Šta je novo?

Beton hala

sizif":1zmm4ou7 je napisao(la):
А шта мислиш да, зарад аутентичности, порушимо Природњачки музеј, Војни музеј, цркву Ружицу и ону до ње, павиљон Цвијета Зузорић, Велико степениште... Да посечемо дрвеће, да сравнимо пар блокова у близини, повадимо трамвајске шине...? Јеби га, све то је новијег датума, а и "преблизу је". Не може човек да се сконцентрише док шета пустим брдом, док смишља сонете, а ветар му мрси косу.

Pobogu! Ovo je toliko neozbiljno da te totalno diskredituje. Koliko ja razumem, i sa cime se i sam slazem, argument je
(preblizu)-i-(preveliko)-i-(preagresivno-te-narusava-vazan-pogled-sa-reke). Logicki uslov iz tri dela, povezana sa "i". Nista od ovoga sto si ti naveo ne zadovoljava ceo uslov, pri cemu si se ti uhvatio najtrivijalnijeg prvog dela da kao nesto "diskreditujes".

Meni uz sve to dodatno bode oci uguravanje 20 hiljada kvadrata poslovnog prostora sto treba necim prikriti. Reketaska posla. I DODATNI razlog da im se kaze neka, hvala.
 
sizif":7qfdm3mj je napisao(la):
А шта мислиш да, зарад аутентичности, порушимо Природњачки музеј, Војни музеј, цркву Ружицу и ону до ње, павиљон Цвијета Зузорић, Велико степениште... Да посечемо дрвеће, да сравнимо пар блокова у близини, повадимо трамвајске шине...? Јеби га, све то је новијег датума, а и "преблизу је". Не може човек да се сконцентрише док шета пустим брдом, док смишља сонете, а ветар му мрси косу.

Kakvo je to poredjenje? Crkva Ruzica se sastoji od jedne sobe. Prirodnjacki muzej ima dve, i vise lici na minijaturnu kucicu seoskog svestenika. Vojni muzej koristi postojece objekte tvrdjave, pa ima 0 novih prostorija. Oblak i Zahin kompleks su u odnosu na njih gigantski razudjeni objekti nesaglasni i po spoljasnjem izgledu, i po materjalima, i po nameni, i po volumenu, i po visini. Niko nije protiv novog, ali svuda u svetu je srednjevekovna tvrdjava u istorijskom srcu grada zasticena ambijentalna celina. To znaci da ako se uopste i ide na neke intervencije, one po izgledu moraju biti u skladu sa vec postojecim ambijentom, a sadrzaji ne smeju biti nesaglasni sa osnovnom namenom takvih celina. A degradiranje vec postojecih elementa te celine, kao sto je naprimer vidik sa njih ili ka njima, je apsolutno zabranjeno. Za svakog ko dolazi sa strane i ko je naviknut na visoke moderne standarde zastite i vrednovanja istorijskih vrednosti, ova dva objekta tik pored same tvrdjave su javna reklama za korupciju i sramota za Srbiju, a to je zakljucak sasvim nezavisan od eventualno visokih aritektonskih vrednosti tih objekta. Takvim posetiocima Beograda jednim poglednom, jos sa broda, postaje jasno koliko mali uticaj u Srbiji imaju oni koji o kulturnim vrednostima misle na nacin na koji su oni navikli. Prvo ce ispred tvrdjave - zbog koje su dobrim delom i dosli - da vide zgnjecenu krofnu, a zatim ce ih Oblak dokusuriti dokazom da ono prvo nije bilo slucajno. Jako je lepo teoretisati o kontrastima i slaganju suprotnosti, ali to ima smisla za arhitekturu u ostatku gradskog tkiva. Ne i za istoriju gde su cuvanje i autenticnost same osnova njene prezentacije i daljeg prenosenja. Kontrasti u toliko puta rusenom gradu su pozitivni, govore o smelosti da se u funkcionalnom i komercijalnom delu grada uvek ide na nesto novo i bolje, ali promena istorije govori samo i jedino o nedostatku kulture. Bilo bi dobro da takve eksperimente u oblasti koja ih tako malo trpi ipak za pocetak prepustimo drugima.
 
hajde i ja

sizif":923mqpia je napisao(la):
А шта мислиш да, зарад аутентичности, порушимо Природњачки музеј, Војни музеј, цркву Ружицу и ону до ње, павиљон Цвијета Зузорић, Велико степениште... Да посечемо дрвеће, да сравнимо пар блокова у близини, повадимо трамвајске шине...? Јеби га, све то је новијег датума, а и "преблизу је". Не може човек да се сконцентрише док шета пустим брдом, док смишља сонете, а ветар му мрси косу.

to se danas ne radi :)

da sam ziveo u vreme izgradnje beton hale verovatno bih bio protiv te ideje,
da danas neko zeli da je srusi - bio bih protiv te ideje.
50ih bi mi mozda sasvim logicno bilo rusenje neke predratne zgrade, danas mi je to ludost.
pre 20ak godina bih bio za rusenje, recimo, zgrade beobanke na vencu - danas sam uglavnom protiv.
sve zavisi od koncepta vremena i prostora.
mozda cu jednog dana biti protiv rusenja staklenca na trgu, ako jos uvek bude stajao, mada bih ga sada odmah sutra sklonio da mogu.
 
Fudžimoto-san o BetonhaRi :D

Sou Fujimoto

SLIKA-10-SF.jpg


Čuveni japanski arhitekta Sou Fujimoto, nedavno je bio gost Beograda i tom prilikom je ekskluzivno za Ego magazin izneo detalje projekta za Beton halu, koji mnogi opisuju kao “lebdeći oblak”. Reč je o redizajnu izgleda savskog pristaništa, odnosno pešačkoj zoni koja ima formu ogromnog, belog vira koji se sastoji od spiralnih staza, koje pak vode do brojnih prodavnica i restorana,, ali i spoljašnjeg izložbenog prostora, vidikovca i podzemnog tranzitnog centra. Fujimotu se, takođe, osvrnuo i na sopstvenu filozofiju, ali i potrebe koje savremeni čovek traži i dobija od arhitekture.

Naziv vaše knjige je PRIMITIVE FUTURE. Ona govori o inovativnom načinu razmišljanja i pronalaženju samih početaka arhitekture. Zašto ste izabrali gnezdo pre pećine?

To je bilo pre nekoliko godina. Pitao sam se šta je početak arhitekture. Ona je obično sačinjena od funkcija i ja smatram da je to uredu, ali šta je sa funkcijom koja je u interakciji između prostora i tela? Ja volim da pojednostavim komplikovana razmišljanja i evo primera. Gnezdo je pažljiv dizajn za ptice i ljude. Funkcionalna zgrada je neka vrsta funkcionalnog gnezda, pećina nije prostor koji je dizajniran, ona je data od prirode, ona je sklonište, ona je deo pejzaža. Gnezdo je nastalo intervencijom ptica ili ljudi, dakle ono je posledica akta kreiranja. Dizajniranje prostora zahteva sličnu strategiju. To je razlog zašto biram gnezdo, pre nego pećinu.

Da li je projekat za BETON HALU deo te strategije, gnezdo za mnogo ljudi u vrlo velikoj razmeri?

Da jeste. Projekat za BETON HALU izgleda kao gnezdo za ptice. Na početku sam razmišljao kako da napravim nivo po kome se kreće saobraćaj i kako da napravim nivo po kome se kreću ljudi, jer će ovaj prostor biti veliko mesto za okupljanje. Tu se mogu pronaći vidikovci i razna mesta koja se ukrštaju i vode do centralne tačke u kojoj se sreću ljudi koji su tu stigli iz različitih pravaca. Ova postavka je dovela do pronalaženja odgovarajućeg oblika za objekat. Oblik projekta je nastao na osnovu izučavanja šeme kretanja. Jednostavan rezultat je nastao iz činjenice da morate da popnete ljude i da ih spustite sa vrha Kalemegdana do reke.

Šta mislite o beogradskoj arhitekturi, morfologiji i nivou urbanizacije?

Oduševljen sam onim sa čime sam se sreo prilikom mog prvog dolaska. Grad nije previše determinisan, ima pozicije na različitim visinskim kotama, sa mnogo različitih ambijenata. U poređenju sa Tokijom, koji je vrlo organizovan i suviše regulisan, ovde imamo različite zone koje nisu strogo određene. To čini da Beograd izgleda harmoničnije i to ostavlja jako dobar utisak. Ja volim Beograd, deluje mi vrlo uzbudljivo. Nije kao Pariz, nije kao Tokio – on je lepa mešavina civilizacija, preciznije – nešto veoma jedinstveno.

Vaš projekat više izgleda kao otvoren proces nego završena zgrada?

Projekat za BETON HALU je vrlo lep izazov, on me inspiriše. Glavna šema je postavljena, ostaje da se formiraju delovi funkcionalnih zona kao što su vidikovci, kafei, muzeji, ali ti sadržaji će se dodatno razvijati. Stalni procesi nadogradnje su vrlo uzbudljivi i lepo je učestvovati u takvom procesu .On ne izgleda kao haos, više kao spontani akt, kao kontrolisan haos. Uzbudljivo je učestvovati u tako nečem, energija koja dolazi iz takvog čina je vrlo podsticajna. Potrebno je pronaći balans između različitih zona i postići snažan integritete objekta.

Da li biste nam rekli gde su limiti projekta za BETON HALU? Možda mogu da kažem da celokupan arhitektonski sistem istražuje svoje limite, dok sugeriše novu definiciju prostora? Šta Vi mislite?

Nova energija je i bila glavna tačka našeg konkursnog rada. Težili smo da načinimo prostor u kojem arhitektonski elementi plešu zajedno. Ideja je bila da se stvori neka vrsta parka od betonskih rampi, kako bi ljudi mogli da osete energiju mesta. Najvažnija ideja je da ljudi prožive prostor iznova, otkrivajući ga. Iskustvo prostora je glavni motiv koji želim da ljudi ponesu sa sobom.

Da li je onda ovaj projekat više skulptura, a manje arhitektura?

Ja ovu zgradu ne želim da posmatram na artistički način, već više praktično. Strategija koja definiše funkcije je vrlo aktivna, ona pokreće celu celu zonu između stare tvrđave i reke. Funkcija je glavna odrednica ovoga projekta. Jedno od glavnih pitanja je kako povezati dve tačke na različitim visinskim kotama, a održati integritetet zgrade. Mislim da smo na kraju ipak postigli dobar balans.

Koristili ste nekoliko puta temu lavirinta kao model za organizaciju prostora unutar objekta. Budući projekat ispod kalemegdanske tvrđave liči na lavirint bez spoljnih obodnih zidova. Da li time sugerišete ljudima da istražuju prostor, a ne samo da prolaze kroz njega? Da li je potrebno da nešto otkriju?

Pravi lavirinti su frustrirajući. Otvoreni lavirinti, prirodni lavirinti su zanimljivi. Oni mogu da se posmatraju kao polje u kome stalno nešto otkrivate. Ljudi će iznova dolaziti i proživljavati urbano iskustvo kroz različite uglove posmatranja, vidikovce, mesta za odmor i mesta gde se ukrštaju putanje i spontano susreću ljudi. Projekat se sastoji od dinamičnih linija, ali nije zamišljeno da se bilo ko izgubi u prostoru, već da učestvuje u doživljaju prostora. Tokom tog iskustva u kome ljudi kruže rampama, otkrivaće se nova nove tačke i to iskustvo će biti sve intezivnije kako dublje ulazite u zonu objekta.

Kako vidite svoj EGO (lični koncept) na polju arhitekture?

Ja mislim da su arhitektura i dizajn dve vrlo društvene kategorije, a opet sa druge strane arhitekta je pojedinac.Moje „ja“ stalno nalaže da tragam za nečim novim. Želim da imam inspiraciju iz postojeće situacije i da pronađem nešto sasvim novo, što će me odvesti dalje do novih dostignuća.

Na koji način Vi i ostali star-arhitekti, na primer FUKSAS,KOOLHAAS(OMA),BIG i drugi utičete jedni na druge?

Volim da se susretnem sa snažnim uticajem koji dolazi od drugih arhitekata. Neki od njih su mi prijatelji, kao Big, i on me je nekoliko puta snažno inspirisao. Volim različitosti i one me inspirišu. Ponekad se iznenedim dostignućima drugih arhitekata, ali mi učimo jedni od drugih. Svaki od pomenutih arhitekata je čovek sa snažnim karakterom, koji ostavlja trag na polju arhitekture. Ja zaista uživam u različitosti i iskustvima koje dolaze odatle.

Kako Vi vidite ulogu senki u procesu razumevanja Vašeg dizajna u projektu za BETON HALU?

Doživljaj objekta i prostora najviše zavisi od svetla. Tokom dizajn procesa, raznišljao sam kako da blokiram sunčeve zrake i zaštitim objekat od pregrevanja. U različitim godišnjim dobima, imaćemo različit uticaj sunca na delove objekta. Senke će se menjati i to će biti vrlo uzbudljivo. Ovo je vrlo veliki objekat, koji obuhvata veliku kubaturu. Kroz njega je moguće videti nebo i doživeti sunce. Same rampe, koje se nalaze na višem nivou, štite od sunca one koje su na nižem. Na taj način se smanjuje potreba za hlađenjem objekta. Senka stvara hladovinu i pruža utočište tokom letnjih meseci. Položaj senki i njihova smena tokom dana dodatno čini objekat zanimljivim i podsticajnim za istraživanje. Geometrija zgrade će biti mnogo bogatija kada budu pali prvi zraci sunca na nju. Objekat i sunčevi zraci su interakciji.

Šta je sledeće u arhitekturi? Kakav razvoj trendova očekujete u budućnosti?

Mislim da će razne tehnologije odrediti buduće trendove u arhitekturi. Tehnologije mobilnih uređaja menjaju svakodnevnu komunikaciju, pa samim tim i čoveka.Ako se menja čovek, promeniće se i arhitektura. Uvek je pitanje kako određene tehnologije koristiti u drugim kulturama, na drugim geografskim tačkama. Ono što funkcioniše u Nemačkoj. ne može na isti način funkcionisati u Japanu. Mislim da različite tehnologije, iz različitih oblasti, uvažavajući životne stilove ljudi, kreiraju budućnost.

Izvor: Ego magazin
 
Gnezdo za ptice i ljude, meni je ovo vise aluzija na Hickoka.

PS A ovaj deo me bas plasi: "Projekat za BETON HALU je vrlo lep izazov, on me inspiriše. Glavna šema je postavljena, ostaje da se formiraju delovi funkcionalnih zona kao što su vidikovci, kafei, muzeji, ali ti sadržaji će se dodatno razvijati. Stalni procesi nadogradnje su vrlo uzbudljivi i lepo je učestvovati u takvom procesu."

Prevod: bice tu gomila lokala za politicki povezane i nekakvu "prosvecenu srbogradnju". I zato se ovaj projekat i gradi, izgleda im nestaje stanova i lokala u vlasnistvu grada koji se mogu tek tako capiti a i stari vlasnici nikako da se odreknu svojih prava. Prehrana nase politicko-tajkunske hobotnice je sve skuplja i skuplja, javnost se malo ali naravno ne skroz opametila, sada ocigledno moras da angazujes svetskog arhitektu i dizes multimilionski kredit da bi zamaskirao sta se radis.
 
Симпатичан интервју.

Из исчитаних редова може се закључити да је ово врло писмен и комплексан пројекат и да не представља приступ, као што неко рече: "нажвркао шта му падне напамет". То једноставно није тачно.

Архитектура мора да има филозофију. То није само зграда.
 
Najgore je sto se meni ovakav pristup izuzetno dopada. Samo da nije na ovom mestu.

"Kontrolisani haos"
"Istrazivanja prostora"
"Igra svetlosti i senki, Sunce, otvoreno nebo"

Veoma lepo, bez ikakve ironije. Nazalost, kao i kod Zahe, ovo je takodje izuzetna lekcija koliko je vazna interakcija objekta i okoline, ali i ozbiljna analiza kako ce sadrzaji i prostor koje on nudi delovati kao deo buduce celine u kojoj ce se objekt nalaziti. Iako su i jedan i drugi vrhunski projekti, oba nazalost uspevaju da svojim gabaritima, sadrzajima i pozicijom drasticno promene postojeci ambijent. Srednjevekovna tvrdjava i njena zasticena okolina uvek imaju vrlo usko definisanu fizionomiju prostora koja ne trpi ovako drasticne promene, a motiv gradskih vlasti je samo ubacivanje sto vise kvadrata zbog besomucne komercijalne eksploatacije. To vazi i za Zahu i za Oblak, i nazalost savrseno uspeva da inace dobre projekte pretvori u izrazito štetne. Jednostavno receno, za mesto gde se nalaze preterano su agresivni, a po sadrzajima i volumenu neprimereni.
 
JohnyBgood":146lht99 je napisao(la):
Gnezdo za ptice i ljude, meni je ovo vise aluzija na Hickoka.
.

Eh, da je stvarno aluzija na Hickoka jos bi mi se negde i svidelo.

stf":146lht99 je napisao(la):
Симпатичан интервју.

Из исчитаних редова може се закључити да је ово врло писмен и комплексан пројекат и да не представља приступ, као што неко рече: "нажвркао шта му падне напамет". То једноставно није тачно.

Архитектура мора да има филозофију. То није само зграда.

Ja sam rekao :wink:
Ne sumnjam da je Fudzimoto "pismen" tj. njegov projekat. Nije preterano tesko osmisliti filozofiju za bilo koju slobodnu zamisao, pogotovo ako ima snazne likovne elemente kao u ovom slucaju, i da to, cak, zvuci vrlo ubedljivo i logicno.
Na kraju, najbitnije je kako ce sve to stvarno izgledati kada (ako) se gnjezdo zavrsi, a to je "najslabija karika" u celoj ovoj prici, ne filozofija, za to mu svaka cast, tu se ne ubadaju zamerke.
 
Kad planiraju da prave oblak jerva cdkam da prosetam njime deluje prekul :)
 
sasa901":2i5ij4se je napisao(la):
Kad planiraju da prave oblak jerva cdkam da prosetam njime deluje prekul :)

Да ли ће ти бити толико прекул да му се стално враћаш и опетовано обилазиш те спирале сваке недеље? За мене Кнез Михајлова, Калемегдан, и Земунски кеј имају тај квалитет. И очигледно хиљаде других, па су зато та места стално посећена. За ову спиралу искрено сумњам, ако некога и привуче биће највероватније за једну употребу. Или чак ни једну него рецимо пола, у фазону схваташ да већина стаза не води нигде, пуца ти филм, и враћаш се доле у БХ на пиће...
 
Џони друже, да ли си икада шетао Калемегданом са друштвом, девојком....бесциљно у круг, било где? Ја то радим сваки пут када дођем на Калиш. Зато сам и дошао. Да шетам, а не да увалим гузу у столицу и платим сок 300 динара.

Облак ће користити људи који на сличан начин већ годинама користе Калиш. Само ће атмосфера бити мало динамичнија.
 
Па шеташ ваљда са неким циљем, некаквом путањом, од неке до неке битне тачке на твојој менталној мапи града, а не у круг?
 
Не, немам тачку Б где желим да дођем. Шетамо се и где нам "кврцне" ту се заустављамо. Сваки пут је то неко друго место, нека друга стаза, нека друга клупа.

Циљ је шетња. За њу ти не треба циљ као локација. Циљ је да идеш у круг.
 
Круг пречника 50м? И без иједне клупе. Не кажем да неће бити понека душа али ће то онда бити најирационалније прескупа (и тиме колико кошта дата стаза а и тиме шта је она у граду уништила) шетња икада...
 
Kako bi bolje sagledali prostor Beton hale i uklapanja predlozenog projekta okacio sam isecak Beobuild panorame

beton-halafront.jpg
 
Ogoleli brezuljak, sa jednim krovom u podnizju, prosto vapi za Oblakom. Kakvo bi to bilo osvezenje u sred usnule, nezainteresovane panorame, prosto da te trgne i osokoli da se pokrenes, znatizeljno da se vines u visine. Toliko puta smo videli render na tom mestu, da mi nedostaje kao da je otklonjen, pa ta praznina cami da se vragolan vrati.
 
koliko ljudi, toliko cudi.. meni naprotiv ovde jedino bode oci ova sarena baraka koja viri preko krova hale, odmah iza parkiranih kamiona. naravno, i privezani recni sleperi (po hiljadiit put se iscudjavm kako nikome ne padne na pamet da za jedan vikend uvede red na desnoj obali save i odvuce te tone gvozdja koje pluta tu godinama)..

gledjuci iz ove perspektive cudi me i da bas nikom na konkursu nije palo na pamet da jednostavno nadoveze jednu betonsku pasarelu na levi kraj krova beton hale i "savije je" je gore ka vojnom muzeju.. jeftino i funkcionalno resenje koje verujem nikom ne bi smetalo a logicno bi povezlo reku i breg iznad.
 
@razgrađevinar
mogu da potpišem od reči do reči.... (i malo sam besan što su mi letnje gume upravo Continental :) )

Cela priča je upravo i počela sa idejom (i konkursom, ako se ne varam) upravo za pasarelu, da turisti mogu jednostavnim putićem da odmah po iskrcavanju stignu to tvrđave. Ali avaj, onda su nastupli uhodani mehanizmi drpanja iz budžeta, jer je nedopustivo da Beograd dobje nešto jednostavno, logično i fukcionalno, i da to dobije na jednostavan način.
 
Невезано за конкурс, мени је Бетон хала одувек изгледала као неки никада завршени објекат коме је урађено само приземље и увек очекујем да на ћошковима видим вертикалну арматуру која вири и чека наставак радова.

Недовршено, као толико кућа по Калуђерици....
 
Pa, sigurno da izgleda drugačije kada je ostao samo jedan kran-dizalica, ofarban u veselu žutu, kada je na mestu pruge i teretnih vagona asfaltirana biciklistička staza, kada je na krovu parking umesto prostora za istovar, kada su magacini pretvoreni u lokale sa tendama i zelenilom u saksijama, a ispred njih, umesto sanduka i kontejnera su se nacrtale doterane cice koje čekaju zanimljive frajere... koji im prolaze ispred nosa, na biciklu :p

A sve bi izgledalo mnogo drugačije kada bi se i preostali magacini preuredili i uklonila ta baraka sa krova, za početak...
 
stf":bte21ffx je napisao(la):
Невезано за конкурс, мени је Бетон хала одувек изгледала као неки никада завршени објекат коме је урађено само приземље и увек очекујем да на ћошковима видим вертикалну арматуру која вири и чека наставак радова.

Недовршено, као толико кућа по Калуђерици....

Totalno se slazem sa ovim, imao sam isti osecaj
+1 STF!
 
relja":23noiakv je napisao(la):
Pa, sigurno da izgleda drugačije kada je ostao samo jedan kran-dizalica, ofarban u veselu žutu, kada je na mestu pruge i teretnih vagona asfaltirana biciklistička staza, kada je na krovu parking umesto prostora za istovar, kada su magacini pretvoreni u lokale sa tendama i zelenilom u saksijama, a ispred njih, umesto sanduka i kontejnera su se nacrtale doterane cice koje čekaju zanimljive frajere... koji im prolaze ispred nosa, na biciklu :p

A sve bi izgledalo mnogo drugačije kada bi se i preostali magacini preuredili i uklonila ta baraka sa krova, za početak...

:kk: И мени је криво што су однете дизалице, и свакако барака мора да лети.

Што се тиче горње фотографије, како се уздижеш у небо зграде постају све мање а површине између њих све веће, док на крају из перспективе мапе паркови не постану највећи могући у односу на зграде, односно кровове, које се сведу на своје хоризонталне основе. Гледано са реке односно од МСУ нема ту неке велике "голе" косине која боде очи. А ни мени искрено ништа ту претерано не боде очи чак ни из ове птичије перспективе, осим те глупе бараке.
 
Meni je drago što je jedan kran sačuvan, i mislim da te to prava mera. Da ih je sačuvano više, ili možda svi, doživljaj i pogled sa i jedne i da druge obale bi bio daleko lošiji. Ovako je sa merom sačuvan jedan i "parkiran" nenametljivo kod ulaza u tunel.
 
Vrh