Šta je novo?

Blok 26 - Crkva Sv. Simeona Mirotočivog - [ Religijski objekat ]

Мени је интересантна чињеница да такве текстове пишу и на њих се позивају атеисти, иако није потрошен њихов новац, нити би од тог новца икакве користи они имали....

...црква има своје изворе финансирања, и њихови челници је троше на шта они желе, и њима треба да служи на част.
 
Crkva kod nas ne placa doprinose i poreze a drzava opet finansira penziono i zdravstveno osiguranje za svestenstvo. Takodje crkva dobija novac iz budzeta kao i razne tzv "nevladine" agencije.

Jedino sto po meni ima smisla je da drzava placa/pomaze odrzavanje kulturno-istorijskih spomenika, dakle starih crkava, a svako ostalo mesanje kesa i para treba odstraniti. I u interesu crkve i u interesu drzave.
 
zelja87":12re6iuc je napisao(la):
Рећи да је говор мржње ако постоји критика за цркву или још горе за позиционирање црквеног објекта у граду, је аналогно томе што Израел сваког критичара на рачун своје политике проглашава антисемитом и нацистом.
Потпуна замена теза и што је још горе умањивање опасности и карикирање правог говора мржње.

Ево са само две странице уназад:

"A Srbija ce sluziti svom narodu ako ga mentalno osloboci i osvesti, da ne robuje mitovima, bajkama i ostalim glupostima."

"A za SPC mogu reci da se pretvorila u jednu razbojnicku druzinu koja parazitira na novcima njenih vernika, odnosno zivi od njihovih strahova.Ocekivao sam da ces pre citirati Pahomija ili Kacavendu koji su slika i prilika SPC-a "

"Sta je to : oblaci se u crno, zna da se bije i preti paklom "

Ево једне на брзину на интернету нађене дефиниције говора мржње:

"... bilo kakvo pozivanje na nasilje, mržnju i netrpeljivost, ili njihovo podsticanje ili raspirivanje, ili njihovo opravdavanje prema pripadnicima određene grupe ili jasno identifikovanim pojedincima upravo zato što su pripadnici neke grupe, bilo npr. nacionalne, religijske, rodne, ili zbog seksualne orijentacije ili političkog opredeljenja, odnosno bilo kojeg obeležja na koje oni nisu mogli da utiču ili su upravo to odlučili da budu. "

Називати цркву (клир и вернике) "разбојничком дружином", имплицирати да она живи ("паразитира") на "новцима" (ваљда - новцу?) верника и експлоатише "њихове страхове", називати религију глупошћу, објављивати бахате, грубе и увредљиве вицеве на рачун свештенства генерално - имам утисак да садржи елементе говора мржње, а свакако није у функцији конструктивне дискусије о архитектури и урбанизму.

Што се изгледа верских објеката тиче, мислим да би то требало оставити верницима и верским заједницама да дефинишу. Мени лично би било прилично неуобичајено и непријатно да учествујем у богослужењу у цркви која нема јаку естетску везу са црквама какве су се градиле вековима уназад. Такође, разумем потребу за враћањем Грачаници и архитектури златног доба српске државе јер су тада у (црквеној) архитектури достигнуте аутентичне и оригиналне вредности. Барем колико сам ја читао о томе. Засноване на византијској архитектури, зашто да не. Цркве грађене касније, у Аустроугарској (данас је модерно и политички коректно рећи "у Војводини") су само бледи и скромни примерци стилова којима припадају.

Колико храмови који се граде протеклих година успевају да дочарају сјај Грачанице или је у нечему и унапреде, то је друго питање. По мени, не много. На жалост.

Са друге стране, разумем и потребу да се унесе одређена иновација. И то подржавам. По мом мишљењу, врхунски црквени архитекта чије ће име остати упамћено генерацијама се и одликује тиме - да унесе новост у дизајн, а да задржи препознатљивост стила и традиције, сачува духовност и молитвени мир. Тако некако... :)

Мени лично код ове цркве највише смета парохијски дом који заклања поглед са улице на храм. Такође, као и у случају цркве св. Димитрија, звоник изграђен поред зграде храма, са просторијама за паљење свећа ми нарушавају хармонију и склад.

Рецимо, проблем који никако да се ефикасно реши је паљење свећа. Свеће се у цркви морају палити. Са друге стране, треба их избацити из самог храма јер дим разорно делује на зидно сликарство. На тај проблем је до сада одговорено прилично безидејно - најчешће посебним објектима за паљење свећа ван главне храмовне грађевине. Тако смо, на пример, добили ону скандалозну кућицу у порти, са десне стране улаза цркве св. Александра Невског на Дорћолу. Тај проблем је и естетици цркве св. Симеона мироточивог узео свој данак.

Расписах се, а немам обичај. Овај форум пратим јер веома поштује већину учесника и импресионира ме ниво дискусија. Немам намеру да спречавам конструктивне критике на рачун новије црквене архитектуре. Истовремено бих желео да се задржи академски ниво дискусија.
 
Prepoznao sam svoje komentare :D

Te pasuse bi mogao poslati velikodostojnicima a i takozvanim vernicima da se malo zapitaju sta oni rade.A i uzgled bilo bi lepo da procitaju Novi Zavet.


Што се изгледа верских објеката тиче, мислим да би то требало оставити верницима и верским заједницама да дефинишу.

Ne ako se grade u delovima grada kao sto je ovaj, tad na scenu stupaju urbanisti i arhitekte na gratskom nivou koje smo maksimalno degradirali.

Мени лично би било прилично неуобичајено и непријатно да учествујем у богослужењу у цркви која нема јаку естетску везу са црквама какве су се градиле вековима уназад.

Ako je nekom potreban objekat da bi osetio vezu sa Bogom to je drugi problem

Такође, разумем потребу за враћањем Грачаници и архитектури златног доба српске државе јер су тада у (црквеној) архитектури достигнуте аутентичне и оригиналне вредности.

Po stoti put ponavljam bilo kakvo vracanje ili stagnacija je sunovrat za drustvo, jedino mi gledamo nazad a pokusavamo da trcimo trku. I te vrednosti nisu bile ni autenticne ni orginalne nego su bile u duhu tog vremena.

Цркве грађене касније, у Аустроугарској (данас је модерно и политички коректно рећи "у Војводини") су само бледи и скромни примерци стилова којима припадају.

Nije pravilno ni politicki korektno reci Vojvodina, jer Srbi u Austrougarskoj nisu ziveli samo na prostoru danasnje APV-e nego su postojali centri kao sto je Temisvar, Sentandreja,... A da ne spominjem na zajednice izvan Austrougarske kao sto je Trst. Verski objekti su se gradili u baroknom stilu, sad velicina i oslikanost je zavisila od finansiske moci verske zajednice.

Zabranu gradnje u drugim stilovima sa vidim kao dobru odluku jer se srpska zajednica okrenula modernizmu, prosvetiteljstvu , drustvenim i kulturnim tokovima tog vremena. Nije zapala u zacarani krug vracanja u proslost i vracanjima pravih vrednosti nego je hrabro i odlucno gledala ispred sebe i pratila svetske tokove.Sto se danas desava kod nas a vodi ka sve vecem zatvaranju i nazadovanju drustva.


A sam polozaj verskog objekta, parohiskog doma, zvonika a verujem i ograde. Navodi da se SPC nalazi u zacaranom krugu. Zatvaraju se sami u sebe sto zvedoci polozaj parohiskog doma i buduca ograda umesto da se pozabave drustveno korisnim radom i otvaranja vrata svima. Umesto te crkve bilo bi korisnije da su sagradili prihvatni centar, narodnu kuhinju ili neki omanji dom zdravlja za naj siromasnije sugradjane a ovako u ovom projektu vidim samo uludo spiskane novce -pare ako je pravilnije ;)

A da nebude da samo kritikujem primeri verskih objekata koji su se uklopili u okolinu su crkva sv, Marka, Saborna i nova crkva na Bezaniji koja je bas primer modernije gradnje a ne pukog preslikavanja vizantije i krajnje ne inventivno.
 
@Commandant Carlos
A sam polozaj verskog objekta, parohiskog doma, zvonika a verujem i ograde. Navodi da se SPC nalazi u zacaranom krugu. Zatvaraju se sami u sebe sto zvedoci polozaj parohiskog doma i buduca ograda umesto da se pozabave drustveno korisnim radom i otvaranja vrata svima. Umesto te crkve bilo bi korisnije da su sagradili prihvatni centar, narodnu kuhinju ili neki omanji dom zdravlja za naj siromasnije sugradjane a ovako u ovom projektu vidim samo uludo spiskane novce -pare ako je pravilnije

Crkva je u nasoj starijoj a i novijoj istoriji odigrala kljucnu ulogu u ocuvanju nacionalnog identiteta.
Takodje , ta ista crkva pomagala je i pomaze ugrozenim kategorijama u skladu sa svojim mogucnostima.

Sto se tice Doma zdravlja i slicnog, podseticu te da od svog ukupnog rada pola dajes drzavi jer sve sto kupis je oporezvano sa 18%, placas porez na dohodak gradjana oko 10%, a firma u kojoj radis placa porez na dobit (postignut radom) u iznosu 20%, pa je logicno da od drzave ocekujes takve ustanove.

Biti vernik, ili ateista je stvar licnog izbora !!!
Svako ima pravo na svoj stav i to je ispravno, ali tvoji postovi odisu netrepeljivoscu usmerenoj ka SPC i njenim vernicima.
Nekome ko ne posecuje verske objekte ovo svakako nije bitan objekat, ali isto tako mozemo reci da most na adi nije bitan nekome ko zivi u Jerkovicu, a radi u Bulevaru, ili slicno!!!
Takodje istom paralelom SRC 11.april je nebitan nasim sugradjanima koji ne preferiraju sportske aktivnosti.
 
Commandant Carlos":1szfrba7 je napisao(la):
Zabranu gradnje u drugim stilovima sa vidim kao dobru odluku jer se srpska zajednica okrenula modernizmu, prosvetiteljstvu , drustvenim i kulturnim tokovima tog vremena.
Nije zapala u zacarani krug vracanja u proslost i vracanjima pravih vrednosti nego je hrabro i odlucno gledala ispred sebe i pratila svetske tokove.Sto se danas desava kod nas a vodi ka sve vecem zatvaranju i nazadovanju drustva.

Врло банализовано представљање и схватање сопствене историје.

Ако смо се сви сложили да је црква у време Немањића пратила "светске трендове" градећи најсавременија здања, управо даје темељ ставу да би то и даље било тако да српска нација није брутално заустављена на путу свог развоја и трулила у мраку пар векова док су се неки други несметано даље развијали.....

Српска архитектура је на почетку била копија византијске, док је временом добијала на особености. Српска нација је стварала свој стил, па имамо српско-взантијски, моравски....
....а онда мрак.....
...у централној Србији, даљи развој српске архитектуре зауставила је османска империја, док је, у готово исто време у Војводини, тај развој заустављен забранама, па ме на крају зграњава твој став да је та забрана напредак?!?!?!?!

....да није било те забране у Војводини ко зна колико би наша архитектура заиста напрадовала и какаве цркве би ми данас градили....
 
...не каснимо ми само у црквеној архитектури. Каснимо у свакој верзији архитектуре.

Ovde se potpuno slazemo, samo sto mi imamo percepciju u drustvu da smo lideri svega i svacega

па ме зграњава твој став да је та забрана у ствари била напредак!!!!???

nisi sagledao kako treba, da slikovito objasnim. Srbi pre nego sto ce se masovno doseliti u Austrougarsku ziveli su par vekova pod Turcima i tavorili dok je svet jednostavno otisao dalje, desile su se velike reforme, strukturne promene. Srbi za tih par vekova vec su se adaptirali na taj nacin zivota, slaba pismenost, neobrazovanost ,... i sad zamisli te Srbe da prepustis njima samima na cega bi to licilo? pa Srem bi vise podsecao na tursku provinciju nego na Austrougarsku. Ovako dosli su u drugu drzavu, gde vaze druga pravila ( da ne napominjem da su ta pravila bila naj modernija ) jednostavno da bi se napravio taj vekovi kulturni skok moralo je doci do zabrana inace kako bi taj narod mogao na nesto naterati. Takve probleme vidim i dan danas oko sebe, naime mali broj ljudi uvidja da su ta pravila dobra za drustvo pa ih odmah bez prisile i primenjuje dok vecina ne, samo da nabrojim neka: ne bacati smece kroz prozor, nije lepo ostavljati izmet ljubimaca za sobom,,... Na takve metode bio je primoran i Kemal Pasa Ataturk ali da ne idem toliko daleko.

Jesam li uspeo objasniti :D
 
Commandant Carlos":23lab1ma je napisao(la):
@stf

Pa kud ces bolji primer od nemacke, izgubila dva rata u drugom potucena i razorena do temelja uspela je da se obnovi i tehnoloski unapredi da je lider u svetu.

Pogledaj tek japan sta je napravio.

Ne mogu da odolim, bio je jedan takav vic kada najstariji poslanik crnogorske skupstine objasnjava koje je resenje za ekonomsku krizu, pa kaze:
"Vidite, Nemacka je zaratovala sa Amerikom, izgubila rat, a sada je prva sila u Evropi. Isto tako Japan zaratovao sa Amerikom, izgubio, i sada je prva sila u Aziji. Resenje je da zaratimo sa amerikom!"

Na to mu predsednik parlamenta odgovara: "Veoma dobro resenje, ali ko nama garantuje da cemo da izgubimo rat?"

- - -

stf":23lab1ma je napisao(la):
...не каснимо ми само у црквеној архитектури. Каснимо у свакој верзији архитектуре.

Mozda danas, ali nije to uvek tako bilo.
Do pocetka XX. veka Srbija je pokusavala da dostigne zapad kopirajuci njegove modele, tada Secesiju i Akademski klasicizam.

Onda je na red dosla moderna i domace arhitekte ne samo da su sustigli Zapad vec su razvili jednu autenticno Jugoslovensku modernu, najbolji primer je Dragisa Brasovan.
Iako njegov Jugoslovenski paviljon za izlozbu u Barseloni 1929. nije mogao da se priblizi totalnoj avangardi Mies Van der Rohea, ipak su se njih dvojca klali za nagradu.

Novi Beograd je vrhunac tog pokreta, kako urbanisticki tako i arhitektonski. A i post moderna je kod nas dobro prosla, sve do 80ih dobro nam je islo, naselju kao sto je Cerak Vinogradi predgradje Pariza moze samo da se nada i dan danas.
Ne moram verovatno da spominjem zivotni opus Bogdana Bogdanovica.

Nazalost vrtlog mrznje i nasilja 90ih unistio je domace neimarstvo i izrodio staklenac/cumicevo i dorski stubovi+fronton+lavovi stil (nazovimo ga srpski gipsani neo-klasicizam).
Danas Srbija ponovo kaska za svetom i gusi se u alukobond investitorskoj arhitekturi i davno prevazidjenim shopping molovima, ponovo kopirajuci svetske trendove ali ne aktuelne vec one od pre dvadeset godina, isto kao pocetkom proslog veka.

Novi Beograd cija matrica ima tu cudesnu moc da podnese i najbolje i najgore, dobar je izlog te evolucije, od hotela Juge i SIVa, preko preko Sava Centra i Interkontinentala, zatim YUBC, sve do Belvil+Usce.

Blok 26 ce verovatno biti vrhunac: bezlicne poslovne zgrade u staklu inspirisane najdosadnijim objektima sagradjenim na zapadu u poslednjih 20 godina i crkva na ledini, bledi pokusaj kopiranja forme koja predstavlja idealizovanu proslost, nesposobnost za reinterpretiranje starih modela.

Jedva cekam da vidim sta ce se jos izgraditi u tom bloku, sada slobodno moze bilo sta, mogao bi i onaj centar za nauku, ne bi smetalo, cisti srpski nad-eklektizam :D .

A mogao bi cak i srpski nad-eklektizam da zablista i zadivi svet, samo treba zameniti beg u proslost ili kopiranje sa malo smelosti:

74_blok-26-zdanje-gospodnje-plaza.png
 
Cekaj Zidar, kad vec pominjemo sve prekretnice i repere, kako si mogao da ispustis Arkanov "cardak ni na nebu ni na zemlji" kod Zvezdinog stadiona? :rolleyes:
 
@ Zidar
Pa, danas se dešava repriza od pre 100 godina. Početkom 20 veka, iako je moderna već uhvatila zamah, kod nsa su građene kopije starih stilova sa jedne, kao i interpretacija srpsko-vizantijskog stila u javnoj arhitekturi na jako originalan način.

Da nije bilo osmanskog mraka, ta srpsko-vizantijksa arhitektura bi bila građena u sebi svojstvenom vremenu, i ko zna šta bi se iz toga izrodilo do 20 veka Taj naš stil je daleko skladniji od nekih evrospkih. Recimo, telefonska centrala u Kosovskoj je odličan primer spoja secesije i srpsko-vizantijskog stila. Most Kralja Aleksandra je šmekerski spoj nove tehnologije i autentičnog arhitektonskog nasleđa, po meni pandan bruklinskom mostu...

Pošetak 21 veka je repriza. Opet kaskamo i gradimo odavno prevaziđenu arhitekturu. Ja se samo nadam da će ovo jadno kopiranje kraće da traje nego pre 100 godina, jer smo tada preskakali 500 godina mraka, a danas preskačemo samo 15....

@ Commandant Carlos

Evo, Zidar je napisao najskraćeniju istoriju domaće arhitekture na osnovu koje možemo da zaključimo da smo kao narod neverovatno brzo eleminisali 500 godina mraka i čak i prestigli tadašnju arhitekturu samim tim što smo stvorili autentičnu verziju nje same.
Ta činjenica opovrgava tvrdnju da smo mi zabranama napredovali, pogotovo zato što od pada srpske države do doseljavanja u Austrougarsku nije prošlo ni približno toliko vremena.

Osim toga, po Beogradu imamo prelepa zdanja srpsko-vizantijskog stila, kao što sam opisao u odgovoru Zidaru (pročitaj da se ne ponavljam). Da je taj stil bio zastupljen u sebi svojstveno vreme, ko zna koliko bi naša crkvena arhitektura napredovala .

I na kraju, velika je zabluda da smo mi kao narod razuzdani dok su evropljani kulturica. Eto ti njihovi turisti kako se ponašaju i sve ti je jasno. Eto ti Engleza npr. koji su u svojoj državi aristokratski kulturni, a čim su osloboženi zakona pišaju, seru i je*******u se na ulicama, povraćaju jedni drugima na glave, valjaju se u blatu....
 
Нису Енглези ни код куће "аристократски културни", напротив; велики део становништва је разуздан до одвратности. Тако нпр. није уопште реткост да у пабу видите девојку како повраћа у углу. А ја сам у Ливерпулу видео и младића кога су другари пијаног везали голог за бандеру - из забаве, или беше за опкладу... Већином, рекао бих, примитивци.
И, наравно, Београд је знатно лепши од свих њихових градова сличне величине. Ето, можда због ове последње реченице ова моја опсервација и није, како би рекли Енглези, офтопик :)
 
Zidar,evo sta rade upravo u kijevu,mada ovo potpada pod nadogradnju i to nelegalnu.




post-3-13375980583985.jpg

post-3-13375981176575.jpg
 
Mogu reci da ova ideja o crkvama na vrhovima zgrada i oblakodera i nije tako losa :laugh:

Za vrerme Karadjordjevica razne zgrade su podizane u tzv. srpskim-srednjovekovnim stilovima, ali one nisu imale veze sa pravoslavnom crkvom, vec su bile mahom administrativne. One koje su sacuvane ostale su ponos Beograda. U to vreme su umeli da prilicno uspesno da sjedine tradicionalnu estetiku i funkcionalnost. Mogu da zamislim da bi jedna takav poduhvat bio vrlo zanimljiv u modernoj arhitekturi.

Hocu da kazem da moderne crkve mogu i dalje biti 'kao gracanica', ali moderne.
Postoji niz dobrih primera kako se grade moderne dzamije (koje su stilski bliskije pravosl. crkvama, od katolickih) sirom muslimanskog sveta. Oni se ne dvoume toliko kada zele da im verski objekti izgledaju moderno.
 
Ево да ја дам моје мишљење које је мало другачије од већине на форуму...знам да већина када прича о потреби да се црква уклопи у архитектуру неолибералних компанија које окружују овај храм то гледа са чисто архитектонског становишта...
али мени је та идеја баш глупа...и не слажем се да је то требало да се уради...можда ово место за храм није идеално али..
слажем се да превише фурају тај моравски стил...ништа не фали бароку који је доминантан у Војводини и не би требало тога да се стидимо...али мени су лично одвратне те модерне цркве које сад граде по свету..једноставно када уђеш у цркву треба да се осети нека атмосфера...неки мир...а већина верника то препознаје у традиционалној архитектури наших цркава...нисам неки верник али такве сам ставове чуо...
 
За кијев....без текста................. :shok:

@Dragche, да сецесија је оживела националне стилове свих народа па и нашег, тај стил код нас је мени заиста драг, јер је прилично успешан а ценим вољу и умеће да се створи нешто своје и ново.
данашањи тренд минимализма ипак оставља мало простора за тако нешто, мада мислим да је далеко од неизводљивог, потпуно се слажем да би требало да се ствара неки "национални" стил.

@milanobelgrade

је л ово није атмосфера?

4582085320_71aa29bc70_o.jpg


ако смо навикли да су цркве мистичније, нека буде мистичнија. наравно никаква копија овог насумичног примера. нико се не стиди барока (бар ја не) само је он имао смисла у своје време, настао је као реакција на ренесансу итд. данас је бесмислен, оживљавање нечег давно завршеног без правог својства и поруке.

тако је и бег српске црквене архитектуре "у грачаницу" (мада је то генерализација) порука да желе континуитет и да су изгубили идентитет под комунизмом. што је сасвим ок, што неко рече, али треба да настави сопствен развој, као што је чинила и без турака.

а наш народ само тако гунђа за све ново у почетку док не схвати да му нешто заправо одговара (ако је добро изведено).
 
milanobelgrade":uwu472b2 je napisao(la):
...
слажем се да превише фурају тај моравски стил
...

U pitanju je Srpsko-vizantijski, iliti Vardarski stil (Gracanica). Moravski stil (Ljubostinja, Kalenic) bi bio i tek kakvo osvezenje. On mnogo bolje izbor, ali je, od pocetka izgradnje Hrama Sv. Save, Vardarski proskribovan kao nacionani. Inace, potpuno se slazem sa konstatacijom za barok. U Srbiji je do nedavno bilo kud i kamo vise crkava barkonog i klasicistickog stila nego srpsko-vizantijskog.
 
Ја се извињавам..стварно нисам експерт за област...нисам упознат са стиловима...

Жељо87...
мени је лично леп овај пример који си дао...архитектонски...
али ипак није ми то то духовно...једноставно нисам за те експерименте са архитектуром цркава...
знам да кад ураде неку нову цркву у овом вардарском стилу то изгледа кич...али ми је опет ближе некако неко овај ''старворз- меј т форс би вит ју'' фазон :p
 
Fantastican primer, Tadao Ando...
meni se namece jedno logicno pitanje a to je: oni koji su protiv modernizacije, da li su imali prilike da budu u prostoru jedne validne moderne crkve, tj. da li mogu da sude da li taj prostor moze da prati duhovnost jedne tradicionalne crkve?!
 
Pre donošenja suda ja bih se zapitao
Ima li razlike u veličini duhovnosti
pod krošnjom hrasta ili pod svodom ,,validnog ,, objekta ?
 
@boca-ica
ako se odnosi na moj prethodni post, napisao sam ''validno'' da se odmah ogradim od kojekakvih neuspelih primera moderne crkvene arhitetkure.

da li je duhovnija ilovaca ili hrast...?
 
Siguran sam da necu imati prilike da vidim kao i mnogi dr. ljudi
vecinu ,,validnih,, objekata razbacanih po ovoj kugli

Kada se vec grade replike zašto se štancuju jedno te isto ?
čisto siromaštvo duha kesonošaca maskirano patriotizmom

Više od modernih zdanja voleo bih da ovde imamo i po koj takvu repliku
samo ilustracije radi da pomenem pravoslavnu Etiopiju, pa redom. . . .

Verovatno odgovori se nalaze dalekooo od BB . . . .
 
mali off:
@boca-ica
ne znam o kakvim replikama ti pricas i kakve to veze ima sa onim sto sam ja napisao. pozz///
 
Vrh