Što se tiče garaža zar ne misliš da se povećanjem broja parking mesta neće povećati "apetit" za automobilima, odnosno stimulisati automobilska kultura (Los Anđeles, Hjuston, Dalas)? Nije isto imati ograničenje broja parking mesta u komunističkoj zemlji i slobodno tržište investitorskog urbanizma u kapitralističkoj ekonomiji. Investitor može nuditi više parking mesta od minimalnog, pritom i privući "okorele" motoriste s po automobilom po sobi stana, čak i u stambenim zgradama. Takva je situacija na Floridi u priobalnim delovima gde zoning propisuje visoke stambene zgrade, ne samostalne porodične kuće s bazenima. U SAD generalno više se ne grade kuće s garažom za jedan automobil već sa duplom, no pošto postoje dizalice za automobile sada uspevaju da natrpaju 4 automobila u kuću s 4 spavaće sobe čak i kada su registrovana samo dva stanara. Njujork im kvari prosek.
Ovakve P+4/5/6 nemaju garaže i tu često žive ljudi bez automobila koji koriste naravno subway. Uveki ima nekog, mahom posetilaca ko se parkira ispred. Već na drugom kraju ulice
udaraš na oblakodere s garažama koji generišu preveliki broj automobila za obližnje aveniju što dovodi do remećenja reda vožnje autobusima koji se koriste za kratke vožnje par blokova ili kao fideri.
Uostalom mogu kupiti garažno mesto kad hoće u blizini. Mi imamo problem ne s manjkom podzemnih garaža već s manjkom nadzemnih, mnogo većih za čitave komplekse. Ovo je posebno postalo evidentno na teritoriji Novog Beograda gde se zelenilo krči zbog parkinga u nivou.
Garaža kod Arene sa polukružnim rampama pravi je primer garaže za grupe stambenih zgrada. U bežanijskim blokovima umesto individualnih garaža trebalo je izgraditi kolektivne garaže u dva nivoa s tim da polovina drugog nivoa može biti iskorištena za izgrališta. Ima kolektivnih garaža u naseljima i 70-ih, 80-ih mada moram priznati da je njihov kapacitet veoma ograničen po savremenim standardima.
Ovaj primer iz Niederrad-a, dela Frankfurta na Majni dobro opisuje gore pomenutu zamisao.
Ovako to izgleda gledano sa ulice (garaža u izgradnji).
Prva dva solitera sleva imala su parking kao i treći, međutim sada imaju zelenilo između i garažu u dva nivoa pored prometne saobraćajnice. Zgrade su uvučene. Ove tri zgrade su privatno vlasništvo, međutim kada se pomerimo desno videćemo ostatak državnih stanova za izdavanje. Tu postoje dve podzemne, pretpostavljam naknadno izgrađene i to sa zajedničkim prostorom iznad, a između zgrada.
Parkinga ima veoma malo. Prosto neverovatno kako oko Solitera nema automobila na svakom koraku iako ima dovoljno parking mesta. Ukoliko povučemo pogled ka jugu uočićemo mnoštvo parkiranih automobila duž trotoare. Ustvari stara gradska jezgra predviđena za pešačenje uz poneku konjsku zapregu nisu pogodna za automobile. E vidiš kako sam došao do problema s automobilskom kulturom?
Ovaj slučaj imamo recimo po čitavom Vračaru. Putna infrastruktura planirana je za prizemne kuće - ne 6-spratnice sa podzemnim garažama. Da izgradiš 66-spratnicu s garažom za bicikle i električne trotinete umesto mnogo glomaznije garaže za automobile, te provučeš metro dotle odjednom imamo mnogo veću generaciju putovanja uz istovremenu eliminaciju viška privatnih automobila. Najveći je broj ulica u jednom Tokiju upravo takvog tipa, komplet sa garažama, no uz jednu veom,a bitnu razliku: strogo pridržavanje propisa o maksimalnoj izgrađenoj površini objekata u određenoj zoni.
E sad neće neki bankar da vozi trotinet do metroa. On hoće da sedne u automobil minimalne vrednosti 25000 evra. U Tokiju ako ne koristi mamin bicikl (da, mladi muškarci voze majčin ili bakin bicikl sa korpicom za pijacu) do metro stanice onda zove taksi, čak i kad ima Lexus u garaži. Nije isto u svim sredinama. Negde automobil ne koriste uopšte, negde povremeno a negde redovno, no i pored toga uvek koristiti javni prevoz. Ovi koji koriste auto svaki dan mogu voziti do železničke stanice (posebno ako ćive dalje), povremeno korišćenje se praktikuje u sredinama sa dobrom železničkom i drumskom infrastruukturom i tu se automobil može koristiti van špica kad je takt javnog prevoza slabiji, sve radi pogodnosti. Automobil ne koriste ljudi koji ga ne poseduju a žive u kraju sa dobro organizovanim javnim prevozom.
Kod nas nije tako. Ovde će pored metro stanice pred zgradom da voze po dvoja, troja kola sa 5 sedišta sami - svaki dan. To je BnV. Već sam video ko vozi i šta vozi. Ti u metro ući neće. Gađaj me jajima ako ne bude tako.