Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Stelantis na toj istoj platformi planira i Pandu za koju je bilo najavljeno da će se praviti u KG ali su se baß nešto ućutali.

Sa druge strane Stelantis je ušao u partnerstvo (1.5 milijardi dilara)sa Kineskim startapom pod imenom LeapMotors i planira zajednički nastup po svetu i u Kini gde im baš nisu cvetale ruže.

Inače što se C3 tiče u odnusu na trenutnog konkurenta Dačiju Spring ima jaču bateriji 44 naspram 26kwh,jači motor,mogućnost DC 100kw punjenja i naravno 7,7kw AC punjenja.Bolju završnu obradu i više prostora.

Na sve to treba dodati subvencije koje mu cenu mogu spustiti i na 18.000 što ga direktno konfrontira i ICE vozilima tog segmenta.

Obzirom da trenutni c3 iz Indije jako liči na ovaj spekuliše se da je tu tajna uštede pošto će deliti jedan broj delova.

Prosečna potrošnja mu je oko 13kwh na 100 tj prosečnom Srpskom vozači treba oko 7kwh za dnevne ili oko 2500kwh na godinu što lako može nadomesti punjenjem po jeftinoj tarifi kući ili nekom tržnom centru a oni koji imaju solar sa sistemom od 6kw mogu sebi obezbediti skoro svu potrebnu energiju.

Zanimljivo je da su jedan od pionira koji su primenili bateriju od 44 Litijum Gvožđe Fosfat pa punjenje do 100 posto neće biti prepreka a time se približava NCM bateriji od recimo 52kwh koja se uglavnom puni do 80 posto.
Mana LFP je zima,ali videćemo da li je ovo nova serija koja ima ublažen taj problem.

Na toj platformi Stelantis planira hrpu vozila i ako ovako nastavi biće broj jedan u tom segmentu pošto Folksvagen i Tesla oklevaju sa modelom 2.

Inače tržište EV prolazi kroz turbulencije, infrastruktura ne prati razvoj,ukidaju se subvencije a podižu osiguranja i kamate pa će naredni period pokazati kako će sve to ja kraju ispasti.

Izvinite na opširnosti.
 
moguće je da će se i C3 praviti u KG ako je ovaj iz Indije jer Srbija je donekle integrisana u EU. Nisu se ućutali, ide svojim tokom, ne mora sve da se zvoni. Sa subvencijom Panda će koštati oko 17.000 evra verzija sa manjom baterijom, to će dovesti do omasovljenja strujaša kod nas, zajedno sa inicijativama nekih banaka da se na lizing prodaju paketi solarni panel+manji EV (za sada samo za pravna lica).
 
Jedini problem koji vidim je da je ta panda toliko ružan auto da prosto ne mogu da ga smislim. Ima super karakteristike, samo bi bilo dobro da ne dobijam želju da iskopam oči svaki put kad se pojavi.
 
To nije porodični ni momački/devojački auto već kancelarija merčendajzera, akaunt menadžera, patronažnog terapeuta,, inspektora.... U najbogatijim evropskim zemljama 80-90% svih EV kupuju pravna lica. Fizička lica uglavnom kupuju one najskuplje.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
Meni je skroz ok. Naviknes se da ide preko displeja a osim toga neces se sudariti kad te upozorava non stop nesto.
Ono sto se meni desava jeste da mi je Tesla pomogla barem 7-8 puta da se ne zakucam u nekog ispred sebe :) koci sama.
Najveci benefit je kad stigne update osecas se kao da "imas nesto novo". Druga stvar je nemas servise koje imas kod tradicionalnih vozila.
Aplikacija za mob je super.
Nemaš servise za motor, ali i Tesla ima delove trpa, ogibljenja, kočnice i to se u slučaju problema u Srbiji i okolini ne može rešiti nigde. Tesla ovde nema ni dilera ni servisa i nema naznake da će ih u bližoj budućnosti biti. S druge strane postoje automobili kao što su Citroen C4e ili Hyubdai Kona koji dele kompletnu limariju i dobar deo mehanike sa istim automobilima s redovnim motorom + što za sve njih postoje i servisi. Dakle imate nekakvu podršku proizvođača. Ja bih pre to kupio.
 
Nemaš servise za motor, ali i Tesla ima delove trpa, ogibljenja, kočnice i to se u slučaju problema u Srbiji i okolini ne može rešiti nigde. Tesla ovde nema ni dilera ni servisa i nema naznake da će ih u bližoj budućnosti biti. S druge strane postoje automobili kao što su Citroen C4e ili Hyubdai Kona koji dele kompletnu limariju i dobar deo mehanike sa istim automobilima s redovnim motorom + što za sve njih postoje i servisi. Dakle imate nekakvu podršku proizvođača. Ja bih pre to kupio.
Kako vreme odmiče razlike su sve manje.

Teslin odličan potez je bio sopstvena mreža punjača po sistemu uključiš i puniš sa unapred poznatom i povoljnijom cenom,rezervacijom,nasuprot
drugima gde imamo pravu šumu kartica,naloga,nedoslednosti itd.

E sad i tu je Tesla otvorila svoje punjače za ostale pa se ljudi zbog različitih priključka parkiraju ovako ili onako što izludjuje nativne korisnike.

Takodje se sve više mreža udružuje,države traže interoperabilnost i prednost imati Teslu se tu gubi.

Druga prednost je opet taj softver za planiranje rute i preporučeno vreme punjenja gde opet razlika vremenom biva sve manja.

Tehnologija motora,invertora i baterije koju je Tesla dovela do maksimuma opet vremenom biva sve sličnija i drugima.Konkretno sada Tesla ima Catl baterije ,pa BYD Blade baterije i svoju proizvodnju sa LG em.

Sve to isto sada imaju i drugi.

Blagu prednost kod drugih donosi i V2G opcija koju Tesla nema na putničkom programu ali će je imati novi Cybertruck.

Kao što kolega reče prednost starih proizvidjača jeste mreža servisa i dostupnost delova pa i zajedničkih a prednost Tesle jeste OTA i otvoren kod za dijagnistiku.

Dugo najavljivana potpuna autonomna vožnja FSD koju Tesla testira u USA nikako da izadje iz beta statusa i čeka se ta famozna V12 koja bi trebala iz korena da promeni pojam potpune autonomne vožnje nivoa 4.

Sa druge strane i konkurencija kao što je Ford,MB i ostali a posebno kinezi nude svoja rešenja.

Od brzog prelaska na EV očigledno nema ništa i penetracija će dugo trajati jer novi EUR7 nije doneo značajnono poštravanje norme pa samim tim ljudi lakše biraju SUS auto kao svoj sledeći novi.

Subvencije se sve više smanjuju po EU pa tako imamo velike razlike u prodaji EV,trenutno pored Skandinavskih zemalja Francuska beleži veliki skok prodaje a Neđačka delimičima pad jer se menja struktura kupaca ka pravnim licima zbog obaveza koja imaju prema svojim zakonodavcima

Takodje ljudi više uzimaju operativni lizing zbog straha od baterije.

Čak neka istraživanja pokazuju da ljudi čekaju nove generacije baterija jer se lakše i brže informišu pa je problem prodati stariju tehnilogiju a bez velikih popusta.

Pošto smo konstatovali da će prelaz biti postepen samim tim će i veliki proizvodjači lakše proći tranziciju tehnilogije i stići Teslu za koju godinu.
 
Bio sam u goste u jednom vojvođanskom selu, iznanadio sam se količinom elektročnih bicikala, trotineta i motora. Maltene ih svaka kuđa ima. Najviše se koriste u selu, selo je veliko, rastoja nja nisu mala, ređe do najbližeg grada. Nisu ni skupi, e-motor košta od 65000-80000 dinara
 
U Vojvodini su se uvek vozili bicikli mnogo više nego u ostatku Srbije. I dan danas se infrastruktura planira na drugačiji način u odnosu ostatak Srbije. Nije tako retka pojava da od sela do grada postoje posebne biciklističke staze. Na primer Aradac, Ečka i Klek imaju biciklističku stazu do Zrenjanina.

Stoga ne čudi da su se ljudi odlučili da kupuju električne bicikle i lake motore, posebno jer u selima dosta starijeg stanovništva pa im to značajno olakšava kretanje, a pritom ekonomski nije zahtevno.

@StaraMo Svaka čast na postovima, vidi se da pratiš materiju. Znaš li možda da li je u Srbiji promenjen zakon o naplati kWh po minutu? I da li postoji neka regulativa ili pravila oko postavljanja punjača na javnim prostorima?
 
U Vojvodini su se uvek vozili bicikli mnogo više nego u ostatku Srbije. I dan danas se infrastruktura planira na drugačiji način u odnosu ostatak Srbije. Nije tako retka pojava da od sela do grada postoje posebne biciklističke staze. Na primer Aradac, Ečka i Klek imaju biciklističku stazu do Zrenjanina.

Stoga ne čudi da su se ljudi odlučili da kupuju električne bicikle i lake motore, posebno jer u selima dosta starijeg stanovništva pa im to značajno olakšava kretanje, a pritom ekonomski nije zahtevno.

@StaraMo Svaka čast na postovima, vidi se da pratiš materiju. Znaš li možda da li je u Srbiji promenjen zakon o naplati kWh po minutu? I da li postoji neka regulativa ili pravila oko postavljanja punjača na javnim prostorima?
Hvala,pratim koliko mi vreme dozvoli kao hobi...mislim da su usvojili taj deo oko naplate po kwh(Alvirović je pominjao) a deo oko postavljanja bi trebao da je regulisao nov zakon o planiranju i izgradnji kao obavezu...E sad ako me pitaš za dozole i tehnićke normative nemam tu informaciju
 
Mene zanima kako se kolektivno odomacilo da je Tesla zenskog roda? Uvek cujem ta tesla umesto taj tesla. Tesla sama koci, umesto tesla sam koci sto je logicnije i prirodnije.
 
Imenice zenskog roda se uglavnom zavrsavaju na a, kod nas i u vecini evropskih jezika.
Slicno je i sa licnim imenima. Cak postji i mali sukob oko toga.
Na primer u Bosni je musko ime Savo, Vaso, Pero, Brane... a Sava, Vasa, Pera, Brana su zenska imena.
U Vojvodini su Sava, Vasa, Pera, Rada su muska imena, a Savo, Vaso, Pero, Rade su bosanci.
I ovde gde sada zimi, na zapadu, ljudi slicno reaguju. Cim se necije ime zavrsava na a, po automatizmu se pretpostavlja da je u pitanju zenska osoba. Svi koje znam da im se tako zavrsava ime imaju isti problem.
 
Znam ali tesla je nastalo od Tesle, sto je prezime, i koji je ocigledno musko. Izuzetno je iritantno cuti u zenskom rodu kad se izgovara. Zvuci mi kao kada bih cuo "ta frizider", potpuno neprirodno.
 
Koliko smo mi kao društvo i država nespremni za zelenu tranziciju koja dolazi. Većina i ne misli da je moguća. Ako ništa više mogli bi staze da naprave za električne trotinete i bicikle.

Pre neki dan sam baš pročitao da Nortvolt izbacuje natrijum jon bateriju sa gustinom 160KWh/kg bez kobalta, litijuma i nikla. ako uspeju stvaro u tome i ako cena ne bude prevelika uskoro će početi masovno da se ugrađuju u eletro mrežu što vodi ka velikim promenama, bazni izvori energije menjaju značenje, tj smanjuje im se. a raste mogućnost za solarne i vetro elektrane.

CATL ima u planu za godinu dana da pusti u prodaju litijum jonsku bateriju sa gustinom 200KWh/kg. Tojota već duže najvaljuje (da li je relano ne znam previše hajpa za moj ukus, za još neviđen proizvod) bateriju koja će omogućuje 1000km autonomije, itd. Malo pomalo se naziru konture kako će budućnost da izgleda, barem da SANU ili već neko izbaci neki dokument, da nas ne iznenade ove promene.
 
Biće tu mnogo uspona i padova jer realno niti kedna tehnologija nije dokazana u praksi na većem uzorku makar je to moje mišljenje.

Teslina energy grupa realizije već dosta velikih ugovora ali ima i požara i problema kao i veliku cenu.

ESS grupa koristi metal hibridne baterije,po meni i konceptu kontejnera su odlične za namenu skladišta ali ipak u tek nekoliko realizivanih projekata i ko može da sagleda sve probleme ovako rano.

Natrijumske takodje dolaze na red i trenutno zbog manje gustine energije nameću se kao logično rešenje za magacine ali takodje na malom uzorku za analizu.

Ono što je sigurno trend su LFP i to se vidi na svakom novom automobilu.

A kako će sve to ići kod nas mislim da je najlepše opisano u ovom filmu.

 
Sajbertrak je očajan 🤣 Ložio sam se da ga kupim, ali očigledno da proizvođač i ja imamo drugačiju viziju šta treba da predstavlja.

Spolja mi izgleda toliko ružno da mi je lep, toliko je besmislen da mi se svideo, gledao sam ga kao neko polu trol vozilo.

Za mene je simbolisao neki terenac budućnosti u kome možeš i po Marsu da voziš i gde neka estetika nije bitna već ta neka snaga i neuništivost.

Međutim, ja sam imao viziju unutrašnjosti koja je moderna i kao svemirski brod. Sajbertrak unutra izgleda kao Lada iz 1973. 🤣 Ako mi spoljašnost nije bitna jer je ne vidim dok vozim i taman je prigodna za trolovanje okoline i obavljanja svih mogućih poslova, a i zaštićen si od metaka (🤣), unutra ipak sedim i provodim vreme i to je moj prostor i nisam očekivao onakvu socijalu.
 
@milaki990 evo izveštaja sa najnovijeg panela o elektromobilnosti i punjačima kao i problemima na koje nailaze oni koji žele da udju u biznis.

 
Biće tu mnogo uspona i padova jer realno niti kedna tehnologija nije dokazana u praksi na većem uzorku makar je to moje mišljenje.

Teslina energy grupa realizije već dosta velikih ugovora ali ima i požara i problema kao i veliku cenu.

ESS grupa koristi metal hibridne baterije,po meni i konceptu kontejnera su odlične za namenu skladišta ali ipak u tek nekoliko realizivanih projekata i ko može da sagleda sve probleme ovako rano.

Natrijumske takodje dolaze na red i trenutno zbog manje gustine energije nameću se kao logično rešenje za magacine ali takodje na malom uzorku za analizu.

Ono što je sigurno trend su LFP i to se vidi na svakom novom automobilu.

A kako će sve to ići kod nas mislim da je najlepše opisano u ovom filmu.

Požari na električnim vozilima statistički nisu ništa češći nego na običnim, jedino što se mnogo teže gase. Veoma retko se dešavaju tek tako iznenada. Najčešće to bude posle sudara.
I u tom filmu s krematorijumom je krenulo loše, ali sad ti uređaji postoje uredno širom sveta, kao i automobili koji jure mnogo više od 30 na sat.
 
Požari na električnim vozilima statistički nisu ništa češći nego na običnim, jedino što se mnogo teže gase. Veoma retko se dešavaju tek tako iznenada. Najčešće to bude posle sudara.
I u tom filmu s krematorijumom je krenulo loše, ali sad ti uređaji postoje uredno širom sveta, kao i automobili koji jure mnogo više od 30 na sat.
Naravno,samo sam ovde primarno mislio na skladišta energije kako uz velike solarne elektrane tako i ma manjem prostoru pa čak i u kućama.

A pošto se profesionalno pored saobraćaja bavim i elektronikom i energetikom i živim od toga znam koliko se teško menjamo i da nam sve to može doneti i problema ako se odlučimo za nešto loše pa to još i ne održavamo po normativima proizvodjača.

Zato sam slikovito okačio klip iz maratonaca.
 
Usponi i padovi su normalni kod svake tranzicije, a posebno na ovom polju. Požari će se rešiti, najveći problem je smanjiti cenu baterijama
 
Iskreno, počinje sve manje da me zanima cena baterija za električna vozila, a sve više cena kućnih baterija. Baš me zanima da li će se u nekom trenutku isplatiti ugradnja kućne baterije čak i za one koje nemaju solarne panele.
 
Vrh