Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Jel se Fiat 500e proizvodi u Srbiji?
Ne...Fabrika stoji,bilo je nekih najava za nov e model od 2024
У ФАС-у ће се производити електрично сокоћало "панда" од марта следеће године, а можда и нешто раније. Већи део опреме је већ стигао у Крагујевац и увелико се монтира.
Fiat_Fiat_Concept_Centoventi_1.jpg
 
У ФАС-у ће се производити електрично сокоћало "панда" од марта следеће године, а можда и нешто раније. Већи део опреме је већ стигао у Крагујевац и увелико се монтира.
Pogledajte prilog 157556
Naravno podržavam proizvodnju prvog električnog automobila u Srbiji... ali kako su uspeli da naprave auto koji je ružniji od svih ranijih verzija Pande?
 
Nažalost,Stelantis nije, niti može biti konkurentan na polju elitrifikacije.Modeli su im preskupi,koriste nikl kobalt skupe baterije, i još imaju nezvanične sankcije,da se ništa ne sme kupovati od kineza,čija dva proizvodjača baterija, drže 80% celog svetskog tržišta baterija.Nemaju niti jednu bitnu EV komponentu iz svoje proizvodnje,sve kupuju,nemaju vertikalnu integraciju,a to sve dovodi do visoke cene EV automobila.
Svakako je bolje išta,nego ništa,pa da vidimo da se u Kragujevcu ,opet dešava nešto pozitivno.
 
Poslednja izmena:
Meni odlično izgleda ovaj koncept. Ako Panda bude dovoljno slično izgledala - biće super!
 
Ja imam nekog iskustva sa Fiat 500e. Nekoliko nedelja sam je vozio po gradu. Na stranu to što je odlično vozilo za parkiranje zbog svoje veličine, generalni utisak je prilično loš. Kao da su dali inženjerima pred penziju da naprave auto. Ima toliko dugmića i ceo interfejs je neitniutivan. A tek punjenje, na sporim punjačima se puni brzinom od 4kW/h makar iz mog iskustva. Sama baterija je u vozilu koje ja vozim je oko 40ak kW a potrošnja u gradu mi je 14-17 kW / 100 km.

Baš sam gledao cene, skoro novi Fiat 500e košta bar 25k eur. Mnogo je to za taj auto.
 
Ja imam nekog iskustva sa Fiat 500e. Nekoliko nedelja sam je vozio po gradu. Na stranu to što je odlično vozilo za parkiranje zbog svoje veličine, generalni utisak je prilično loš. Kao da su dali inženjerima pred penziju da naprave auto. Ima toliko dugmića i ceo interfejs je neitniutivan. A tek punjenje, na sporim punjačima se puni brzinom od 4kW/h makar iz mog iskustva. Sama baterija je u vozilu koje ja vozim je oko 40ak kW a potrošnja u gradu mi je 14-17 kW / 100 km.

Baš sam gledao cene, skoro novi Fiat 500e košta bar 25k eur. Mnogo je to za taj auto.
Hvala za review.

Da li se proizvodi jos neki u Srbiji osim onog navedenog?
 
Ako pogledamo sve automobile u ovoj klasi,a to su uglavnom iz Kine,ova Panda izgleda ubedljivo najbolje.
Ako je Stelantis tanak u EV komponentama,ipak je nenadmašan u dizajnu,za razliku od Kineza,koji još uvek ne žele da otvore novčanik,za nekog krštenog dizajnera.

vradovic@

Fabrika u Kragujevcu je u startu bila projektovana za veliki kapacitet, i za proizvodnju više modela,ali se to nikada nije ostvarilo.
Tadasnji Fiat,već je bio u blagoj krizi,da bi kasnije maltene,totalno i propao.Republika Srbija je faktički svojim parama izgradila tu fabriku,čak smo i radnike plaćali.
Italijani su tu samo uzimali profit,i to na jedan jako bedan način.Uzimali su profit na razlici cene radne snage u Srbiji vs u Poljskoj,sramotno ponašanje.
Sve je ostalo na jednom modelu, a kako su radili,tako su i završili.
Sreća pa je tu sada Stelantis, a nesreća je što oni nisu vlasnici fabrike,već je opet reč o ugovoru izmedju Srbije i Stelantisa,i opet mi u tom ugovoru,faktički iznajmljujemo radnike i opremu njima,ovoga puta po nešto većoj ceni nego propalim italijanima.
Ugovor sa italijanima,nikada nije objavljen,ni do dana danasnjeg,a on je svakako bio sramotan po radnike i Srbiju.
 
Poslednja izmena:
Pre neki dan videh Fijatovu perjanicu u dostavnom segmentu svima dobro poznati Fiat Doblo koji je sada ustvari Citroen Berlingo sa Fiatovim znakom.(Odranije imaju saradnju u segmentu kombi vozila i malih pikap vozila)Čak je i Toyota uzela taj model za svoju dostavnu flotu a tu je i Pežo naravno i Opel Combo.

Zašto sve ovo pišem,pa jednostavno milslim da Stelantis sada ima višak proizvodnih kapaciteta u EU i biće pravo čudo da oni svoje ljude po EU ostave bez posla a da u Kragujevcu rade neke velike serije.
 
Srbija ima trećinu vlasništva nad fabrikom u Kragujevcu,Stelantis je to nasledio,i potpisao nov ugovor o saradnji.Stelantis nema svoje radnike u Kragujevcu,oni se samo iznajmljuju.
Njima se to isplati,kao i italijanima,jer kada dodje do strajka ili nezadovoljstva radnika zbog malih plata,ili uslova rada,tajni ugovori su predvidjali da to mi resavamo,i da oni nemaju veze sa platama.To svakako nije dobro rešenje,nego je iznudjeno.
Niti jedan ,jedini radnik u Kragujevcu,ne bi smeo da prihvati platu nižu od one u Poljskoj,a ako prihvate,onda je to ipak na kraju njihov problem,ne Stelantisov,niti države Srbije.
 
Ovih dana kompanija Gac kreće u napad na tržište Južne Amerike,Afrike i Azije sa modelom Gac Aion Y.Auto kompaktnog izleda sa dometom po NEDC od 500km...Cena na kineskom tržištu počinje sa 17.000 dolara pa ide do 26.000.
Inače na Kineskom tržištu i Martu mesecu će biti prodato oko 400.000 svih vozila od čega su NEV oko 150.000.Na čisto električne poput ovog Gaca,Tesle itd otpada otprilike 75.000 komada.u tabeli je dat nedeljni pregled od 20-26 marta novoregistrovanih vozila a tamo je Mart poznat kao loš mesec za prodaju.

Zanimljivo je videti kako Evropske marke na ovom tržištu opadaju a pojedinih poput Stelantisa o kojem smo diskutovali uopšte i ne postoje.



nev.JPG
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
Od kada su automobili suludo poskupeli Tesla lagano, ne samo najbolji, nego i najracionalniji izbor. Model Y za 50000. Vrednost ne pada. Kroz godinu ustedis na padanju(drzanju) cene, i gorivu toliko da finansijski bolje prodjes nego sa najjeftinijim autom u istoj klasi. Kroz 3 godine si dobrano u plusu jer tu racunas onda i odrzavanje koje postaje znacajno. I sve to vreme ide kao Porse, autopilot, summon, klima i grejanje na daljinu, i ostale zaje*******ancije koje nude.
Za nesto sto mene interesuje, malo manje i brze, u Hrvatskoj recimo kupis model 3 koji ide kao porse 911 za 60000 sa odlicnom kreditnom ponudom. Za te pare mozes da uzmes neki od bednijih modela bmw serije 3.
Steta sto smo zadnja zakrpa na bulji pocepanih farmerki pa nemamo ni Teslu, ni punjace, ni kulturu zivljenja(garaza sa strujom u zgradi, zivot u kuci u pismenom naselju itd).
 
Ove cene što pominješ uopšte nisu male. To za naš standard nije dostupno, pa makar imao punjač u garaži, itd. JEdino za višu klasu. Ja se još uvek nadam da će Herz, Unirent, Europcar i ostale rent a car agencije konačno početi da iznajmljuju EV. Ogromna mi je želja da probam da ih provozam malo.
 
@AleksandarGrf Nisam baš isguran da ide kao Porše. Tj, mislim da znam na šta si ciljao, ali je meni celokupan utisak vožnje Tesle nekako prenaduvan. Puno prijatnije i udobnije se osećam u vozilima drugih brendova poput BMWa kojeg si i ti pomenuo.

Tesla nije vozilo koje je lako dostupno ni prosečnom gradjaninu Nemačke, a kamoli Srbije, zato ih i nema tamo. Na kraju krajeva mi nemamo ni zvaničnu Apple radnju, iluzorno je očekivati Teslu.
Punjače njihove imamo uz Koridor 10.

ni kulturu zivljenja(garaza sa strujom u zgradi
To malo ko ima na evropskom nivou, tek se zahuktava polako. Ali se u načelu slažem, organizacija naselja, gradova i generalno kultura življenja bi mogla biti puno bolja. Mada, ruku na srce, nije isto ni u okviru Srbije. Na primer Novi Sad <> Beograd.

Da se vratim na Teslu. Verovatno jeste odličan izbor za odredjeni tip ljudi i odredjene slučajeve korišćenja. Daleko je od toga da može da zadovolji potrebe velikog procenta stanovništva pogotovo ako se uzme u obzir cena koja ipak nije mala.
 
Skup je da se iskesira i svakako predstavlja malo visi izbor, ali se stvar bitno menja kad se u obzir uzme lizing ili kredit i usteda na gorivu. Ne uklapa se nikako u budzet nekom ko hoce klot hecbek. Mada je klot hecbek danas 20 000 evra, potpuno ludilo. A neko vece vozilo lagano 30, i ceka se godinu-godinu i po. Mislim da se vecina ljudi i dalje nije resetovala na te cene, i u glavi ima 14-15000 za hecbek, 22-23 za limuzinu i 30 za osnovne dzipove i pocetak lux limuzina.

50000 za model y u tom kontekstu ne izgleda tako mnogo, pogotovo kad prevedes u rate, pa ratu od 800 evra za model y poredis sa ratom od 500 evra za neki pezo 3008 recimo, ali stedis 150 na gorivu i za 3 godine imas auto od 40 000 u slucaju tesle a u slucaju pezoa auto od 20 000.
 
Da li neko zna, koliko je komplikovano izvesti prikljucak za struju do garaznog mesta koje ga nema? Najavili su sada neki zakon gde se ta procedura pojednostavljuje, ali ne znam kakva je trenutno, da li je tu problem na koje brojilo ide ili sta?
 
Da li neko zna, koliko je komplikovano izvesti prikljucak za struju do garaznog mesta koje ga nema? Najavili su sada neki zakon gde se ta procedura pojednostavljuje, ali ne znam kakva je trenutno, da li je tu problem na koje brojilo ide ili sta?
  1. Brojilo: Ovo obično nije neki problem. Međutim, treba utvrditi da li će priključak biti na postojeće brojilo stana ili će biti potrebno postaviti posebno brojilo za garažno mesto.
  2. Kapacitet električne energije: Glavni izazov je kapacitet električne energije potreban za punjenje vozila. Ukoliko imamo zgradu sa 100 stanova i 100 parking mesta, istovremeno punjenje svih automobila zahteva značajnu količinu struje. Na primer, ako svakom automobilu treba samo 20 kW, ukupno bi trebalo 2 MW struje, što je ogromna količina za jednu zgradu.
  3. Tehnička infrastruktura: Uz veliku količinu struje potrebne za punjenje vozila, moraju se razmotriti i troškovi i tehnički izazovi u vezi sa instalacijom novih transformatora, razvodnih ormana, osigurača i kablova koji mogu da podrže ovakav kapacitet.
  4. Pravednost pristupa: Ukoliko se primeni "ko prvi dođe, prvi puni" princip, može doći do situacije gde prvih 5-10 automobila već koristi raspoloživi kapacitet, a ostali ostaju bez mogućnosti punjenja.
Uz 20 kW napajanje, za punjenje Tesle će biti potrebno oko 4 ipo sata. nema.

Iskreno jako tesko izvodljivo jer bi onda podstanice od 20-30 MW morale da budu svuda po gradu.
 
Vidim da ovde ima dosta strucnih i upucenih kolega, pa me zanima sledece. Nemam potrebu za svakodnevnim punjenjem, u pitanju su zgrade 4-stanke sa parkingom u slepoj ulici. E sad planiram da od svog sata u prizemlju izvedem do spoljasnjeg stuba van ulaza 16A CEE trofaznu uticnicu koja bi bila u ormaricu koji se zakljucava (bila bi vezana iz glavnog ormara preko 3x16A osiguraca i preko FIDove sklopke tip A 0.03A. U taj ormaric bi ukljucivao produzni kabl uto-uko i nakon toga bi ormaric bio zakljucan, a na kraj tog kabla bi bio vezan punjac i podeseno punjenje na 12A odnosno na 7.4kW. Kabl bi bio 5x2.5mm, a prikljucak punjaca u uto-uko na zemlji bi bio zasticen pomocu swabe box-a koji se isto zakljucava i vodootporan je. Samo kada bi se vozilo punilo spoljna uticnica bi bila pod naponom u ormaricu, a nakon punjenja, obarao bih i osigurace i fidovu sklopku. Naravno postavio bih sva upozorenja - Visok napon, Opasno po zivot ... (da ispunim zakonske norme). Parking je pod video nadzorom i nije toliko prometan. Molim za misljenje o ovome i neke predloge i ideje ako sam nesto propustio. Hvala unapred! Inace kada bih skroz ispraznio auto trebalo bi mi sa 7.4kW 10h da ga napunim od 0-100% ali to tesko. recimo da bi to bilo jednom nedeljno pred vikend recimo dopuna od nekih 4-5h.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
ŠANGAJ (Rojters) – Kinesko tržište automobila, najveće na svetu, ubrzava se ka električnoj budućnosti – ostavljajući etablirane globalne brendove zaglavljenima u sporu.

Kada se direktori automobila sastanu u Šangaju na sajmu automobila koji počinje u utorak, vratiće se na tržište koje je znatno drugačije od onog koje su napustili 2021. godine kada se industrija okupila na ograničenom događaju pod strogom kontrolom COVID-19.

Najveća promena: brendovi proizvedeni u Kini sada vode u ključnim segmentima, a njihov uspon je potaknut novim modelima sa električnim pogonom koji sve više dobijaju u zemlji i inostranstvu.

Najveći pobednik je BID, koji će iskoristiti sajam u Šangaju da predstavi novo hečbek električno vozilo (EV) za kupce koji traže vrednost i skuplji EV stilizovan kao SUV.

Prodaja BID-a u Kini porasla je za skoro 69% ove godine, što mu daje udeo od 11% na ukupnom tržištu automobila, više od marke Folksvagen ili marke Tojota, prema analizi podataka o prodaji.
 
Vrh