno postrojenje sa baterijama za skladištenje energije, pa da nema potrebe vući toliku snagu iz razvodne mreže. Što znači da opet sve zavisi od brzine razvoja tehnologije baterija. Jeste i to skupo, ali bi zato energija za utrošena za transport postala zanemariva stavka u bilansu. Onda su troškovi samo početne investicije i amotrizacije mreže punjačkih stanica.

 
Ne samo to već koliko bi to punjenje uticalo na vek baterije. Predpostavljam da bi mogli da naprave baterije (ne znam da li su sada takve) kao na naprednijim mobilnim telefonima gde jednu bateriju čini više manjih i elektronika deli struju na te delove tako da se umesto 45w punjenja dobije npr 3x15w, efekat isti, punjenje brže, a radni vek baterije produžen.

Na osnovu rečenog u klipu nije dovoljno samo da punjačke stanice budu 1mw. Punjenje od 0-60% je trajalo oko 5min jer snaga vremenom opada i posle par minuta je oko 450kw što opet daje 0-100% ispod 10min (iako nije tačno navedeno u klipu, mada i niko ne puni od 0 tako da je odprilike 5-6min od 20-100%). Da bi se sve to iskoristilo BYD je napravio ono što sam napisao gore, poseban sistem i elektroniku u vozilu i bateriji tako da nije moguće ni na svakom vozilu. Svakako kao i što kažu i klipu ne trebamo očekivati da će doći van kine u nekom skorijem roku.
 
Uvek je progresivno sporije, kao kad zelis da punis posudu za led, na pocetku sipas i uzivas, na kraju mora da se nisani i mikani. Tako da je od 10 do 80 neka optimala. Sve ispod 10 minuta je super. Iz perspektive korisnickog komfora, radije bih cekao 5 minuta duze, nego stavljao rukavice i smrdeo na benzin, a tek dizel.
 
Predpostavljam da bi mogli da naprave baterije (ne znam da li su sada takve) kao na naprednijim mobilnim telefonima gde jednu bateriju čini više manjih
Muslim da je odavno tako. Cak i u Too Gearu kad prave sami auto pominju kako Tesla u svom modelu ima preko 6000 baterija, a to je bilo pre 15 godina.

 
Muslim da je odavno tako. Cak i u Too Gearu kad prave sami auto pominju kako Tesla u svom modelu ima preko 6000 baterija, a to je bilo pre 15 godina.

Nije sklop samo broj baterija. Baterije moraju biti vezane kao posebne jedinice (tipa 3 bloka od po 2000 baterija) gde će elektronika puštati i deliti napon na svaki blok. Kao i kod mobilnih telefona gde vidiš npr kapacitet 5000mah kod ovih boljih koji imaju brzo punjenje su u stvari dve vezane baterije, spojene u jednu, gde elektronika deli napon na svaki deo da ne bi došlo do preopterećivanja baterija. Faktički puniš jednim punjačem dve baterije.
 
BYD u Kini počinje da pravi punjačke stanice gde je snaga punjenja po automobilu 1MW ! Takvo punjenje traje svega 5 minuta. Čime otpada i jedna od dve glavne zamerke električnim automobilima. Bar teorijski.

Nažalost u praksi ne mogu ni da zamislim koliko bi koštala mreža dalekovoda, trafoa i drugih razvodnih postrojenja potrebnih da punjačke stanice od 1MW budu dovoljno česte. Možda kad bi svaka punjačka stanica imalo veliko lokalno solarno postrojenje sa baterijama za skladištenje energije, pa da nema potrebe vući toliku snagu iz razvodne mreže. Što znači da opet sve zavisi od brzine razvoja tehnologije baterija. Jeste i to skupo, ali bi zato energija za utrošena za transport postala zanemariva stavka u bilansu. Onda su troškovi samo početne investicije i amotrizacije mreže punjačkih stanica.
Ja bih za početak bio sasvim zadovoljan kada bi u svakom kvartu postojali AC punjači od 11kW. Za njih ne treba posebna infrastruktura jer vuku struju kao malo veći stan. Uz razumnu cenu od recimo 0,3e/kw imali bi korist i oni koji bi to postavili i građani koji bi kupovali.
 
Dovedu AI do tačke da izbacuje videe iz teksta, jedna od prvih stvari koje ga nauče je da prdi po vozilima na fosilna goriva i hvali električna 😁🙄

 
Vrh