ЕКИПА ДНЕВНИКА НА ГРАДИЛИШТУ ПЕТОГ МОСТА ПРЕКО ДУНАВА:
Надвија се вијадукт над Петроварадином
Стубови и конструкција петог моста преко Дунава између Петроварадина и Каћа „изронили” су пре више месеци, а сада над долином, крај насеља Садови у Петроварадину, почиње да се надвија дугачак вијадукт који ће мост спојити са Фрушкогорским коридором.
Екипа „Дневника” посетила је то велико градилиште и уверила се да радови брзо одмичу. За разлику од пре неколико месеци градилишту је врло тешко прићи јер је читав простор насут стотинама кубика песка које камиони непрекидно довозе. Са сремске стране стубови су већ пришли последњим улицама Петроварадина иза некадашњег „Навипа” где сада постоји читава мрежа путева.
Радови су у току и на приступним саобраћајницама, које ће мост на петроварадинској страни, преко петљи прикључити на садашњу Рељковићеву улицу и Карловачки пут, са тим да ће у оквиру изградње моста до ових петљи од Жежељевог моста бити урађена брза саобраћајница. Велелепни вијадукт, осим у Садовима, сада је видљив и са Карловачког друма. Судећи према насутом туцанику пут ће водити крај Цркве Снежне Госпе, ка тунелу Ширине, који ће се налазити изнад Текија у Петроварадину у дужини од 350 метара.
Пети новосадски мост је амбициозни пројекат који чини део опсежног плана за унапређење инфраструктуре и успостављање веза између кључних тачака у Србији. Он ће бити дугачак 1.766 метра и повезаће Петроварадин са аутопутем Е-75 и имаће и транзитну улогу за теретни саобраћај, тако да камиони који су у транзиту, више неће пролазити кроз Петроварадин и Нови Сад. Такође, мост ће омогућити везу аутопутева Суботица-Нови Сад-Београд и Нови Сад-Зрењанин-Београд са Фрушкогорским коридором, односно Румом. На петљи Рума биће повезан са аутопутем Е-70 Београд-Загреб и Аутопутем Рума-Шабац и даље брзом саобраћајницом ка Лозници. Преко тог моста обезбедиће се веза и са паневропским коридорима 10 и 10Б.
Мост почиње 5.536 метара од почетка Фрушкогорског коридора код Каћа, а завршава се на 7.200 метара од почетка, премошћујући 560 метара широк Дунав. Састоји се од 668 метара дугесеверне прилазне конструкције, која се протеже на каћкој страни, главне мостовске конструкције дужине 505 метара и јужне прилазне конструкције на петроварадинској страни, која је дужине око 488 метара.
Ширина моста је 28 метара, а прилазне конструкције широке су 25 метара. Предвиђене су две коловозне, са по две саобраћајне траке широке по 3,5 метара. Мост, као и део Фрушкогорског коридора од Каћа до Петроварадина, имаће пешачке и бициклистичке стазе ширине по два метра.
Најдужи тунел у Србији
Више од половине тунела „Иришки венца” је избушено још почетком лета, а читав Фрушкогорски коридор ће бити завршен до септембра 2026. године, изузев моста у наставку Булевара Европе у Новом Саду, чији је рок за завршетак крај 2026. године. Неимарима је потребно четири месеца да избуше километар тунелске цеви, док је на почетку радова за то било потребно девет месеци због састава стане. Након завршетка радова, тунел кроз Фрушку гору ће бити најдужи у Србији, чак око 3,5 километара. Пошто се састоји из две цеви, то значи да ће кинеска компанија ЦРБЦ, која је ангажована на овом пројекту, укупно избушити седам километара тунела кроз Фрушку гору.
Подсетимо, изградња тунела званично је почела 1. маја 2021. и радници ЦРБЦ скоро годину и по дана борили су се тереном на северном порталу тунела, учвршћујући околне падине, да би у јесен 2022. почело бушење тунела хидрауличким бушилицама, пошто је употреба динамита у националном парку забрањена.
На силаску с моста са сремске стране биће изграђена петља и нови пут до друмско-железничког моста, који ће служити као део обилазнице око Петроварадина. Један прилаз мосту, усмерен ка Новом Сад, налази уз комплекс некадашње „Победе“, са петљом на Рељковићевој улици чији ће један део бити претворен у брзу саобраћајницу која води до Жежељевог моста. Други прилаз, усмерен ка Сремским Карловцима, иде уз шуму поред Дунава и биће део Фрушкогорског коридора. Са Карловачким друмом спаја се петљом у близини Кошарићеве баре, недалеко од цркве на Текијама. Одатле, Фрушкогорски коридор наставиће до дела Улице Рачког и Мишелука, поред МОЛ пумпе, све до Иришког венца где ће бити тунел испод Фрушке горе дугачак 3,5 километра.
Темељи свих стубова урађени су на бушеним шиповима, а стубови главног пилона ослањаће се на 37 бушених шипова пречника 1,5 метара и дужине око 36 метара. Мост је пројектован мост са косим затегама, са распонском конструкцијом од преднапрегнутог бетона променљивог попречног пресека и са двоструким кратким пилонима закошеним ка споља и високим 25 метара. Распони главног моста дуги су 134, 235 и 134 метра.
Главни извођач радова је кинеска компанија “China Road and Bridge Corporation” (CRBC). Мост као и цео пројекат Фрушкогорског коридора, финансира се из кредита кинеске банке за развој. У Новом Саду се тренутно граде два моста. Осим између Петроварадина и Каћа, ради се и на мосту између Новог Сада, у наставку Булевара Европе и Сремске Каменице. Како је раније најављено, ускоро би требало да почне и изградња трећег- пешачко-бициклистички.
Стубови и конструкција петог моста преко Дунава између Петроварадина и Каћа „изронили” су пре више месеци, а сада над долином, крај насеља Садови у Петроварадину, почиње да се надвија дугачак вијадукт који ће мост спојити са Фрушкогорским коридором.
www.dnevnik.rs