Šta je novo?

Električna vozila i punjači

Ne znam zasto proizvodjaci EV uporno pokusavaju da naprave neko futuristicko vozilo kada u njega stave baterije.

Zasto ne uzmu standardnog Punta, Astru, Pola i stave elektricni pogon u njega sa standardnom opremom i manjom cenom nego da se radi o nekom futuristickom vozilu.

Dokle god se EV najavljuju sa ovakvim fotografijama i modelima znamo da se ne radi o putnickom automobilu za mase, vec za one sa malo dubljim dzepom.

Da se ne lazemo, jedva cekam dan da teram auto na struju - Ali to nece biti u narednih 10 godina sigurno.
 
U principu je najbolje da se baterije smeštaju u vozilo koje je od starta projektovano za elektro baterijski pogon. Raspored baterija , masa kao i hlađenje je jako teško kvalitetno izvesti na klasičnom automobilu.

VW MQB platforma
Volkswagen-MQB-Body-in-White-720x375.jpg


VW MEB elektro platforma

volkswagen-meb-elektroauto.png



[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=eRFzmdEQ3sM[/youtube]
 
Ocigledno je da se vraca vreme vozila sa sasijom ili necim sto lici na to (VW MEB). Karoserija ce biti prepustena raznim "fabrikama" da je dizajniraju i nakrcaju elektronikom, senzorima i drugim gedzetima koji su nam "neophodni".
Ono sto je pojedninacno jos uvek najskuplje su baterije (cena 50 kWh koja daje autonomiju od oko 300-400 km je pala na oko 9500 Eura) i ocekuju da ce za 5 godina biti ispod 5000 E.
Iako nema podataka za 2018 g stiglo se do oko 4 i kusur miliona. EV u svetu
Posto je u svetu 2018 prodato 95 M vozila a nesto preko mil. EV trebace godine da se ovaj odnos promeni. Glavni problem je cena EV.
Norvezani su dostigli 30% ucesca EV u prodaji novih vozila stimulacijom od strane drzave za par godina. Videcemo koliko ce ostatku sveta trebati. Ako proizvodjaci ne budu alavi relativno brzo.
ZA 2019 najavljena je proizvodnja petnaestak novih modela sto je pohvalno:
Ауди е-трон
Ауди е-трон Спортбацк
Фарадаи Футуре ФФ91 (ferari)
Форд Модел Е
Хонда Урбан ЕВ
Киа Ниро ЕВ
Луцид Аир
Мини Елецтриц
Ниссан Уннамед СУВ
Порсхе Таицан
Скода Цитиго Е
Тесла Модел 3 (Стандард)
Тоjота Уннамед ЕВ
Волксваген ИД Нео
Волво Уннамед Хатцхбацк
Волво КСЦ40
(nema Kineskih modela a oni izbace 500 000 EV godisnje)
 
bl3y4":72ez7okj je napisao(la):
Ne znam zasto proizvodjaci EV uporno pokusavaju da naprave neko futuristicko vozilo kada u njega stave baterije.

Zasto ne uzmu standardnog Punta, Astru, Pola i stave elektricni pogon u njega sa standardnom opremom i manjom cenom nego da se radi o nekom futuristickom vozilu.

Dokle god se EV najavljuju sa ovakvim fotografijama i modelima znamo da se ne radi o putnickom automobilu za mase, vec za one sa malo dubljim dzepom.

Da se ne lazemo, jedva cekam dan da teram auto na struju - Ali to nece biti u narednih 10 godina sigurno.
Generalno, Zika je objasnio zašto je pogrešno u postojeći, stari model.
Sa druge strane si u pravu, u vezi "običnog" vozila, koje nije "napisano" opremom, futiristickog izgleda, no ima i takvih, jeftiniji i "pristupacnijih".
Ovo poslednje pod navodnicima, jer EV još uvek nisu i u skoroj budućnosti neće biti pristupačna.
Pa upravo zbog toga i takvi modeli u ponudi, ciljna grupa su ljudi sa lovom, kao i oni koji žele da budu "prvi u selo", a ne mi obični smrtnici koji bi da dopuni kući noću na jeftinijoj, ili ako moze negde za džabe.

Naravno, i to je jedna od zabluda. To za džabe će postojati samo dok je "promocija" u toku. Nemojte se iznenaditi kad za 20 god budemo diskutovali o podizanju akcize na el. energiju za punjenje automobila.


Sent from my Mi A2 Lite using Tapatalk
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=595746#p595746:3boaoiq8 je napisao(la):
bl3y4 » Čet Jan 17, 2019 1:55 pm[/url]":3boaoiq8]Ne znam zasto proizvodjaci EV uporno pokusavaju da naprave neko futuristicko vozilo kada u njega stave baterije.

Zasto ne uzmu standardnog Punta, Astru, Pola i stave elektricni pogon u njega sa standardnom opremom i manjom cenom nego da se radi o nekom futuristickom vozilu.

Dokle god se EV najavljuju sa ovakvim fotografijama i modelima znamo da se ne radi o putnickom automobilu za mase, vec za one sa malo dubljim dzepom.

Da se ne lazemo, jedva cekam dan da teram auto na struju - Ali to nece biti u narednih 10 godina sigurno.

potpuno si u pravu, tacno je ovo sto @Zika kaze da je tesko nabudziti bateriju u postojecu karoseriju, ali mogu da dizajniraju novu bez kerefeka i lozenja, isto kao sto dizajniraju svaki novi model normalnog automobila
 
Jeste ruzan, ali ide na struju :D
Ima i lepih projekata.. svi sa slika su u najavi za ovu ili sledecih godinu, dve.
 
Dal je ovo danas početak kraja jedne globalne marketinške prevare, ili samo prolazna faza?
Kako god bilo, za one koji do božanstva uzdižu sposobnost Elona maska bi trebalo zabrinjavajuće da zvuči da i pored silnih poreskih olakšica i drugih stimulacija njegova kompanija beleži gubitke!

Rezultat?
Otpuštanje radnike, ali povecavamo proizvodnju?
Selimo proizvodnju u Šangaj?
Dal je to mudar potez u trenutku trgovinskog rata između USA i PRC ?
Dal je uopšte cela priča koju je Mask servirao globalnoj javnosti bila realna?
;)

PS.
Nije da nisam rekao ;)

https://www.cnbc.com/2019/01/18/elon-mu ... -cuts.html

Sent from my Mi A2 Lite using Tapatalk
 
Tesla je prema planu trebao da postane profitabilan tek kad krena masovna proizvodnja modela 3, problem je samo što dosta kasne... Svejedno njihova tržišna vrednost je veća od Forda ili GM koji naprave 30 puta više automobila.
Ta fabrika u Kini je za kinesko tržište, imaju u planu i u Evropi (trenutno se pola EU takmiči ko će dati bolje uslove).
 
Eh kad Mask ne zna da u Evropi ima i radnika za 200 evra mesecno, subvencije par godina i gratis zemlja za fabriku.
 
Za takvu fabriku su najbitniji hemičari i inžinjeri za baterije, a toga Srbija nema. Mi možemo samo dobiti da za njih motamo kablove.
Najverovatnije će biti na severozapadu Nemačke, zbog blizine drugih velikih tržišta i dobre logistike, a i imaju kvalitetan kadar.
 
Не знам откуд ти то да немамо хемичаре (или технологе који би у овом случају такође били компететни). Имамо их и те како и извозимо их у великом броју, али свакако је остало и овде, траже посао, није мала ствар одлучити се да оставиш овде кућу и породицу и одеш у бели свет.
 
Па искуство са батеријама за ел. возила могу имати само у земљама где се већ праве такве батерија, али није то рокит сајенс.
 
Pa očigldno da jeste jer od 1991. kada je krenula komercijalna proizvodnja litijum jon baterija do sada nije bilo neke druge napredne tehnologije u komercijalnoj upotrebi.
 
paradox polje":3kp23ans je napisao(la):
Не знам откуд ти то да немамо хемичаре (или технологе који би у овом случају такође били компететни). Имамо их и те како и извозимо их у великом броју, али свакако је остало и овде, траже посао, није мала ствар одлучити се да оставиш овде кућу и породицу и одеш у бели свет.
Imamo hemičare koji mogu predavati hemiju po školama, ali nemamo hemičare koji mogu samostalno razvijati baterije. Dok se čitava industrija baterija u svetu zasniva na litijumu, u Srbiji se hvale početkom proizvodnje Ni-cd baterija (Krušik), a ni one nisu plod domaće pameti već je strana licenca.
Naravno postoje naši ljudi koji su vrhunski stručnjaci u toj oblasti (npr Dejan Ilić), ali svi oni rade u inostranstvu i tamo su stekli know how, a ne u Srbiji.
 
Ni-Cd baterije je radila Trepča tamo negde devedesetih godina (imao njihov punjač i baterije kupljene 1991).
 
Nije problem smestiti baterije ni u stari auto, eno Diša nam se loži na Ejuga :p poenta je da električni auto ima neke fundamentalne mogućnosti i razlike, ta baterija u podu daje nisko težište i povećava stabilnost a otvara više mesta za gepek skoro svi EV imaju gepek i napred i pozadi. Drugo, ev nema potrebu za ogromnim hladnjakom napred a zbog aerodinamike svi proizvođači guraju oblu njušku auta onda jer to dodaje dosta na količinu km po punjenju.
i ima još jedan razlog, EV uglavnom ne kupuju klasični vozači već entuzijasti za elektroniku i tehologiju a njima je primamljiviji neki futuristički izgled. kroz 10 godina ćemo svakako viđati i sasvim klasično izgledajuće E automobile. Što se tiče hemije baterija, hemija je ovde jako z****na i svi proizvođači se trkaju da dođu do bolje baterije međutim ne vidim baš potrebu da proizvođač svuda ima takve naučnike, kod nas se komotno može napraviti giga fabrika teslina, negde blizu nalazišta litijuma npr uz neku fabriku za preradu litijuma. i to bi bilo daleko pametnije nego da izvozimo sirovi litijum kao australija. I pošto EU kuka kako joj treba velika fabrika baterija da bi bila nezavisna možda bi nas brže primili tamo ako bi tako nešto uradili.
 
Sto se tice litijuma u Srbiji, tu se naša država ništa ne pita, jer koncesije na istraživanje traju 30 godina.
 
U Teslu 3 se ugradjuju panasonikove litijumske baterije. Posto ni rude litijuma ni kobalta nema previse ostaje da se razviju grafen baterije ili od EV nema nista :)
 
Grafen baterije su takođe na bazi litijuma. Grafen poveća električnu provodljivost kroz bateriju, dok litijum i dalje vrši hemijsku reakciju.
Kad je samo grafen to je onda superkondenzator (energija se čuva pomoću statickog eleketriceta, a ne hemijske reakcije kao kod baterija).
 
Da, mislio sam na grafen super kondenzatore. I zgodnu stvar njihovog brzog punjenja. A verovatno bi se i tezina ovog izvora energije redukovala u odnosu na Li baterije.
 
superkondenzatori su savrseni za gradske uslove, evo npr onaj EKO1, da je to litijumska baterija, punila bi se celu noc, mozda se ni tad ne bi dopunila do kraja, a opet ne bi bila dovoljna da po ceo dan rotira vuk-depo-vuk-depo

problem kod superkondenzatora je sto cim se brze pune, to znaci jaca amperaza, sto znaci znatno skuplji punjac, plus je princip rada totalno drugaciji, hemijska baterija ima relativno konstantan napon, najvise pada izmeu 100 i 90ak posto kapaciteta, a posle skoro ravna linija, i tek kad se skroz isprazni krece da pada, a kondenzator je jedna dijagonala i zato je mnogo teze regulisati taj napon, i za trosenje i za punjenje
 
Vrh