Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Prilično je velika prosečna potrošnja od 24kWh na 100km. Očekivao sam manje obzirom da je taksi i da se vozi kroz grad malom brzinom.
Pa verovatno se radi o merenju struje na izlazu baterije a ona ne ide samo na točkove veći i na toplotnu pumpu i ostale sisteme a pošto je taksi u pitanju ima logike.
E sada ako je merač na invertoru onda jeste veća pptrošnja ali opet ostaje pitanje šta board obradjuje kao prosek i da li regen uzima ili samo ovih plaćenih 60.000kwh a onda bi potrošnja bila 19.6kwh na 100km što je već tu negde.
 



Ono što je u svetu dolazi i kod nas,za tih 18kwh koje Lidl verovatno plaća po ceni industrijske struje od 100 eura za 1MW vi će te njega koßtati za tih 18kwh oko 2 eura a u prodavnici za sat morate potrošiti bar 100.Tim putem mogu poći i restorani,tržni centri,hoteli pa i vlasnici privatnih smeštaja.
 
Poslednja izmena:
Koliko ja znam, nažalost u Srbiji punjač za električne automobile ima samo jedna Lidl trgovina u Novom Sadu.
Dok na zapadu mnogo više Lidl trgovina ima punjač za električne automobile i sunčanu elektranu na krovu trgovine, za grejanje i hlađenje koriste toplotne pumpe tako da jako malo električne energije oni dokupljuju iz mreže.
Istina da sve više Lidl trgovina na zapadu počinje da naplaćuje punjenje zbog taksista koji su bukvalno kampirali na besplatnim punionicama.
 
Poddaci o praduju vozila iz Švedske


za 2022 imaju prodaju plugina 56.1%, samo EV 33.0% prošle godine 19.1% Norvežani su još i bolje, osetale države EU daleko zaostaju. Da li trendovi kreću iz Skandinavije?
 
Solidne brojke beleže i Nemci u 2022.

Screenshot_2023-01-05-22-24-47-630-edit_com.android.chrome.jpg
 
Vest nije u vezi e auta ali itekako ima veze jer napredak na ovom polju ide jako brzo i napredak u tehnologiji e auta doneo je napredak u drugim granama.
Jednostavno ovde je reč o jednoj ćeliji a njihov skup čini auto bateriju.Automobil je još u prednosti jel je lakše napraviti sistem kondicioniranja baterije.

Kao što tekst kaže efikasnost konverzije niskonaponskog punjača je skoro dovedena do savršenstva i primena najnovijih materijala takodje.
Za one koji možda ne znaju i Hyndai Ioniq 5 koji vozi Alvirović ima buck coverter punjač koji kao zavojnicu koristi namotaje pogonskog motora i tako tvori sistem punjenja koji je jedan od najnaprednijih.
Možda neke ljude sve ovo nervira ali srednje škole bi što pre trebalo da oforme smerove i kadrove koje će obučavati za period koji dolazi.
 
Bio sam na prezentaciji Tesla Roadster kada je pre desetak godina bila ispred Starog dvora. Ono što ne razumem je zašto plugin hybridi nisu izabrani kao prelazno rešenje već se toliko insistira na striktno EV-ima?
 
Bio sam na prezentaciji Tesla Roadster kada je pre desetak godina bila ispred Starog dvora. Ono što ne razumem je zašto plugin hybridi nisu izabrani kao prelazno rešenje već se toliko insistira na striktno EV-ima?
Mislim takodje da je to mogao biti put, jednostavno svaka nova generacija je mogla imati sve veći domet i punjač kad mu zatreba dok sam čovek ne shvati da može potpuno voziti na struju,nešto slično kao učenje plivanja ili vožnje bicikla.

Ali mislim da je razlog borba za izvore energije i neposredne odluke najveće zemlje sveta Kine koja je uvela zelene i plave tablice,pa zabranu plavima da ulaze ovde i onde,pa lakše dobijanje zelenih pa zabranu dobijanja plavih ako si jednom uzeo zelene.
I onda trka je počela a po meni završava se propašću evropske auto industrije.
 
Bio sam na prezentaciji Tesla Roadster kada je pre desetak godina bila ispred Starog dvora. Ono što ne razumem je zašto plugin hybridi nisu izabrani kao prelazno rešenje već se toliko insistira na striktno EV-ima?
U najkraćim mogućim crtama: zato što su potpuno električni automobili bolji, a plagin hibridi loše rešenje.

Da navedem samo jedan od problema: vozač plagin hibridnog automobila koji najviše koristi električni pogon (recimo u svakodnevnoj gradskoj vožnji do posla itd.) vuče okolo benzinski motor koji maltene ne pali i koji i dalje treba održavati. To je pogotovo otežano jer se taj motor ne pali, u nekim slučajevima jednom ili dvaput u godini ali mu ipak treba menjati ulje i možda čak promeniti gorivo u rezervoaru koje može da se "pokvari".

Racionalnije rešenje je imati EV i ili "preći preko" poteškoća kada su u pitanju neka duža putovanja (recimo do mora) ili za te prilike iznajmiti old skul auto.
 
Bio sam na prezentaciji Tesla Roadster kada je pre desetak godina bila ispred Starog dvora. Ono što ne razumem je zašto plugin hybridi nisu izabrani kao prelazno rešenje već se toliko insistira na striktno EV-ima?
Tehnoloske prednosti kada ides direktno na EV i procenjeno je da kupci vise vole samo eletricna vozila nego hibride.
 
Evo preciznog i bolnog izveštaj iz servisa kada se pokvari elektro auto.Proizvodjaci nastavljaju praksu programiranih kvarova a ovde im je to značajno lakše.Nadam se da će se još servisa zainteresovati za tematiku i pomoći ljudima u nevolji a pritom i lepo zaraditi.

Ovo nije reklama naravno ive ljude ne poznajem ali treba detaljno pregledati sajt i videti šta nas čeka,šta može a šta ne.


Ili Yt kanal

 
Poslednja izmena:
Pre dve godine predsednica vlade Ana Brnabić je izjavila da će početi naplatu punjenja na javnim punjačima i dodala da će dati popust od 13% posto na putarinu.Kao što smo već rekli izjave političara treba uzeti sa rezervom,promocija e vozila se u mnogim zemljama završava, subvencije smanjuju i polako ih uvode u redovne poreske i druge kanale a mi još tumaramo tamo vamo i dajemo ovakve izjave.Sa druge strane u tom intervju Alvirović je postavio odlično pitanje na šta je ministar dao politički odgovor a tiče se Epsa i davanja odobrenja za prodaju električne energije.Jaki smo samo na rečima.

premijerka-Ana-Brnabic-obilazi-Centar-za-prikupljanje-i-obradu-podataka-infobiro-7-1068x601.jpg
 
Poslednja izmena:
Popust na putarinu bi trebali da imaju korisnici sa tagom i to bar 20 posto.

Sa strane ekologije kao prvo prolazak kroz traku u režimu kočenja motorom proizvodi minimalnu količinu CO2 za razliku od ovih što stoje u koloni u režimu kreni stani emisija CO2 je najveća.
Sve to pomnožiti sa 2 jer se obično čeka i na ulazu a i na naplati.

Kao drugo ne angažuju mašine za štampanje papirnih kartica,računa znači ušteda i na papiru i njegovoj nabavci, skladištenju itd.

Zatim angažovanje coveka na naplati koji sa sobom vuče zagrevanje i osvetljenje ili klimatizaciju prostorije,zamenskog radnika,kontrole istog tog radnika,korišćenje toalet papira,vode itd.

Zatim sav tav novac neko mora prebrojati,sortirati, prevesti sa fto obezbedjenjem u banku itd.

Popuste za e vozila po sistemu kao kod nas dobijaju ljudi koji u principu imaju novca a velika većina nema čak ni za ovaj tag za putarinu i na taj način ostavlja mnogo veći co2 otisak po stavkama koje sam gore nabrojao.
 
Mogu da se slozim da nam je potrebna automatizacija i da treba da se forsira da sto vise njih koristi TAG.
Takodje nam je bitno i da svi predju na elektricna vozila tako sto se daju posebne pogodnosti.

Jednog dana ova drzava nece morati da uvozi naftu (vise od onoga sto proizvedemo).
Srbija ako uveze godisnje ~4.000 tona nafte taj novac nam ode nepovratno a elektricnu energiju mozemo da proizvedemo.

Zato je po meni bitno stimulisati el vozila a posebne pogodnosti za el vozila proizvedena u Srbiji.
 
Odlična ideja za zemlje trećeg sveta je i ideja Francuske vlade i ove kompanije.

Naime mnogi ljudi kojima su motori na izdisaju a imaju mali gradski automobil star desetak godina dobili bi subvenciju za prepravku u elektro auto.

Elektro sklop u kitu sa motorom i pumpama se može lako ugraditi u postojeća auta,baterija ostaje malo tehnički rečeno kao problem ali je izvodljivo.

Na taj način bi subvencija bila direktna ka korisniku koji bi na taj način lakše održao svoju mobilnost.Dodatnu vrednost bi dobili jer bi se mnogo servisa uključilo u priču kao i tehnički pregledi itd, verovatno i mali privrednici jer uvek treba nekih mašinskih elemenata,kablova,cevčica itd itd.

Ovako ti ljudi koji sada voze ta auta od 2-4 hiljade eura ne vide nikakvu šansu da dodju do novog e auta a uglavnom ne prelaze više od 50km dnevno tako da im ne bi trebala velika baterija a punjenje manje baterije bi bilo moguće na svakoj utičnici.
 
Evo i prevoda jednog teksta gde Grci analiziraju cene putarine u vezi nadolazece elektromobilnosti.

Звоно” из ОЕЦД-а за Грчку – Електрични аутомобили доносе повећање путарине​


Државни приходи од опорезивања горива, регистрационих такси и путарина достижу 4% БДП-а, што је једна од највиших стопа у Европској унији.
  • ico-calendar_244561_411102.PNG
    1.12.2023
Представљен је најновији специјални извештај ОЕЦД-а за Грчку у којем се , између осталог, наводи да велики пораст употребе електричних аутомобила може донети значајно смањење прихода за грчку државу, кроз опорезивање горива, регистрационе таксе и путарине.

М


Ови извори прихода одговарају скоро 4% БДП- а и највећи су проценат у Европској унији после Словеније. Како се наводи у извештају повергаме.гр , држава, да би могла да задржи садашњи ниво државних прихода до 2050. године, мора да повећа цене путарине.
На основу саобраћајних модела организације и Међународног транспортног форума (ИТФ), да би се приход задржао на 4% БДП-а , од 2025. године мора се увести додатна накнада на путарине , почевши од 0,003 евра по километру до 0,021 евра . по километру 2050.
Данас је накнада за оне који се крећу путевима са путарином близу 0,06 евра по километру . Ове наплате путарине ће покрити смањење (које ће се приближити 20%) које ће грчка држава имати због „зелене” транзиције у транспорту.
Смањење прихода због повећања употребе електричних аутомобила биће важније у Грчкој него у другим земљама ОЕЦД-а , јер су конвенционална моторна горива високо опорезована . Наша земља тренутно има најстарији возни парк у ЕУ, од којих је 8 од 10 старијих од 10 година, док су стопе обнављања веома ниске.
Влада иницијативама попут програма „Зелени такси” који је почео пре неколико дана и Помери се електриц покушава да обнови возни парк. Сличне програме траже и власници камиона, јер је и наша земља шампион у доби тешких возила.
Стабилна основица пореских прихода у транспортном систему који је мање зависан од конвенционалних аутомобила може се постићи преласком са накнада које се односе на гориво на накнаде везане за удаљеност “, истиче ОЕЦД.
Он додаје да „ ИТФ модел показује да Грчка може да одржи пореске приходе док истовремено мења транспортни систем са наплатом од приближно 0,003 евра по километру 2025. године, која ће се постепено повећавати на 0,021 евра 2050. године. Приходи који ће бити подигнути , они ће у просеку одговарати око 86 евра по одраслом становнику годишње и надокнадиће смањење прихода од такси и пореза везаних за друмски транспорт .'
 
giga-nevada-blog-hero


 
Electric-vehicle batteries may help store renewable energy to help make it a practical reality for power grids, potentially meeting grid demands for energy storage by as early as 2030, a new study finds.

Solar and wind power are the fastest growing sources of electricity, according to climate think tank Ember. However, the variable nature of their energy raises fears of unstable power grids. One way to help account for this variability are batteries that can release stored renewable energy when the wind dies down or the sun’s not out.

Available EV battery capacity—projected vehicle-to-grid storage plus end-of-vehicle-life battery banks—is expected to outstrip grid demands by 2050.

In the new study, researchers focused on the role that electric vehicles may play in grid-storage demands. They analyzed the use both of electric vehicles connected to power grids and of batteries removed from electric vehicles.

The vast majority of electric-vehicle owners currently charge their cars at home at night. When they are plugged in, their batteries could find use in grid storage. For such vehicle-to-grid applications, “the EV drivers can sign a contract with an energy entity to transfer the using right,” says study lead author Chengjian Xu, an industry ecology researcher now at the Delft University of Technology, in the Netherlands. “The energy entity smartly controls the EV battery charging and discharging profiles to guarantee grid-storage services and battery charging to a full state. The EV drivers will receive a monetary benefit from the energy entity.”

When the capacity of electric-vehicle batteries drops to between 70 to 80 percent of their original capacity, they generally become unsuitable for transport uses. However, these end-of-vehicle-life batteries may still have years of use in less-demanding grid-storage applications. Given their value and regulations, “we assume all batteries will be collected,” Xu says. Repurposed batteries can be packed into a power bank “for providing grid services.”





The scientists calculated that when combined, vehicle-to-grid and end-of-vehicle-life capacity could reach 32 to 62 terawatt-hours by 2050. In contrast, they estimated grid demands for short-term storage would only be 3.4 to 19.2 TWh by 2050. In other words, in this respect at least, supply is projected to outstrip demand.

“Policymakers should be cognizant of the energy-storage opportunities from EV batteries,” Xu says.

The researchers found that short-term grid-storage demands globally could be satisfied if only 12 to 43 percent of all EVs took part in vehicle-to-grid applications. Less than 10 percent would be needed to accomplish this goal if half of all end-of-vehicle-life batteries were repurposed for grid storage.

The rate at which EV users take part in vehicle-to-grid applications can play a key role in how much electric vehicles may help in grid storage, and the government can play an important role in providing incentives to participate, Xu says.

“This may include smart controllers for consumers in order to facilitate easy market participation, and communication of benefits to EV users,” Xu says. “Strong reuse regulations will also be necessary to ensure that batteries are recovered at end-of-vehicle life and easily integrated into the grid.”

 
Ono o čemu i ja ovde često pričam je upravo to da e auta ne treba gledati samo kao automobile samo već i kao prenosne baterije.

Trenutne glavne prepreke su strah proizvidjaca a i vlasnika za degradaciju baterije jer su prve generacije LNMC(Litijum,Nikl,Magnan,Cobalt) ćelije osetljivije da tako kažem na maltretiranje od LFP(Litijum,Gvoždje,Fosfor) ćelija.
Ajd da kažem srećom,LFP su sve više u upotrebi pa i taj problem ide ad akta i ostaje jedino problem bidirekcionalnih punjača tj da bi sam auto ili kućna(zgradna) instalacija mogle primiti i preuzeti struju iz automobila.

Opet da kažem srećom u zadnje dve godine se dogodio takav bum na tržištu hibridnih invertora snage od 3-11kw koji nude i rešenje za taj problem,tako da uz najavljeno smanjenje cene solara iz Kine mislim da će se u narednih desetak godina nezamisliv bum.
To povlači promene instalacija ali već mnoge zemlje imaju to u svojoj regulativi makar pri gradnji novih objekata.

Ostaje da se naprave biznis planovi kako ljude privoleti da kad dodju kući ili na posao ili u tržne centre ostave svoj e auto na mreži.Verovatno nekom vrstom besplatnog ili punjenja sa popustima tu već mora i država da se umeša ali svakako od toga može imati velike koristi.

U principu stvar je prosta umesto da kupujete posebnu bateriju ako na zgradi ili u kući planirate solar vi kupujete e auto.
V2H_bidirectional_charger_backup_diagram.png

energies-15-00589-g001-550.jpg
 
Vrh