Ok, pogledao sam intervju sa Fujimotom za 'gradologiju':
... i pred mog kompleksa da davim kada razvucem pricu ipak cu da podelim nekoliko utisaka.
Dopada mi se njegova umetnost na neki neobican nacin. On fura i brani svoju filozofiju, sto je sasvim podrazumljivo, i mislim da je nagrada s te neke konceptualne strane sasvim zasluzena.
Cak i kada bi zaboravili celu pricu oko ovdasnje megalomanije, senzacionalizma i interesa tesko je jednom ovakvom coveku i njegovom projektu ne dodeliti jednu od top nagrada, sto ujedno moze biti i problem kao i sa mnogim drugim "prvonagradjenim" projektima.
Spirala (oblak, gnjezdo) je za sada dobila veliku podrsku medju gradjanima, pre svega zbog svog optickog 'wow' efekta, a manje zbog smelosti ili, uopste, zbog celog koncepta koji je shvacen. Istina je da ako se ovaj projekat bude ostvario (jednog lepog dana) sigurno nece nikog ostaviti ravnodusnim i sigurno nece biti dosadan.
Fujimoto, izmedju ostalog, govori i o
kompromisima i redukciji, sto je vrlo bitan momenat , (a o cemu se ovde na forumu malo diskutovalo), sto znaci da je ili jako uctiv prema kolegi koji je takodje osvojio 1 mesto ili je posle vise ustajanja ujutru zakljucio da je projekat ipak mozda previse kompeksan, da ne kazem preteran, za jednu ovakvu lokaciju.
Najprogresivnije arhitekte najredje dobijaju priliku da ostvare svoje projekte ( sem u nekim mini formama) sto bi u ovom slucaju za Fujimota bilo vise od premije, a za Beograd jedna prava retkost na svetskom nivou.
To je sve super, ali cak i jednoj Zahi Hadid jedna bogata Austrija, gde je rezident, nije odobrila projete iz njene najludje maste kao sto to Beograd/Srbija "planira" sa Fujimotom.
Ovo jeste jedan od njegovih najraskornijih, i po dimenzijama najvecih, osmisljenih projekata koji ce, eto, biti "realizovan" u jednoj od najsiromasnijih zemalja Evrope.
Ako cak i to izuzmemo, jos uvek mi je prilicno mutna njegova prica (ili ne dovoljno ubedljiva) o tom "odnosu starog i novog".
Ono sto jos ne znam (ili sam propustio) je od kakvog materijala bi bile napravljene 'bele' rampe (?).
Betona ofarbanog u belo?
Kako to belo i "golo" odgovara starom kamenu tvrdjave i kako ce to izgledati za 500 godina ako jos uvek budemo stajali? Da li, uopste, zelimo nesto za vecnost ili samo privremenu senzaciju?
Tesko je ici u neke detalje jer mi je potrebo puno maste kako bih dobio 'osecaj' za ceo prostor samo uz pomoc par skica i foto montaza low rezolucije. Jedan posten 3D pregled bi bio od koristi za dalju diskusiju.
Ono sto jos mogu da primetim oko ovog projekta je da ima cudan, da ne kazem nedovoljno dobar, prilaz sa tvrdjave s obzirom na velicinu i slozenost konstrukcije. Taj prilaz je, po meni, jedan od najbitnijih momenata za bilo koji od projekata BH. Ostale arhitekte su to, cini mi se, bolje shvatile.
Fujimoto kao da (iz nekog svog cudnog razloga) uporno ignorise tvrdjavu pravdajuci se konceptom kontrasta. Njegova ideja je divlja i uzbudljiva po nekoj random taktici, ali sa nedovoljno odnosa, tj. znanja ili interesovanja za Kalemegdan ili Beograd generalno, sto je ipak vrlo bitna stvar i pored zelje da ne budemo konzervativni.