Šta je novo?

Beton hala

@Homer Jay

Prihvatam poziv na smirivanje strasti i na neki nacin mi je drago sto ce ovakva kreacija (ako se ikada realizuje) barem nekoga obradovati :)

Meni je ovakav megalomanski projekat, tik uz tvrdjavu, totalna blasfemija :shock:
 
Meni najvise smeta u celoj toj prici beton hale sto se namece beogradjanima resenje koje je predstavljeno kao izizetno remek delo savremene arhitekture upravo zbog toga sto ga je dizajnirao poznati arhitekta iz inostranstva. A pri tom je skoro cela domaca scena arhitekata i strucnjaka karakterisala Oblak kao projekat koji se jednostavno ne uklapa i ne odgovara podrucju Kalemegdana a niko ne uzima u obzir njihovo misljenje.

Mislim hocu reci kroz ovo da imam osecaj da opet izlazi na povrsinu srpksi kompleks da dobijemo nesto sa zapada pa makar i to bilo lose po nama i nasoj sredini ali vazno je da je to moderno ostvarenje arhitekture koje ce upravo zbog toga postati novi landmark Beograda.
Da je Norman Foster projektovao najgore moguce resenje za beton halu, opet bi se ovde nasli ljudi da kazu kako je to fenomenalna stvar samo zato sto ga je neki poznati arhitekta osmislio.

Imam osecaj da kao narod verujemo da sve sto leti se jede i da mogu da nam uvale sta god hoce, bitno je samo da to bude predstavljeno kao nesto sto prati trendove arhitekure i kao nesto sto ce pretvoriti nas grad u prepoznatljivu svetsku metropolu.

Slican kompleks kao sa kulama, videli od Varsave i ostalih istocnih gradova pa ako nemamo to i mi onda smo palanka...
 
spatiotecte":zdhzarys je napisao(la):
Meni najvise smeta u celoj toj prici beton hale sto se namece beogradjanima resenje koje je predstavljeno kao izizetno remek delo savremene arhitekture upravo zbog toga sto ga je dizajnirao poznati arhitekta iz inostranstva. A pri tom je skoro cela domaca scena arhitekata i strucnjaka karakterisala Oblak kao projekat koji se jednostavno ne uklapa i ne odgovara podrucju Kalemegdana a niko ne uzima u obzir njihovo misljenje.

A mozemo da pitamo i gradjane sta misle o ovom projektu? Ja sam organizovao malu anketu na svom facebook profilu i ljudi su imali pretezno negativno misljenje. Zasto grad ne organizuje glasanje poput onog kada je gradjen most na Adi? Bas zato sto je ovaj projekat toliko uzburkao strasti i generisao toliko negativne paznje, da sam ja na mestu gradonacelnika, bio bih veoma oprezan.

A sto se tice uklapanja projekta u okolinu, ja pokusavam da se setim nekog slicnog projekta u svetu, ali nista mi ne pada na pamet osim one piramide u Luvru (mada se radi o objektu mnogo manjih dimenzija).
 
46117260.jpg


Ukolliko je ovo render konačnog idejnog rešenja, ili makar neštopribližno tome, onda slobodno mogu reći da "oblak" stavlja tvrđavu u drugi plan. Beograd nema bog zna šta, ima Kalemegdan i još po nešto. U prvom planu treba da bude tvrđava a ne da se pogled gosta Beograda ili fokus kamere privlači delom savremene arhitekture u velikim gabaritima.

Izgleda da uvaljivanje "novog simbola Beograda" ne posustaje.
Rok u kojem je most na Adi nosio tu titulu je već istekao, ili šta?
 
Ako dobro primecujem razlozi navijaca da se ovaj projekat ostvari su na nekoj granici izmedju ideologije i naucne fantastike, i nemaju puno veze sa objektom u kontekstu prostora. Treba shvatiti da protivljenje "oblaku" (barem sto se mene tice) nema veze sa konzervativizmom, vec sa tako ociglednom devastacijom koju ne vide samo oni koji to ne zele. Izopacivanje prostora, ali ne ona vrsta "izopacenosti" koju mozda prizeljkujuemo u gradu u nekom ekstravagantnom, originalnom smislu, vec vise kao neko kich vasariste koje nece otici iz grada. A vasar k'o vasar uvek hoce da bude sto blize centru grada, sto je grad manji to je vasar blize centru (zbivanja).

Ako dublje pogledamo ideoloski stvar je jos gora. Upotreba slavnih imena u arhitekturi je mazanje ociju javnosti, jer se smatra da tako projekat ima vise sansi da prodje, a to nama gradjanima, blago receno, nije u interesu. Ovim se samo podrzava pobeda ovakvog principa.

Drugo, postoji to nesto palanacko u razmisljanju nekih beogradjana, i to u sred kulture otpora konzervativizmu i tradicionalizmu , a to je to neko insistiranje na suprotnosti od istog lokalno-konzervativno-tradicijalnog, koje te samo uvlaci u isto kolo sa njima.
Dakle, ne treba im dozvoliti da rade sta hoce radi njihovog licnog interesa, bez dobre promisljenosti, bez vizije, ako zbog niceg drugog onda zbog toga sto zele da nas prevare! (vazi i za Beko)

Ono sto ja stavljam pod upitnik nije genijalnost i smelost arhitekte, niti to da "oblak" nece biti dobro posecen, cak ni izgled na renderu, vec ono sto cemo dobiti kao produkt kada budemo stali ispred zavrsenog projekta ( a nadam se da necemo nikad). Cudi me da malo ljudi ovde ima "oci" za to. Prosetajte jos jednom.
 
zexland":3jvp4ikn je napisao(la):
@ spatiotecte

A sta je po tebi to sto bi nama beogradjanima ponudio?

Pa mislim da od svih projekata koji su ikada ponudjeni za tu lokaciju da je, kao sto si rekao jednom, Brasovanov najprimereniji.
 
spatiotecte":36cwgeti je napisao(la):
zexland":36cwgeti je napisao(la):
@ spatiotecte

A sta je po tebi to sto bi nama beogradjanima ponudio?

Pa mislim da od svih projekata koji su ikada ponudjeni za tu lokaciju da je, kao sto si rekao jednom, Brasovanov najprimereniji.

Nisam te pitao sta sam ja rekao.

Brasovanova zamisao je bila dobra, tradicionalna i fino uklopljena za to vreme, ali to je bilo pre 70 i kusur godina. Da je u medjuvremenu to izvedeno, sada ne bismo razgovarali o tome, jer bi prostor bio vec uveliko uredjen.

Pitao sam te konkretno, sta je to sto bi ti licno ponudio ?
 
Krajem XIX. veka izgradnja Ajfelove kule u Parizu izazvala je ogromnu polemiku, tada je grad bio sazidan od kamena, nijedna zgrada nije bila visa od 7 spratova a najvisi objekat u gradu bile su kule Notre Dame.

Postaviti u sred niskog kamenog burzoaskog grada celicnu skalameriju od 300m tada je gledano kao da neko danas ponudi da se napravi brdo od gomile plasticnih otpadaka u centru grada. Celik u to doba koriscen iskljucivo u industriji i za mostove, niko nije bio spreman da ga prihvati u gradu. Cak su i napredni amreikanci celicne zgrade oblagali kamenom.

Neki su se pak bojali da ce vetar da je obori na obliznje zgrade...

Ipak kula je podignuta i postala je simbol nove epohe za grad.

paris-vista-aerea.jpg


1971. na konkursu za Muzej savremene umetnosti "Georges Pompidou" u samom centru Pariza, mlade arhitekte Renzo Piano i Richard Rogers osvajaju prvu nagradu sa objektom koji je 3 puta visi od svih okolnih zgrada u centru grada i cije su sve tehnikalije i struktura postavljene spolja, na fasadi, kako bi se oslobodio unutrasnji prostor za sadrzaj muzeja. Cist jeres.

Centre-Pompidou-Paris.jpg
Centre-Pompidou.jpg
centre-pompidou-a-paris.jpg


Ceo akademski Pariz podigao se na noge protiv "svemirskog broda" ili "rafinerije" kako su projekat nazivali ali objekat je podignut, postao jedan od najposeceniji kulturnih centara na svetu, oziveo citav centar grada i naravno postao ikona jednog doba.

Valja napomenuti i da su jedino Piano i Rogers ponudili resenje gde objekat zauzima samo polovinu dodeljene parcele dok druga polovina postaje veliki gradski trg, "piazza", koja je danas jedan od najzivljijih prostora u gradu.

1_piazza.jpg
Place%20Centre%20Pompidou.jpg


Na tom trgu se nalazi i kulturni centar Srbije (jedini u svetu)



Fujimotov porojekat ima potencijal slican prethodnim primerima.

Zamislite samo da je prihvaceno Redzicevo resenje sa aerodromskoom pasarelom i dzinovskom kutijom.


Fujimotovo zdanje moze da postane nesto posebno, i formalno i funkcionalno.
Formalno vec ima status ikone, nikada vidjen i jedinstven oblik, ima smek, ima svoj karakter, ne ostavlja posmatraca ravnodusnim.
Uz to Fujimotov minuli rad a i napredak od skica sa konkursa do danasnjeg idejnog projekta dokazuju da je i te kako sposoban da lepu zamisao pretoci u jos lepse pravo zdanje.

Glavni nedostatak projekta je programska magla, to jest istinska namena prostora i ravnoteza izmedju kulturnog, kreativnog i komercijalnog sadrzaja.
Ipak arhitekta je uspeo da tu maglu nekako prevazidje subtilnim krojenjem veze izmedju otvorenog i zatvorenog javnog prostora, stvarajuci tako celinu koja ce lako moci da podrzi raaznovrsne programe a da ne izgubi sopstveni smisao i skladnost.

Tezak zadatak savladavanja visinske razlike izmedju beton hale i Kalemegdana resava laganim pasarelama, pitanje je kako ce to zaista izgledati u stvarnosti i koiko ce biti prakticne i voljene ali s'obzirom koliko je kvalitetno do sada projekat napredovao ne sumjam da ce i one sazreti.

Novi objekat i drevna tvrdjava. Objekat niti zaklanja tvrdjavu koja je visoko iznad njega i daleko prostranija, niti pokusava da se sa njom zaista veze, oni su razliciti, zive zasebnim zivotima u istom prostoru, jedno uz drugo, u obostranom razumevanju, kao Pobednik i Sahat kula na Kalisu, kafana znak pitanja i moderna zgrada pored nje, generalstab i zgrada vlade, stari grad i Novi Beograd.

Grad je ziv organizam, nekada je Tvrdjava bila puna vojnih objekata, 30ih je u donjem gradu uz tvrdjavu projektovan olimpijski stadion u duhu naci neo klasicizma, u gornjem gradu razni sadrzaji kao produzetak gradskog jezgra, nakon toga postaje park-tvrdjava, u rovove se postavljaju sportski tereni (sto mi se licno mnogo svidja, narocito sljaka sa teniskih koja savrseno pase bedemima u opeci, tereni tvrdjavu cine zivom)...

Projekat oblaka je istorijski gledano jedno od najumerenijih resenja, skladne nenametljive proporcije, polozaj tik uz tvrdjavu ali izvan nje, veza reke i grebena, jednom recju elegantan.

Ako se Fujimoto do kraja potrudi kako je krenuo dobicemo objekat na koji ce i nasa a i buduce generacije sa razlogom biti ponosne.

46117260.jpg
 
zexland":3j7iw9h6 je napisao(la):
spatiotecte":3j7iw9h6 je napisao(la):
zexland":3j7iw9h6 je napisao(la):
@ spatiotecte

A sta je po tebi to sto bi nama beogradjanima ponudio?

Pa mislim da od svih projekata koji su ikada ponudjeni za tu lokaciju da je, kao sto si rekao jednom, Brasovanov najprimereniji.

Nisam te pitao sta sam ja rekao.

Brasovanova zamisao je bila dobra, tradicionalna i fino uklopljena za to vreme, ali to je bilo pre 70 i kusur godina. Da je u medjuvremenu to izvedeno, sada ne bismo razgovarali o tome, jer bi prostor bio vec uveliko uredjen.

Pitao sam te konkretno, sta je to sto bi ti licno ponudio ?

Pa Brasanova zamisao je bila fino uklopljena za ono vreme a i za ovo sad, na Kalemegdanu se nije nista promenilo za tih 70 godina.

Pitas me sta bi ja licno ponudio?
Pa ako se stave po stranu uslovi konkursa, ja bi samo prelozio jednu minimalnu intervenciju da se poveze setaliste Kalemegdana sa beton halom u vidu pasarele koja premoscuje karadjordjevu i da se nastavi ta pasarela preko Save u vidu pesackog mosta.
Takodje neka druga moguca opcija po mom bi bila da se izgradi jedna uspinjaca od nivo-a gde se nalazi ulica do setalista na Kalemegdanu gore, nesto poput onog sto postoji u Budimpesti, Zagrebu ili Parizu.
 
@Zidar
Jeste, to je pogled iz jednog ugla.
Ajfelov toranj se obično koristi kao argument "isto su govorili i za Ajfelov toranj"

Ali, Ajfelov toranj je trebao da bude privremeni objekat, a na kraju krajeva - u njega je novac uložio sam Ajfel.
Pariz može sebi da priušti jedan Pomidou, i tu i tamo po neku sličnu eksravaganciju, jer Pariz je, u poređenju sa Beogradom, ogroman, očuvan i ovakve ekstraganacije se utapaju u njega.

A mi imamo samo Kalemegan.

Oblak će "sazreti"... kao i svaka druga zgrada gde god da je postaviš.
"Politicians, ugly buildings, and whores all get respectable if they last long enough."
(iz Filma Kineska četvrt Romana Polanskog).
S tim što ovde nije stvar u lepoti, već u ambijentu.
Moguća posledica će biti da će neke buduće generacije sazreti uz "oblak", pa će se gradnja oko Kalemegdana nastaviti, jer - to je OK, ako je već mogao da se sagradi "oblak"..."BEKO"... pre njih "Cvijeta", Vojnogeografski institut=Vojni muzej, "Bob klub" = KK Crvena Zvezda, a može da se dobije dobra cena zazemljište...

Žao mi je ako ovo nekoga vređa:
Ja mislim da realizacijom ovoga sa slike iz Politike mi pokazujemo da ne poštujemo i ne cenimo ovo što imamo.
dobro, to nije ništa novo, ali sada ćemo imati i veliku građevinu koja će to svima staljati na znanje.
 
+ 1 000 000 000 Relja!
Upravo sam hteo da kazem isto sto i ti, da je Pariz toliko ogroman i toliko sredjen da moze sebi da dopusti neku ekstravaganciju tu i tamo a da mi imamo samo Kalemegdan i par sredjenih blokova u centru.

A vise od toga sto ne postujemo i ne cenimo ono sto imamo, patimo od toga da dobijemo po svaku cenu savremene simbole grada ma kakvog god kvaliteta bili, samo da bi imali osecaj da rastemo u konstelaciji evropskih metropola i smirili na taj nacin frustraciju stagnacije naseg drustva koja vlada jos od 90tih.
 
@ Zidar

Врло леп пост, са упоредивим примерима. Међутим, порука коју си постом желео да пошаљеш неће се схватити на прави начин. Зашто? Зато што је став људи да: "Париз може себи дозволити ово јер имају километре старих блокова". Шта овакав став говори? Да ти људи и Ајфелов торањ и Помпиду центар сматрају деградацијом и девастацијом, јер :"Париз то може себи да дозволи".

Поменути примери су код тих људи не схватају као природан напредак града, као даљи развој, као наставак стварања богате историје.....

То је мало романтизам, мало страх од промен, помало конзервативизам, помало комплекс ниже вредности.....

@ Relja

Одакле нама право да нашим потомцима било шта забрањујемо? Они ће правити град по својој мери а ми ћемо одавно бити негде другде.
 
Strah od promena definitivno.

@ spatiotecte

Prvo niko ovde nije frustriran, ne znam zbog cega bi bio ? A ponajmanje zelimo da kopiramo druge gradove, bas suprotno.
A pritom totalno si sada kontradiktoran, a tvoje resenje sa konkursa je u skladu sa ambijentom? Ma daj...

Mislim da je frustracija ovde sa druge strane i to poprilicno licna ;)
 
stf":2axgo4t6 je napisao(la):
Одакле нама право да нашим потомцима било шта забрањујемо? Они ће правити град по својој мери а ми ћемо одавно бити негде другде.

Odakle potomcima pravo da za jednu generaciju uniste ambijentalnu celinu za koju je trebalo nekoliko vekova da se stvori?
 
@ Zexland
Ovo nije promena.
Promena je u prošlosti bila pruga, regulacija, vodovod, kanalizcija, asfalt, nasipanje i izgradnja Novog Beograda, Ada Ciganlija...
Ovo nije promena, ovo je budženje gde ne treba. Građevina, u bilo kojem do sada prikazanom obliku je odlična, ali joj nije tu mesto. Neka oplemeni neki ne-prostor u ovom gradu, a ne ispred i ispod tvrđave.

@stf
Ne može se ništa zabraniti nekome ko se još nije rodio. Ali mu možeš dati loš primer, referencu za ubudue.
 
zexland":2tzhwnrb je napisao(la):
@ spatiotecte

Prvo niko ovde nije frustriran, ne znam zbog cega bi bio ?
A pritom totalno si sada kontradiktoran, a tvoje resenje sa konkursa je u skladu sa ambijentom? Ma daj...

Mislim da je frustracija ovde sa druge strane i to poprilicno licna ;)

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shok:

Dragi prijatelju...
Zanimljivo je da mi nisi ovo rekao dok smo radili konkurs kod tebe u kuci mesec dana...
 
Relja ja te razumem skroz, ali jednostavno tebi se ne dopada tu gde jeste a meni se dopada. Mislim da je drugacije, smelo, avangardno i nadasve funkcionalno.

Glavni problem u ovoj diskusiji se javlja u tome sto sa jedne strane postoji jedna grupa ljudi koja misli da je ovo trenutno potpuni luksuz i ludost, pritom sto se jos i ne uklapa u prostor, jer prema nekim tamo pravilima i postulatima "ovoovdetreba-netrebadabudeinikakodrugacije", a sa druge strane tu je jedna druga slobodnija i neopterecujuca grupa ljudi, koja misli da je ovo potpuno ok, i ne haje za postulatima vizura i tzv. ocuvanja eksterijera kulturnog nasledja.

Let's just move on ! ;)
 
spatiotecte":2g22ywu6 je napisao(la):
zexland":2g22ywu6 je napisao(la):
@ spatiotecte

Prvo niko ovde nije frustriran, ne znam zbog cega bi bio ?
A pritom totalno si sada kontradiktoran, a tvoje resenje sa konkursa je u skladu sa ambijentom? Ma daj...

Mislim da je frustracija ovde sa druge strane i to poprilicno licna ;)

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shok:

Dragi prijatelju...
Zanimljivo je da mi nisi ovo rekao dok smo radili konkurs kod tebe u kuci mesec dana...

Jako je ruzno sto zbog svog licnog "neuspeha" pljujes renomirane ljude iz tvoje branse, (Zbudzimoto prica) a to radis od pocetka i ne mozes da se obuzdas sto je porazno i nisko u svakom smislu. Shvati da nisi jedini koji nije prosao konkurs, to je sasvim normalno, i spusti se sa svog "oblaka" na ovaj koji ce se zaista izgraditi, dragi "prijatelju" :wink:
 
relja":3dcehur4 je napisao(la):
@Zidar
Jeste, to je pogled iz jednog ugla.
Ajfelov toranj se obično koristi kao argument "isto su govorili i za Ajfelov toranj"

Žao mi je ako ovo nekoga vređa:
Ja mislim da realizacijom ovoga sa slike iz Politike mi pokazujemo da ne poštujemo i ne cenimo ovo što imamo.
dobro, to nije ništa novo, ali sada ćemo imati i veliku građevinu koja će to svima staljati na znanje.

Tacno, to je moj licni pogled na razvoj gradova, nikako univerzalna istina niti pokusaj da se ekstravagancija nametne kao norma.

Meni je veoma drago sto su Ajfelova kula i Beaubourg izgradjeni, ali mi je zato zao sto su podigli novu operu na Bastilji i soliterske komplekse na obodu grada, sto su napravili autoput uz obalu sene koji sada na svu srecu polako uklanjaju.

Nije svaki projekat savrsen, zato sam izabrao Ajfelovu i Beaubourg jer su oni olicje smelosti koja sa pokazala kao avngarda i pokretac drustva a ne ekstravagancija radi ekstravagancije.

Moje opet licno misljenje je da oblak moze uci u tu kategoriju; nazalost tragicni program, konkurs i nacin na koji se projekat gura kao svetsko cudo cine da ga covek opravdano u startu odbaci kao cistu sminku i mazanje ociju.

Iskreno se nadam da ce taj objekat, ako se bude gradio, Fujimoto licno izvesti do kraja kako bi formalno bio u skladu sa projektom a da ce nasa i buduce generacije od njega napraviti nesto sto zaista vredi, u funkcionalnom smislu, kao sto je Beaubourg postao neprocenjivo vazan centar kreativnosti (Muzej savremene umetnosti + izlozbeni prostor + velika Biblioteka + istrazivacki centar za muziku+ fantastican javni prostor)




Ovo je jos jedna prilika da se ponovi: ovaj forum je veliko blago, malo je mesta gde moze otvoreno da se razgovara o polemicnim temama a da svi sagovornici uvazavaju i imaju razumevanja za ostale. :gobb: Ajd ziveli :vops:
 
@Zexland - da, od prilike tako nešto, samo što meni ova grupa koja je "za" deluje kao da je sama sebi stavila neke nepostojeće okove pa pokušava da ih se oslobodi, rastereti, šta god.

Koliko sam ja shvatio, tebi se ne dopada zgrada RK Beograd u centralnom delu Terazija?
A zar nije i ona bila iskoran, novost, raskid, rasterećenje otklon, moderno, novo..itd?
Komecrijalna banka u Pop Lukinoj?
Ne dovodim u pitanje tvoju doslednost. Sviđa ti se, i to je OK.
Samo hoću da ukažem da treba dobro odmeriti, a ne euforično prihvatati ovakve građevine, zato što realno - živimo u učmaloj žabokrečini i osrednjosti.
Imamo iskustvo, i na žalost, sa mnogim zgradama koje su nam prethosnici ostavili smo se "saživeli", dok one kod stranaca koji ih prvi put vide izazivaju ustisak ružne soc-realističke arhitekture.
Polako s' to "saživljavanje" :?
 
@ Zidar
Ja i jesam tako razumeo tvoj post.
 
Vrh