Šta je novo?

Električna vozila i punjači

12 voltna baterija u novim automobilima često zna da pravi problem mada je kod Tesle i to pre nekoliko godina promenjeno kada je umesto olovnog akumulatora izabrana litijimska baterija od 16.8v.
Litijumske baterije imaju nominalni napon od 3,6v (3,7v). Kod električnih automobila se one redno spajaju da bi dobili veći napon (400v-800v).
 
Koliko je realno da nakon proizvodnje EV u FAS-u dodje do povecane zastupljenosti EV na ulicama kod nas ali i poboljsanja mreze punjaca. Naravno cini mi se da ce kod nas u tom slucanu vrv drzava za svoje institucije biti najveci kupac kao sto je to bio slucaj sa 500L modelom.

Pa to bi ekonomski imalo smisla i koristi za državu. Podstiče se kupovina proizvoda iz Srbije, a imali bismo i ogromne uštede na gorivu.
 
Koliko je realno da nakon proizvodnje EV u FAS-u dodje do povecane zastupljenosti EV na ulicama kod nas ali i poboljsanja mreze punjaca. Naravno cini mi se da ce kod nas u tom slucanu vrv drzava za svoje institucije biti najveci kupac kao sto je to bio slucaj sa 500L modelom.
Sama Panda je ipak mali auto,500l je imao veću primenu.
Slažem se da bi upravo prvi talas kupaca trebala biti država pa samim tim bi lakše shvatili probleme a pošto su bliže izvoru tj centrima za odluke možda bi put za obične korisnike put bio bolje utaban.

Lično mislim takodje da će u našim krajevima sve to ići sporo,a prve generacije koje kod nas sada stižu kao polovnjaci će još više odvratiti ljude od avanture zvane e auto.

Evo na primer VW je sada sa redizajniranim pogonom dobio 15 do 20 posto bolji domet.
Kada na to uskoro dodaju bolju bateriju tek tada mogu reći da imaju upotrebljiv automobil.

Na primer sada ljudi kupe polovan Reno ili Nissan i suoče se sa dometom izmedju 100 i 170km.

Takodje prvi polovnjaci vrlo često nisu imali termomenažment baterije,zatim voda ulazi u bateriju,imaju problema i sa elektronikom kao i sa tim mehaničkim diferencijalom i mehanizmom za blokadu parking položaja itd.Dolazi i do kvara obc jedinice zbog loših punjača ili loših auta koji su bili parkirani i prikačeni na istoj jedinici.

Na to se dodaju retko i nestručni servisi i sveukupan nedostatak kadrova i onda se kupovina pretvori u noćnu moru.

Koliko god ja voleo i bio oduševljen napretkom tehnologije ne preporučujem kupovinu polovnjaka još u našim krajevima
 
Litijumske baterije imaju nominalni napon od 3,6v (3,7v). Kod električnih automobila se one redno spajaju da bi dobili veći napon (400v-800v).
Naravno svaka ćelija je 3,7 do 4.2 uostalom i olovni akumulator ima 6 ćelija od 2v.Litijunske ćelije se ne spajaju samo redno već i paralelno pa se formiraju blokovi sa bms da bi se pored napona dobila i snaga a pored toga i mogućnost da otkazom jednog bloka auto bude u funkciji u servisnom režimu.
 
I jedan pravi SF detalj koji sa električnim kamionetom postaje moguć. To je prvo Teslino vozilo koje ima dovoljno veliku površinu na krovu pa, ako se postave trodelne sklapajuće solarne ćelije, teorijski postaje moguće trajno voziti po 30 milja dnevno bez potrebe da se zbog goriva ili energije bilo kad vratite u civilizaciju ...

Ovo je već bajka. Hyundai je to stavio na krov Ioniqa 5 i kaže da je dobitak po jakom suncu 5 km dnevno. Jeste to manja površina, ali Ioniq je i mnogo lakši.
Scania je to stavila na krov poluprikolice šlepera što je ogromna površina pa se nisu baš proslavili dobitkom. I tu naravno težina igra ulogu. Prema tome priča da Tesla time dobija 30 milja iliti 48 km što je skoro 10 puta više od Ioniqa je na nivou predizbornih obećanja nekih političara. Ne treba zaboraviti ni da se svaki auto na suncu toliko ugreje da vi odmah morate uključiti klimu i naravno za to trošiti dodatnu energiju.
 
Naravno svaka ćelija je 3,7 do 4.2 uostalom i olovni akumulator ima 6 ćelija od 2v.Litijunske ćelije se ne spajaju samo redno već i paralelno pa se formiraju blokovi sa bms da bi se pored napona dobila i snaga a pored toga i mogućnost da otkazom jednog bloka auto bude u funkciji u servisnom režimu.
Radni napon ćelija je 2,8 - 4,2v, ali se uvek definišu po nominalnom naponu gde je smešten najveći deo energije.
Btw odgovor se odnosio na litijumsku bateriju od 16,8v, posto je napon ćelije manji, a kompletne baterije znatno veći. Takođe Teslini automobili i dalje dolaze sa olovnim akumulatorom koji služi za ABS, brisace, svetla...
 
Elon Mask je neka vrsta religije kojoj uprkos svemu masa vernika uporno veruje sta god da kaze, makar nemalo nikakve logike.
Inace sledece godine se ocekuje SpaceX baza na Marsu, plovne mogucnosti cybertrucka, tviter zamena svetskog bankarskog sistema. A robotaksije, zamenu zeleznice teslinim kamionima i hyperloop vec godinama imamo. Kakva vremena!
 
Radni napon ćelija je 2,8 - 4,2v, ali se uvek definišu po nominalnom naponu gde je smešten najveći deo energije.
Btw odgovor se odnosio na litijumsku bateriju od 16,8v, posto je napon ćelije manji, a kompletne baterije znatno veći. Takođe Teslini automobili i dalje dolaze sa olovnim akumulatorom koji služi za ABS, brisace, svetla...

Većina novih Tesli ima 16 volti bateriju i nema olovni akumulator.

s-l1600.jpg
 
Elon Mask je neka vrsta religije kojoj uprkos svemu masa vernika uporno veruje sta god da kaze, makar nemalo nikakve logike.
Inace sledece godine se ocekuje SpaceX baza na Marsu, plovne mogucnosti cybertrucka, tviter zamena svetskog bankarskog sistema. A robotaksije, zamenu zeleznice teslinim kamionima i hyperloop vec godinama imamo. Kakva vremena!

Elon Mask zaista uživa maltene kultni status zato što ga u potpunosti zaslužuje. Jedino što ozbiljno može da mu se prebaci je što redovno daje izjave da će neke tehnologije ili uređaji biti spremni daleko pre nego što je to u praksi moguće. To je čak i dobilo svoje posebno ime, "Elon time". Međutim to je za radikalno inovativne prozvode na ivici tehnološki mogućeg nužna poslovna tehnika da se uprkos razumljivoj skepsi održi zainteresovanost publike i finansjera, motivacija radnika, kao i spremnost dela kupaca da unapred daju pare za nešto što ne postoji, što niko još nije video, i što SVI ostali, sa manje znanja i upornosti, misle da još i nije moguće. Na taj način uspeva da skupi i velike sume neophodnog kapitala, i najbolje u svetu raspoložive mozgove, i da nekako premosti posebno osetljivo i dugo vreme razvoja, a da pri tome poduhvat ne propadne zato što bi u suprotnom mnogi prerano izgubili veru u najavljeni proizvod i povukli svoju podršku. Tako propadaju mnoge dobre ideje i startapi. Međutim Elon je i u tome genijalan, pa mu se sve to oprašta zato što, za razliku od drugih, on pre ili kasnije ipak uvek URADI to što je obećao. To doduše bude i skuplje i duže se čeka nego što je on najavljivao, nekad i bitno duže, ALI SE NA KRAJU UVEK POJAVI. I onda bude nešto za divljenje, što pomera nivo civlizacije, što niko drugi nije u stanju da uradi i još decenijema ne bi uradio da ne postoje fanatično uporne, vredne i genijalne osobe poput Elona Maska. ZATO mu oni koji razumeju šta radi i zašto to radi opraštaju te male i bezazlene prevare, prosto zato se bez njih u surovom kapitalističkom sistemu orjentisanom na brzi profit elite, a NE na izrazito dugoročni profit i dobrobit čitavog društva, takvi radikalno inovativni projekti uopšte i ne bi mogli izgurati do kraja. Njemu će jednog dana i spomenik podići.

Da uz ovu kratku video ilustraciju napisanog parafraziram Šekspira i Karli Sajmon:

This is the stuff that dreams are made of

 
Gledam sad neke testove električnih automobila kod nas s posebnim osvrtom na cenu vožnje. Za MG4 je ispalo da 100 km košta 1400 dinara, dok je vožnja automobila Hyundai Ioniq 5 izašla čak 2000 dinara na 100 km. Ako na to dodamo činjenicu da su električni automobili uglavnom skuplji od sličnih s klasičnim motorom ispada da građanin koji nema mogućnost da puni kući jednostavno nema interes da to kupi.
Da to nije samo kod nas pokazuje i ova proba. Slična priča se može čuti i u Nemačkoj.
Nešto će tu morati da se menja.
 
Kad se gleda malo šira slika, a lični interes pojedinca, to u osnovi i nema veze sa električnim automobilima. Da bi se pri kretanju savladao otpor vazduha MORA da se potroši tačno onoliko energije koliko je potrebno da bi to po zakonima fizike moglo da se izvede. Pa se ceo problem svodi na cenu i dostupnost bilo kakve energije, kako se god ona u nekoj državi proizvodila. Pošto se zbog oba svima poznata razloga ODMAH MORA napustiti trošenje fosilnih goriva, a električna energija je najzgodnija za praktično korišćenje i manipulaciju, onda se kompletan transport MORA prebaciti na elektičnu energiju. I to je kraj priče "treba li preći na električne automobile" u kojoj bukvalno nema više šta da se kaže.

A da li je to trenutno kvalitetno, zgodno, ekonomično ... ili će za neku godinu tek biti, prosto nema veze i ne znači ništa. Klimatske promene se odmah sada MORAJU zadržati na što manjem nivou ako uopšte želimo da kao vrsta preživimo, pa se zato ODMAH MORA uraditi SVE što iz toga sledi. A da li je to već SADA kvalitetno, zgodno, ekonomično ... ili će za neku godinu tek biti, je savršeno irelevantno kad je opstanak u pitanju.
 
Poslednja izmena:
EV moraju da pojeftine i to znatno da pojeftine da bi krenula veća primena. Čekati da ljudi iz altruističkih pobuda ili zato što su zabrinuti za klimatske promene promene svoje navike i krenu da kupuju skuplje je utopija. KLimatske promene ne utiču na svet običnog čoveka, nisu zabrinuti sve dok im poplava ne dođe do vrata. A i onda će da otpuže vladu svetsku zaveru, kienze, amerikance, samo ne sebe i svoje navike. Važi za sve ljude na svetu, izuzimajući možda male pacifičke ostrove koji polako nestaju. Vlade nemaju snage ni interesa da zabrane fosilna goriva, nego se uzdaju u tranziciju, koja je dosta spora. Malo optimizama daje to što baterije i EV polako pojeftinuju.

Što se tiče Maska, izgubio sam poštovanje prema njemu kada sam pogledao dokumentarac kako se ophodi prema radnicima. NE doopušta sindikate i maksimalna eksploatacija. Prošle godine je "zamolio" radnike da spavaju u halama kako bi dostaigao cilj od milion vozila godišnje. Isto tako ne svidja mi se to što je uradio sa Twiterom.
 
Gledam sad neke testove električnih automobila kod nas s posebnim osvrtom na cenu vožnje. Za MG4 je ispalo da 100 km košta 1400 dinara, dok je vožnja automobila Hyundai Ioniq 5 izašla čak 2000 dinara na 100 km. Ako na to dodamo činjenicu da su električni automobili uglavnom skuplji od sličnih s klasičnim motorom ispada da građanin koji nema mogućnost da puni kući jednostavno nema interes da to kupi.
Da to nije samo kod nas pokazuje i ova proba. Slična priča se može čuti i u Nemačkoj.
Nešto će tu morati da se menja.

Većina gradjana ima mogućnost da puni kod kuće makar u Srbiji. Kada 18 kW pomnožimo sa cenom od 15rsd (mislim da je i jeftinije) dobijemo da 100km košta 270rsd. Pritom na električna vozila dolaze dodatni popusti za putarinu (nisam siguran za Srbiju, ali u drugim zemljama sam vidjao), servisi su jednostavniji i jeftiniji, a u pojedinim zemljama i porez je manji u odnosu na automobile sa SUS motorima.

Čini mi se da mi kao društvo često teramo neku svetsku pravdu, preispitujemo sve i svašta umesto da racionalno gledamo na stvari. Da li je bolje da godišnje trošimo verovatno stotine miliona eura na uvoz nafte ili da smanjimo taj uvoz koliko god da je moguće a transport "prebacimo" na struju koju možemo sami da proizvedemo?

Ja vozim električni automobil kao drugo vozilo po gradu i mislim da su za gradsku upotrebu električni automobili već značajno bolja opcija.

Što se tiče cena, slažem se, trebali bi biti jeftiniji ali tu je i druga priča. Pitanje je da li će za 20 godina biti normalno da imaš sopstveno vozilo ili će značajno porasti udeo opcija deljenih automobila i iznajmljivanja po potrebi.
 
Kad se gleda malo šira slika, a lični interes pojedinca, to u osnovi i nema veze sa električnim automobilima. Da bi se pri kretanju savladao otpor vazduha MORA da se potroši tačno onoliko energije koliko je potrebno da bi to po zakonima fizike moglo da se izvede. Pa se ceo problem svodi na cenu i dostupnost bilo kakve energije, kako se god ona u nekoj državi proizvodila. Pošto se zbog oba svima poznata razloga ODMAH MORA napustiti trošenje fosilnih goriva, a električna energija je najzgodnija za praktično korišćenje i manipulaciju, onda se kompletan transport MORA prebaciti na elektičnu energiju. I to je kraj priče "treba li preći na električne automobile" u kojoj bukvalno nema više šta da se kaže.

A da li je to trenutno kvalitetno, zgodno, ekonomično ... ili će za neku godinu tek biti, prosto nema veze i ne znači ništa. Klimatske promene se odmah sada MORAJU zadržati na što manjem nivou ako uopšte želimo da kao vrsta preživimo, pa se zato ODMAH MORA uraditi SVE što iz toga sledi. A da li je to već SADA kvalitetno, zgodno, ekonomično ... ili će za neku godinu tek biti, je savršeno irelevantno kad je opstanak u pitanju.
Ništa ne mora, a očekivanje da će ljudi da rade protiv svojih ekonomskih interesa jednostavno nije realno.

Upravo sam naišao na jednu lepu ideju koja neće eliminisati SUS motore, ali će svakako smanjiti zagađenje. Radi se o tome da se na prikolicu ili poluprikolicu kamiona postavi elektromotor što može smanjiti potrošnju i za trećinu, a samim tim i zagađenje za isto toliko.
Prve probe u realnom saobraćaju su već izvedene.
 
Naravno da nije realno da pojedinci rade protiv svojih ekonomskih interesa. Mnogi ne mogu sve i da hoće, jer imaju objektivno ograničenje u kućnom budžetu. Ali tu onda na scenu stupa država kojoj je smisao postojanja da pre svega čuva kolektivni interes čitave zajednice. Pa onda ona osmisli neke kompenzacije koje pojedincima pomažu da urade ono što kao delovi kolektiva koji se racionalno ponaša, a ne kao pojedinci, MORAJU da urade. Kad se zarati niko pojedince ne pita da li bi oni bili dovoljno ljubazni da odu u rat, nego ih regrutuju bez pitanja. Tako funkcioniše svaka država koja je u stanju da opstane tako što istorijskim izazovima odgovara na način koji je najracionalniji za sve njene članove zajedno, a ne za svakog posebno. Potpuno je isto sa klimatskim promenama, sprečavanjem daljeg zagađenja, odustajanjem od neobnovljivih fosilnih goriva (koje treba čuvati za hemijsku industriju, a ne traćiti kao izvor energije) i uopšte prelaskom na kompletnu ekonomiju obnovljivih izvora svega što je potrebno. I tu je u pitanju opstanak, a ne neke suptilne nijanse u stepenu lične udobnosti. Dakle država treba da preraspodelom sredstava pomogne da pojedinci mogu da prežive tranzicioni period razvoja nove tehnologije do trenutka kad prelazak na električni pogon zaista u svemu postane bolji od alternativa. A to više nije daleko.
 
Poslednja izmena:
Većina gradjana ima mogućnost da puni kod kuće makar u Srbiji. Kada 18 kW pomnožimo sa cenom od 15rsd (mislim da je i jeftinije) dobijemo da 100km košta 270rsd. Pritom na električna vozila dolaze dodatni popusti za putarinu (nisam siguran za Srbiju, ali u drugim zemljama sam vidjao), servisi su jednostavniji i jeftiniji, a u pojedinim zemljama i porez je manji u odnosu na automobile sa SUS motorima.

Čini mi se da mi kao društvo često teramo neku svetsku pravdu, preispitujemo sve i svašta umesto da racionalno gledamo na stvari. Da li je bolje da godišnje trošimo verovatno stotine miliona eura na uvoz nafte ili da smanjimo taj uvoz koliko god da je moguće a transport "prebacimo" na struju koju možemo sami da proizvedemo?

Ja vozim električni automobil kao drugo vozilo po gradu i mislim da su za gradsku upotrebu električni automobili već značajno bolja opcija.

Što se tiče cena, slažem se, trebali bi biti jeftiniji ali tu je i druga priča. Pitanje je da li će za 20 godina biti normalno da imaš sopstveno vozilo ili će značajno porasti udeo opcija deljenih automobila i iznajmljivanja po potrebi.
Ne znam kako si došao do podatka da većina građana može da puni kući. Većina građana Srbije živi u gradovima i tu su najčešće zgrade u pitanju. Kad presaberem sve poznanike koje imam u glavi većina je baš u takvoj situaciji.
Mogućnost da pune kod kuće je znači nedostupna većini ljudi po gradovima, a još je manje onih koji mogu poput tebe da imaju dva automobila od kojih je jedan električni. Voleo bih da je sve to drugačije, ali ovako stvari stoje.
Drugi problem je u tome što se još uvek plaća punjenje po minutu, a ne po kilovatu što znači da nikad ne možete planirati ni trenutni trošak, a kamoli nešto dugoročno. Kupovina auta je kapitalna investicija i tu mora postojati bar približna predstava o budućim troškovima.
 
Van Beograda i Novog Sada ljudi većinom žive u kućama, ali slažem se, nije mali % stanovništva koji žive u stanovima. Ali i za to postoji rešenje jer je koliko se sećam novim zakonom (ili nekom uredbom) predvidjeno da novogradnja ubuduće ima i odredjen broj punjača u garažama.

Naplata po minutu je bio promašaj, ne znam kom geniju je to palo na pamet. I to bi trebalo da je već promenjeno ili će se uskoro promeniti.
 
Van Beograda i Novog Sada ljudi većinom žive u kućama, ali slažem se, nije mali % stanovništva koji žive u stanovima. Ali i za to postoji rešenje jer je koliko se sećam novim zakonom (ili nekom uredbom) predvidjeno da novogradnja ubuduće ima i odredjen broj punjača u garažama.

Naplata po minutu je bio promašaj, ne znam kom geniju je to palo na pamet. I to bi trebalo da je već promenjeno ili će se uskoro promeniti.
Proveravao sam juče na Charge&go, nije promenjeno.
U novogradnjama često ni ne bude garaža, bar do sada. Kako će biti - videćemo.
 
Naplata po minutu je bio promašaj, ne znam kom geniju je to palo na pamet.
Problem je zakon koji zabranjuje (pre)prodaju električne energije svima sem firmama koje se bave snabdevanjem. Kada izmene zakon moci ce naplaćivati kwh, a do tada samo parking...
 
Plaćeni punjači ovako više zarađuju tako da se tu opet vraćamo na pitanje šta je kome u interesu. Doduše retko se može videti da tamo neko puni. Nije da fali električnih kola, ona dva koja su džabe kod mene su najčešće zauzeta.
 
Kratak izvod iz vesti za forumaše koji ne prate e scenu na dnevnom nivou.

1.Nio je sa novom polu čvrstom baterijom uspeo da prevali 1044km od Pekinga do provincije a vozio je lično direktor.

2.Takodje na Nio danu je predstavljen nova perjanica ET9 sa novom 900 voltnom arhitekturom i brojnim tehnološkim novitetima.

Jac je najavio za početak Januara prvu proizvodnju malih gradskih auta sa Natrijumskim baterijama koje će doneti preko potrebno smanjenje zavisnosti od Litijuma.

Xiaomi je predstavio svoj električni automobil i prema najavama direktora planira da u narednoj deceniji udje u prvih pet proizviddjača automobila.


Tesla je najavila novi restilizovani model Y Juniper sa novom baterijom za koju se očekuje da će imati 20 posto bolje performanse.

Takodje Teslin inžinjer u gostima kod Dzej Lenoa je najvio ugradnju bežičnih induktivnih punjača u svoje nove modele.

Volkswagen je započeo prodaju svog najvećeg modela ID7 u Kini koja je po interesovanju ravna katastrofi iako je cena znatno niža od EU.

Za to vreme Zeekr(Geely,Volvo) je za svoj novi model dobio 50.000 rezervacija.

Nemačka od nove godine znatno smanjije subvencije za e auta,Kina takodje u pojedinim provincijama kao i samu dozvolu da posedujete auto.

Francuska je za najugroženije planirala paket pomoći pri kupovini i korišćenju i auta a za Kineska vozila ukida subvencije.

Pozz...
 
Vrh