Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Iskreno, počinje sve manje da me zanima cena baterija za električna vozila, a sve više cena kućnih baterija. Baš me zanima da li će se u nekom trenutku isplatiti ugradnja kućne baterije čak i za one koje nemaju solarne panele.
Сигурно неће ускоро за физичка лица ако имате могућност прикључка на дистрибутивну мрежу.
 
Iskreno, počinje sve manje da me zanima cena baterija za električna vozila, a sve više cena kućnih baterija. Baš me zanima da li će se u nekom trenutku isplatiti ugradnja kućne baterije čak i za one koje nemaju solarne panele.
I ja sam o tome razmišljao ali mislim da nema računice.

Dve stvari bi bile bitne a to je cena struje u budućnosti i kvalitet baterije.

Za struju bih uzeo predikciju od 0.3 skuplja i 0,15e jeftinija tarifa i neka bude to kao neka izmišljena zemlja.

Za bateriju LFP tipa garanciju na 6.000 ciklusa ili 15 godina.

Po jeftinijoj tarifi trebalo bi mi za LFP bateriju od 25kwh oko 28kwh da je napunim i to nešto noćne potrošnje bi bilo oko 6 eura sve ukupno.

Mesec dana tako račun bi bio 180 eura.

06-24 Baterijsko napajanje
00-06 punjenje baterije.

1000kwh mesečno u nekom potrošačkom miksu po gore pomenutim cenama bi me došlo recimo 600kwh skuplje i 400 jeftinije 180+60=240

Znači mesečno 60 eura uštede ili na godinu 700 eura.

15 godina rada te baterije(garancija)bi donelo uštedu od oko 10.000 eura

Znači da bi bilo neke isplativosti baterija bi morala koštati najviše 5.000 eura a njena sadašnja cena sa invertorem (lupiću,ne držite me za reč) je preko 10k.

IMG_20231122_131949.jpg
 
@milaki990 evo izveštaja sa najnovijeg panela o elektromobilnosti i punjačima kao i problemima na koje nailaze oni koji žele da udju u biznis.

Hvala. Pratim njihov rad, postavljaju dosta brzih punjača po Srbiju, vidim da su pokrili dosta gradova i najveće turističke destiancije.
 
Znači da bi bilo neke isplativosti baterija bi morala koštati najviše 5.000 eura a njena sadašnja cena sa invertorem (lupiću,ne držite me za reč) je preko 10k.
To je cena nove baterije ali hipotetički ako zavladaju el automobili pojavice se polovne baterije koje su izgubile performanse za automobile, predstavljaju opasan otpad ali performanse tih baterija sasvim zadovoljavaju potrebe kucne baterije. Najjeftiniji vid reciklaže je da se koriste ako kucne baterije (nagadjam možda postoji i neko ograničenje).

Jedino ako neko vec kupi invertor onda ce kupiti i solarne panele jer su oni najjeftiniji u celoj prici.
 
I ja sam o tome razmišljao ali mislim da nema računice.

Dve stvari bi bile bitne a to je cena struje u budućnosti i kvalitet baterije.

Za struju bih uzeo predikciju od 0.3 skuplja i 0,15e jeftinija tarifa i neka bude to kao neka izmišljena zemlja.

Za bateriju LFP tipa garanciju na 6.000 ciklusa ili 15 godina.

Po jeftinijoj tarifi trebalo bi mi za LFP bateriju od 25kwh oko 28kwh da je napunim i to nešto noćne potrošnje bi bilo oko 6 eura sve ukupno.

Mesec dana tako račun bi bio 180 eura.

06-24 Baterijsko napajanje
00-06 punjenje baterije.

1000kwh mesečno u nekom potrošačkom miksu po gore pomenutim cenama bi me došlo recimo 600kwh skuplje i 400 jeftinije 180+60=240

Znači mesečno 60 eura uštede ili na godinu 700 eura.

15 godina rada te baterije(garancija)bi donelo uštedu od oko 10.000 eura

Znači da bi bilo neke isplativosti baterija bi morala koštati najviše 5.000 eura a njena sadašnja cena sa invertorem (lupiću,ne držite me za reč) je preko 10k.

Pogledajte prilog 181363
Moje mišljenje na osnovu ovoga koliko pratim vesti iz te oblasti je da će kućne baterije (vrv. na bazi natrijuma) biti drastično jeftinije od litijumskih. Natrijuma ima na svakom ćošku i njegova eksploatacija je maltene besplatna u odnosu na litijum.

Videćemo šta će Kinezi (a i drugi) da nam serviraju u narednih pet godina.
 
To je cena nove baterije ali hipotetički ako zavladaju el automobili pojavice se polovne baterije koje su izgubile performanse za automobile, predstavljaju opasan otpad ali performanse tih baterija sasvim zadovoljavaju potrebe kucne baterije. Najjeftiniji vid reciklaže je da se koriste ako kucne baterije (nagadjam možda postoji i neko ograničenje).

Jedino ako neko vec kupi invertor onda ce kupiti i solarne panele jer su oni najjeftiniji u celoj prici.
Ne znam za druge ali trenutno preovladjuju NCM o NCA baterije koje su izuzetno sklone pojavi dendrita pa ću svakako uvek birati novo ergonomsko i provereno LFP pakovanje nego gimnastiku sa polovnim i mislim da većina deli moje mišljenje jer su stan i auto nešto najvrednije (materijalno) što posedujemo a obzirom na uštedu rizik se ne isplati.

Možda se krene putem zajedničke baterije za grupu kuća ili zgrada i u Australiji postoje nekoliko projekata na tu temu gde bi polovne baterije mogle igrati značajnu ulogu a izbegla bi se opasnost po stambene jedinice bar neposredno.

To sa jedne druge strane nosi opasnost da se ljudi okrenu ka solaru i od velikih snabdevača što mislim da nije realno jer su veliki novci u pitanju.
 
Moje mišljenje na osnovu ovoga koliko pratim vesti iz te oblasti je da će kućne baterije (vrv. na bazi natrijuma) biti drastično jeftinije od litijumskih. Natrijuma ima na svakom ćošku i njegova eksploatacija je maltene besplatna u odnosu na litijum.

Videćemo šta će Kinezi (a i drugi) da nam serviraju u narednih pet godina.
Evo juče je BYD ozvaničio prvu fabriku Natrijumskih baterija gustine 125wh/kg i kapaciteta fabrike 30GWh na godinu.

Definitivno svet će se promeniti za 10 godina ,jedino se ne bih složio da će cena brzo pasti posebno ne trenutno dok se ne podignu kapiciteti a za 10 godina moja predikcija je oko 30 posto niže od LFP.
 
  • Sviđa mi se
Reagovanja: ink
Znam ali tesla je nastalo od Tesle, sto je prezime, i koji je ocigledno musko. Izuzetno je iritantno cuti u zenskom rodu kad se izgovara. Zvuci mi kao kada bih cuo "ta frizider", potpuno neprirodno.
Cekaj, kako moye da prezime bude musko? Kako bi se zena nekog g Tesle prezivala? Isto Tesla. Zamisli da se prezivas Crni (postojece prezime, nije izmisljeno). Zena bi ti se prezivala isto Crni. Na primer Violeta Crni, a ne Violeta Crna. Drugo su Rusi, ili Bugari, koji imaju drugacija prezimena za zene, Vladimirovna od Vldimirov, Antonva od Antonov, i slicno. Ili na primer Islandjani, Na primer, dvoje dece, brat i sestra, on se preziva Jonasson, a ona Jonsdottir (u prevodu Jonsov sin i Johansova cerka).
A svakako niko kad prica o Tesla automobilima ne razmislja o Nikoli Tesli ili o njegovoj majci (Đuka Tesla). Inace Đuka je u mom kraju musko ime, a u Smiljanu je zensko.
 
Svi koji prate zbivanja u elektro svetu čuli su za Teslin Roadster a takodje i za MG brend koji u Eu beleži odlične prodajne rezultate.Radi se o modelu kineske kompanije Saic a izbacili su upravo MG Roadster na baterije.

Predstavljaju ga momci koji se bave uvozom Kineza u Rusiju a njihova oduševljenost se vidi na ovom snimku.

 
Meni komšije to rade bolje i atraktivnije:
 
Svi koji prate zbivanja u elektro svetu čuli su za Teslin Roadster a takodje i za MG brend koji u Eu beleži odlične prodajne rezultate.Radi se o modelu kineske kompanije Saic a izbacili su upravo MG Roadster na baterije.

Predstavljaju ga momci koji se bave uvozom Kineza u Rusiju a njihova oduševljenost se vidi na ovom snimku.

MG već ima predstavništvo u Srbiji i u ponudi više električnih modela. Taj roadster konkretno nemaju, ali videćemo.
 
Ne znam zapravo, nemamo ih trenutno u sistemu (iako smo ih imali početkom prošle godine). Mislim da je glavni razlog to što je u Srbiji postojala ta besmislena naplata po minutu.
 
Ne znam gde se to na punjaču vidi. Gledao sam jedan (nemam još električni auto pa ne mogu da se priključim) i nigde to ne piše. Razmišljam da u nekoj budućnosti krenem u tu priču, ali pošto živim u zgradi ne mogu puniti kući. To važi i za većinu nas po gradovima. Prelazim mnogo i to mi je veoma važno.
 
Uglavnom možeš videti u aplikaciji.

Za gradsku vožnju električni automobil se isplati, pogotovo za one koji imaju kuće pa mogu na sopstvenom punjaču da pune.
 
Posle više godina kašnjenja najzad je počela isporuka Teslinog Cybertruck-a.

Kratki snimak ne baš zanimljive prezentacije.


Daleko bolji je razgovor sa dva glavna dizajnera (Top Gear). Recimo, ima bidirekcionu power elektroniku pa može da napaja vašu kuću kad nema struje. Ili, kad ste negde u prirodi, iz tri standardne kućne električne utičnice na zadnjem delu (220V i 110V) se može vući 20 i 30 ampera (4,4 KW), pa je negde u šumi moguće čak i zavarivanje. Zadnji deo se uz neke dodatke pretvara u šator, itd.


I jedan pravi SF detalj koji sa električnim kamionetom postaje moguć. To je prvo Teslino vozilo koje ima dovoljno veliku površinu na krovu pa, ako se postave trodelne sklapajuće solarne ćelije, teorijski postaje moguće trajno voziti po 30 milja dnevno bez potrebe da se zbog goriva ili energije bilo kad vratite u civilizaciju ...

 
Poslednja izmena:
Posle više godina kašnjenja najzad je počela isporuka Teslinog Cybertruck-a.

Kratki snimak ne baš zanimljive prezentacije.


Daleko bolji je razgovor sa dva glavna dizajnera (Top Gear). Recimo, ima bidirekcionu power elektroniku pa može da napaja vašu kuću kad nema struje. Ili, kad ste negde u prirodi, iz tri standardne kućne električne utičnice na zadnjem delu (220V i 110V) se može vući 20 i 30 ampera (4,4 KW), pa je negde u šumi moguće čak i zavarivanje. Zadnji deo se uz neke dodatke pretvara u šator, itd.


I jedan pravi SF detalj koji sa električnim kamionetom postaje moguć. To je prvo Teslino vozilo koje ima dovoljno veliku površinu na krovu pa, ako se postave trodelne sklapajuće solarne ćelije, teorijski postaje moguće trajno voziti po 30 milja dnevno bez potrebe da se zbog goriva ili energije bilo kad vratite u civilizaciju ...

Praktično večno vozilo jer je od inoxa i legura pa ga neće pojesti korozija.
Takodje će nuditi opciju dodatne baterije za još 100 milja dometa.

Za sada u ponudi dve skuplje verzije a najeftinija tek 2025.

Koliko god ljudi osudjivali izgled ipak će i sa velike udaljenosti biti lako prepoznatljiv.

I kao što @Zuma reče prvi put je Tesla upotrebila biderikcionalni onboard punjač u vozilu koji će iz pune baterije od 123 kwh omogućiti prosečnom domu 3 dana napajanja električnom energijom u slučaju nekih katastrofa a svakako neko ko ima novca za ovo vozilo može lagano da sagradi solarni nadstresnicu od 10kw i (70m2)da ispod i parkira i puni svoja vozila sa minimum 10.000kwh na godinu.
 
Meni se ne svidja dizajn. KOliko čitam po stranim portalima nema dobre ocene, upitan je i kvalitet. Kao i mogućnost da na vreme isporuče već dogovorene količine. Veliki je hajp podignut, tipično za Maska, videćemo da li će doživeti uspeh ili ne.
 
Meni se ne svidja dizajn. KOliko čitam po stranim portalima nema dobre ocene, upitan je i kvalitet. Kao i mogućnost da na vreme isporuče već dogovorene količine. Veliki je hajp podignut, tipično za Maska, videćemo da li će doživeti uspeh ili ne.
Kvalitet u smislu spojeva i prelaza je umnogome uzrokovan baš dizajnom.

Meni kao tehničkom licu kod novih e automobila su uvek na prvom mestu rešenja pogona,distribucije snage ,sama baterija itd

Zanimljivo za širu javnost je takodje da se konačno prešlo sa 12 v na 48 volti sistem za osnovne potrošače jer se do sada pokazalo da 12 voltna baterija u novim automobilima često zna da pravi problem mada je kod Tesle i to pre nekoliko godina promenjeno kada je umesto olovnog akumulatora izabrana litijimska baterija od 16.8v.

Takodje upravljanje više nije direktno preko letve volana već takozvani steer by wire što za neke a i za mene može izazvati rezervisanost ali vreme će pokazati.

Unapredjena je i da je tako nazovemo mreža preko koje komuniciraju moduli u autu ,nešto kao CAN u običnim autima pa je količina bakra znatno smanjena.

Garancija na bateriju je prema prvim informacijama preko 200.000km a primenjene su nove 4680 ćelije kao i izrada konstrukcije od aluminijuma kako prednje tako i zadnje šasije giga presama koje proizvodi italijanska Idra.

Ako se samo tehničko rešenje dobro pokaže u praksi može mu se da tako kažem obući bilo koje odelo ako ovo ne naidje na odziv kupaca.
 
Koliko je realno da nakon proizvodnje EV u FAS-u dodje do povecane zastupljenosti EV na ulicama kod nas ali i poboljsanja mreze punjaca. Naravno cini mi se da ce kod nas u tom slucanu vrv drzava za svoje institucije biti najveci kupac kao sto je to bio slucaj sa 500L modelom.
 
Vrh