Šta je novo?

Bezbednost u javnom prevozu

Čini mi se da je 2h - 2h 30min bio tramvajski saobraćaj u prekidu. Inače, u Bg hronici su rekli da se žene normalno išle trotoarom u trenutku nesreće i da nisu pretrčavale ulicu, kako je prvobitno javljeno. Ova žena što je bila na reanimaciji je trenutno u operacionoj sali.​
 
Беше сви приватници користе онај један кипер што стоји на плацу у Коњарнику?
 
Čini mi se da je 2h - 2h 30min bio tramvajski saobraćaj u prekidu. Inače, u Bg hronici su rekli da se žene normalno išle trotoarom u trenutku nesreće i da nisu pretrčavale ulicu, kako je prvobitno javljeno. Ova žena što je bila na reanimaciji je trenutno u operacionoj sali.​
Nadam se da će se oporaviti i onda odvesti Grad, prevoznika i sve druge odgovorne na sud pa ih lepo kazniti i tražiti odštetu.

Od javnosti ne očekujem nikakve reakcije i promene, pošto niko nije poginuo, pa ljude uglavnom baš briga. Ali neka bar ove dve žene isteraju pravdu.

Ja bih poludeo da se ovako nešto desi nekom mom. Naplatio bi im sve, na ovaj ili onaj način. Još onomad kad je odleteo točak sa 26 kod Tašmajdana prestravio sam se na pomisao šta bi bilo da mu je neko bio na putu. I evo, sada se desilo baš to. Zbog maloumnika u Gradu, DJP i prevoznicima.
 
Samo još jedan dokaz da nema institucija, ako se tp lažira, ako vozila u raspafu regularno voze.
 
Novosti pišu da je žena koja je bila na reanimaciji nažalost preminula.
 
Užas. Ne mogu da zamislim kako se sada oseća porodica.

Sve ono što smo mi ovde pisali i uporno ukazivali, to rasulo i raspad sistema su doveli do ove tragedije. Sad ću da napišem i par stvari koje se sigurno neće svideti nekim članovima ovde, ali je i to realna činjenica i jedan deo problema.
Krenemo od najnižeg stepena piramide, a to su vozači i mehaničari. Obe radne snage iscrpljene do iznemoglosti, ali istovremeno je tu i taj mentalitet štapa i kanapa, gde se vozila popravljaju i sređuju preko k., a onda se i ćuti i trpi. Da, i vozači i mehaničari su deo tog problema, možda ne u ovom konkretnom slučaju, ali u generalnom sistemu. Onda kada vozač primi vozilo, koje nije i sam barem malo proverio, kada ne pregleda vozilo na okretnici, i onda vozač i koji ćuti na greške ili na pretnje, taj je za mene isto kriv. Mehaničar koji ne popravlja stručno, koji nema prave namenske delove, pa onda i ćuti i popravlja onako kako zna da nije dobro, isto je kriv.
Potom rukovodstvo i vlasnici, koji sve to forsiraju, ucenjuju, prete, potplaćuju, su vrlo očigledan problem.
Zatim vlast i organi vlasti, koji se ne brinu o javnom prevozu i o bezbednosti, koji nameštaju tendere i koje zanima samo novac. A sa njima i saobraćajna policija i servisi za tehničke preglede, koji svesno puštaju i dopuštaju tehnički neispravna ili nebezbedna vozila u saobraćaj, i koji ne kontrolišu.

Sve to je, nažalost, dovelo do ove tragedije, ali i sami znamo koliko puta je bilo slučajeva i nezgoda gde su putnici bili teško povređeni ili su tik izbegli tragediju. I šta će se promeniti? Ništa. Zašto? Zato što ćemo mi kao narod nastaviti da ćutimo i da ovo zaboravimo kao zlatne ribice.
 
Jedini koji je izašao i rekao koji je privatnik u pitanju, kao i da mu treba oduzeti licencu
 
Ko god da je u lancu napravio propust, na kraju će poslednji, biti kriv vozač. Biće da je morao da oseti, proceni, primeti da je vozilo neispravno.
A što je najgore, jedan deonmogućih uzroka je trebalo da oseti, posebno popuštene brezone. Pri svakom startu sa te strane se oseća udarac, a loš ležaj se u početku oseća kao zagrejan točak više od normalnog, brundanje, a kasnije ceo zadnji deo počinje da seje levo- desno.
Vozač bi ponekad trebalo da obiđe oko autobusa, pogleda gume, brezone, oseti tempersturu točkova... Trebalo bi...
 
Ko god da je u lancu napravio propust, na kraju će poslednji, biti kriv vozač. Biće da je morao da oseti, proceni, primeti da je vozilo neispravno.
A što je najgore, jedan deonmogućih uzroka je trebalo da oseti, posebno popuštene brezone. Pri svakom startu sa te strane se oseća udarac, a loš ležaj se u početku oseća kao zagrejan točak više od normalnog, brundanje, a kasnije ceo zadnji deo počinje da seje levo- desno.
Vozač bi ponekad trebalo da obiđe oko autobusa, pogleda gume, brezone, oseti tempersturu točkova... Trebalo bi...
To radi možda 5% vozača u Beogradu
 
U vožnji je sasvim moguće da se točak popusti i da dođe do problema, posebno u gradskoj vožnji u stani- kreni režimu. Gradski autobus danas ima startova koliko kamion u dugolinijskom saobraćaju nema za 100k km.
Zato jeste važan kvalitet, ali još više do izražaja dolazi održavanje i kontrola.
 
I sad će lepo sve da se završi na mehaničaru a Bane i Gangula će nastaviti uspešnu saradnju na štetu svih građana, i to na još većem broju linija. Bitno da imamo BusLogic umesto BusPlusa i još jedno javno preduzeće da isisava pare, a vozni park na nivou Islamabada ćemo zanemariti, to nije toliki problem.
 
Vozač bi ponekad trebalo da obiđe oko autobusa, pogleda gume, brezone, oseti tempersturu točkova... Trebalo bi...
Upravo to, ali većina vozača uopšte vise ne izlazi iz kabine u okretnici, već samo drndaju telefone.

Mom drugaru su na Karaburmi dali zglobni autobus bez točka na prikolici. On je srećom samo upalio bus i rešio da obiđe oko njega dok nabije pritisak. Da to nije uradio verovatno bi razbio i susedni autobus pošto bi se prikolice verovatno izvrnula...
 
U vožnji je sasvim moguće da se točak popusti i da dođe do problema, posebno u gradskoj vožnji u stani- kreni režimu. Gradski autobus danas ima startova koliko kamion u dugolinijskom saobraćaju nema za 100k km.
Zato jeste važan kvalitet, ali još više do izražaja dolazi održavanje i kontrola.
Ako bismo da maštamo o uređenoj i pravnoj državi, u ovom slučaju bi bio niz uhapšenih i osuđenih, uključujući vozača. Sad ću napamet da pričam i da donosim pretpostavke, ali je istovremeno to i onako kako smatram da treba da bude sistem.

Da krenem od vozača. Pravilnik i zakon bi trebalo da predviđaju obavezu vozača da na poslednjoj stanici/okretnici proveri vozilo sa svih strana i unutra. Molim sad bez izgovora "kako kad nema vremena, radi 12 sati bez prestanka, itd". Dakle, provera čistoće, ali važnije bezbednosti vozila.
To isto čini i pri preuzimanju vozila, bilo od drugog vozača ili kada vozilo izlazi iz garaže.
Tu je onda i taj glavni kontrolor koji pušta vozilo iz garaže. A onda i mehaničar, koji mora da se pobrine da je vozilo tehnički ispravno i bezbedno za vožnju. To podrazumeva i inventar u garaži/radionici, zamenski delovi koji su sertifikovani, a ne metoda "može proći".
Zatim rukovodstvo preduzeća, koje će da proverava rad, da se drži zakona, da ne tera vozače da voze od zakonskog maksimuma, da obezbedi sve kako bi mehaničari mogli da rade svoj posao, a vozači da voze odmorni i kvalifikovano. Tu je onda i kontrola kvaliteta bitna, koja će pri nabavci vozila da proveri sve i da da zeleno svetlo za puštanje u saobraćaj.
I onda vlast, koja mora da donese zakone i pravilnike kojima će se obezbediti kvalitetan i bezbedan sistem upravljanja javnim prevozom, gde nije moguća malverzacija, mito i lažni tehnički pregledi, itd. I na kraju da oni primenjuju taj zakon zajedno sa nadležnim organima (policijom).

Svi oni u nizu su najverovatnije odgovorni. Nema samo jedne odgovorne osobe, tako da bismo u pravnom sistemu trebali da očekujemo hapšenja i tužbe na svim nivoima. Svako od njih je odgovoran. Nemojte da se pretvaramo da nisu. Jer je, na kraju, i ćutanje - odobravanje. Pa i vozač, i mehaničar, i šef, i ko god u tom nizu ćuti o užasnim uslovima, o nebezbednim praksama - taj snosi isto odgovornost. Ako ne pravno, onda bar moralno.
 
Sve je ovo jako tragično...

Par primera nekoga ko već duže vreme ne koristi javni prevoz, ali iz kola gleda isti pored sebe, je elementarno nepoštovanje osnovnih pravila, koje je bar meni indikacija da ako se ona ne poštuju, kako li je tek sa ozbiljnim.

Koliko puta vidim da vozač na primer puši (i sam sam pušač, ali ako je propis da ne sme - onda ne sme). To je prva po meni karakteristika "zabole me za pravila i profesionalizam", jer nema ko da te kazni, kontroliše, ispuni samo formular i to ti je to Mićo.

Druga stvar koja mi uvek bode oči je održavanje, gledam Švajcarce tramvaje koje smo dobili pre koliko - možda skoro i dve decenije. Kad su stigli kod nas verujem da su već bili u upotrebi jedno 3-5 decenija u Švajcarskoj i izgledali su kao da su iz fabrike izašli. Kod nas sada izgledaju kao olupane kante koje bih ja kao kućni majstor bolje održavao, ofarbao ili zavario. To je samo "šminka" što spominjem, mehanički je verovatno sve u stanju raspadanja. Čišćenje samog vozila da i ne spominjem.

I eto, došli smo do toga da ako ovako kažeš nešto onda cepidlačiš, zakeraš, osmosrbijanac si, i ne znam više šta postoji od etiketa.

I CAFovi su svi ubaljezgani, izlupani i počinju da ni na šta ne liče.
 
Bas sam pričao o tome kako je Budimpešta izbacila iz upotrebe Mercedese Citaro iz 2013, ti busevi izgledaju kao novi iako su stari 10 godina, takođe i Volvo iz Budimpešte koji je 2014 godište i koji je završio kod privatnika je došao kao nov 2022 godine i još uvek je top bus, ali će ga već krajem godine izbaciti zbog glupe starosne granice, ali je bitno da Banbusove Akie i C&LC Mazovi mogu da rade.
 
Vrh