U boljem su stanju od kojih to tramvaja, ako je uopšte za porediti? Od ČKD KT4 tramvaja od kojih su neki ušli i u petu deceniju rada, ili možda od DÜWAG-a iz 60-tih i 70-tih godina sa još starijim prikolicama? Šindleri se baš vidim raspadaju, a o CAF-ovima i da ne govorim.
Sa BKM-ovima je jednostavno bilo previše problema još kad su bili potpuno novi. Pisao sam o tome već u odgovarajućoj temi. Još ne čuh ni od jednog vozača da ih nešto hvali, a o održavanju tek da ne govorim. Imali smo nekada davno trole italijanskog Alfa Romeo-a, pa onda one proizvedene u kooperaciji FAP-a i GOŠE, pa onda više serija čuvenih ZIU9, toliko voženih po celoj centralnoj, južnoj i istočnoj Evropi (istočni blok), i na kraju ove nesrećne BKM trolejbuse. ZIU9, kasnije Trolza, robusne mrcine, ne proterano sofisticirane, niti udobne, ali su zato one s početka 80-tih radile bez većih problema i do 30 godina. Jedino što su trulile, kao između ostalog i sva vozila proizvedena u SSSR-u. Nisu bile najsrećnije rešene ni iz perspektive radnog mesta vozača, ali su bar imale neki karakter da tako kažem, i kao što već rekoh, nisu znale da stanu. Doduše, kako su se bližile 90-te, tako je i pouzdanost novijih serija počela da opada.
Vozačima, inače, nije baš svejedno kad sa trola moraju da pređu na autobuse, uglavnom zbog radova, odnosno, gašenja ili skraćenja pojedinih linija. Jednostavno, trole se voze potpuno drugačije da tako kažem. Ne znam koliko si upoznat, ali kod ovih "naših" trola se koči levom nogom, pošto se pedala kočnice nalazi levo od stuba upravljača. Samo to je dovoljna razlika, pa da vozačima koji su na to navikli, bude i te kako nezgodno da pređu privremeno na autobuse, kod kojih se, kao što je i normalno, sve radi desnom nogom. Pogon je potpuno različit, pa s toga ni stil vožnje ne može biti isti. Kod autobusa je potrebno obratiti veću pažnju i pri ubrzanju i pri kočenju, a kod autobusa je tu jos i retarder, neizostavni deo pri usporavanju vozila. Poželjno ga je koristiti što češće, ali opet, ne baš u svim uslovima. Kad neko toliko vremena svakodnevno provodi za volanom, i najmanje promene mogu biti i te kako nezgodne.