Šta je novo?

Električna vozila i punjači

@direktor
jesu skuplje nego standardne ali kad udju u masovnu proizvodnju.
sa autonomijom od ~1000 km po punjenju zadovoljili bi 95% korisnika.
 
a realno sta ce ti autonomija veca od 500km? sigurno moras da stanes na pauzu posle toliko, i svaki put kad stanes lepo na brzi punjac, ne mora tesla, moze CCS ili CHAdeMO, novi CCS2 standard podrzava do 180kW na klasicnim baterijama sa nominalnim naponom oko 400 volti, a za jaguar i-pace na primer, koji ima nominalni napon od oko 800 volti, moze 360kW, sto su stvarno ultra-brzi punjaci

pri 180kW bi napunio bateriju od 90kWh za pola sata, a 90kWh je preko 500km, znaci kada bi stajao na svakih 250km da izbacis visak organskog azota i popijes kafu ili pojedes sendvic po 15 minuta, to bi bilo sasvim dovoljno
 
Zapravo, ja verujem da ce baterija vremenom imate sve vecu autonomiju, za par godina I preko 1.000km za kola, I da trend ide u smeru da se jednom godisnje kada se radi I servis, napuni baterija. To je jos dosta daleko ali logicno je da ce se ici ka tome sto je totalno druga filozofija od kola sa rezervoarom jer tamo nije vilo moguce sabiti vise energije u jednu dimenziju rezervoara, a kod baterija je upravo napredak da u iste dimenzije gusce stavite vise energije.
 
Autonimija od 1000 km deluje sasvim prihvaljivo pogotovo ako vozis po noci.
Pa ako dvoje voze naizmenicno 1000 km bez duzih zadrzavanja je lep put a da voznja nije preterani zamor.
Nije na odmet i da se ubaci neki kWh u medjuvremenu dok pijes kafu .:)

A te baterije sa odnosom od 1kg= 1 kWh bi mogle da budu operativne za pet godina ako ih vec sada imamo u formuli E. I samo 200 kg balasta zbog baterija nije previse za vozilo ni po tezini ni po gabaritima.

Videcemo sta vreme nosi.
 
"NEVIDLJIVI UBICA" Famoznu PM-10 česticu udišemo svaki dan, a godišnje odnese 6.000 života u Srbiji
http://www.blic.rs/0xmjnr2

Nadam se da sto vise drzava stimulise elektricna vozila. Automobili na gorivo su jedan od glavnih uzroka zagadjenja (pored ostalih). Mislim da bi drzava trebalo da napravi plan kako da zabrani sva vozila na goriva u narednih 5 godina.
 
Za sada EV treba gledati kao vozilo za po gradu i kraće ture za šta je savršen, da imam pare kupio bih kiu ili tako neki auto odmah. tesla za 1000km ima bateriju od 250 kw što je ogromno. plus to i nije auto kojim bi hteo da prelaziš 1000km
što se tiče brzog punjenja, kao i na telefonima, brže se puni od nula do 50% nego od 50 do 100, tako da to vreme nikada neće biti pola sata za celu bateriju sem ako konačno ne uvedemo grafen. e sad kad i ako dođe grafen onda je to druga priča, onda imamo kondezatore a ne baterije sa kapacitetom baterija. praktično za 5 minuta preko 50%
za neke dugoprugaše bi tu bio i hibrid baterije i vodoničnih ćelija.
a koliko vidim neki punjači u sebi već imaju i sisrem za hlađenje baterija što bi omogućilo litijumskim baterijama da se još brže pune, videćemo koliko će to biti efikasno i koliko će koštati
 
opet kazem, mislim da ljudi preteruju, realno da li nekome treba domet od 1000km bez punjenja, da li ce neko realno bez odmora voziti toliko?
 
[url=http://beobuild.rs/forum/viewtopic.php?p=589955#p589955:1hgt82m5 je napisao(la):
nekianonimnilik » 20 Dec 2018 06:56 pm[/url]":1hgt82m5]opet kazem, mislim da ljudi preteruju, realno da li nekome treba domet od 1000km bez punjenja, da li ce neko realno bez odmora voziti toliko?

Pa mislim da nece niko 'voziti' vec je ideja da automobil ide sam. Pogotovo sad ova nova Summon opcija gde ti mozes da "sumonujes" automobil da dodje po tebe sa jedne lokacije na drugu. Mislim da je velika autonomija u tom slucaju bas znacajna.
 
Porsche's Sleek Chargers Will Power up EVs in Just 15 Minutes
As Porsche prepares to launch its fully electric car, the Taycan sedan (née the Mission E concept), it faces a different problem: How to stand out in a field full of cool, capable EVs from the likes of Mercedes-Benz, Jaguar Land Rover, BMW, Audi, and others, along with old dog Tesla. Porsche’s solution, though, looks a lot like Tesla’s. Unable to offer a rousing engine note or beautifully precise gearbox, the automaker this week unveiled the “electric pit stop”—a setup that can add 250 miles worth of charge to a battery in just 15 minutes.
Chargepoint is slowly building up to chargers that can deliver up to 400 kW, at which point topping up a battery would take about as long as filling a large gas tank and buying a cup of coffee. “It’s becoming more and more important as car batteries are getting bigger, and people want these as their primary vehicles,” says Simon Lonsdale, the company’s chief strategy officer. At those sorts of levels, the cables have to be liquid cooled to keep them at a safe temperature for human hands.
https://www.wired.com/story/porsche-tay ... pit-stops/


BMW and Porsche demonstrate 450kW ultra-fast charger
Full charge in 15 minutes, 62 miles of range in less than 3
BMW and Porsche have joined hands in creating what they call an "ultra-fast" charging station. The pioneering station, with charging capacity of up to 450kW, has been installed in Bavaria, and it can juice up a battery with a 62-mile charge in less than 3 minutes, or a full charge in 15 minutes. This is approaching the time needed for a conventional fossil fuel stop at the side of the Autobahn, as 450kW is between three and nine times the capacity currently available at DC charging stations.

BMW says that the charge controller is automatically adapted for different electric cars, so that they can be charged using the same infrastructure; it is suitable for vehicles with 400V and 800V battery systems. The 450kW ultra-fast charger is complemented by a second charger good for as much as 175 kW. A Porsche test vehicle with a 90 kWh battery charged at the station at a rate of more than 400kW. As for a BMW i3 test vehicle, the 57kWh battery reached a charge of 80 percent in just 15 minutes.
https://www.autoblog.com/2018/12/13/bmw ... v-charger/
 
10 zabluda u vezi električnih vozila

Malo ko danas sumnja u budućnost električnih vozila, pitanje je samo koliko brzo će zavladati svetskim drumovima. Njihovom bržem razvoju, osim lobiranja dela automobilske industrije koji još uvek smatraju da motori sa unutrašnjim sagorevanjem nisu rekli svoju poslednju reč, na put stoje otpori i nerazmevanje dela šire javnosti.

Pokušaćemo da odgovorimo i razuverimo “neverne Tome” na 10 najčešćih zabluda oko električnih vozila (EV).

1. Nedovoljno velika autonomija vožnje

Saobraćajne statistike u SAD pokazuju da se za jedan dan prođe oko 60-tak kilometara (do i od posla, transport dece do škole i vrtića, nabavka u tržnim centrima i sl.). U Evropi dnevna prosečna ruta iznosi oko 30 kilometra. Električni automobili stvarno imaju manju autonomiju u odnosu na vozila koji koriste motore sa unutrašnjim sagorevanjem, ali ona je sasvim dovoljna da se bez problema pređu rastojanja na dnevnoj bazi, Na primer, Nissan Leaf može da prođe do 250 km sa jednim punjenjem, Chevrolet Volt EV i do 380 km, Hyundai Kona preko 400 km, Tesla Model 3 500km, dok skuplji Model S iznad 540 km. Planira se da novi Tesla Roadstet koji treba da se pojavi u 2020 ima autonomija oko 1000km. Svakako da je ova kilometraža sasvim dovoljna za svakodnevne potrebe.



2. Električna vozila nisu dovoljno „zelena“

Električni automobili nemaju izduvne gasove i ne zagađuju životnu sredinu. Osim toga elektro motori su efikasniji, oni energiju iz baterija pretvaraju preko 80%, dok motori sa unutrašnjim sagorevanjem samo 20%, tako da oni troše daleko više goriva za isti učinak.
Protivnici odgovaraju sa pitanjem ”odakle se dobija električna energija potrebna za punjenje baterija”. Ukoliko su izvor termoelektrane ili nuklearne centrale, koji su veliki zagađivači životne sredine (CO2, NO, radioktivni otpad itd.) tako da se zagađivanje prebacije na druga mesta. Poptuno CO2 neutralni automobili mogu da budu ukoliko koriste struju koja je proizvedena izobnovljivih izvora (vetar, sunce), koji su nedovoljni za masovniju upotrebu EV. Isto tako pri proizvodnji baterija, oslobađaju se vrlo štetne materije koje mogu da kontaminiraju vodu i vazduh.
\Ceo tekst na blogu https://beogradskirentacar.blogspot.com
 
Tremalno iskorišćenje modernih motora je veće , kod diesel motora sa common rail ubrizgavanjem i tubro punjačima je preko 35%. Nove generacije Mazdinih motora imaće i čitavih 40 % , odnosno 40,8% benzinski i 42,8% dizel (gubitak preko izduvnih gasova 34,7% ili 33,5% i gubitak preko sistema za hlađenje 20,8% ili 21,2%). Oko 3% (do 5% kod ostalih) gubitka je na unutrašnje trenje motora (tako da ne nasedajte na fore da se sa boljim uljem štedi se 1 l goriva).

Diesel brodski motori imaju preko 50% iskoriščenja.
 
još uvek manje nego električni motori, barem što se tiče tog parametra.
 
Pa nije baš, ako krenemo da je
Stepen iskorišćenja ove TE (misli se na čvrsta goriva, lignit) se kreće u opsegu (0.28-0.33).
Ako uzmemo HE tu je uticaj na prirodu nemerljiv. Nuklearne da ne pominjem.
Onda dodamo gubitke u distributivnoj mreži (3-4% svetski prosek , kod nas 20%)i na kraju gubitke u spuštanju napona za potrebe punjača.
 
Da napomenem par stvari za te baterije, prvo to da im je najveći problem toplota, što je toplija brže su hemijske reakcije koje je ubijaju, neki brzi punjači će imati i dodatni sistem za hlađenje dok tesli prilikom brzog punjenja radi klima uređaj čija se energija orijentiše na bateriju.
Još jedna stavka, trenutne baterije se ne mogu brzo puniti do "vrha" tako da treba uzeti za neko merilo takvo punjenje do 50%
ali jeste pitanje koliko često neko vozi preko tih 500 km u danu, ja toliko vozim svega nekoliko puta godišnje sve ostalo su sitne vožnje što znači da bi se punio kod kuće a ja i onako nisam ljubitelj odlaska na benzinsku stanicu.
ultimativno, za duge vožnje će verovatno vodonik da bude glavno gorivo kao Nikola 1 kamion
i da, ove čudo baterije se najavljuju non stop i ni jedna nije ispunila obećanje za sad. Litijum je dobar a čeka se grafen, grafen neće biti baš baterija, pre će biti kondezator ali će stvarno ponuditi neverovatne mogućnosti brzog punjenja, malog grejanja, velikog kapaciteta itd. i grafen postoji danas, potencijal je vrlo jasan ali je proizvodnja ogroman problem i tu se sada ljudi trkaju ko će pre to da reši, zapravo, možete i vi kod kuće da ga napravite, ali nikad nije dovoljno čist.
 
vecina novijih automobila ima vodeno hladjenje baterije sa klasicnim antifrizom, samo se nissan pavi pametan i jos uvek koristi vazdusno hladjenje baterije, i zato ne moze bas brzo da se puni, pogotovo nakon grublje voznje ako baterija nije stigla da se ohladi

na visoj temperaturi baterija brze propada, ali je tada i efikasnija, hladna baterija em sto se sporije puni i daje manju snagu pri praznjenju, nego je uz to i manje efikasna, ne znam tacno zasto, ali je ralika tolika da se isplati kad sednes u hladan auto da ga gasiras i kocis dok se baterija ne ugreje i tek onda prelazis vece relacije, jer ce inace da ti potrosi npr 100km za predjenih 30, isto tako baterija mora da se ugreje da bi se punila, i brzo i sporo, sam punjac procenjuje koliko struje sme da dozvoli na osnovu temperature, optimalna je oko 50-60C

a ti novi punjaci sto imaju hladjenje, to je zapravo hladjenje kabla, to je novi CCS2 standard koji dozvoljava do 500 ampera, sto je ogromna struja, i zato je hladjenje provodnika u samom kablu neophodno
 
to definitivno nije kucno punjenje, kao sto nije ni danasnjih 200A na obicnim DC brzim punjacima

obicni kucni punjaci dopremaju naizmenicnu struju i ispravljanje na jednosmerni napon se vrsi u samom automobilu, i zbog velicine i tezine, to su obicno prilicno slabi uredjaji, najjaci je renoov zoe sa 35kW
 
Naravno kod nasi ljudi su vrlo skepticni sve dok se ne desi!
 
neko je pomenuo grafen. Dosta se radi na tome, verovatno će to biti rešenje. Ne verujem da će vodonik da preuzme primat, treba rešiti jeftino dobijanje vodonika, a to neće biti lako. Za obe opcije i EV i vozila na vodonik važi da je njihova masovnija primena odložena za još barem desetak-dvadesetak godina. Još uvek ćemo se voziti na naftu.
 
Vrh