Iako nije kanonizovan, blaženopočivši patrijarh srpski Pavle, voljeni srpski patrijarh, oslikan je u oltaru crkve Svetog Marka u Beogradu - sa oreolom svetitelja. Reč je o mozaiku koji je izvela naša akademska slikarka i mozaičarka Jelica Durković.
U zlatno - purpurni zagrljaj Bogorodice "Širšaja Nebes", jedne od najvećih kompozicija u mozaiku na oltarskoj apsidi u svetu, u crkvi Svetog Marka na Tašmajdanu, smestio se i patrijarh Pavle.
Iako je oslikavanje nekanonizovanih retkost, posebno u oltaru, voljeni srpski patrijarh našao se u društvu Svetog Petra Dabrobosanskog i Svetog Atanasija Velikog, prvi je u nizu ikona, po želji sveštenika ovog hrama.
Starešina, otac Trajan Kojić nije želeo da komentariše ovu odluku, ali je Sputnjiku dao blagoslov da uđe u oltar, da fotografišemo.
Patrijarh Pavle za narod oduvek svetac
Uzbuđena je Jelica Durković, jer je delo na kome je radila godinu dana konačno na svom mestu. Iza nje je dugogodišnja mozaička karijera, ali ovaj rad je bio poseban. Kada se rade mozaici svetitelja koji su živeli pre 500 ili hiljadu godina, moguće je pustiti mašti na volju, a patrijarh Pavle je naš savremenik, u njega će biti uprte oči profesionalne kritike, ali i celog naroda koji zna kako je izgledao.
"Bio je ovo veliki izazov, moram da priznam, bilo je jako teško, zato što je pre svega bilo teško naći fotografiju u tom identičnom položaju kako se liturgičari najčešće predstavljaju. Kada nemate konkretan uzor po kome možete da radite, morate da se snalazite. Ali dok sam radila posećivali su me ljudi iz crkve koji su ga lično poznavali, koji su sa njim sarađivali, bili bliski. Davali su komentare, sugestije. Rad je dosta dugo trajao, radila sam u više faza, menjala, dok nisam došla do toga da se većina složila da je ubedljivo, da ima dosta sličnosti", kaže nam Durkovićeva.
Ona dodaje da nije bila iznenađena kada je starešinstvo Hrama Svetog Marka naručilo mozaik patrijarha Pavla, pa čak ni kada je rečeno da treba da ima oreol svetitelja, jer je reč o čoveku koji je za narod uvek bio svetac.
Ispod Bogorodice predstavljen je Hristos koji pričešćuje apostole, ispod ovog zadivljujućeg prikaza je kolonada liturgičara, u donjem delu apside.
Pored ikone blaženopočivšeg patrijarha piše; "Sveti Pavle patrijarh Srpski". U desnom krilu kolonade su Sveti Sava Srpski, Sveti Vasilije Ostroški i Sveti Nikolaj Žički.
Korona usporila radove
Naša Sagovornica je član velikog tima ateljea profesora Đura Radlovića koji više od dve decenije "umiva" crkvu na Tašmajdanu. Radi se sporo, u segmentima, jer mozaik je pre svega teška tehnika, a prošle godine kamen koji stiže iz Venecije zaustavila je korona.
"Prvo je u mozaiku urađen ikonostas, pa je bila velika pauza. Sada su krenuli radovi unutar oltara. Još se rade kompozicije, voleli bi smo da znamo da ćemo ceo hram prekriti mozaikom, bilo bi najlepše, to bi smo voleli i crkva i mi, ali pitanje je koliko je to izvodljivo, ogroman je posao, a reč je o najskupljoj tehnici.
Cela oltarska apsida biće u mozaiku, reč je o ukupno oko tri stotine kvadrata. U planu je i dalje oslikavanje crkve, razmišlja se o posebnoj aseko tehnici. Prvo se oslika platno, a onda specijalnim tehnikama lepi za suvi malter.
"Atelje u kome se izrađuju mozaici već godinama sarađuje sa crkvom Svetog Marka, započela je još dok je patrijarh Pavle bio živ. Radi se polako, jer su to ozbiljni poslovi, u skladu sa mogućnostima, radimo dugi niz godina, možda i više od 20. Naručioci su starešine, a sve ide uz blagoslov patrijarha", kaže Durkovićeva.