Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Norveška ima visoki procenat proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora, a takva energije naravno i znatno više košta.
Zato je kod njih i cena punjenja na javnim punjačima viša pogotovo ako se vlasnik punionice reklamira kako vam prodaje zelenu energiju.

Električni automobil nije za one koji nemaju mogućnosti da ga pune kod kuće.
95% vožnji prosečnog vozača je u dometu baterije električnog automobila, što znači da će se za tih 95% vožnji puniti kod kuće.
Punjenje kod kuće je najjeftinije, pogotovo za one koji još poseduju i sunčanu elektranu pa je samim tim to punjenje i iz obnovljivih izvora energije.
A za onih 5% vožnji (na more, na zimovanje, na neki duži put), do distinacija do kojih vam nije dovoljna puna baterija će te morati da se dopunite na skupim brzim punjačima.
Ili ako vam je električni automobil drugi autobil u porodici onda će te sa onim prvim klasičnim (sa motorom na unutarnje sagorevanje) automobilom na duži put.
Sve zavisi da li želite da ne izađete iz svoje zone konfora ili želita da izađete iz zone konfora i da zbog toga malo uštedite.
Jer na zapadu kao i malo ređe kod nas još uvek u hotelima, restoranima i pred nekim trgovinama imate besplatno punjenje.
Za sve informacije o javnim punionicama (plativim i besplatnim) postoje aplikacije za pametne telefone u kojima možete da isplanirate gde i pod kojim uslovima će te da punite.
 

Radi se o mreži gradskih punjača i problemima tarifiranja.Već su napravili dogovor da vrate cene.Inače cene na mreži privatnih punjača su oko 8 kruna(0.8E) što svakako nije malo u odnosu na 2E za benzin.

Za ovu ekonomosku klasu vozila gde proizvidjaci navode potrošnju od 14-16kwh/100km ja usvajam računicu od 20kwh/100 jwr ima gubitaka u punjenju a i u pripremi baterije za punjenje.

Tako da bi računica za brze punjače u Norveškoj ali i u Eu bila 16-20 Eura za 100km što je svakako preskupo imajući u vidu da će prosečan benzinac potrošiti oko 8 litara što je 16 Eura na 100km.

Druga je priča punjenje kući gde su cene višestruko niže ali nema svako kuću i naravno ne treba ni postavljati tako stvari već upravo za ono što čeka većinu.
 
Циљ је следећи:

- убедити људе да напусте возила на фосилна горива, са обећањем да ће струја бити повољнија по пређеном километру;
- подићи цену струје и довести све на исто.

Возити електрични аутомобил има смисла при ниским ценама ел. енергије. Све док је струја "јефтина", човеку се исплати да вози кола на батерије. Када струја буде досегла планиране цене, трошкови вожње ел. аутомобилом ће бити исти или виши од трошкова вожње аутомобила са СУС мотором.

Произвођачи убеђују купце да код електричних возила нема одржавања јер се код тих не мења уље у мотору, пречистачи за ваздух и уље, као ни свећице. Не постоји уређај, а нарочито возило, које не захтева одржавање.
 

883561796639ee3cf8c644693595932_v4_big.jpg


cat-meme-face-cat-meme.gif
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
Najave novih modela i tajminge osim naravno marketinga u slučaju elektroautomobila treba posmatrati kroz prizmu novih tehnologiija.

Evo i zašto.Elektro motori i sklop invertora su manje više postigli svoj maksimalni stepen iskorišćenja i tu nekog povećanja dometa teško da može biti, aerodinamika zbog trendova manje više takodje ostaje tu.

Znači ostaje težina tj volumen baterije ili ti gustina energije po kg mase.

Baterije NMC u toj nekoj nižoj klasi su od 50-60 kwh po sadašnjoj gustini od recimo 200-240wh/kg ili za LFP od 160-180wh/kg što sa kućištem i pratećim elementima gradi bateriju od recimo 400kg za 55kwh i 450km dometa.

Ako recimo kao što najavljuju ovaj VW bude imao domet od 700km a baterija ostane na težini od 400kg značiće da ima evidentnog pomaka na petogodišnjem nivou razvoja ćelija.Ako ne bude tako onda su dzabe krečili.
 
Произвођачи убеђују купце да код електричних возила нема одржавања јер се код тих не мења уље у мотору, пречистачи за ваздух и уље, као ни свећице. Не постоји уређај, а нарочито возило, које не захтева одржавање.
Objasni nam onda sta su ti troskovi odrzavanja koje oni kriju.
 
То ћете да видите када будете кренули да користите та возила.
 
Moze pojašnjenje?

Prilično sam u tematici električnih vozila, poznajem nekoliko vlasnika istih, u proseku jednom u deset dana vozim neki električni automobil pa bih zeleo da znam ba šta ciljaš?
 
Žalostno je da ljudi sve novo kritikuju i samo traže neke mane.

Ja bi bio mnogo srećniji kada bi mojom uskom ulicom prema kojoj imam prozore prolazili samo električni automobili jer ne zagađuju vazduh i mnogo su tiši, a samim tim nebi morao često da perem prozore od čađi i smoga, a i udisao bi čistiji vazduh. Nekima je izgleda drago kada se nadišu onog crnog ili sivog dima iz auspuha nekog starog kamiona ili autobusa koji su napravljeni pre mnogo decenije ili automobila koji je prešao već milion kilometara, koji se neredovno održava ili kojem je odstranjen katalizator.
 
Zalim ljude koji klepecu o aerozagadjenju a pojma nemaju koliko njega dolazi iz auspuha vozila, a koliko iz drugih izvora.

Najvise cadji u vazduhu i na prozorima mogu se naci - zimi. A znamo sta zimi najvise purnja i sirom Beograda i sirom Srbije.
 
Žalostno je da ljudi sve novo kritikuju i samo traže neke mane.

Ja bi bio mnogo srećniji kada bi mojom uskom ulicom prema kojoj imam prozore prolazili samo električni automobili jer ne zagađuju vazduh i mnogo su tiši, a samim tim nebi morao često da perem prozore od čađi i smoga, a i udisao bi čistiji vazduh. Nekima je izgleda drago kada se nadišu onog crnog ili sivog dima iz auspuha nekog starog kamiona ili autobusa koji su napravljeni pre mnogo decenije ili automobila koji je prešao već milion kilometara, koji se neredovno održava ili kojem je odstranjen katalizator.
Откуд чађ и смог за време закључавања свих људи 2020. године у време короне? Одакле загађење када на улици није било ниједно возило?
 
U nekoj uskoj ulici u opštini Stari grad u Beogradu nema industrije i nema peći na čvrsta goriva, a fasade su crne i vazduh je zagađen.
U takvim ulicama je većina zagađenja od saobraćaja, kamiona i autobusa koji su odavno punoletni i prešli milione kilometara i od automobila koji su loše održavani tinejdžeri.
Uzimati statističke podatke o aerozagađenju za čitavu državu, a govoriti o nekoj mikrolokaciji u centru grada je nepošteno.

Kada po nekima saobraćaj (sa motorima na unutrašnje sagorevanje) iz ekološkog pogleda nije sporan zašto se teži elektrifikaciji javnog saobraćaja (tramvaji, trolejbusi, električni vozovi za prevoz putnika i robe, metro)? Zašto pojedini gradovi šire zone zabrane saobraćaja osim za javni prevoz? Zašto se uvode u pojedinim gradovima ekološke nalepnice koje ograničavaju starijim i ekološko spornijim vozilima pristup centralnim delovima gradova? Zašto se na svakih nekoliko godina donose sve strožiji zakoni o sve većoj energetskoj (razred A) i ekološkoj (EURO7) efikasnosti uređaja i vozila? Električni automobil ima iskorištenje energije više od duplo veći nego motor sa unutrašnji sagorevanjem. To što se kod nas većina električne energije proizvodi iz uglja neznači da sva električna vozila pokreće ugalj jer ugalj nije u svetu jedini izvor električne energije, a i da jeste kao što sam već napisao električni automobil imaju mnogo veću energetsku efikasnost što znači da racionalnije troši energiju. Naftu i naftne derivate moramo da uvozimo, a električnu energiju ne moramo ako smo dovoljno pametni da investiramo u energetiku, što je takođe veliki plus jer će u budućnosti najbitnije biti samoodrživ. Zašto ljudi postavljaju sunčane elektrane na krovove kuća, zato što žele da su samoodrživi i da ne zavise od nekog političara koji će sutra cenu električne energije ili nafte povećati deset puta zbog nekog sukoda udaljenog više hiljada kilometara.
 
Poslednja izmena:
Cuvena logika "cim dovoljan broj ljudi radi nesto, mora da je tako ispravno".

A istorija, i to cak i moderna, istorija 20. veka, prepuna slucajeva kada su se stetne ili prosto promasene prakse forsirale samo zbog necijeg interesa ili zato sto su se od javnosti krile nelagodne cinjenice o nekoj tehnologiji ili praksi.

Na primer, verujem da vecina s ove teme ne zna da bi njihove volframske sijalice mogle da traju i 10 puta duze (i bacaju se 10 puta manje) da nije u interesu nekih da se sto bze istrose i kupuju. Njima je to nezamislivo, to su za njih puke teorije zavere i izmisljotine ljubomoraca i pijandura ispred dragstora.


Ali opusteno, siguran sam da ce moderna elektro industrija i elektro lobi biti drugaciji. Sto posto. Ovaj put nije stvar u parama. Ovaj put je cilj iskljucivo menjanje sveta na bolje i nista drugo. Majke mi. Znam pouzdano jer sam procitao na njihovim sajtovima.
 
Poslednja izmena:
Cuvena logika "cim dovoljan broj ljudi radi nesto, mora da je tako ispravno".

To naravno nije ispravna logika, kao što nije ispravno govoriti da nešto nema dobrih strana samo zato što se iza krije profit različitih interesnih grupa. Skoro ceo svet funkcioniše na bazi interesa i profita, zar neko stvarno misli da je u modernom kapitalističkom svetu nekome stvarno stalo do planete zemlje i zdravijeg života? Uostalom, menjamo jedan lobi sa drugim, naftni za elektro. Sve sam se nasikirao da naftaši ne gledaju na svoj profit.

Činjenica je da elektro vozila imaju odredjene benefite, pogotovo što stomatolog kaže da se zagadjenje pomera iz gradskih zona negde drugde. Činjenica je i da kumulativno mi ne znamo kolika je ukupna šteta kada se uključi proizvodnja baterija, njihovo recikliranje itd.

Za nas kao državu/društvo važno je prepoznati trenutak i razumeti šta se dešava kako bismo mogli da reagujemo na vreme zarad sopstvene koristi. Verovatno sada godišnje potrošimo više od milijarde EUR (bilo bi dobro da neko pronadje koliko zapravo potrošimo) na uvoz nafte. Zar nije bolje po nas da ne zavisimo od uvoza i transporta kroz ne tako prijateljske države (kojima za isto još i plaćamo), nego da trošimo sopstvenu struju?

Alternativa nam je da idemo i pričamo kako je to šarena laža, da su svi glupi, samo eto mi pametni. Time ćemo samo sopstvenu poziciju napraviti težom i izopštenijom u odnosu na okruženje. Ja i ne kažem da nije šarena laža, ali ta šarena laža polako postaje standard, a standarde ne postavlja Srbija, nego SAD, Kina....
 
Solar nije šarena laža, Ni solar ni vetar, pitanje je samo brzine razvoja i veličina potrebnih investicija. Za 4 godine samo EU će dostići oko 450GW solarnih kapaciteta. + vetar, +nuklearke. Treba još puno stvari rešiti, najvažniju su: promena legislative koja pravi uska grla, razvijanje domaće proizvodnje panela, nadograđivanje električne mreže što je najveći problem.
Nije šarena laža, previše se investira da bi to bila. Mi ćemo naravno kasniti kao i uvek, ali doći će i kod nas. Jednostavno zato što nema drugog izbora.

Što se tiče lobija, ne znam što se to stalno potencira i problematizuje. Tako radi današnji svet, sviđalo se nama ili ne, lobiji su posvuda, od nafte do turizma, od automobila do udžbenika za prvi razred
 
Pa problem je u tome sto neki demonizuju i satanizuju jedan lobi, a brane i slave drugi.

S jedne strane se valja prica "sve je samo biznis" a s druge strane se pisu hvalospevi o Ilonu Masku i elektro kompanijama koji bi da menjaju svet na bolje satro iz ubedjenja i dobrocinstva.

I da, nensav, znam(o) da volis solarne elektrane i proizvodjace, govoris to na svakoj temi. Shvatili smo.
 
Osnovna mapa Teslinih javnih punjaca kao i pomoćnih.

 
Pa sad, da li volim solarne panele... Nije bitno da li ih volim ili ne, smatram da su nam šansa da smanjimo zavisnost od uglja. Ja sam ranije dosta radio sa biomasom, da kažem da sam to voleo. ali posle nekoliko projekata video sam svu njenu limitiranost. Na kraju mora da odlučiš ili ćeš hranu ili energiju, ili šume ili ćeš ih iskrčiti za ogrev. Kažu treba težiti ka održivosti ali to je teško postići
 
Ne'am ja nikakav problem sa time da se pokače solarni paneli na krovove širom Srbije (samo nemojte na jezera, moliću lepo). Samo što jedno je kad se nešto predlaže i podseća (na njegove benefite) a drugo je kada nešto zvuči kao propoved ili pamflet. A sve više i više ''zelenih tehnologija'' i njihovih pobornika zvuče sve više i više kao Jehovini svedoci, a sve manje i manje kao ljudi od nauke i tehnike.
 
Pa problem je u tome sto neki demonizuju i satanizuju jedan lobi, a brane i slave drugi.

S jedne strane se valja prica "sve je samo biznis" a s druge strane se pisu hvalospevi o Ilonu Masku i elektro kompanijama koji bi da menjaju svet na bolje satro iz ubedjenja i dobrocinstva.

I da, nensav, znam(o) da volis solarne elektrane i proizvodjace, govoris to na svakoj temi. Shvatili smo.
Iskreno ne znam da li sam video ikoga, osim njegovih fanatika, da hvali Ilona. Njegov uspeh sa Teslom je samo zbog toga što je prvi krenuo u masovnu proizvodnju električnih auta, kao i taj žestoki marketing i njegova nonšalanta pojava. U realnosti je auto čista nula, završna obrada i rangu Ikarbusa 💀
Daleko je bolja investicija u bilo koji drugi električni auto, ako se već kupuje takav, nego u Teslu.

I trenutno treba rešiti 3 glavna problema kod takvih vozila - način dobijanja električne energije za ta vozila, kapacitet baterije i samim tim i razdaljina koju može preći jednim punjenjem (potom i mrežu punjača). Malo mi je čudan taj argument "ah pa to nije i dalje ekološki, pa šta ako ne koristi gorivo, ta struja koju koristi se pravi u elektranama i ko zna čemu još, što opet zagađuje prirodu, i još više će zagađivati" - već imamo obnovljive izvore energije koji daleki manje zagađuju životnu sredinu, a istovremeno se radi na istraživanju drugih izvora koji bi još manje zagađivali, kao i na unapređenju postojećih tehnologija. Isto tako se traži i novi način skladištenje te električne energije, tako da bih tu samo ponovio - grafen.

Trenutno nam je realna budućnost auto na struju i eventualno vodonik. I realno je da moramo menjati tehnologije, pa i ako trenutno nisu baš toliko ekološki prihvatljive.
 
Pa većina današnjih eko-fanatika (ljudi koji ekologiji pristupaju sa emocijama ili ličnim interesom, umesto sa razumom) jesu ujedno i Ilon - fanatici.
Malo mi je čudan taj argument "ah pa to nije i dalje ekološki, pa šta ako ne koristi gorivo, ta struja koju koristi se pravi u elektranama i ko zna čemu još, što opet zagađuje prirodu, i još više će zagađivati"
Taj argument je samo kauzalna posledica prethodnih izjava i nastupa eko-fanatika, koji sve vezano za unutrašnje sagorevanje i fosilna goriva satanizuju i demonizuju, a sve vezano za rotor i stator uzdižu u nebesa. A kad god se potegne pitanje šire računice i šire slike, zabijaju glave u pesak ili potežu demagogiju.
Trenutno nam je realna budućnost auto na struju i eventualno vodonik. I realno je da moramo menjati tehnologije, pa i ako trenutno nisu baš toliko ekološki prihvatljive.
Jedna je stvar zdravorazumski voditi svet ka 2100. kada će fosilnih goriva ponestati, i postepeno, razumno, objektivno i fer se pripremati za to, odnosno pripremati svet za alternative.

A sasvim je druga stvar u 2022. godini zvučati kao neki Jehovin svedok elektro lobija i elektro industrije koji propoveda kako pola planete ove i naredne godine mora da pređe na električna vozila jer 2080/2100. više neće biti fosilnih goriva. A za to vreme, svet u najvećoj i najgoroj krizi svake moguće sorte od WW2.

Ovo što se dešava i što se radi je kao kada bi neko sredovečan ko pati od teške bolesti a u dugovima je do guše, išao po gradu i kupovao pomde i kreme za kožu, da bude lijep i šlank 2080. kad bude u penziji. Jer tako su mu rekli, da ako bude mazao kreme i pomade u 2022, to će mu puno značiti 2080. A to što je u riziku da umre od bolesti ovde i sada, ili ode u dugove i beskućništvo ovde i sada, to nikoga ne zanima. A te kreme i pomade koje kupuje, plaća po nikad većim cenama od kad zna za sebe. Svako s tri grama mozga bi mu rekao ''tebra, reši ti prvo ovu svoju trenutnu boljku i/ili dugove pa posle kupuj kreme i pomade za mladalački ten koliko god hoćeš''.

Tako je i sa ovom lažnom ekologijom i energetikom. Mnogi eko-fanatici koji danas kokodaču o odricanju od fosilnih goriva su ćutali do pre tri godine. Zato što su struja i energija bili jeftini i dostupni. Onda odjednom poskupela struja i u roku od par meseci širom sveta niču razne ''eko'' dobročinske korporacije i sa njima razni pileći mozgovi koji trube kako ćemo svi da na'ebemo ako do 2030. pola vozila na naftu ne prebacimo na - struju. Koja je trenutno em skupa ko đavo, em je prosto nema dovoljno. I niko u tome ne vidi problem. Niko od tih fanatika nema herca da se suoči sa prostim pitanjem odakle misle da napajaju 1.5 milijardi vozila koje bi po ubrzanom i zbrljanom postupku da sa nafte prebace na struju.

To isto pitanje sam postavljao i ranije u postovima ovde i većina njih su se pravili mutavi ili pokušavali demagogijama da prikriju činjenicu da zapravo oni i njihovi idoli pojma blagog nemaju šta i kako zapravo kada 1.5 milijardi vozila na naftu svalimo na teret svetskih strujnih mreža. Šta kada svetsku potrošnju struje sa 24.000 TWh povećamo na 240.000 TWh. To ne znaju, nemaju odgovor. Ali zato svi znaju kao sektaši da ponavljaju kako moramo da se ratosiljamo fosilnih goriva. A umesto njih, da uvedemo - struju. Koja je sad skuplja nego ikad. Vidi bogte čudne li slučajnosti...

Evo pitaj i sam slobodno, pošto će tebe svakako više da saslušaju nego mene. Pitaj ih, kako misle da napajaju 1.5 milijardi vozila prevedenih sa pogona na naftu na pogon na struju. Pitaj ih odakle će da dobiju nekoliko desetina puta veću količinu struje koja će biti potrebna za to. I videćeš. Većina ima da odćuti. Ili će da ti plasira neku priču o hladnoj fuziji koja samo što nije, evo tu je iza ćoška, 99% gotova i rešena, samo još da se pronađe ona poslednja karika u procesu, ali evo sad će to, pitanje je dana, ako ne i sati...
 
Poslednja izmena:
A sve više i više ''zelenih tehnologija'' i njihovih pobornika zvuče sve više i više kao Jehovini svedoci, a sve manje i manje kao ljudi od nauke i tehnike.
Ja mislim da u svojim postovima ukazujem i na nedostatke koje još nisu rešene. Cena panela, na pr, zatim razvoj elektro mreže, sezonski karakter pošto su noći i zimi su paneli skoro na nuli, itd. Možda dodam malo promotivne note mislim da teeba javno mnenje da pogura ove na vlasti.
Što se tiče maska, ova avantura sa tviterom ga mn košta, kao da ga osnovni biznis sa teslom više ne zanima
 
Vrh