Šta je novo?

Električna vozila i punjači

meni smetaju skoro sva vozila kod nas jer su loše održavana. Elem, ni CAF ni trolejbusi kod nas nisu sjajni, caf u budimpešti mnogo bolje izgleda ali nisam stigao da se provozam njime. Za Beograd ja sam svakako za više trola jer im je lakše da manevrišu po Beogradu i pošto će se sigurno kvariti samo spuste trole i drugi ih zaobiđu. Na tramvajskim mrežama imamo puno zastoja. A za loš takt se apsolutno slažem! takt treba biti što učestaliji ako hoćemo da se rešimo zagađenja i povećamo sebi udobnost.
 
"Према речима директора ГСП-а, цена једног зглобног тролејбуса је од од 210.000 до 350.000 евра, док соло „троле” коштају од 170.000 до 280.000 евра."
http://www.politika.rs/scc/clanak/87670 ... trolejbusa

Solo Solaris autobus na naftu je oko 180 000 evra.


Ako se u nabavku umesa Vesic &co verujem da trola stize i do 1 miliona evra po komadu..
.novi model БЕЛКОММУНМАШ trole :D.
 
Vest je stara bezmalo 10 godina, a oscilacije u cenama su danas mnogo veće. BKM se može kupiti po ceni krštenog autobusa na konvencionalni pogon, dok za nešto iole kvalitetnije treba izdvojiti mnogo više novca. Nema šanse da ćeš Urbino12, Urbanway, Citaro ili Lion's city pazariti za 180.000 evra. Cene idu i iznad 250.000 evra za solo bus. BKM sa slike i nije toliko nov. Ima već dosta godina od kako je predstavljen.

Dart":1f6qug00 je napisao(la):
@Kesha
Caf najviše škripi na zglobu, na svim su menjanje spojnice, a jedan se i prepolovio...
BKM trole iste kao kod nas koriste i u Moskvi i Sankt Peterburgu gradovima koji su veći i mnogo finansijski jači od Beograda. Nisu ga oni bezveze kupili i pored svojih domaćih proizvođača, a imaju i najveću trolejbusku mrežu na svetu.
Samo tebi iz nepoznatih razloga smetaju. Daj jedan valjan razlog zbog čega je Hess ili Solaris bolji?

Misliš da je pucanje spojnica okretnice podjednako veliki problem, kao što je pucanje samih konkurencija vozila? Opet moram ponoviti da i CAF-ovi nisu bez mana, ali da u globalu jesu proizvod sasvim solidnog kvaliteta. Nemam ja nikakav problem sa BKM trolama, ali zato imaju oni koji ih voze i održavaju, a ja ti samo prenosim ono što čujem od svojih kolega.

Belorusija i Rusija su ti maltene jedna država, tako da se BKM i MAZ u Rusiji uopšte ne gledaju kao strani proizvod. Ne znam koje to više velike proizvođače trolejbusa imaju Rusi. Trolza je tek bleda senka nekadašnjeg giganta. Nije da su Moskva i Sankt Peterburg imali ne znam kakvog izbora kad su obnavljati vozni park. Takođe, dal misliš da Mercedes, MAN, Solaris i ostali prave takve krševe, pa Rusi neće čak ni da ih pogledaju? Kod njih dominiraju isključivo autobusi iz ponude domaćih proizvođača, kao što su PAZ, Liaz, Volžanjin, Volgabus i dr. Jednostavno, ne uvoze ono što proizvode sami, pa ma koliko da su njihovi provodi lošiji od onih koji napuste proizvodne trake nekog od renomiranih evropskih proizvođača. Poslednjih godina i Rusi se bacaju na proizvodnju električnih autobusa, pa je Moskva već dobila više e-buseva, od Volgabusa i Liaz-a ako se ne varam, na opsežno testiranje u realnim uslovima eksploatacije. Polako, ali sigurno, i oni će se prebaciti na e-buseve, dok će trole postepeno gubiti primat. Valjda se zato i ne pokreće ne znam kako masovna proizvodnja trolejbusa i u jednoj od njihovih fabrika.

Ne znam kako da ti odgovorim na pitanje u čemu su to jedan HESS i Solaris ispred BKM-a. Mislim da sam ti već dao odgovor na pitanje šta fali BKM-ovima, pa je za početak dovoljno da isti problemi ne muče dva gore pomenuta proizvođača. Mislim, ako je sve istog kvaliteta bez obzira na cenu, ne znam što se onda cela Evropa ne baci na niskobudžetne autobuse, već daju silne pare za MAN-ove, Mercedese, Sestre, VOLVO-e, Solarise i ostale. Tako bi se i kod automobila svi mogli baciti na Dacia-u recimo. Što bi davali i duplo više novca za kola iz istog segmenta. Sve je to isto zar ne?
 
Niti kupujem, niti prodajem, ni autobuse, ni trolebuse...pa i ne znam trenutne cenovne trendove
Da li su poslednjih deset godina poskupeli i koliko nemam pojma..Samo sam napravio ad hoc paralelu da trole ne moraju da kostaju milione, mada smo mi poznati i kao korumpirano , i kao rasipnicko drustvo pogorovo kada je rec o budzetskim parama.
 
Kesha":20sr70cj je napisao(la):
Misliš da je pucanje spojnica okretnice podjednako veliki problem, kao što je pucanje samih konkurencija vozila?
Pa da li si realan, nije jednak problem već mnogo veći, da je bilo putnika u njemu završili bi samleveni pod točkovima.
Ne znam odakle ti problem sa konstrukcijom, BKM je prav, a u suprotnom bi izgledaao kao kifla tj kao Ikarbus .
 
Sasvim sam realan :wink: Ne znam za slučaj da se ijedan CAF "prepolovio" kako kažeš, al ako su i spojnice iz nekog razloga neadekvatne, pa iste zamenenje na svim vozilima kao priznat propust proizvođača, ne vidim u tome neki veliki problem. Oštećenje ili zamor materijala. Misliš da se to ne dešava i autobusima. Ja znam za najmanje dva slučaja "otkačinjanja" prikolice. Pre desetak godina je jedan Japanac "izgubio" prikolicu na Karaburmi (prošlo je već dosta godina, ali mislim da su baš Japanca spominjali), a imali smo i jedan slučaj otkačinjana prikolice na Šumicama na sred autobuskog stajališta kod jedne lastine 206-ice (to sam i svojim očima video). Koliko Urbosa nekoliko različitih generacija krstari ulicama belosvetskih gradova, pa nešto ne znam da su ljudi gubili glave zbog toga? Biće da CAF ipak ne zna šta radi, pa evo još i šire delatnost nedavnim preuzimanjem Solarisa. Jednostavno, greške se dešavaju i najboljima. Recimo, bilo je i slučajeva pucanja šasija na nekim serijama Simens Combino tramvaja. Mislim da su radili u nekom od gradova u Švajcarskoj. Vidi se kad se nešto u principu radi kako treba, pa prosto dođe i do nekih previda, dok je sasvim druga priča kad se nešto namerno izošljari ne bi li se uštedelo i time postigla što niža cena.

Kao što ti već rekoh, prenosim ti utiske kolega iz SP Dorćol vezano za BKM-ove. Nemam potrebe da izmišljam zaista. Pojedini tipovi Ikarbusa imaju problem sa optornošću na uvijanje delova karoserije, koji su izloženi najvećim stresovima od mehaničkih komponenti. No, pucanja nisu bila baš tako česta, a obično se može na vreme primetiti kad karoserija počne da radi, pa kad se ista uradi kako treba i na vreme, eto još dugog niza godina rada bez većih problema. Primer kako i bus star 19 godina može biti poprilično prav i utegnut je GB740, dok je loš primer GB2, koji još na remontu pre možda šest sedam godina nije odrađen kako treba. No ima mu 20+ godina. Za male pare se naradio kao mazga, pa sad može da liči i na perecu ako hoće. BKM-ovi nemaju problem sa uvijanjem, ali su zato imali problem sa pucanjem delova samonoseće konstrukcije još na početku eksploatacije. Tome najviše kumuje katastrofalno vešanje pogonskog trapa. Nemoj mi reći da u tih 83 trolejbusa nikad nisi doživeo jake udarce pri prelasku i preko onih manjih neravnina? Više takvih udaraca u toku dana, pa onda nedelja i na kraju meseci i godina, i eto problema. No, izvare se na brzinu i teraj dalje.

GSP u svakom slučaju nije zadovoljan ni sa jednom serijom BKM trolejbusa, pa je stoga i uzet onaj MAZ na probu. Videćemo dal će se uopšte trole više i nabavljati, a ako hoće, iskreno se nadam da više neće biti proizvedene u Belorusiji. Samo kad se setim onih trola iz donacije Graca, ako se ne varam. Srednjepodni Gräf&Stift, njih svega par komada nažalost. Kad su stigle, već su uveliko bili tinejdžeri, a opet, apsolutno se ništa kod njih nije čulo, plus su bile izuzetno udobne. Jedina mana im je bila tromost. Ko zna koliko bi još mogle da rade samo da je bilo delova za njih. Ostadoše samo stolice koje su ubačene u neki od zglobnih BKM trolejbusa iz prve serije.

Inače, još sam početkom devedesetih imao priliku da posetim Moskvu kao klinac na dve nedelje. Naravno, malo čega se sećam, ali sam trole ipak zapamtio i naravno čuveni Crveni trg. Ko još da zaboravi stare "Zijače" :) Sećam se da su baš i moji komentarisali izuzetan kvalitet moskovskih bulevara. Maltene kao staklo još tada. Sad mogu samo da pretpostavim da situacija nije mnogo lošija. Očigledno da oni nemaju gde toliko da "razvale" svoje trole. Pritom, za njih su vozila na "struju" spas. Gužve i kolapsi su im kolosalni, a to je pravo mučilište za svako vozilo na konvencionalni pogon. O zagađenju tek da ne govorim. Zato kod njih i voze trole u tolikom broju, a sve će više prelaziti na e-buseve kao što već i napisah.
 
CAF očigledno nije predviđen za ovolike visinske razlike pa zato dolazi do pucanja u okretnici/zglobu. Velika dužina, težina i nepovoljan teren su malo jači zalogaj mada naši i to rešavaju. Prate stanje i menjaju delove.
Pucale su i Katice, i to ne samo zglob već i konstrukcija.
Japanac nije niti jedan pukao , čak i postoji doživotna garancija za zglob.
Bilo je svakavih slučajeva, niko nije imun.
 
@Kesha vezano za kaf https://www.google.com/url?sa=i&source= ... 3911464159

Prvi put čujem za problem sa konstrukcijom, dok stvarno jesu prokisnjavali čim su došli a to je rešeno sad. Inače poznajem većinu starijih vozača trola, a poznavao sam i šefa Jocu.
Mada nije ni bitno, hoću samo da kažem da je BKM sasvim solidan trolejbus. Oni su trenutno jedan od najvećih proizvođača, napravrljeno je 2247 komada ovog našeg BKM 321. Dok Hess koji stalno spominjes pravi svega 10 do 20 trolejbusa godišnje.
Zanimljiv podatak je da BKM, Hess i Solaris koriste isti Škodin motor, a i ostatak elektrike je Škodin.
Solaris je relativno skoro počeo da pravi trole, ali stvarno razbijaju. Najviše bi nam odgovara njihov novi Trollino 18 sa baterijama kao zamena za Trolze.
 
CAF je kod nas kršina, apsolutno nije za naše tržište. Ne kažem da je CAF inače loš, ali ovaj naš za naše trište nije.
A ne vidim nikakav razlog da Ikarbus npr napravi nešto na struju, motore ionako ne pravimo mi tako da to nije neki guvitak za firmu. Tameniš SUS sa Elektro motorom, dodaš mu i trole ako treba, stvarno koliko teško može biti??? dodaš mu i malo kondezatora i eto ludila. Srpski mercedes ionako nije baš srećno rešenje.
što se tiče cene, hajde da stavimo i gorivo, ulje, održavanje i ostalo na sto?
 
Probali su pre par decenija pa im nije išlo. Digli ruke na vreme da nas ne pobije struja.
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=604103#p604103:2vts3we2 je napisao(la):
Dart » Sub Feb 23, 2019 2:06 pm[/url]":2vts3we2]@Kesha vezano za kaf https://www.google.com/url?sa=i&source= ... 3911464159

Prvi put čujem za problem sa konstrukcijom, dok stvarno jesu prokisnjavali čim su došli a to je rešeno sad. Inače poznajem većinu starijih vozača trola, a poznavao sam i šefa Jocu.
Mada nije ni bitno, hoću samo da kažem da je BKM sasvim solidan trolejbus. Oni su trenutno jedan od najvećih proizvođača, napravrljeno je 2247 komada ovog našeg BKM 321. Dok Hess koji stalno spominjes pravi svega 10 do 20 trolejbusa godišnje.
Zanimljiv podatak je da BKM, Hess i Solaris koriste isti Škodin motor, a i ostatak elektrike je Škodin.
Solaris je relativno skoro počeo da pravi trole, ali stvarno razbijaju. Najviše bi nam odgovara njihov novi Trollino 18 sa baterijama kao zamena za Trolze.

Naslov bombastičan i neprimeren, dok sam tekst i može da prođe. Prošlo je već dosta vremena od tad, pa sam siguran da se po tom pitanju do sad dosta toga uradilo. U međuvremenu je ne tako mali deo infrastrukture rekonstruisan, što sigurno doprinosi smanjenom habanju tramvaja. Kao što i Žika napisa, CAF-ovi su poprilično masivni i teški, pa su samim tim i osetljiviji na oštećenja pruge i neravnine, kao i na bržu vožnju kroz krivine i raskrsnice.

Za probleme sa konstrukcijom sam čuo od ne baš tako malog broja ljudi. Klasičan termin koji su koristili jeste pucanje šasije, mada BKM-ovi nemaju klasičnu šasiju što je i normalno. Moguće da je ponešto i preuveličano, ili pak pogrešno shvaćeno, ali opet, kao što rekoh, nije da sam to čuo od samo jednog čoveka. Jocu nisam poznavao lično. Veliki proizvođač jesu, s ozbirom da imaju veliko tržište, a i zaštićeni su od konkurencije. Verujem da bi našli put do još nekog kupca van Rusije i Belorusije, a da nismo mi, da je u pitanju tako solidan proizvod. Ipak su cenom vrlo konkurentni. MAZ je mislim ponešto i uspeo da izveze za razliku od BKM-a.

Ništa čudno što sva tri proizvođača, koje si spomenuo, koriste škodinu elektro opremu. Škoda je u tom segmentu izuzetno cenjena, i definitvno na samom vrhu među proizvođačima elektro opreme za šinska i drumska vozila. HESS i nije proizvođač velikog kapaciteta, i nemaju potrebu da godišnje prodaju na stotine trolejbusa. Njihove cene i nisu za svakoga, pa sam zato i rekao da ne mora baš da bude HESS, ali da može biti upravo Solaris, koji poslednjih godina ima baš mnogo porudžbina za trolejbuse. Ne znam tačno od kad su krenuli sa njihovim proizvodnjom (Solaris je osnovan krajem devedesetih valjda), ali znam da je i Urbino prve generacije mogao da dobije motke, kao i baterije za malo dužu autonomnu vožnju. Imaju i verziju koja dizajnom podseća na tramvaj. IVECO je skoro predstavio model Crealis koji, takođe, izgleda kao vrlo ozbiljan proizvod. Od nemaca, samo Neoplan proizvodi trolejbuse koliko znam. Izbora baš i nema mnogo, al opet, za taj segment je u principu i dovoljno.
 
Tržište je jako ograničeno, cifra se kreće oko 41000 trolejbusa širom sveta tako da se ne očekuju neke impozantne cifre.
Očekujem veću euforiju kod kinezi za autobuse sa kondenzatorima ili litijumskim baterijama.
 
@Kesha

Свака ти част за писање на овој теми и не само на њој. Разумно, објективно, детаљно, неострашћено, широко.

Иначе, поменуо си Сегедин и тролејбусе - био сам тамо недавно, на купању. Имају сјајне зглобне троле Икарус-Шкода. Црвене, ко наше. Али, нису наше, нити ће бити: коштају 800.000 евра свака.
 
Zahvaljujem :) Segedin je interesantan grad po pitanju organizacije javnog prevoza. Poprilično majušan, a imaju sva tri podsistema javnog prevoza. Mađari, inače, i mnogo razvijenim državama daju primer kako se organizuje javni prevoz, pa i kako se najbolje koristi ono što se ima. Budimpešta je to dovela maltene do savršenstva.

Njihove trole Ikarus Škoda zaista deluju i više nego solidno, mada, nisam baš mogao da pretpostavim da je cena tako visoka. Ne znam ni dal ih još uvek imaju u ponudi.

Ikarus, nekada najveći proizvođač autobusa na svetu sa preko 14.000 jedinica u najboljim godinama, razbijen je na više manjih jedinica. Nešto su kupili i Kinezi za proizvodnju električnih autobusa. Tog giganta mi je, iskreno, žao i više nego li našeg mučenog Ikarbusa. Iako nisu proizvodili ni najbolje, ni najsavremenije, niti ne znam po čemu specijalne autobuse, opet su ti autobusi vozili i preko 20 godina u proseku i u vrlo surovim uslovima zabiti najveće države na svetu. A izvozili su svoja vozila čak i u SAD. Rusi ne bi ni znali kako izgleda koliko toliko savremen bus za svoje vreme da nije bilo mađarskog Ikarusa. Njima je okosnicu domaće proizvodnje dugi niz godina činio Liaz 677, kome su čak i spomenik digli. 11m dug, sa benzinskim motorom postavljenim napred, predstavljao je nešto najbolje što su znali sami da naprave, ali bi čak i za nas u to vreme, taj autobus bio krajnje smešan. Trošio je kao blesav, zimi grejao kao lud, dok se leti pregrevao kao nenormalan :) Mađari su sa druge strane, svojim modelima 250 260 i 280, pokazali kako se pravi pouzdano, robusno i trajno vozilo. Još je skoro sve, sem menjača i možda po kojeg manjeg dela, bilo domaće proizvodnje. Trole su mislim i onda pravili u saradnji sa Škodom. Izvinjavam se na još jednom malom većem skretanju sa teme.
 
Sve u svemu, Tesla je kupila Maxel proizvođača baterija i kondezatora. Navodno su na nekom pragu pravljenja suvih baterija gde je kapacitet po kg baterije dosta veći. Sa druge strane verovatnije je da Tesla želi da preuzme potpuno proivodnju svojih baterija i da se distancira od Panasonic-a koji je već počeo da potpisuje ugovore i sa drugim proizvođačima automobila.
 
Vaskrsli Ikarus je ponovo potonuo posle više pokušaja oživljavanja. Nešto im ne ide.
Što se tiče trola ove isporučene Segedinu su koštale 228000000 forinti ili danas oko 717126 evra. Previše za jedno vozilo.
 
Verovatno i ova opcija diktira visoku cenu.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=7lg2lycxrho[/youtube]
 
baš sam to hteo da napišem i okačim video. u opšte nije naivan sistem :D zamislite kineski bus koji imamo sa trolama, koji tako između par stanica nakači trole da se dopuni. odlična ideja, a cena sigurno može da se spusti... i pašće cena čim struja postane mainstream pokretačka energija za transport.

edit: da ubacim ovaj video:

[YouTube]https://youtu.be/YZCCSIF7mH0[/YouTube]
 
Pominjali smo i ranije trole sa mogućnošću dužeg autonomnog kretanja. Rim ima Solarise Urbino prve generacije, koji se kroz jedan deo trase kreću bez direktnog napajanja preko kontaktne mreže. Ne verujem da im baš trebaju baterije velikog kapaciteta, al opet, cena mora biti osetno veća sigurno. Na taj način bi i mi mogli raširiti trole po gradu, a da ne moramo razvlačiti kilometre i kilometre kablova, ali sumnjam da će se kod nas u skorije vreme pojaviti neko ko bi makar i razmotrio takav vid delimične elektrifikacija javnog prevoza.
 
a kako to funkcionise u rimu? pretpostavljam da vozac mora da stane i onda on ili neko posebno zaduzen za to nakaci trole na zice
 
Bilo je snimaka na YouTube. Sve se odvija iz kabine koliko sam mogao da vidim. Ne mora se napuštati vozilo.

EDIT:
[YouTubehttps://youtu.be/9ufIYOonpIo[/YouTube]

Nađoh par snimaka na kojima se vidi spuštanje motki sa mreže.
 
Nema izlaska , samo stane na odgovarajuće mesto, motke se oslobode i trolne glave legnu na žicu.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=lKXRvYnTPtI[/youtube]

Nije da su samo CAF , evo dobih info da i ALSTOM tramvaju u Rimu su takođe imali probleme sa pucanjem konstrukcije, osovinama ..... Čak je bilo i pretnji da ceo problem završi na sudu. Dogovorili se tiho i novčano.
 
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=VgQwHDFohTo[/youtube]
 
gas u bocama, benzin, dizel, baterije... ovde ja mislim da je veliki problem to što je auto mnogo jak i ljudi redovno testiraju to ubrzanje za par sekundi do 100. sve se to redovno dešava i sa običnim automobilima samo nije toliko pokriveno. čak i za autopilota svi kažu da će i dalje biti nesreća samo manje. i već je bilo nekoliko komada.
 
Vrh