Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Austrijanci najavili kupovinu 640 kineskih električnih vozila za javnu upravu. Videćemo hoće li se kupovina na kraju i ostvariti

 
Evo cene na punjačima u NS za registrivane korisnike:
Punjač u Promenadi 22kWh - 15 dinara minut.
Onaj u Bigu ima 60 kWh i punjenje košta 50 dinara po minutu.
U Lidlu je džabe, ali možete puniti samo 1 sat dnevno na punjaču od 20 kWh.
 
Posle nekoliko godina najavljivanja...

10% popusta na putarinu za električna vozila

Такође уводе се попусти за кориснике студентских картица од 2%, пензионерских картица од 3% као и за власнике електричних возила од 10% чија примена ће бити омогућена искључиво коришћењем wеб сервиса за електронску наплату путарине.
 
Čak i onim izmemama zakona o akcizmai naknadama su najavili 13 posto popusta a sada eto samo 10.

Naravno samo preko taga,tj web servisa JP i ako se još ne zbraja sa onih 6 posto koji svi korisnici web servisa već ostvaruju onda vlasnici ev i nemaju neki razlog za slavlje.
 
Mislim da je smog pre svega od velikih ložišta, odnosno industrije. Beograd i Novi Sad su pored rafinerija, a u Pančevu još svašta nešto ima.
 
Zna li se koliko je elektricnih automobila prodato u 2023? Citam u Norveskoj od 126,953 prodatih u 2023, elektricnih je 104,600.
 
Mislim da je smog pre svega od velikih ložišta, odnosno industrije. Beograd i Novi Sad su pored rafinerija, a u Pančevu još svašta nešto ima.
Da si prošao pojedinim delovima Beograda, vrlo brzo bi promenio mišljenje. Tačno se vidi da se u jednim te istim delovima grada godinama unazad oseća, a većinom nema nikakve industrije u blizini.​
 
Veliki prodor ledenog arktičkog vazduha u SAD se po prvi put poklopio sa situacijom da se to dešava negde gde su električni automobili već prodrli u znatnom procentu. Pa je to bio zanimljiv praktični eksperiment o tome kako su se električna vozila pokazala pri ovako hladnom vremenu i šta svi možemo očekivati kad njihov procenat postane još veći.

Nisam odgledao ceo razgovor, ali prema onome što sam video verujem da su ovo glavne poruke. Zaista je bilo velikih problema, međutim dobra vest je da oni nisu vezani za neotklonjive nedostatke same tehnologije. Izvor problema je hemija trenutnih verzija baterija. Pri niskim temperaturama one rade lošije. Srećom, proizvođači su taj problem rešili tako što baterije u kolima imaju sopstvene grejače. Kod Tesle je to sjajno rešeno tako što se otpadna toplota motora vidi ka toplotnoj pumpi gde se povećava temeperatura, pa se zatim time greju baterije onda kad je to potrebno. Tako se troši manji deo korisnog kapaciteta baterija. Pri hladnom vremenu izvor problema su pre svega ljudi koji još nisu naučili da i pre putovanja i pre odlaska na punjač treba desetak minuta ranije uključiti grejanje baterija (isto kao što pri tako niskim temperaturama treba prvo ugrejati i običan motor, tj razna ulja u motoru sa unutrašnjim sagorevanjem). Ovo je inače problem samo onima koji nemaju svoju garažu, tj drže kola na ulici, odnosno ne koriste period kad ne voze da napune baterije jer je onda grejanje automatsko. Kad su baterija hladne onda je i punjenje bitno sporije, a u samom početku može da bude i nemoguće ako je temeperatura baterija ispod nekog minimalnog nivoa. Tako se onda povećava vreme zadržavanja kola na punjačima, pa broj punjača koji je pri većim temperaturama za neki grad dovoljan, postaje nedovoljan pri niskim temperaturama (tj povećava se prosečno zadržavanje kola na punjaču). Isto tako se pri jako hladnom vremenu privremeno smanjuje kapacitet baterija, pa je za istu kilometražu potrebno češće punjenje (što opet pravi problem sa brojem punjača). Srećom najveći deo ovih problema se može izbeći tako što se u retkim trenucima zaista hladnog vremena baterije dovoljno zagreju pre polaska, tj ako se u njima uvek čuva deo energije za tu svrhu, a istovremeno se pri takvom vremenu treba manje nego inače oslanjati na javnu mrežu punjača, a više na punjenje kod kuće. I to je sve. Druge bitne mane električnih vozila pri zaista hladnom vremenu nisu uočene.

 

VOŽNJA ELEKTRIČNOG AUTOMOBILA U ZIMSKOM PERIODU​


Na sreću, dokazi iz zemalja poput Norveške pokazuju da korišćenje električnog automoila zimi nije samo izvodljivo, već se zaista ne razlikuje od pokretanja benzinskih i dizel modela, što znači da vlasnici električnih vozila nemaju čega da se plaše kada dođe vreme za zimsku vožnju.
Pa, kao je u Norveškoj, jel zna neko?
 
Veliki prodor ledenog arktičkog vazduha u SAD se po prvi put poklopio sa situacijom da se dešava negde gde su električni automobili već prodrli u znatnom procentu. Pa je to bio zanimljiv praktični eksperiment o tome kako su se električna vozila pokazala pri ovako hladnom vremenu i šta svi možemo očekivati kada njihov procenat postane još veći.

Nisam odgledao ceo razgovor, ali prema onome što sam video verujem da su ovo glavne poruke. Zaista je bio veliki problem, međutim dobra vest je da oni nisu vezani za neoklonjive nedostatke iste tehnologije. Izvor problema je hemija trenutne verzije baterije. Pri niskim temperaturama one rade lošije. Srećom, proizvođači su taj problem rešili tako što baterije u kolima imaju sopstvene grejače. Kod Tesle je to sjajno rešeno tako što se otpadna toplota motora vidi ka toplotnoj pumpi gde se povećava temperatura, pa se zatim time greju baterije onda kad je to potrebno. Tako se troši manji deo korisnog kapaciteta baterije. Pri hladnom vremenu izvor problema su pre svega ljudi koji još nisu naučili da i pre putovanja i pre odlaska na punjač treba desetak minuta ranije uključiti grejanje baterije (što kao što pri tako niskim temperaturama treba prvo ugrejati i običan motor, tj razna ulja u motoru sa unutrašnjim sagorevanjem). Ovo je inače problem samo onima koji nemaju svoju garažu, tj. drže kola na ulici, odnosno ne koriste period kada ne voze da napune baterije jer je onda grejanje automatski. Kad je baterija hladne onda je i punjenje bitno sporije, au samom može da bude i nemoguće ako je temperatura baterije ispod nekog minimalnog nivoa. Tako se onda povećava vreme zadržavanja kola na punjačima, pa broj punjača koji je pri većim temperaturama za neki grad dovoljan, postaje nedovoljan pri niskim temperaturama (tj povećava prosečno zadržavanje kola na punjaču). Isto tako se pri jako hladnom vremenu privremeno smanjuje kapacitet baterije, pa je za isti kilometar potrebno češće punjenje (što opet pravi problem sa brojem punjača). Srećom najveći deo ovih problema može se izbeći tako što se u retkim trenucima zaista hladnog vremena baterije dovoljno zagreju pre polaska, tj ako se u njima uvek čuva deo energije za tu svrhu, a istovremeno se pri tom vremenu treba manje nego oslanjati na javnu mrežu. punjača, a više na punjenje kod kuće. I to je sve. Druga bitne mane električnih vozila pri zaista hladnom vremenu nisu uočene.

Imamo u firmi električna vozila i svaki dan su u saobraćaju, suština je da su nezadovoljni istim.
Kako je krenulo ovo hladno vreme tako se bukvalno prepolovio domet (ionako manji nego što piše). Leti sa klimom nije bio toliki problem koliko je zimi sa niskim temperaturama. Kolege su bukvalno ostajale bez struje da završe smenu ,čak je jedno vozilo ostalo nepokretno. Dao bi ruku da je veći problem klima kompresora i koliko on energije potroši u odnosu na grejanje.
Sva elektro vozila moraju imati sistem za hlađenje baterija koji se ujedno koriste i za zagrevanje kabina. Taj sistem između ostalog je i krivac za razliku između potrebne energije i utrošene energije za punjenje
.Razbacivanje energijom za zagrevanje baterije pa makar 10 minuta pre polaska je bespotrebno jer nisam primetio nikakvu razliku. Palio grejanje 10 -15 minuta pre početka voznje ili odmah kretao nije pravilo nikakvu razliku. Suština je da su Litijumske baterije neadekvatne za elektro vozila.
 
Deluje mi da nisu baterije toliko problem nego još neizgrađena infrastruktura. Planovi EU su da

Prema privremenom dogovoru o alternativnim gorivima, predviđeno je postavljanje punionica svakih 60 km na glavnim autoputevima do 2026. godine, uz dodatne punjače za teška vozila svakih 120 km do 2028. godine. Stanice za dopunu vodonikom planiraju se na svakih 200 km do 2031. godine. Iako će biti izuzetaka za puteve sa manjim obimom saobraćaja, svaka članica EU mora se obavezati na minimalni infrastrukturni cilj. Cilj je olakšati punjenje električnih vozila i postići jednostavnost poput tradicionalnih benzinskih vozila. izvor

Kada to izgrade možda će se ubrzati prodaja EV.
 
 
Po meni sa kupovinom EV svakako treba sačekati par godina. Verujem da će kola biti jeftinija i biće sve lakše nego što je sad. Već sada se može reći da je onaj ko je pre recimo godinu dana kupio Teslu u minusu bar 10k zbog žurbe.
 
Gde?

U civilizaciji se uspesno i bez problema takva kola voze preko 10 godina, sto je 2-3 ciklusa zamene vozila.

Kod nas gde ne postoji infrastruktura nema puno smisla sem ko zivi u kuci ili radi u ikei ili u novom merkatoru.

I konacno, ugao gledista. Onaj ko daje 50 hiljada za auto ne brine da li ce ga prodati za 40 i kako ce se provesti za 3 godine u prodaji, ili 6 meseci ako mu se ne svidi. Percepcija sirotinje je da uz auto ide vencani list i da razmislja da li ima u Kit Komercu zamenski set baterija za teslu kad crknu na 400 000 km.
 
Po meni sa kupovinom EV svakako treba sačekati par godina. Verujem da će kola biti jeftinija i biće sve lakše nego što je sad. Već sada se može reći da je onaj ko je pre recimo godinu dana kupio Teslu u minusu bar 10k zbog žurbe.
Kako to? Mislis zbog ovog popusta sto je Tesla dala?
 
Šta mislite o elektromagnetnom zračenju u EV? Da li može biti štetno na duže staze ili se ne može znati još uvek?
 
Pošta nam se prenovila sa flotom elektro dostavnih vozila.


Iz teksta nismo dobili informaciju koja marka je u pitanju.

Da vam skratim muke,radi se o modelu Cenntro Auto Logistar 260.

 
Vrh