Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Ideja o izgradnji solarnih nadstrešnica polako postaje i praksa.Englezi imaju solidne rezultate u proizvodnji takve energije iako im vreme ne ide uvek na ruku.Evo i rešenja o kome sam pisao nekoliko postova iznad u praksi.Spori punjači i kombinaciji sa baterijskim pakovanjem i klasičnim priključkom na mrežu a ujedno i zaštita automobila a sve to na velikim javnim parkinzima.

Super je ovo! Ali, još bolje je kada je ceo parking prekriven panelima... Mislim da sad ima više primera toga u svetu. Kod nas bi značilo samo i kao zaštita od direktnog sunca leti! (npr, Metro na Vidikovcu ima nadstrešnicu iznad jednog dela parkinga, oko koga se ljudi leti otimaju)

A proizvodnja struje od recimo površine kao što su parkinzi Ava parka i Ikeje bi bila dovoljna za 1.500 domaćinsatva (po mojoj veoma gruboj računici).
 
Teslina prezentacija robotaksija, minibusa, novih modela automobila, robota Optimusa i, uopšte, "budućnosti". Više nema ni volana ni komandi. A kada ovakvi humanoidni roboti postanu jeftina i svakondnevna pojava, nastaje vreme izobilja (po Elonu). Za sada se Optimusi samo druže sa narodom i masi dele poklone. Citiram Elona Maska

"Welcome to the party"

Počinje od 53. minuta

 
Poslednja izmena:
Teslina prezentacija robotaksija, minibusa, novih modela automobila, robota Optimusa i, uopšte, "budućnosti". Više nema ni volana ni komandi. A kada ovakvi humanoidni roboti postanu jeftina i svakondnevna pojava, nastaje vreme izobilja (po Elonu). Za sada se Optimusi samo druže sa narodom i masi dele poklone. Citiram Elona Maska

"Welcome to the party"

Počinje od 53. minuta

Još jedna prezentacija čarobnjaka iz Oza... Po njemu, već bi trebalo da imamo gradove na Marsu, a da nas ovde na zemlji iz kafane voze roboti... Da ne pričam o onim fantastičnim nepostojećim tunelima.
 
Teslina prezentacija robotaksija, minibusa, novih modela automobila, robota Optimusa i, uopšte, "budućnosti". Više nema ni volana ni komandi. A kada ovakvi humanoidni roboti postanu jeftina i svakondnevna pojava, nastaje vreme izobilja (po Elonu). Za sada se Optimusi samo druže sa narodom i masi dele poklone. Citiram Elona Maska

"Welcome to the party"

Počinje od 53. minuta

Pogledah video i privukla mi je pažnju ta njegova rečenica u vezi robota i strahova da će zameniti ljude i da ljudi ne treba da brinu jer će sve biti jeftino i dostupno zbog jeftine radne snage tj robota čija cena se planira na oko 30.000 USD.

Čisto sumnjam da će ceo proces od proizvodnje i prerade hrane i dostave moći da se baš sprovede bez čoveka a pitam se zašto bi onda bilo ko imao interesa da se se bavi tako masovnom proizvodnjom i u nju ulaže početni kapital i napor ako iz nje ne može da profitira.Da to radi za fiksnu platu?

Šta je sa drugim granama privrede u toj situaciji?

Ok kao čoveku koji prati tehniku mi je jasno da će uskoro roboti (jer je AI a i sama tehnologija baterija i motora napredovala) vrlo brzo zameniti ljude na mnogim poslovima,pa će ti isti ljudi po prirodi stvari pokušati prekvalifikaciju i da nadju posao tamo gde nema robota pa će to uticati da zarade tih istih ljudi budu manje i manje.

Jasno mi je i da se pojedini ljudi neće buniti što su recimo taksisti izgubili posao zbog vozila bez vozača i ali će onda doći na red kamiondzije i kuriri i vozači autobusa i vozova i aviona.

Ko garantuje prosvetarima da humanoidni robot sa Ai tehnologijom neće preuzeti njihov posao,primera je milion zaista.

Opet će mnogi reći to me se ne tiče ali će robot zakucati jednom i na njegova vrata sutra,jasno mi je da ta tranzicija neće ići brzo ali šta kada dodje .... Šta onda?

Moje mišljenje je da se negde mora povući crvena linija jer bi se stvari mogle otrgnuti kontroli,najsvežiji priimer je Kina gde su se taksisti pobunili jer su Baidu Ai self driving taksiji već napravili 3.000.000 vožnji za šest meseci od puštanja u upotrebu kao i protesti lučkih radnika na Floridi,
 
Pogledah video i privukla mi je pažnju ta njegova rečenica u vezi robota i strahova da će zameniti ljude i da ljudi ne treba da brinu jer će sve biti jeftino i dostupno zbog jeftine radne snage tj robota čija cena se planira na oko 30.000 USD.

Čisto sumnjam da će ceo proces od proizvodnje i prerade hrane i dostave moći da se baš sprovede bez čoveka a pitam se zašto bi onda bilo ko imao interesa da se se bavi tako masovnom proizvodnjom i u nju ulaže početni kapital i napor ako iz nje ne može da profitira.Da to radi za fiksnu platu?

Šta je sa drugim granama privrede u toj situaciji?

Ok kao čoveku koji prati tehniku mi je jasno da će uskoro roboti (jer je AI a i sama tehnologija baterija i motora napredovala) vrlo brzo zameniti ljude na mnogim poslovima,pa će ti isti ljudi po prirodi stvari pokušati prekvalifikaciju i da nadju posao tamo gde nema robota pa će to uticati da zarade tih istih ljudi budu manje i manje.

Jasno mi je i da se pojedini ljudi neće buniti što su recimo taksisti izgubili posao zbog vozila bez vozača i ali će onda doći na red kamiondzije i kuriri i vozači autobusa i vozova i aviona.

Ko garantuje prosvetarima da humanoidni robot sa Ai tehnologijom neće preuzeti njihov posao,primera je milion zaista.

Opet će mnogi reći to me se ne tiče ali će robot zakucati jednom i na njegova vrata sutra,jasno mi je da ta tranzicija neće ići brzo ali šta kada dodje .... Šta onda?

Moje mišljenje je da se negde mora povući crvena linija jer bi se stvari mogle otrgnuti kontroli,najsvežiji priimer je Kina gde su se taksisti pobunili jer su Baidu Ai self driving taksiji već napravili 3.000.000 vožnji za šest meseci od puštanja u upotrebu kao i protesti lučkih radnika na Floridi,
Razumem to što su ljudi zabrinuti. Sve se tako brzo menja. No, ipak, imam par stvari da dodam:

1. Neće roboti tako brzo da nas zamene - ne mogu ni da naprave robota koji zna da ispegla maramu, a kamoli pantalone ili košulju 😄

2. Neki poslovi, zvanja i profesije će da nestanu. Gde su recimo sve one žene koje su po ceo dan sedele u telefonskim centralama i spajale žive kako bi ljudi razgovarali?
 
Razumem to što su ljudi zabrinuti. Sve se tako brzo menja. No, ipak, imam par stvari da dodam:

1. Neće roboti tako brzo da nas zamene - ne mogu ni da naprave robota koji zna da ispegla maramu, a kamoli pantalone ili košulju 😄

2. Neki poslovi, zvanja i profesije će da nestanu. Gde su recimo sve one žene koje su po ceo dan sedele u telefonskim centralama i spajale žive kako bi ljudi razgovarali?
Tada je veliki broj živeo na selima a manji u gradu,sada je suprotno a i ovo što je ostalo na selu sada ima samovozeći kombajn,dron koji radi agrotehničke mere zaštite,gajenje voća i stoke u kontrolisanim uslovima i na kraju automatske berače voća.

Mislim da vreme izmedju dva svetska rata nije tako uporedivo sa današnjicom kada smo uokvireni propisima i pravilima modernim tehnologijama i algoritmima za praćenje ljudii kreiranje javnog mnjenja,arčenje resursa na svakom koraku,stavljanje ličnog interesa ispred opšteg.

Trenutno smo i svedoci sveopšte digitalizacije i banaka i pijačne trgovine i onlie kupovine i svega i svačega a upravo sve u vezi toga se lako može zameniti.

Podržavam tvoj optimizam ali meni deluje da ovaj put neće biti dobro
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
Stvari postaju filozovske. Da li uposliti robota ili čoveka. Ali i ranije je bilo tako, da li da odelo šije mašina ili čovek? Dileme i strahovi se javljaju svaki put kada se predje neki prag, izmisli nešto novo usvoji neka nova tehnologija. Tačno je da su ulozi danas veći ali i ja sam optimista i očekujem da će čovečanstvo uspešno da reši i ova.
 
Tu postoje dva različita problema. Zamena fizičkog rada robotima i zamena umnog rada veštačkom inteligencijom. Što se ovog drugog tiče, polako se ispostavlja da je početni optimizam bio malo preteran i da sadašnje verzije veštačke inteligencije nisu onaj poslednji "opšti tip" AI koji bi mogao da zameni ljude. Dakle tu prekvalifikacija za sada rešava problem. Zamena fizičkog rada humanoidnim robotima je za sada teži problem. Spominju se dva rešenja. "Opšti bazni prihod" (novac koji svi dobijaju bez uloženog rada) ili drastično poboljšanje i pojeftinjavanje obrazovnog sistema tako da se bitno veći procenat populacije može baviti onim delom umnog rada koji nije dostupan AI-u. I jedno i drugo je i moguće i ekonomski ostvarivo u jednoj takvoj budućnosti jeftinih robota i jake AI podrške, ali bi to tražilo ogromne promene u socijalnoj i političkoj sferi. Pa za sada jasno da li bi tako nešto bilo lako izvesti.

 
Naleteo sam na opis jednog zanimljivog filma sa temom "kraja sveta". Svi kažu da je previše haotičan i nejasan da bi bio kvalitetan film, ali mi se dopada ideja. U svakom slučaju je nova i deluje daleko bliže onome što se u svetu stvarno dešava. Umesto da treći svetski rat počine, i odmah se završi, uobičajnom masovnom i katarzičnom razmenom nuklearnih projektila, ovde nikome nije jasno da je ustvari počeo. Sve izgleda kao da je SKORO normalno, sem što počinju da se dešavaju čudni događaji koje je teško objasniti ...


 
Rent a car kompanije, zajedno sa taksi previzom su jedan od prvih koraka u prihvatanju EV

Pema podacima MUP-a Srbije iz februara 2024. godine, u zemlji je registrovano ukupno 2.699 potpuno električnih vozila i oko 18.000 hibridnih automobila svih tipova. Iako je u odnosu na prošlu godinu primetan rast, ako uzmemo u obzir da ukupan vozni park u Srbiji broji oko 2,8 miliona vozila, udeo električnih automobila iznosi tek oko jedan odsto. Ovo znači da veoma značajno zaostajemo za prosekom u EU, gde se taj udeo kreće između 12 i 14%. Takođe, važno je napomenuti da u Srbiji na svakih 100.000 stanovnika dolazi samo jedan javni punjač za električne automobile, što dodatno usporava širenje ovog trenda.
Što se tiče rent a car agencija u Beogradu, one su tek počele da uvode električna vozila u svoje ponude. Za sada, takva vozila nisu preterano tražena, jer klijenti uglavnom preferiraju poznatije opcije sa motorima na fosilna goriva. Iako bi električna vozila mogla biti isplativa na duge staze zbog nižih troškova održavanja, trenutna potražnja nije dovoljno velika da bi agencije masovno ulagale u njih. Dokle god je infrastruktura slaba, a cena električnih automobila visoka, teško je očekivati da će Beograd brzo postati grad sa velikim brojem električnih vozila, kako na ulicama, tako i u rent a car ponudi. Iako se mnogo priča o prelasku na električna vozila, taj proces će ipak potrajati.
Kao što smo napomenuli, ima dosta prepreka da bi vozači masovno prihvatili električna vozila. Klijenti koji razmišljaju o iznajmljivanju električnih automobila često se povuku pred ključnim izazovima kao što su ograničeni domet, nedovoljno punjača, a naravno i visoka cena najma. Kada se sve to sabere, nije čudno da većina putnika još uvek radije bira klasične automobile za svoje odmore. Sa sajta
 
Rent a car kompanije, zajedno sa taksi previzom su jedan od prvih koraka u prihvatanju EV
Pitanje je samo vremena dok ljudi koji žive u kućama ili imaju garaže ne shvate prednosti... Naravno, tu će dosta da pomogne i dolazak jeftinijih modela - mislim da sam čuo da će Stelantis u saradnji sa Kinezima da proizvodi jedan takav model u Poljskoj.
 
Pitanje je samo vremena dok ljudi koji žive u kućama ili imaju garaže ne shvate prednosti... Naravno, tu će dosta da pomogne i dolazak jeftinijih modela - mislim da sam čuo da će Stelantis u saradnji sa Kinezima da proizvodi jedan takav model u Poljskoj.
Leap motor T03 se već sklapa u Poljskoj kao i C10 a sada je na Priskom salonu najavljen B10.

Što se taksista tiče oni su u mnogim zemljama već počeli masovno da koriste EV a najviše u Latinskoj Americi koju EU etablirani proizvodjači polako gube kao tržište.

Što se renta kar tiče stvari ne idu baš dobro jer je Hertz skoro rasprodao svoju flotu.

Jednostavno ljudi ograničeni vremenom u modernom načinu života ne žele da se opterećuju problemima infrastrukture sa EV.

Za punjače još nisu uveli kartično plaćanje,ponegde kao u Austriji ovih dana Tesla je vratila prodaju po minutu umesto kilovatu.

Morate imati gomilu aplikacija,morate stajati na ne pokrivenim parkinzima,morate brinuti o nečemu što niste planirali a uštede skoro da nema.

Kažu rentijeri da im elektro rentakar najviše uzimaju ljudi koji žele da predju na EV pa da isprobaju kako stvar funkcioniše...

Ovih dana je u sklopu Pariskog auto salona održana konferencija najznačajnih faca auto industrije i ko ima vremena neka pregleda.

Dobiće odgovore na mnoga pitanja i dileme.

Na mene je najveći utisak ostavio Luca De Meo (CEO Renault) i Carlos Tavares (CEO Stellantis)

 
Morate imati gomilu aplikacija,morate stajati na ne pokrivenim parkinzima,morate brinuti o nečemu što niste planirali a uštede skoro da nema.

Zato mislim da je ciljna grupa br. 2 (dakle, posle pravnih lica kao što su taksisti) ljudi koji mogu da pune svoj auto prvenstveno kod kuće ili u sopstvenoj garaži.
 
Vee rent a car agencije treba da doprinesu i počnu i one da psotavljaju punjače. Može na početku da ih ograniče za svja vozila pa posle da naplaćuju ili kako već. U gradskoj vožnji baterija neće tako brzo da se isprazni.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
2. Neki poslovi, zvanja i profesije će da nestanu. Gde su recimo sve one žene koje su po ceo dan sedele u telefonskim centralama i spajale žive kako bi ljudi razgovarali?

To je nestalo pre 20+ godina :D
Odavno su centrale digitalne.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
72634_microlino-spiaggina-al-salone-di-parigi-4_ig.webp


Cena 25.000 evra


cat-say-bleh.gif
 
Vee rent a car agencije treba da doprinesu i počnu i one da psotavljaju punjače. Može na početku da ih ograniče za svja vozila pa posle da naplaćuju ili kako već. U gradskoj vožnji baterija neće tako brzo da se isprazni.

Postaviti punjač nije uopšte tako jednostavno kako se čini. Bavim se time jer moja firma proizvodi i postavlja punjače u Nemačkoj. Mi u proseku sa 16-17 različitih entiteta moramo da komuniciramo da bi se dobile sve dozvole i jedan punjač postavio.

I Sixt je odustao od električnih automobila u dobroj meri.

Za punjače još nisu uveli kartično plaćanje,ponegde kao u Austriji ovih dana Tesla je vratila prodaju po minutu umesto kilovatu.

Terminali za plaćanje karticama su obavezni samo za nove punjače koji se postavljaju od 2025 (čini mi se da je tako) i to samo za brze punjače. Spori punjači koji brojčano dominiraju nemaju tu obavezu.
 
Kako odabrati električni trotinet:

Položaj motora​

Prvo na šta treba da obratite pažnju je gde se nalazi motor na biciklu. Postoje dva glavna tipa: Postoje dva glavna tipa: motor u točkovima i srednji motor. Kao što naziv sugeriše, motori u točkovima su smešteni u prednjem ili zadnjem točku, dok se baterija nalazi u donjoj cevi. Jeftiniji gradski e-bicikli često koriste motore u točkovima.

S druge strane, srednji motori su veći i teži, ali se prednost ovakvog rasporeda ogleda u tome što se težina nalazi bliže donjem ležaju i centralnom delu okvira. Ovaj tip motora je čest na električnim planinskim biciklima jer nisko postavljanje motora i baterije poboljšava stabilnost i upravljivost.

Takođe, ovi motori su usklađeni sa menjačima, što poboljšava ukupnu funkcionalnost bicikla.

Obrtni momenat​

Bitno je obratiti pažnju na obrtni moment sistema jer može značajno uticati na osećaj vožnje.

Neki brendovi koriste motore sa manjim obrtnim momentom kako bi vožnja bila sličnija vožnji običnog bicikla, što znači da nećete osećati snažno ubrzanje dok pedalirate.

Manji obrtni moment može učiniti da bicikl izgleda manje „moćan“, što znači da ćete morati da uložite više truda na uzbrdicama. Ovo može biti korisno za e-MTB ili gravel e-bicikle gde dodatni obrtni moment pomaže u savladavanju teških uspona.

Obratite pažnju i na opseg kadence u kojem sistem isporučuje snagu, jer to pokazuje koliko je usklađen sa vašim pedaliranjem. Što je snaga bolje usklađena, vožnja je prirodnija. Preporučujemo da testirate različite sisteme kako biste pronašli onaj koji vam najviše odgovara.

Kapacitet baterije​

Kapacitet baterije je veoma važan. E-planinski bicikli često imaju baterije velikog kapaciteta zbog težine i intenzivnog korišćenja na strmim terenima, ali i zato što retko prelaze limit od 25 km/h, pa motor stalno pomaže.

Veći kapacitet baterije znači i veću težinu bicikla. S obzirom na to, e-gravel i e-drumski bicikli često koriste baterije manjeg kapaciteta. To znači da ćete imati veći domet jer ćete više vremena provoditi iznad 25 km/h, gde motor ne pomaže zbog manje težine bicikla.

Nemojte se previše oslanjati na navedeni domet, jer mnogo faktora može da utiče na to, uključujući temperaturu, težinu vozača, otpor vetra, pritisak u gumama i visinske razlike.

Otpor pedaliranja bez asistencije​

Kada pronađete sistem koji vam najviše odgovara, počnite da beležite osnovne podatke poput pređenih kilometara, temperature i režima snage tokom vožnje. Iskustvo je najbolji način da saznate koliko daleko vaš e-bicikl može da ide. Ako baterija zakaže, uvek možete da nastavite pedaliranjem bez asistencije.

Kad smo kod pedaliranja, ovde je važno da obratite pažnju na otpornost pri pedaliranju, posebno kada pređete brzinu od 25 km/h. To podrazumeva da je prelaz između asistiranog i neasistiranog pedaliranja neprimetan, bez naglih promena u otporu ili naporu potrebnom za pedaliranje.

Ovaj glatki prelaz omogućava da vožnja e-bicikla deluje prirodno, kao na običnom biciklu, čak i kada motor ne pruža pomoć. Ceo tekst
 
Danas sam video da je lik opušteno u Vojislava Ilića sproveo kabal preko krošnje drveta do parkiranog auta kako bi ga punio...

Po sistemu-šta može da pođe naopako
 
Vrh