Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Mesečna proizvodnja električnih baterijskih vozila u Kini u Novembru.Tesla je u samom vrhu a sledi ga BYD i Saic .Inače ukupna godišnja svetska proizvodnja je oko 25 miliona svih motornih vozila.

Screenshot_2022-12-20-19-31-33-47_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg
 

marrecar,​

da li poseduješ ili si bar vozio Teslu ili električni automobil nekog drugog proizvođača pošto vidim da komentarišeš kvalitet?
 
Poslednja izmena:
Ja sam vozio i Teslu 3 i Model S, ali i nekoliko drugih električnih i hibridnih vozila poput IONIQ 5, Kone, VW ID.3, ID.4, Peugeot-a 208, Renault Zoe, Polestar 2, BMW i3, Toyotine hibride...

Lično nisam oduševljen Teslom. Očekivao sam puno više, možda baš zbog tog hajpa i skoro pa idolopoklonstva ka Masku i Tesli kao brendu. Ništa specijalno, nisam previše uživao u vožnji. Ono po čemu su ispred ostalih je definitivno softver i tu su napravili najveći iskorak, kao i sa sopstvenom mrežom brzih punjača.

Od ostalih koje sam vozio, izdvojio bih Polestar 2 koji mi se spolja dopada više od Tesle, medjutim unutra je nekako skučen, nepregledan. I tu ima dosta hajpa oko Polestar-a a u dosta stvari, makar kada je prodaja u pitanju kopiraju Teslu i Apple.

Iskreno, najprijatnije sam bio iznenadjen Pežoom. Nekoliko puta sam ga vozio po gradu, prilično upravljiv, savršen za grad. Mana mu je mali domet, ali za upotrebu po gradu sasvim dovoljno.

Hyundai IONIQ 5 je najudobniji i svakako automobil koji nije za grad zbog svojih gabarita. Prilično udoban, pravi automobil za porodicu, ima nekoliko interesantnih funkcija poput mogućstva preklapanja vozačevog sedišta u spavaći mod.

Nisam ih probao, ali su mi interesantni i Škoda Enyaq kao i Kia EV6.
 
Svaki električni automobil je dobar ako ćeš ga voziti po gradu i obližnjoj okolini ali za duže relacije Teslina vozila su bez konkurencije baš zbog izvrsnog softvera i vlastite mreže punjača.
Što se kvaliteta izrade tiče sve su bolji i bolji pogotovo ako se uzme u obzir da su među najmlađim kompanijama u auto industriji.
Teslina vozila su i u odnosu na cenu drugih proizvođača električnih vozila za ono šta nude od opreme i mogućnosti vrlo konkurentna.
Ne treba gledani na Teslina vozila kroz izjave i postupke vlasnika kompanije.
 

marrecar,​

da li poseduješ ili si bar vozio Teslu ili električni automobil nekog drugog proizvođača pošto vidim da komentarišeš kvalitet?
Ne, ali sam pročitao takva iskustva ljudi na internetu, a čuo i uživo od poznanika ili random ljudi koji su vozili neki model. Svima smeta završna obrada i generalno kvalitet.
 
Apropo Tesle i kvaliteta,slazem se i video sam svakakvih primera ali navešću vam jedan primer iz lične prakse koji možda ima paralelu.
Naime na pocetku svoje poslovne karijere u svetu elektrotehnike je važilo da svi moduli i sve instalacije moraju biti propisno uvezani,učvešćeni,da žičane forme moraju biti perfektno ispletene itd da vas ne smaram dalje.Znači i vizuelno i tehnički sve mora biti na svom mestu.

A onda se pojavio PC ,sećam se početka devedesetih i komentara kolega kako je sve ovo nekvalitetno,arhaično,kablovi vise u kućištu,konektori tastature se klimaju,kasnije dolazi i USB konektor kao primer lošeg mehaničkog konektora.

Ali upravo kao i sada ljudi su to prihvatili,ta neka jednostavnost,plug and play arhitektura je prevagnula i kvalitet je naravno došao kasnije.Tako isto mislim i na Teslu svi mi gledamo zazor,vlagu u migavcu itd ali postoji ono iz onog filma "Svet se promenio".
 
Ovo je stariji model S čija se baterija sastoji od 7,104 ćelije tipa 18650 kapaciteta svaka po 3500mAh.

Baterije cilindričnog oblika su spojene izolacionom penom i tvore kućište u kome je baterija od 85kwh.

Na slici ispod su tri vrste baterija koje Tesla koristi tipa NMC a od skora je poceo i LFP koje su drugacijeg oblika.

Znači 18650 za model S i X a 2170 u modelu 3 i Y.
Kamion Tesla Semi i pikap Cybertrak koriste 4680 ćelije.

4680-panasonic-1635515749.jpg

62454d4e0988713196d05cfb_Tesla1.jpg
 
Šta znači NEV? Pretpostavljam u ovom slučaju ovo prvo?

"A NEV is a New Energy Vehicle.
It’s a term used by the Chinese government to refer to vehicles that attract public subsidies. Generally, that covers BEVs and PHEVs.
However, confusingly, NEV can also stand for a Neighborhood Electric Vehicle. This term is used in the USA and covers BEVs with a top speed of about 25 mph."

Nedavno sam gledao njihove statistike i BEV prodaja je na oko 3500 dnevno.
Eto, naseli na priče lobista i "autistične Grete". Al će da se iznenade kad odu kući, a ono više nema struje :ROFLMAO:
 
I Kinezi sami umeju da zbune ali treba pratiti čisto elektro marke i videti trend.
Na ovom spisku gore čisto elektro pogon je Tesla,Nio,Xpeng,Wulling,Neta,Gac Aion,Leapmotor i dobrim delom BYD.

Li one je range Extender recimo.(baterijski auto sa ugrađenim benzinskim agregatom) itd
 
Која је поента range Extender поред plug-in хибрида?

Рецимо неки plug-in хибрид који има домет батерије 80 км је сасвим добро решење.
 
Која је поента range Extender поред plug-in хибрида?

Рецимо неки plug-in хибрид који има домет батерије 80 км је сасвим добро решење.
Li one recimo ima domet na bateriju oko 200km u odnosu na 60-80km Pheva,motor radi u još povoljnijem režimu obrtaja u odnusu na onaj u Phevu i sam sklop je robusniji,DC punjenje nije moguće kod PHEVa mada realno moje vidjenje je da su to samo u zbiru finese i načini da privučeš kupce.Sa druge strane Nio i Geely rade na razvoju izmenjivih baterija a ovi drugi na što bržem punjenju.Sve je ovo ipak tek početak.

P.S. zaboravih mada je to verovatno jasno benzinski motor ovde nema direktnu vezu sa točovima u odnosu na PHEV.
 
Poslednja izmena:
Da ne bude da samo hvalim električne automobile evo i primera koliko mogu biti opasni,naime na otvaranju najvećeg Kineskog sajma automobila Guanzhaou 2022 došlo je do samozapaljenja koncept automobila.
Još jedan od razloga da neka regulativa i provera kvaliteta mora postojati.Ništa specijalno novo nisam otkrio ali treba dobro planirati kontrolu kvaliteta ali i prevenciju kasnije tokom upotrebe,kao i obuku vatrogasaca i nove tehnologije u gasenju pozara.
 
Objasni nam onda sta su ti troskovi odrzavanja koje oni kriju.
Glavna stvar je baterija koja ima rok trajanja, a cena zamene nije mala. Troškovi zamene baterije se kreću od 10 do čak 20 000 evra. Mask tvrdi da baterije na njegovim kolima traju 400 000 km+, ali u praksi ima dosta primera gde crkavaju mnogo brže.
 
Baterije za Teslu se u 90 posto slucajeva mogu popraviti,svaka od ćelija ima svoj osigurac a topologija je takva da i sa nekoliko neispravnih auto ide.Segmenti se menjaju posebno kao ibms elektronika ili sklopka...Ali na ovu temu se na forumima lome koplja jer ce tvrdi protivnik e auta ce reci da mora nova ljubitelj da moze popravka ali u stvari problem je skiadnje te baterije,servis,radni sati,ostavljanje auta u servisu itd.I ja bih se ovde slozio sa prethodnikom da je baterija ogromna prepreka za kupovinu polovnjaka,Vecina proizvodjaca je ustanovila garanciju na degradaciju od recimo 80 posto novog kapaciteta ili 8 godina ili 160.000km.
Svaka od ovih opcija daje sigurnost prvom ili drugom vlasniku a kad taj auto stigne na Balkan kod treceg vlasnika nastupa noćna mora i začarani krug za vlasnika.

Resenje trenutno postoji a to je kompanija Nio koja uporno gura svoj koncept zamene baterija i tu za bilo kog vlasnika nema problema jer vi iznajmljujete bateriju kao plinsku bocu,nije vas briga koje je godiste itd.Sa druge strane uslov za to je dobra infrastruktura stanica za zamenu i u Kini im odlično ide a u Evropi su izgradili vec 10 komada za tri meseca.


Takvu baterije je moguce demontirati i u garazi a lako ju je i servisirati kada servisi budu provalili dijagnostiku i protokole.

Niko tu nije izmislio toplu vodu,ljudi su samo primenili ono sto i u zivotu radomo a to je da imamo zamenske baterije.

Problem je samo što Nio nije brend za sirotinju ali polovnjaci će biti u rangu Audija a6 ili Passata recimo pa će z koju godinu mnogi biti zainteresovani za njih.Naravno moze se klasicno
puniti a prodaja im ide u Evropi odlicno iako su tek nekoliko meseci prisutni.Srećom i druge marke pocinju sa primenom tehnologije zamene baterija a isto se moze primeniti na kamione i skutere.Stvar je odlicna za taksiste,firme.Tehnologiju treba približiti širokim narodnim masama i države često mogu igrati značajnu ulogu u tome a šta će im ko uvaliti kao tehnologiju to je pitanje obaveštenosti.
Takve stanice su i svojevrsni powerbank centri i znacajno mogu pomoći u balansiranju mreže ao tome sam pisao više puta.Jednostavno još je rano da vidimo gde će sve ovo otići i ne treba gledati iz sadasnjeg ugla na celu stvar.



 
Poslednja izmena:
Ja ne znam zašto neki misle da je problem struje? U Kini i na zgrade stavljaju solarne panele. A tek kod nas gde dosta ljudi ima kuće, može se staviti i više panela po stanaru. I šta je onda problem, staviš 12 sati nedeljom auto se puni, i imaš 400km za celu radnu sedmicu i bez da gubiš vreme dopunjivanjem, što je za 90% vozača dovoljno. Jeftinije i nezavisnije nego Vučićev benzin.
 
Iz mog ugla najveći problem je skladištenje energije.Ako dodje do značajnog proboja na tom polju,mnogi problemi će sami po sebi biti rešeni.
Solar i vetar će biti potpuno upotrebljivi,čak i termoelektrane u satima male potrošnje će biti bolje iskorištene.Punjači za elektro auta će struju uzimati iz magacina,vraćati u vršnim satima i kriva potrošnje će biti pravilnija.

Primer kompanije Jule iz Kanade koja ugradjuje elektro punjace velike snage napajne iz baterijskog skladišta.
Već su ugradili nekoloko tih punjača u Americi.

 
Ja mislim da je glavni problem što Država i dalje hoće monopolizuje energiju iz svojih finansijskih sebičnih interesa, umesto da se energetska strategija usmeri na atomizaciju domaćinstava proizvođača struje, što je mnogo prirodniji i zdraviji koncept za Narod. Ona Država koja voli svoj narod će tako uraditi, a ona koja mrzi će ga pljačkati monopolom energije
 
Evo vesti za ljubitelje elektro automobila.Naime danas je konsčno pušten u prodaju Zekkr 001 ,proizvod kompanije Geely inače vlasnika Volvoa.
U ponudi će biti i primerak sa baterijom od 150kwh i dometom od 1032km čime je preskočio tu famoznu barijeru.Nažalost takav model će biti proizveden u samo 1000 komada.Još jedna od novina je sposobnost brzog punjenja i za osnovnu verziju punjenje će trajati od 10 do 15 minuta za 10-80 posto.

 
Voleo bih kada bi ovde na forumu diskutovali činjenicama i ja ću kao i uvek probati da zainteresovanima približim poneki realni podatak iz sveta EV...
300tkm.jpg
Naime na slici je prikazana očitana memorija jedne Tesle Model 3 2019 godište sa predjenih 298.000km.Auto se vozi na Taksiju i uglavnom se puni na brzim punjačima što se iz podataka i vidi.Ukupno je za 300.000km potrošio 71.000kwh ali je vlasnika koštao oko 59.000kwh jer je čak 18.000kwh proizveo sam automobil pri regenerativnom kočenju.Znači možemo uzeti 60.000kwh kao cifru koju čovek treba platiti za 300.000km.Takodje vlasnik kaže da auto puni po malo kad god ima lufta da bi izgubio što manje mušterija,da je do sada imao trošak od 270 eura za servis a da se sprema da zameni ramena i spone i još neke delove a planirani troškovi i ulaganja su procenjeni do 2.000 eura,kao neka vrsta velikog servisa)...Pločice su mu još fabričke što je i logično pri ovoliko velikom regenarativnom kočenju.Žali se na skupe gume koje mu manje traju nego na prethodnim vozilima i na povremene prekide u taksiranju zbog apdejta softvera.Baterija je zbog tako čestih punjenja na DC brzim punjačima degradirala sa 75kwh na 63kwh i po iskustvima kaže da očekuje da bude siguran do 500.000km sa ovim vozilom.Degradacija jeste na prvi pogled velika ali u prve dve godine je čak i 10 posto a posle usporovava na po koji procenat do desetak godina kada obično počinju prvi problemi sa ćelijama.Inače većina proizvođača garanciju na bateriju i daje do 20 posto degradacije kao normalnu.Garancija na Teslinu bateriju je 160.000km ili 8 godina ,tj šta pre nastupi.

E sad svako uma svoju računicu.Ovog čoveka je u prethodne tri godine punjenje koštalo od 0,30,-0,70 na brzim punjačima uz pretplatu ili bez itd ali sada smo svedoci da cene idu od 0,45-1,20.
 
Poslednja izmena:
Prilično je velika prosečna potrošnja od 24kWh na 100km. Očekivao sam manje obzirom da je taksi i da se vozi kroz grad malom brzinom.
 
Vrh