10 zabluda u vezi električnih vozila
Malo ko danas sumnja u budućnost električnih vozila, pitanje je samo koliko brzo će zavladati svetskim drumovima. Njihovom bržem razvoju, osim lobiranja dela automobilske industrije koji još uvek smatraju da motori sa unutrašnjim sagorevanjem nisu rekli svoju poslednju reč, na put stoje otpori i nerazmevanje dela šire javnosti.
Pokušaćemo da odgovorimo i razuverimo “neverne Tome” na 10 najčešćih zabluda oko električnih vozila (EV).
1. Nedovoljno velika autonomija vožnje
Saobraćajne statistike u SAD pokazuju da se za jedan dan prođe oko 60-tak kilometara (do i od posla, transport dece do škole i vrtića, nabavka u tržnim centrima i sl.). U Evropi dnevna prosečna ruta iznosi oko 30 kilometra. Električni automobili stvarno imaju manju autonomiju u odnosu na vozila koji koriste motore sa unutrašnjim sagorevanjem, ali ona je sasvim dovoljna da se bez problema pređu rastojanja na dnevnoj bazi, Na primer, Nissan Leaf može da prođe do 250 km sa jednim punjenjem, Chevrolet Volt EV i do 380 km, Hyundai Kona preko 400 km, Tesla Model 3 500km, dok skuplji Model S iznad 540 km. Planira se da novi Tesla Roadstet koji treba da se pojavi u 2020 ima autonomija oko 1000km. Svakako da je ova kilometraža sasvim dovoljna za svakodnevne potrebe.
2. Električna vozila nisu dovoljno „zelena“
Električni automobili nemaju izduvne gasove i ne zagađuju životnu sredinu. Osim toga elektro motori su efikasniji, oni energiju iz baterija pretvaraju preko 80%, dok motori sa unutrašnjim sagorevanjem samo 20%, tako da oni troše daleko više goriva za isti učinak.
Protivnici odgovaraju sa pitanjem ”odakle se dobija električna energija potrebna za punjenje baterija”. Ukoliko su izvor termoelektrane ili nuklearne centrale, koji su veliki zagađivači životne sredine (CO2, NO, radioktivni otpad itd.) tako da se zagađivanje prebacije na druga mesta. Poptuno CO2 neutralni automobili mogu da budu ukoliko koriste struju koja je proizvedena izobnovljivih izvora (vetar, sunce), koji su nedovoljni za masovniju upotrebu EV. Isto tako pri proizvodnji baterija, oslobađaju se vrlo štetne materije koje mogu da kontaminiraju vodu i vazduh.