Mislim da treba razjasniti neke stvari pre svega jer kako se stvari odvijaju, cela ova prica pocinje da bude skandalozna:
Dakle kao prvo nevezano za izbor resenja na konkursu, treba imati u vidu da je moralo da se ubaci u program i parking i komercijalni prostor da bi ceo projekat imao od cega da se odrzava finansijski jer je vrlo jasno da sama galerija i kompleks bez lokala koji bi stvarali prihod bi doveli do toga da se investicija gradu jednostavno ne bi isplatila.
S'toga bi se reklo da u konkursnom programu je realno da se nadju sadrzaji poput parkinga i trznog centra.
No drugi problem je vezan za kvadrature tih sadrzaja koje potpuno prevazilaze granice zdravog razuma. jer apsolutno ne moze biti normalno da parking zauzima 2/3 cele kvadrature a pri tom da zele da ga ukopaju na terenu gde ima podzemnih voda.
Tako da u jednoj ruci, uslovi konkursa su VEOMA neracionalni i projektni zadatak je u nekoj ruci i bio apsurdan za kandidate.
Druga stvar: odvijanje konkursa je takodje bilo pod veoma sumnjivim okolnostima imavsi u vidu da su ARCVS i Fujimoto, ravnopravni pobednici konkursa beton hale na prethodnom konkursu vec osvojili druge i trece nagrade i gde je ucestvovalo preko 200 arhitekata iz celog sveta ( radi se o konkursu za centar za promocije nauke u 39om bloku).
Ipak je to mnogo cudno da se desi takva slucajnost, jos ako se pogleda sastav zirija tih konkursa, dolazimo do zakljucka da su neki clanovi zirija prijatelji pobednika.
No kako god bilo, ajde i tu cinjenicu da ostavimo na stranu da je konkurs namesten i pogledamo sta se posle pobede desilo.
Od oba pobednickih resenja se ARCVS povlaci (i to za sad iz nepoznatih razloga) kako bi ustupio Fujmoto-u privilegiju da nastavi sa unapredjenjem njegove ideje oblaka. Kasnije ARCVS jos jednom osvaja prvu nagradu na konkursu za zgradu Suda u Kneza Milosa (mozda neka kompenzacija sto je ostavio Fudjimoto-u da razradi Beton halu?)
Vratimo se Fudjimoto-u i njegovom oblaku, razne reakcije po blogovima forumima, komentari na sajtovima: neki su odusevljeni japanskom filozofijom i naprednom dizajnu objekta, revolucinarnom spiralom koja ce Beograd da uvede u 21vek, nekim se ne dopada uospte projekat, i dolazi do ostrog negodovanja raznih elementa oblaka.
Kritika se uglavnom zasnovala u pocetku na nerealne rendere sa lebdecim stazama i nepostojanje stubova, takodje se pricalo o ogromnom broju staza za koje je kritika smatrala da nisu potrebne.
Isto se kritika dohvatila problema osvetljenja ispod celog tog kompleksa kao i grafickog prikaza velicine objekta koji je imao razne velicine u zavisnosti od ugla iz kog je prikazan, dakle uprosteno nije omao iste dimenzije na svakoj slici.
Fudjimoto izbacuje posle nekog vremena nove rendere, gde, (gle cuda) se pojavljuju stubovi i to kao sto znate providni, ceo objekat je dosta smanjen u odnosu na prvobitno resenje, ima manje staza, dakle ceo objekat je manjih dimenzija.
Takodje se primecuje da su renderi dosta posvetljeni kako bi se dobio utisak da svetlost ulazi u oblak.
Opet reakcije po netu, nekima je to najbolje resenje od svih, nekima je i dalje grozno, pojavljuje se cak i izraz "Zbudzimoto", razne debate za i protiv itd itd....
Recite sad da neko ne cita beobuild posle svih ovih desavanja.
Jer se tacno vidi da su promene na projektu bile izvedene tacno na sta je kritika uperila prst!
I na kraju prosto NEVEROVATNA izjava Fudjimoto-a koji pred kamerama priznaje da setajuci tvrdjavom je uvideo da njegov projekat nije u Harmonizaciji sa kalemegdanom. :shock:
Nek svako izvuce zaklucke i stvori svoje misljenje o celoj ovoj prici ali u svakom slucaju, ovo je mnogo cudan redosled dogadjaja za jedan medjunarodni konkurs najviseg stepena... :kafa: