Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Dosta pratim kineske društvene mreže i iz prevedenih komentara ne vidim da su baš oduševljeni električnim automobilima.
Mnogi realno rezonuju, sabiraju pluseve i minuseve i jasno je da tranzicija iz ugla kupca neće ići lako.

Druga strana koju pratim su proizvidjači baterija i automobila koji se sve više udružuju i poslednji potpisan sporazum je izmedju Nio kompanije i CATL gde su se po prvi put realno komentarisale stvari poput realnog roka trajanja baterije u reciklaže kao i samo pitanje šta je u toj situaciji izlaz za vlasnike svih tih automobila a radi se milionima.

Hiper produkcIja postoji i kod SUS ali i kod električnih vozila pa je već nekoliko velikih proglasilo ili se sprema da proglasi bankrot.

E sad za razliku od Eu oni su realnije sagledali tranziciju pa su subvencije i pogodnosti dali svim NEV (new energy vehicle) gde spadaju i hibridi i čisti baterijski automobili.

Trenutno je tamo žestok rat cenama i većina besomučno spušta cene kako bi uspela da proda zalihe.

Rat je započeo otvorenom najavom BYD koji jensvoj model Qin plus(automobil približno kao Škoda Oktavija) ponudio za 11.800 eura a mali model BYD Seagul za oko 7800 eura.
Medjutim čak ni BYD nije ponudio samo čiste električaare već ima u ponudi DM-i plus motor koji je ustvari turbo benzinac sa dual motor generator konfiguracijom koja može istovremeno i da troši struju iz baterije i da puni bateriju i da pokreće točkove pomoćilu SUS motora.
Konkurencija je onda takodje počela da spušta cenu i sada tamo bukvalno klanica iz koje će mnogi izaći kao bankrot.

Još jedan segment jako popularan u Kini je tzv EREV hibrid koji takodje ima benzinski turbo motor ali samo u ulozi agregata koji pravi struju a točkive pokreće struja iz baterija preko elektrmotora.

Tako da će benzinci ostati još dugo u proizvodnji svakako.

Ne manja važna stvar je infrastruktura i sve su češći sukobi na samim punjačima,ljudi se tuku oko kabla za punjač a preko leta imaju problem sa paljenjem konektora jer kvalitet istih nije na zavidnom nivou pa se zbog velkih struja i prelaznog otpora javlja grejanje pa se kontakti zatope.

Pritom broj punjača je kod njih u ogromnom porastu ali se time javlja problem održavanja svega toga,same struje a sve kao posledica dugog vremena punjenja što prouzrokuje gužve i nervozu.

Na primer jedan punjač vama isporučuje 150kw ali ako se pored vas zakači drugi korisnik vi padate na 75kw.

Tema je zaista opširna i ovo je samo delić problema.

U Norveškoj je situacija bolja ali oni su zaista drugačija manja zemlja i možda nisu baš za poredjenje osim što su dobri kao primer kako se i zimi može voziti na struju.
 
B92, 16.03.2024.

U Srbiji uskoro duplo više javnih punjača za električne automobile

Planirano je preuređenje 16 odmorišta na auto-putevima u "zelene oaze", što bi trebalo da udvostruči broj elektropunjača na teritoriji Srbije.

Predstavnici Puteva Srbije i kompanija Itech Corp i Elcom Bgd potpisali su 13. marta, u Vladi Srbije, ugovor o finansiranju izgradnje 16 "zelenih stanica" na autoputevima, koje će biti opremljene elektro punjačima, a ministar građevinarstva Goran Vesić je izjavio da će Srbija na ovaj način, u narednih nekoliko godina, postati najopremljenija zemlja u regionu kada je u pitanju oprema za električne automobile.

Predviđeno je da u "zelenim oazama" na auto-putevima bude postavljeno između pet i 20 elektro punjača po svakoj oazi, kao i izgradnja prodavnica i restorana površine do 100 metara kvadratnih.

Generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Boris Ćorović je tim povodom rekao za Tanjug da je proizvodnja ekološki prihvatljivih vozila odnosno elektrifikacija pravac kojim se kreće automobilska industrija, kao i da je to put bez povratka, uprkos zastojima koji postoje na tržištu EU.

"Prema postojećim informacijama, u Srbiji imamo negde između 120 i 150 javnih punjača. Realizacijom ovog projekta će se taj broj mreža punjača više nego udvostručiti. To je svakako dobra vest, ne samo za građane Srbije koji nameravaju da koriste električne automobile, već i za sve putnike u tranzitu, strance i poslovne ljude koji prolaze kroz našu državu", kazao je Ćorović.

Kako je rekao, posebno je važno što je reč o brzim odnosno DC elektro punjačima.

"Ovo je preduslov da bi se uopšte krenulo masovnije u kupovinu električnih vozila. Ova mera, zajedno sa subvencijama za kupovinu električnih vozila koje daje Vlada Srbije, čini jedan dobar paket koji nam omogućava da hvatamo korak sa Evropom kad su u pitanju ova vozila", rekao je Ćorović.

Vesić je rekao, posle potpisivanja ugovora u vladi, da postoje tri zemlje u Evropi koje imaju više od tri miliona električnih automobila.

"To su Nemačka, Francuska i Velika Britanija. Evropska unija procenjuje da će do 2030. godine 30 odsto svih automobila na teritoriji EU biti električni", naveo je Vesić.
 
Tema koja nikoga ne ostavlja ravnodušnim i abrinut pogled u budućnost.

Trenutno se u Kini na više modela auta marke Weimar javljaju požari.Da stvar bude gora proizvodjač je bankrotirao.
Šta mislite da li je vreme da se neko ozbiljno pozabavi problemom kvaliteta i hemije u baterijiskim vozilima.
Da li je pametnije takvim vozilima zabraniti parking u zajednickim garazama,,posebno stambenim.
Da li uopšte nadležni imaju svest o ovom problemu i posledicama.
Naravno sve ovo je moguće i na SUS vozilima samo je razlika što je SUS lakše gasiti.



A na ovom sledećem linku je video...Preporuka da se otvori na desktopu (a radi na Androidu pojedinačno gledanje videa ali za pretragu traži instalciju app koju Android ne želi da instalira) i izaberite prevod stranice a komenari su sa desne strane .
Banere i reklame jednostavno ignorisite ili zatvorite ,nije potrebna nikakva prijava na sajt.
Sam sajt možete pretraživati čak i unosom kratkih reči i na engleskom ili klasičnim klikom na hashtagove.

 
Poslednja izmena:
ubitricity-ev-lamp-post-charge-point-chelsea-uk-1-1140x480-1.jpeg

image
 
U principu dobra ideja,jer gde su bandere,tu je i struja ,tu su autiomobili

Nekoliko kompanija u Eu već ima nekoliko projekata gde ovo radi a najbliži su u Hrvatskoj u jednom gradu kraj Zagreba.

U principu umesto onog poklopca na metalnom stubu stavlja se isti takav poklopac na koji je namontirana elektronika i priključnica za punjački kabal koji ima svaki vlasnik auta.

Struja neće poteći sve dok se ne unese QR kod sa stuba ili kod nekih čak automatski sam kabal ima vezu preko gsm sa banderom i automatski zadužuje račun korisnika ako je u sistemu.

Dva glavna nedostatka su što u banderama za rasvetu nema napona dok se iz centralne trafostanice ne pošalje tj ne uključi glavni kontaktor.


Drugi nedostatak je topologija veza koja ide kao takozvano šniranje od stuba do stuba po dve ili tri faze a takva veza ne trpi dodatno elektro opterećenje posebno na krajevima.


Znači morala bi se napraviti nova topologija veza u zvezdu po više grupa pa sve to u trafostanicu gde bi bilo prikačemno direktno na napon.

E onda bi svetiljke morale biti pogonjene ili svaka sa te kutije punjača unutar bandere ili poseban kabal od ovog koji ide za punjač.


To onda implicira pogadjate troškove oko instalacija i instalacione kanalizacije a i eventualno zamene trafostanice.

Delimično se stvar moze poboljšati uštedom tj stavljanjem led svetiljke ali to je ipak nedovoljno.

Ono što bi jednom korisniku bilo potrebno je minimum 3 do 5 kw snage da bi za noć dovoljno napunio auto do recimo 40-45 kwh.Prednost noćno punjenje manje košta i kanje opterećenje za mrežu.

Mana sa druge strane je takodje kako osigurati da se SuS auto ne parkira baš tu.


Znači izvodljivo,sama elektronika nije skupa ali je skupa infrastruktura i promena navika.
 
kod nas bi takve bandere morale da uimaju zaštitu od svih koji vole direktno da kače žice na bandere i sprovode do svojih domova.
Nažalost,olakšali bi im pristup tako da bi mogli da angažuju i "električara" koji se boji visine.

A ko zna ,pošto sporo AC punjenjenje nije ništa drugo nego najobičniji 220v priključak možda bi elegantno kupili produžni kabal,aktivirali aplikaciju i rešili priključak na EDB.

Kao ono nekada u starim crtanim filmovima,ubaciš dolar u brojilo i eto struje.
 
Sve si lepo snimio, banderu, kabal, tablice, lokal, samo ključni detalj nisi... Da kabal ide iz kutije u kojoj je verovatno strujomer. Zašto?
 
U prethodnom postu sam pogrešio u nazivu BYD modela tj Qin Plus je malo skuplji i košta oko 16.000 eura a model kojim su počeli rat cenama je ovaj i košta od 11.000 dolara pa dalje.

Taj je koliko vidim po dimenzijama još i veći od Oktavije.
Ima tu jedna stvar kod BYD-a koja mi nije baš jasna. U Kini nude Dolphine po od 95 konja za jako male pare, a u Evropi samo onaj od oko 200 konja koji je više nego duplo skuplji.
 
Taj je koliko vidim po dimenzijama još i veći od Oktavije.
Ima tu jedna stvar kod BYD-a koja mi nije baš jasna. U Kini nude Dolphine po od 95 konja za jako male pare, a u Evropi samo onaj od oko 200 konja koji je više nego duplo skuplji.

Byd je u zadnjoj nedelji predstavio i novu EVO 3 platformu i nove modele.Oni ne zure izgleda,idu polako verovatno i tu fabriku zele da naprave i ond ace krenuti jače i ozbiljnije.Mislim da je ovo još rana faza ispitivanja tržišta.
 
Peta generacija Dual motor hibrida počevši od 2008.

Renaultov E Tech u verziji 200 konja upravo liči na ovaj sklop.

Kažu da 46 posto te vožnje auto ide na struju i da je prosek potrošnje benzina oko 3 litra.

Naravno 2.000 km je marketing jer oni koriste NEDC a po WLTP i EPA to je bliže cifri 1600/1500km
 
Problem sa hibridima je da 90+ odsto "putovanja" gde se neko vozi kolima su po gradu na razdaljini od svega nekoliko kilometara (ili čak par desetina kilometara). Svo to vreme je najviše isplativo da se koristi električni motor. Ali onda se okolo vuče jedan benzinski motor + gorivo (ako je rezervoar pun) koji se uopšte ne koristi.

Tek kada se s vremena na vreme ode negde daleko se uopšte pali benzinski motor koji ste sa sobom vukli mesecima.

Benzinski motor koji se ne koristi često zahteva drugačiji režim održavanja. Ali čak i ako to isključimo, svakako vozač hibrida mora da održava benzinski motor + sisteme za električni pogon.

Realno, bolje je onda imati "čist" električni automobil i snalaziti se nekako oko dužih putovanja.
 
Problem sa hibridima je da 90+ odsto "putovanja" gde se neko vozi kolima su po gradu na razdaljini od svega nekoliko kilometara (ili čak par desetina kilometara). Svo to vreme je najviše isplativo da se koristi električni motor. Ali onda se okolo vuče jedan benzinski motor + gorivo (ako je rezervoar pun) koji se uopšte ne koristi.

Tek kada se s vremena na vreme ode negde daleko se uopšte pali benzinski motor koji ste sa sobom vukli mesecima.

Benzinski motor koji se ne koristi često zahteva drugačiji režim održavanja. Ali čak i ako to isključimo, svakako vozač hibrida mora da održava benzinski motor + sisteme za električni pogon.

Realno, bolje je onda imati "čist" električni automobil i snalaziti se nekako oko dužih putovanja.
Sve to stoji.

Hibrid je po meni moneta za potkusurivanje i namirivanje apetita svih.

Snabdevači komponenti kao što su Boš ,Denso,Valeo,Delfi će na taj način zadrzati proizvidnju gomile senzora plus novi senzori koji sad idu u sklop hibridnog pogona.Dobro na neki način to razumem sacuvace se radna mesta.

Onda industrija baterijskih pakovanja ,elektro motora i invertora i pretvarača takodje ulazi u priču i njihov razvoj će na kraju rezultirati efikasnijim i sigurnijim sklopovima te vrste.

Na kraju savest vozača je mirnija jer uvek ima benzinski motor u slučaju da baterija izda.

Ali isti taj vozač je i kupac koji sve to treba da plati a drugi kupac sve to da održava što çe naposletku dovesti do bolnog otrežnjenja.

Mnogi kada se pomene hibrid odmah se uhvate za Tojotu ali ona koristi metal hibridne baterije koje jesu izdržljivije ali imaju manu da se u PHEv hibridima sporo pune tj oko 4kwh max.

Sa druge strane većina koristi Litijumske danas koje su izložene stalnom naporu punjenja i pražnjenja tako da im je vek upitan.

Svi sada svedoče da je elktrifikacija zapela u ćorsokak jer su mnoge stvari ostale nedorečene pa je kupac na kraju prepušten sam sebi.

Po logici stvari mali automobil koji su gradski simbol su trebali prvo da budu subvencionisani isključivo i primenjeni i to sa sistemom gde baterija ne bi pripadala vozilu već bi se placala kroz zakup pa bi korisnik bio lisen te brige.

Ili na kraju citav mali auto je trebao biti ponidjen po transparentnom sistemu zakupa 99 eura mesecni zakup uz ucesce od 20 posto i kraj.Naravno sve to moraa da prati infrastruktura i maksimaln cena energije od 0.5 Eur.

Ovako smo dobili da sada Fiat 500 dobija benzinski motor u 2024/2025 jer je prodaja ciste elktro verzije otisla u čabar
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
i dalje neverovatno!!! Procitah negde da je 2 litra.
Sve su to predikcije na osnovu idealnih uslova, kao i menjanje ulja na 30000km i "lifetime" garancija. Plug in hibridi su po meni jedini danas koji nude potpuni užitak korisnika jer ne gledaš gde ćeš da se dopuniš i kada, ko ide na duža putovanja naravno, a ne samo grad.
 
Vrh